”Forflytningskunnskap er et tverrfaglig felt som bygger på kunnskap om bevegelse, aktivisering, trening og assistanse til pasienter med behov for hjelp”
Forflytningsteknikk handler om
- å aktivisere pasientene gjennom bruk av det friske bevegelsesmønsteret
- å velge horisontale forflytninger ved å redusere friksjon mellom pasient og underlag
(Lunde 2011)
1 HENSIKT
Formålet er å redusere risikoen for at ansatte og pasienter utsettes for uheldige belastninger, skader og muskel/skjelettplager ved forflytningssituasjoner.
Denne prosedyren skal sikre
- at den enkelte ansatte blir gitt tilfredsstillende opplæring i forflytningskunnskap, og dermed nødvendig praktisk kompetanse til å bistå pasienter i forflytning
- faglig høy standard på den assistanse som blir gitt til pasienter som har behov for bistand til forflytning
2 OMFANG
Prosedyren gir retningslinjer for opplæring i forflytningskunnskap for ansatte i helseforetaket.
Prosedyren omfatter alle ledere og ansatte på avd./poster som behandler/pleier pasienter med behov for bistand i forflytning.
3 HANDLING
Arbeidsmiljølovens § 3-2 krever at arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstakerne får den nødvendige opplæring, øvelse og instruksjon, for å unngå helseskader og farer som kan være forbundet med arbeidet.
Alle fast ansatte, vikarer og studenter skal ha opplæring i forflytningsteknikk før de starter, eller i oppstarten av arbeidsforholdet. Opplæringen skal skje i regi av den enkelte avdeling. Se skjema Opplæringsplan i forflytningsteknikk.
Ansatte som tidligere har hatt opplæring i helseforetaket, eller har annen dokumentert opplæring, skal i regelen være med på denne opplæringen. Unntak fra dette kan gjøres av avdelingsleder i samråd med forflytningsveileder(e).
3.1 Avdelingsleder har ansvar for
- å sørge for at avdelingen til enhver tid har et hensiktsmessig antall forflytningsveiledere med nødvendig kompetanse, i forhold til avdelingens størrelse. Den enkelte avdeling bør ha to forflytningsveiledere. Små avdelinger/poster kan samarbeide med andre avdelinger/poster der de finner det mest hensiktsmessig.
- å tilrettelegge for årlig internundervisning
- at den enkelte ansatte har dokumentert opplæring i forflytningskunnskap
- å gi ergonomiansvarlig i Personal og Arbeidsmiljø beskjed om hvem som er forflytningsveileder på egen avdeling
- å sørge for at avdelingen har tilstrekkelig med forflytningsutstyr
3.2 Forflytningsveiledere har ansvar for
- å sørge for gjennomføre internundervisning om forflytning for kollegaer på den avdeling hvor de er ansatt
- å delta på oppfølgingsdager for forflytningsveiledere arrangert av Personal og Arbeidsmiljø.
- å ha ettersyn og ansvar for vedlikehold av de forflytningstekniske hjelpemidlene som finnes på avdelingen, se Oversikt over forflytningshjelpemidler (I.6.4.8-19)
- å bistå ved innkjøp av forflytningstekniske hjelpemidler
3.3 Verneombud har ansvar for
- å samarbeide med leder og forflytningsveileder i kartlegging og forbedringsarbeid i forhold til forflytningskunnskap
3.4 Ansatte har ansvar for
- å aktivt delta på internundervisning på avdelingen
- å ta i bruk lærte forflytningsferdigheter i praksis
- å spørre om råd og veiledning ved behov
3.5 Bedriftshelsetjenesten ved ergonomiansvarlig har ansvar for
- å bistå i arrangering av oppfølgingsdager for forflytningsveiledere, normalt en gang pr år.
- å bistå ved intern opplæring av nye veiledere i samarbeid med eksisterende veiledere
- oppdatere liste over hvem som er forflytningsveiledere på den enkelte avdeling i SSHF basert på leders informasjon om hvem som har oppgaven hos enheten.
4 Dokumentasjon
Signerte planer/avtaler mellom arbeidsgiver og ansatte dokumenteres og arkiveres i avdelingens saksarkiv under arkivkode 254.
Kryssreferanser
Eksterne referanser
Litteratur: Lunde, Per Halvor. Forflytningskunnskap, 20011