1.     HENSIKT

Hensikten er å sikre at nødvendige etiske, juridiske, behandlingsmessige, og menneskelige hensyn blir tatt overfor klinikkens pasienter ved bruk av lyd- og billedopptak.

2.     OMFANG

Gjelder alle enheter.

3.     HANDLING

Formålet med opptaket:

Begrunnelsen for opptaket må være undersøkelse eller behandling av pasienten, opplæring, undervisning, forskning eller helseopplysning

 

Beslutningsansvar: 

Den lege eller psykolog som har blitt tillagt behandlingsansvaret for den enkelte pasient kan beslutte om det skal tas lyd- eller billedopptak.

 

Når det er besluttet at opptak skal tas, kan gjennomføringen overlates til en skikket person. Denne må ha taushetsplikt og være kjent med disse regler.

 

Informasjonsplikten: 

Før opptak skal pasienten få vite formålet med opptaket og skrive under på samtykkeerklæring.

 

Opptaket skal ikke gjennomføres hvis pasienten motsetter seg dette.

 

Er pasienten ikke i stand til å vurdere hva opptaket innebærer, kan allikevel opptaket gjøres, så sant pasienten ikke motsetter seg dette.

 

Opptak skal ikke benyttes utenfor behandlerteamet uten at skriftlig samtykke er innhentet fra pasienten, hvis han direkte eller indirekte kan gjenkjennes i opptaket.

 

Er pasienten ikke i stand til å vurdere hva utvidet bruk av opptaket innebærer, skal samtykke innhentes fra verge, eller fra nærmeste pårørende hvis det ikke er noen verge. Dette gjelder også når pasienten er død.

 

Samtykke til opptak eller bruk av opptak utenfor behandlerteam kan trekkes tilbake når som helst.

 

Krever en pasient at et opptak skal tilintetgjøres, avgjør journalansvarlig om kravet skal etterkommes, jfr. oppfatning av opptak som en del av journal.

 

Ansvar for oppbevaring, bruk og destruering:

Opptak forvaltes av den enhet/det behandlerteam som har forestått opptaket.

 

Ansvarlig behandler kan sammen med pasienten bestemme over bruken av opptaket og avgjør om det skal slettes.

 

Enhetsleder skal sørge for at ethvert opptak blir oppbevart betryggende og etter samme forskrifter som journal.

Leder kan la opptak kopiere. For oppbevaring og bruk av kopi gjelder de samme regler som for originalopptaket. Opptak, eller kopi av opptak, kan ikke lånes ut.

 

Opptak skal som generell regel slettes når behandlingen er avsluttet, så sant ikke spesielle forhold tilsier videre oppbevaring. Slik beslutning fattes av enhetsleder. Oppbevaring utover 2 år, medfører behov for nytt samtykke. Regler for sletting og eventuell destruering av data finnes i foretakets rutine for dette.

 

Besluttes videre oppbevaring etter avsluttet behandling, skal pasienten gjøres kjent med dette og ha anledning til å inngi protest.

 

Enhetsleder skal sørge for at det føres register over alle opptak av pasienter ved posten/enheten. Av registeret skal det fremgå:

 - hvem som har besluttet opptaket

 - til hvilket formål er det tatt

 - hvem som har forestått det

 - pasientens navn og fødselsdato

 - om samtykke til opptak og eventuelt til bruk er gitt

 - hvem som har gitt samtykke

 - om samtykke senere er kalt tilbake

 - om opptaket er utlånt eller overført til andre mot kvittering

 - om opptaket er kopiert eller om det er slettet

 

Hvis en enhetsleder tillater noen som ikke er knyttet til sykehuset å ta opptak av en pasient til bruk i opplæring, undervisning, forskning, opplysning e.l. skal vedkommende skriftlig forplikte seg til å følge disse regler på tilsvarende måte.

 

Endring av retningslinjene:

De bestemmelsene i disse regler, går ut på å sikre pasientens personvern, kan ikke fravikes til deres skade. Den enkelte enhet kan imidlertid vedta regler som styrker pasientens personvern og deres medbestemmelsesrett.

 

Klageadgang:

Den som mener at det handles i strid med disse regler, kan klage til avdelingsleder ved den avdeling hvor det er meningen å ta opptak, eller hvor opptaket allerede er tatt. Mener han at avdelingsleder forstår eller håndhever reglene uriktig, kan han forelegge saken for Klinikkledelsen.

 

Definisjon:

Med begrepet ”team” i dette dokumentet, menes de personer som er direkte involvert i pasientens behandling.

 

Kryssreferanser

II.KPH.2.3.2-6

Lyd- og billedopptak - Samtykkeerklæring

II.KPH.2.3.2-7

Lyd- og billedopptak - Registreringsskjema

Eksterne referanser

Norske Kommuners Sentralforbund: ”Etisk/juridiske retningslinjer ved lyd- og billedopptak av pasienter i sykehus” (finnes ikke som elektronisk referanse)