Denne retningslinjen beskriver hva som defineres som styrende dokumenter for Sørlandet sykehus HF, og redegjør for hvordan disse skal håndteres.
Målgruppe
Alle som er ansatt i SSHF eller som har tilknytning til foretaket i sin virksomhet, skal forholde seg til styrende dokumenter, utføre sin virksomhet i tråd med gjeldende retningslinjer, prosedyrer og instrukser, og fremme forslag til endringer dersom en oppdager feil eller forbedringsmuligheter.
Dokumenttyper
Styrende dokumenter beskriver hvordan virksomheten planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres. Dokumentene i modul for styrende dokumentasjon (EK) kan deles inn i følgende dokumenttyper:
Det finnes en egen mappe på foretaksnivå til sentrale veiledninger, andre plasseres der de trenges i strukturen.
Ansvar og myndighet
Ledere på alle nivå i organisasjonen har ansvar for at styrende dokumentasjon innen eget virksomhetsområde er oppdatert, sanert, samordna, kjent og i bruk.. Se nærmere beskrivelse i forvaltningsmodell for EK.
EK/Kvalitetsportalen
Styrende dokumenter skal produseres og publiseres i dokumentmodulen, som er en av modulene i sykehusets kvalitetssystem Kvalitetsportalen.
Revideringsplikt
Styrende dokumentasjon i EK skal revideres i intervaller på 24 måneder. Dette er standardoppsettet i dokumentmodulen. Det kan avvikes fra dette, for eksempel der dokumentet følger et eksternt dokument med en annen revisjonsfrekvens. Det er dokumentansvarlig som utfyller revisjonsfrekvens, mens godkjenner av dokumentet påser at dette er utfylt korrekt.
Frister
Dersom frister for revisjon ikke følges, har systemforvalter for EK ved Seksjon for Kvalitet og Pasientsikkerhet ansvar for å varsle aktuell linjeledelse.
Styrende dokumenter skal plasseres på så høyt nivå i organisasjonen som mulig
Det skal ikke opprettes parallelle dokumenter på lavere nivå i organisasjonen dersom det foreligger et dokument på et høyere nivå som det kan linkes til.
Utarbeidelse
Styrende dokumenter kan utarbeides av enkeltpersoner eller grupper etter avtale med ansvarlig leder.
Styrende dokumenter skal utarbeides dersom de har nytteverdi for virksomheten og/eller er en nødvendig del av internkontroll og ledelse.
Retningslinjer for skriving, revidering og godkjenning av styrende dokumenter finnes i brukerveiledning og retningslinjer for bruk av EK.
Nivåsetting og kategorisering
Alle dokumenter i modul for styrende dokumentasjon skal nivå-settes. Nivå forteller hvem dokumentet gjelder for.
Nivå 0 – regionale eller nasjonale føringer
Nivå 1 – foretaksovergripende dokumentet
Nivå 2 – lokalt dokument (gjelder for en enkelt klinikk, avdeling, seksjon eller enhet)
Kategorier for kliniske fagprosedyrer forvaltes av klinikk-kontaktene i felleskap. For dokumenter av typen Kliniske fagprosedyrer er dette obligatorisk informasjon. Oversikten på kategorier avspeiler foretakets kliniske fagfelter.
Ekstern publisering av styrende dokumenter
Noen prosedyrer, retningslinjer og andre styrende dokumenter kan publiseres på internett. Følgende hovedregler gjelder:
Denne vurderingen foretas av dokumentansvarlig og følges opp av godkjenner på dokumentet, som har ansvaret.
Resultatdokumenter
Resultatdokumenter er ulike registreringer og vedlegg som det er ønskelig å lagre sammen med styringsdokumentene i EK. Det er dokumenter som er med på å dokumentere det som er beskrevet i styringsdokumentene.
Resultatdokumentene kan opprettes, fylles ut og lagres i modul for styrende dokumentasjon.
Foretaket bestemmer hvilke typer dokumenter som er aktuelle å lagre som resultatdokumenter i EK.
I SSHF kan følgende dokumenttyper lagres som resultatdokumenter:
- Utfylte kontrollskjemaer/sjekklister som relateres til et spesifikt styrende dokument.
Kryssreferanser:
Kliniske fagprosedyrer - skjema ved behov for utarbeidelse og revidering | |
Modul for styrende dokumentasjon (EK) i Kvalitetsportalen - roller, ansvar og oppgaver |