HENSIKT:
Å klarlegge ansvarsforhold innad i døgnenheter.
OMFANG:
Ansvarshavende sykepleier / miljøterapeut har ansvar for at drift og nødvendig kontroll ved enheten blir ivaretatt.
HANDLING:
Ansvarshavende skal:
- Ha beskjed dersom en ansatt blir forsinket eller ikke kommer på jobb.
- Vurdere – og eventuelt å skaffe vikar, pålegge overtid / forskjøvet vakt.
- Fordele aktuelle oppgaver mellom personalet ut fra den enkeltes kompetanse, slik at alle funksjoner dekkes.
- Vite hvor personalet og pasientene befinner seg til enhver tid.
- Kontrollere at alle praktiske oppgaver blir utført.
- Sørge for at aktuelle rekvisisjoner blir levert i tide.
- Være kjent med rutiner og prosedyrer, og kunne iverksette dem ved behov.
- Ansvar for å kontakte bakvakt, vakthavende lege eller avdelingsleder / enhetsleder når dette er nødvendig.
- Sørge for rapport til neste skift, og àjourføring av aktuelle dokumenter.
Dersom ansvarshavende må forlate posten, må det særskilte ansvaret delegeres til annen kompetent sykepleier / miljøterapeut.
For enkelte avdelinger kan det finnes mer detaljerte prosedyrer.
Ansvar for legemiddelhåndtering håndteres i henhold til følgende retningslinje:
Kryssreferanser
Eksterne referanser