INNHOLDSFORTEGNELSE
6.1 Nærmeste leders dialog og sykefraværsoppfølging
6.2 Flytskjema for sykefraværsoppfølging
7 Avslutning av arbeidsforhold på grunn av sykdom
8 Nærmeste leder - oppfølging av hyppig korttidsfravær
10 Råd, veiledning, lederstøtte
SSHF – ved arbeidsgiver og arbeidstakerorganisasjonene – er en Inkluderende Arbeidslivsvirksomhet iht IA-avtalen gjeldene fra 01.januar 2019, med forlengelse til 31.12.24. Avtalen forplikter alle ledere og medarbeidere til å samarbeide om et aktivt arbeid for å bedre arbeidsmiljøet, styrke jobbnærværet, forebygge og redusere sykefravær, samt hindre utstøting og frafall fra arbeidslivet.
Denne prosedyren skal sikre;
kvalitativ god oppfølging av sykmeldte med skriftlig dokumentasjon
forutsigbarhet og trygghet for leder og medarbeider ved oppfølging
tilrettelegging, slik at medarbeidere med redusert arbeidsevne kommer så raskt som mulig tilbake til arbeid, i nåværende eller tilrettelagte oppgaver
avklaring om arbeidet er medvirkende årsak til fraværet, og forebyggende tiltak i forhold til dette
Prosedyren omfatter alle ansatte, også midlertidig ansatte(vikarer) og alle typer sykefravær, uavhengig av årsak og lengde.
Arbeidsgivers oppfølging av sykmeldte og evt. tiltak skal dokumenteres. Dokumentasjon av utprøvde tiltak har avgjørende betydning i forhold til NAV og vurderingen av medarbeiders muligheter for å få innvilget arbeidsavklaringspenger eller uførepensjon dersom tilrettelegging i SSHF ikke fører til målet. Dokumentasjon er også helt avgjørende for å vurdere eventuell oppsigelse på grunn av sykdom.
Oppfølging av sykmeldte startes i Personalportalen under Sykefraværsoppfølging. Alt som er arkivverdig vil automatisk bli arkivert i Public360.
Egenmelding/sykmelding dokumenteres i GAT.
Medarbeider har innsyn i alle dokumenter som berører medarbeiderens sak.
Arbeidsgiver- perioden (16 kalenderdg.) | En arbeidsgiver kan søke om unntak fra ansvaret for å utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden. Se Dekking av sykepenger i arbeidsgiverperioden - nav.no for mer informasjon. |
Arbeids-avklarings-penger | Arbeidsavklaringspenger (AAP) fra NAV skal sikre deg inntekt i en overgangsfase der du på grunn av sykdom eller skade har behov for medisinsk behandling eller avklaring av arbeidsevnen. Inngangsvilkår fra NAV er min. 50% redusert arbeidsevne. |
Egenmelding | SSHFs medarbeidere har, som ansatte i en IA-virksomhet, mulighet til å benytte inntil 24 dagers egenmelding ved egen sykdom. Dagene kan tas ut 1 og 1, eller med inntil 8 dagers varighet – se utfyllende regler i personalhåndboka. Som hovedregel skal disse egenmeldingsdagene tas ut før medarbeider bruker sykmelding fra lege. |
Arbeidsrelatert fravær | Fravær som kan begrunnes med eksponeringer på arbeidsplassen (eks. høyt arbeidsbelastning, stress, tunge løft, mye ståing/gåing etc). |
GIA | Geografisk IA-utvalg. Partsammensatt utvalg i Flekkefjord, Arendal og Kristiansand. Utvalgets formål er å finne omplasseringsmuligheter på tvers av klinikkene. |
Gradert sykmelding | Skal brukes av legen, dersom den sykmeldte kan utføre deler av sine arbeidsoppgaver, enten ved å arbeide redusert tid eller ved å bruke lenger tid på å utføre arbeidsoppgavene. |
Funksjons-vurdering | Leder og medarbeider vurderer i fellesskap medarbeiders funksjonsevne opp mot de kravene jobben stiller, evt. med bistand fra IA-rådgiverne. Vurderingen gir leder mulighet for å vurdere tilrettelegge for medarbeider. Begge parter er forpliktet til å prøve ut løsninger. |
Grunnleggende kvalifisert | Når arbeidsgiver skal vurdere sin omplasseringsplikt, skal medarbeider være grunnleggende kvalifisert til evt. nye oppgaver/ny stilling. Kvalifikasjoner inkluderer personlig egnethet. Arbeidsgiver kan dermed ikke legge samme strenge krav/ønsker til grunn ved omplassering til ledig stilling, som ved en ordinær tilsetting. |
Hjelpemidler | Dersom medarbeider trenger spesielle hjelpemidler for å klare jobben sin, kan IA-rådgiverne i Bedriftshelsetjenesten bistå med å søke NAV om økonomisk støtte til dette. |
IA | IA er forkortelsen for ”Inkluderende Arbeidsliv” og stammer fra Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv, som er inngått mellom partene i arbeidslivet og regjeringen. |
Rask psykisk helsehjelp | For at sykmeldte skal kunne komme raskere tilbake til arbeid, har kommunene en ordning med psykisk helsehjelp. Ordningen krever ikke henvisning fra lege. |
Klinikk | Klinikk brukes for organisasjonsnivået klinikk/driftsenhet/stabsavdelingene |
KLP | Ved sykmelding utover 1 år, kan medarbeidere søke om en tilleggspensjon, en forsikring for tapt arbeidsinntekt. Det anbefales å søke KLP om attførings-/uførepensjon i god tid før 1 år (3 mnd behandlingstid) |
NAV | Vil redusere sykefravær og beholde ansatte i jobb - nav.no |
Oppfølgingsplan | Senest innen 4 uker skal leder, i samarbeid med den sykmeldte, utarbeide skriftlig oppfølgingsplan, som skal angi tiltak og ansvar for oppfølging. Planen forplikter både arbeidsgiver og medarbeider, se pkt. 5. Skal sendes til sykmelder. |
Organisasjonsavdelingen | Jurist og HR-rådgiver |
BHT | Bedriftshelsetjenesten (BHT)er organisert i Organisasjonsavdelingen. Rådgiver i BHT kan delta på dialogmøte 1 og på andre møter ved behov. Kan også bistå leder og ansatt under hele sykefraværsforløpet. Bedriftsfysioterapeut kan utføre arbeidsplassvurdering. |
Tilretteleggings-plikt | Arbeidsgiver har plikt til å legge til rette, så langt det er mulig, når medarbeider har fått en redusert arbeidsevne på grunn sykdom eller skade, uavhengig av om sykdommen eller skaden er arbeidsrelatert elle ei. Arbeidsgiver skal vurdere og tilby alternative oppgaver. Når tilrettelegging ikke fører frem, se omplassering - AML§4-6. |
Ansvar | Oppgaver Ansvar |
Leder med personalansvar
|
|
Medarbeider |
|
BHT |
|
Tillitsvalgte |
|
Verneombud |
|
Nærmeste leder med personalansvar har ansvar for oppfølging og for at det blir tatt kontakt ved de forskjellige tidspunkter, men det kan også avtales at medarbeider på eget initiativ skal ta kontakt for eksempel for å gi tilbakemelding etter legekonsultasjon/utredning o.a.
Den sykmeldte bør inviteres til å stikke innom på jobb og til å delta på sosiale arrangementer i jobbregi.
En forutsetning for å lykkes i oppfølgingsarbeidet er at leder og medarbeider har en god, åpen og løpende dialog i oppfølgingsperioden. Dersom leder og medarbeider ikke klarer å ha en god dialog, skal leder søke bistand hos sin nærmeste leder, tillitsvalgte, Bedriftshelsetjenesten eller andre, avhengig av problemets årsak.
Det fremgår av flytskjema og rutinebeskrivelsen hva som er tema på de forskjellige tidspunktene i oppfølgingsfasen, og hvilke skjemaer som skal brukes.
Sykmelding er vanligvis ikke til hinder for at personalmessige forhold tas opp med medarbeider på samme måte som om medarbeideren var friskmeldt. Utilbørlig atferd eller brudd på rusreglementet håndteres som en personalsak, når medarbeider oppholder seg på arbeidsplassen.
Skyldes sykefravær en konflikt på arbeidsplassen, skal leder legge til rette for at konflikten håndteres. Medarbeider har plikt til å samarbeide om gode løsninger.
Evt. erklæringer fra medarbeiders lege er å anse som en anmodning om tilrettelegging. Legeerklæringer fritar ikke leder for plikten til å vurdere om tilrettelegging er hensiktsmessig og mulig. Dersom det er uenighet mellom medarbeider og leder, anbefales å involvere tillitsvalgte, og evt. å søke råd hos BHT.
Flytskjema (innen 4 uker) | Tiltak |
(1)
(2) (3) | Melde til leder 1. fraværsdag, antatt varighet av fraværet oppgaver som må utsettes eller avlyses Leder avtaler nytt tidspunkt for kontakt
Leder informerer evt. kollegaer |
(4) (5)
| Tilbake (på jobb) innen 8 dager Leder registrerer egenmelding inn i GAT Mellom hver egenmeldingsperiode, som kan være på inntil 8 dager, må det gå 16 dager. |
(6) (7)
(9)
(10)
| Legekonsultasjon (utover 8 dagers sykefravær) Medarbeider godkjenner digital sykmelding på nav.no Medarbeider kontakter nærmeste leder, og gir beskjed om forventet lengde på fraværet og om fraværet er jobbrelatert. Leder registrerer sykefravær og kobler digital sykmelding mot krav om sykepenger i GAT. Starter sykefraværsoppfølging i Personalportalen Leder innkaller til oppfølgingsmøte Leder dokumenterer samtalen i verktøyet sykefraværsoppfølging i Personalportalen. Referat fra samtalen godkjennes av leder og ansatt, arkiveres automatisk i Public360. Oppfølgingsplan Etter hvert og innen 4 uker vurderer nærmeste leder og den sykmeldte funksjonsevnen, og det skal nå utarbeides oppfølgingsplan, dersom slik plan ikke er utarbeidet tidligere. Planen skal inneholde opplysninger om funksjonsevnen, tiltak som kan iverksettes og det avtales dato for jevnlige oppfølgingsmøter. Planen må være realistisk og forenlig med medisinske vurderinger. I de månedlige oppfølgingsmøtene skal leder og medarbeider evaluere forrige plan, korrigere og skrive ny oppfølgingsplan for neste periode. Ved behov for råd og veiledning kan medarbeidere i Bedriftshelsetjenesten være behjelpelig. Bedriftsfysioterapeut kan kontaktes for råd om fysisk tilrettelegging, søknad om hjelpemidler eller økonomisk støtte m.v. Oppfølgingsplanen signeres av både den ansatte og leder, og arkiveres i IA-sak i Public360.
NAV informerer om stopp av sykepenger til den enkelte dersom aktivitetsplikten ikke overholdes. |
Flytskjema (innen 7 uker) | Tiltak |
Ref. (10) | Månedlige evalueringsmøter |
(12) | Leder innkaller til dialogmøte 1 Leder dokumenterer i verktøyet Sykefraværsoppfølging i Personalportalen. Referat fra samtalen skal signeres av både den ansatte og leder, og arkiveres i IA-saken i Public360. |
Flytskjema (innen 6 mnd) | Tiltak |
(14) (15) (16)
(17) | Leder sender revidert oppfølgingsplan til NAV innen uke 24, evt senest 2 uker før dialogmøte. NAV innkaller til dialogmøte 2 (Via verktøyet sykefraværsoppfølging) Dialogmøte 2 Omplassering iht AML §4-6 kan vurderes
|
Flytskjema (9 – 10 mnd) | Tiltak |
(18) (19)
| Sykehuspartner sender brev med maksdato for sykefravær til medarbeider samt informasjon om muligheten til å søke attførings-/uførepensjon fra KLP, med kopi til leder. Medarbeider vil også motta brev fra NAV med informasjon om maks dato for sykepenger. Medarbeider søker videre ytelse på KLP.no og / eller NAV.no. Fravær utover sykepengeåret må registreres i Personalportalen (PP) av leder eller medarbeider (kan gis inntil ett år, men må gjenspeile oppfølgingsplan) Se i portalen under Veiledninger > Permisjon > Fravær etter utløpte sykepengerettigheter |
Se flytskjema (innen 1 år) | Tiltak |
(21)
(22)
| Dialogmøte 3 ved behov
Fortsatt ansettelse? |
Flytskjema (innen 2 år) | Tiltak |
(23)
(25)
(26) (28)
(30)
(31)
(32) | Fortsatt ansettelse? JA - forutsetter oppfølgingsplan Unntak 1 (12 – 20 mnd)
Jevnlige oppfølgingsmøter ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Fortsatt ansettelse? NEI
Leder sender saken med all dokumentasjon på hele tilretteleggings-/utprøvingsprosessen til organisasjonsdirektøren (SSK) for vurdering av avslutning. Det er kun organisasjonsdirektøren som har myndighet til å avslutte ansettelsesforhold. Organisasjonsdirektøren sender brev om oppsigelse. Utgående brev til den ansatte skal arkiveres i Personalmappen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Fungerer tiltak i henhold til plan? (vurdere ved ca. 21 mnd)
Ja, tilbake i sin fulle stilling. Ansettelsesforholdet fortsetter
Kan søke om å beholde stilling ut over 2 år. (se under)
Søke om å beholde stilling utover 2 år
Unntak 2 (ca. 21 mnd) Til søknaden må vedlegges; oppfølgingsplan, legeerklæring.
Nærmeste leder har ansvar for å informere og sende skjema til aktuelle medarbeidere i rimelig tid før utløpet av 2 års perioden. Søknad med vedlegg skal arkiveres i Personalmappen i Public360. NEI Er det helt spesielle forhold som tilsier at vedkommende i nær fremtid vil være tilbake i arbeid, se punkt 30. (Gjelder også dersom medarbeider er innvilget arbeidsavklaringspenger i en lengre periode) Søke om å beholde stilling utover 2 år Unntak 2 (ca. 21 mnd) Til søknaden må vedlegges; oppfølgingsplan, legeerklæring.
Nærmeste leder har ansvar for å informere og sende skjema til aktuelle medarbeidere i rimelig tid før utløpet av 2 års perioden. Søknad med vedlegg skal arkiveres i Personalmappen i Public360.
Organisasjonsdirektøren beslutter Ja – ansettelsesforholdet fortsetter Nei – Se pkt. 26, 27, 28 Vedtak skal arkiveres i Personalmappen i Public360. Ansettelsesforholdet fortsetter |
Når tilrettelegging og/eller omplassering i henhold til arbeidsmiljøloven AML § 4-6 ikke har lykkes og alle muligheter er dokumentert utprøvd, må leder sammen med IA-rådgiverne vurdere om ansettelsesforholdet skal avsluttes. Se for øvrig unntak 1 og 2 under.
(Generelt vern: I følge arbeidsmiljøloven AML § 15-8 kan arbeidsgiver ikke si opp en medarbeider som er helt eller delvis borte fra arbeid pga sykdom de første 12 månedene, definert som den perioden det utbetales sykelønn, etter at arbeidsuførheten inntrådte. Etter den fristen kan en medarbeider sies opp, dersom det er tvilsomt om vedkommende kan komme tilbake igjen i arbeidet. Ved flere tidligere fravær uten 6 måneders mellomrom, kan sykepengeåret utløpe før det er gått et kalenderår fra første sykedag i det aktuelle sykepengetilfellet.)
Dersom en medarbeider har inntil 5 korttidsfravær i løpet av 12 mnd. eller 24 dager egenmeldinger i løpet av en 12 mnd. periode må leder vurdere om medarbeider skal innkalles til en samtale for å drøfte/vurdere om:
Samtalen dokumenteres i Sykefraværsoppfølging i Personalportalen. Arkivverdig materialet må lagres i Personalmappen til medarbeider. Referat skal arkiveres i IA-saken i Public 360.
Leder kan søke NAV om disse virkemidlene;
Virkemiddel | Hvem søker | ||
Tekniske hjelpemidler |
| ||
Fritak for arbeidsgiverperioden | Leder/medarbeider | ||
Svangerskapspenger | Leder/medarbeider | ||
Arbeidsrettet rehabilitering | Henvisning fra fastlege | ||
Arbeidsavklaringspenger | Medarbeider søker NAV | ||
Uførestønad | Medarbeider søker KLP | ||
Reiseutgifter til/fra arbeid | Leder/medarbeider | ||
Medarbeidere i Bedriftshelsetjenesten kan gi hjelp til vurdering/ risikovurdering av fysisk, ergonomisk og psykososialt arbeidsmiljø. I enkeltsaker kan leder få støtte til;
I.6.4.13-6 Geografisk IA-utvalg SSF
I.6.4.13-5 Geografisk IA-utvalg SSK
I.6.4.13-4 Geografisk IA-utvalg SSA
I.6.4.3-2 Håndtering av personkonflikter og trakassering SSHF
I.6.4.4-1 Rusforebygging, rusreglement og advarselsystem
I.6.3.11.-3 Ansettelser og oppsigelser SSHF
I.6.3.8-10 HR-seksjon - medarbeidere og oppgaver