Hensikt

Tiltakskortet skal sikre at vi har en omforent arbeidsmetodikk på operasjonelt nivå. Tiltakskortet skal også bidra til at representantene raskt kan iverksette umiddelbare aksjoner.

 

"Stedlig kriseledelse (Operasjonelt nivå) skal understøtte behovet i klinikken / skadested (taktisk nivå)".

 

Omfang

Tiltakskortet gjelder alle som har funksjoner i stedlig kriseledelse (SKL).

 

 

Innhold

Leder av stedlig kriseledelse (SKL)

Avdelingssjefer

Støttefunksjon pårørende, involverte og etterlatte

Representant for Avdeling for teknologi og innovasjon (ATI), Eiendomsforvaltning og utvikling (EFU) og Medisinsk serviceklinikk (MSK)

Kommunikasjonsavdelingens representant

Sekretær- og loggfunksjon stedlig kriseledelse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leder av stedlig kriseledelse (SKL)

Leder av stedlig kriseledelse er klinikkdirektør.

       Dersom klinikkdirektøren er forhindret, delegeres lederoppgaven. Dette dokumenteres i HelseCim.

       Først ankomne avdelingssjef tar lederansvaret inntil annet evt. blir avtalt. Dersom leder av kriseledelsen byttes underveis – skal dette dokumenteres.

 

 

Aksjonsfase

Oppgave / Tiltak

Relevant beredskapsplan

Utført

Varsling og mobilisering

Ta imot melding og møte på avtalt sted

Avtal fysisk eller digitalt møterom og opprett digitalt møterom.

 

Sørg for at alle funksjoner i Stedlig kriseledelse (SKL) blir etablert.

Iverksett manuell varsling av SKL ved behov.

Varsling og lokalisering av kriseledelse

Akuttfase

 

Stedlig kriseledelse (SKL) er ikke etablert enda

Etabler kontakt med medisinsk eller teknisk ledelse på sykehuset. Koordinator i akuttmottaket kan også være aktuell.

 

I PTSS etableres kontakt med vaktleder i AMK-sentralen (Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral).

 

Hensikt:

Informasjonsinnhenting til førstemøte

 

Start planleggingen av et førstemøte. Sett tid for oppstart av førstemøte.

 

Etabler kontakt med strategisk ledelse (OKL).

 

Førstevalg: Beredskapssjef

Andrevalg: Administrerende direktør

Tredjevalg: Fagdirektør

 

 

Varsling og lokalisering av kriseledelse

Vurder behov for iverksetting delplaner før førstemøtet i SKL gjennomført

 

Driftsfase

 

Stedlig kriseledelse (SKL) er etablert

Gjennomfør førstemøte (kort og målrettet)

 

Hensikt: gjennomføre en beredskapsanalyse og utarbeide situasjonsspesifikk plan

 

  1. Presentasjonsrunde

 

  1. Situasjonsforståelse

       Hva har skjedd?

       Type hendelse?

       Hvor mange er involvert?

       Hva er gjort før stedlig kriseledelse (SKL) ble etablert?

 

  1. Konsekvenspotensial

       Ulykkespotensial?

       Mennesker (husk ansatte og pårørende)

       Miljø

       Materiell / ressurser og kapasitet

(Sørg for innhenting av informasjon om status, kapasitet og begrensninger internt på sykehuset).

       Omdømme

SKL tenker primært på kommunikasjon internt, mens OKL har ansvar ekstern kommunikasjon.

 

  1. Situasjonsspesifikk plan

       Hva gjør vi?

 

       Hva trenger vi?

Ressurser – Internt og eksternt?

Identifisering, kvantifisering og kvalitetsspesifisering

Oppbemanning på sentrallager / sterilsentral / sykehusapotek?

Er det behov for å rekvirere antidot fra sykehusapoteket?

Husk at overordnet kriseledelse (OKL) kan støtte med å rekvirere utstyr fra samarbeidspartnere som for eksempel sykehusapotekene

 

       Kommunikasjon  - internt og eksternt

Husk å avklare intern varsling og informasjonsbehov med kommunikasjonsavdelingens representant i stedlig kriseledelse (SKL).

Ekstern kommunikasjon gjøres i samarbeid med overordnet kriseledelse (OKL).

 

       Konsekvenser for drift

Normal, redusert eller stans?

 

       Hvis det oppstår fare for pasienter eller pårørende vurderes behovet for begrenset evakuering.

 

       Hvilke delplaner skal iverksettes?

 

 

       Andre forhold?

 

  1. Avslutning og oppsummering

       Fokusområder

       Aksjoner

       Avtal neste stausmøte med definert klokkeslett

 

 

Veileder - Førstemøte - Beredskapsledelse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Delplan - Legemiddelberedskap

 

Delplan svikt i vare-, tekstil- eller matforsyning

 

 

 

Ved behov for totalevakuering iverksettes Delplan evakuering.

 

 

Vurder tilkalling av personer med spesiell fagkompetanse i forhold til aktuell situasjon

 

 

Avklar talsperson for media med overordnet kriseledelse (OKL) og kommunikasjonsavdelingens representant i stedlig kriseledelse (SKL). Inntil OKL har definert talsperson henvises alle mediehenvendelse til kommunikasjonsdirektør i overordnet kriseledelse (OKL).

Delplan informasjonsberedskap

Normalisering

Når tiden er inne vurder om beredskap kan avsluttes i klinikken. Husk å konsultere overordnet kriseledelse og øvrige medlemmer i SKL.

 

OBS: SKL må vurdere klinikkens samlede kapasitet og proaktive utfordringsbilde. Beredskap avsluttes ikke utelukkende basert på antall pasienter i akuttmottak eller status ute på skadested.

 

I PTSS skal Vaktleder i AMK involveres.

 

Det er kun SKL og OKL som kan avslutte beredskap.

 

 

Legg plan for å håndtere konsekvenser dersom elektivt program er blitt kansellert. 

 

Sikre at klinikken evaluerer hendelsen og sender bevaring og forbedringspunkter til beredskap@sshf.no

Evaluering og oppfølging av hendelser og systemøvelser på

beredskapsområdet

 


Avdelingssjefer

 

Aksjonsfase

Oppgave / Tiltak

Relevant beredskapsplan

Utført

Varsling og mobilisering

Motta melding og sikre at avdelingsspesifikke planer iverksettes

 

Ved EKOM hendelser (all form for elektronisk kommunikasjon og tilhørende infrastruktur)

 

-          Møt på beredskapsrom i din klinikk

-          Husk å varsle manuelt i egen linje

 

Under revisjon

Sørg for å ha løpende kontakt med egne avdelinger/enheter

 

Akuttfase

 

Stedlig kriseledelse (SKL) er ikke etablert

Loggfør egne aktiviteter, gi notatet til loggfører etter avsluttet beredskap

 

Driftsfase

 

Stedlig kriseledelse (SKL) har hatt førstemøte

Delta aktivt i førstemøte og status-/fokusmøtene

 

Utfør oppgaver i samråd med leder av stedlig kriseledelse

 

Vurder behov for å iverksette psykososial beredskapsplan og avdelingsspesifikke rutiner for ivaretakelse av ansatte. Iverksatt aktivitet skal loggføres.

Under revisjon

Normalisering

Sikre at avdelingen evaluerer hendelsen og sender bevaring og forbedringspunkter til beredskap@sshf.no

Evaluering og oppfølging av hendelser og systemøvelser på

beredskapsområdet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Støttefunksjon pårørende, involverte og etterlatte

 

Aksjonsfase

Oppgave / Tiltak

Relevant beredskapsplan

Utført

Varsling og mobilisering

Motta varsling og møt opp i stedlig kriseledelse

 

Ved EKOM hendelser (all form for elektronisk kommunikasjon og tilhørende infrastruktur) – Husk å varsle manuelt i egen linje.

Under revisjon

Driftsfase

 

Stedlig kriseledelse (SKL) har hatt førstemøte

Delta aktivt i førstemøte og status-/fokusmøtene

 

I samråd med den stedlige kriseledelsen, vurdere potensialet i hendelsen og behovet for støttetjenester.

 

Vurder behov for å iverksette psykososial beredskapsplan og avdelingsspesifikke rutiner for ivaretakelse av ansatte.

Under revisjon

Bruk «Tiltakskort støttefunksjon pårørende i stedlig kriseledelse» for videre håndtering

Tiltakskort støttefunksjon pårørende i stedlig kriseledelse

Loggfør egen aktivitet på eget skjema, gi dette til loggfører etter avsluttet beredskap

 

Normalisering

Sikre at håndtering av pårørende, involverte og etterlatte blir evaluert. Send bevaring og forbedringspunkter til beredskap@sshf.no

Evaluering og oppfølging av hendelser og systemøvelser på

beredskapsområdet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Representant for Avdeling for teknologi og innovasjon (ATI), Eiendomsforvaltning og utvikling (EFU) og Medisinsk serviceklinikk (MSK)

 

Aksjonsfase

Oppgave / Tiltak

Relevant beredskapsplan

Utført

Varsling og mobilisering

Motta varsling og møt opp i kriseledelsen

 

Ved EKOM hendelser – Husk å varsle manuelt i egen linje.

Under revisjon

Akuttfase

 

SKL er ikke etablert

Etabler kontakt med egen representant i overordnet kriseledelse (OKL)

 

Representant fra avdeling for teknologi og innovasjon (ATI) i stedlig kriseledelse (SKL) og OKL skal avklare "Point of Contact" POC opp mot sykehuspartner og rapportere dette til beredskapssjef

Under revisjon

Etabler kontakt med vekter og teknisk vakt

 

Ved alvorlige interne hendelser: Etabler kontakt med Fagleder tekniske funksjoner

 

alvorlige interne hendelser

Etabler kontakt med laboratorie- og radiologiske avdelinger

 

Driftsfase

 

Stedlig kriseledelse (SKL) har hatt førstemøte

Delta aktivt i førstemøte og status-/fokusmøtene

 

I samråd med den stedlige kriseledelsen, vurdere potensialet i hendelsen og behovet for støttetjenester.

 

Sammen med egen representant i overordnet kriseledelse (OKL) skal representant fra medisinsk serviceklinikk vurdere behov for oppbemanning av

 Kjøkken/kantine

 

 

Vurder behov for å iverksette psykososial beredskapsplan og avdelingsspesifikke rutiner for ivaretakelse av ansatte.

Under revisjon

Bruk «Tiltakskort støttefunksjon pårørende i stedlig kriseledelse» for videre håndtering

Tiltakskort støttefunksjon pårørende i stedlig kriseledelse

Loggfør egen aktivitet på eget skjema, gi dette til loggfører etter avsluttet beredskap

 

Normalisering

Sikre at egen avdelings innsats blir evaluert. Send bevaring og forbedringspunkter til beredskap@sshf.no

Evaluering og oppfølging av hendelser og systemøvelser på

beredskapsområdet

 

 

 

 

Kommunikasjonsavdelingens representant

 

Aksjonsfase

Oppgave / Tiltak

Relevant beredskapsplan

Utført

Varsling og mobilisering

Motta varsling og møt opp i kriseledelsen

 

Ved EKOM hendelser – Husk å varsle manuelt i egen linje.

Under revisjon

Akuttfase

 

Stedlig kriseledelse er ikke etablert

Etabler kontakt med kommunikasjonsdirektør

 

 

Driftsfase

 

Stedlig kriseledelse  har hatt førstemøte

Delta aktivt i førstemøte og status-/fokusmøtene

 

Gjennomfør aktiviteter i henhold til avdelingsspesifikk beredskapsplan

Delplan informasjonsberedskap

 

Loggfør egen aktivitet på eget skjema, gi dette til loggfører etter avsluttet beredskap

 

Normalisering

Sikre at egen avdelings innsats blir evaluert. Send bevaring og forbedringspunkter til beredskap@sshf.no

Evaluering og oppfølging av hendelser og systemøvelser på

beredskapsområdet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sekretær- og loggfunksjon stedlig kriseledelse

 

Aksjonsfase

Oppgave / Tiltak

Relevant beredskapsplan

Utført

Varsling og mobilisering

Motta varsling og møt opp i kriseledelsen

 

Akuttfase

 

Stedlig kriseledelse er ikke etablert

Klargjør beredskapsrom og tekniske installasjoner. Logg på beredskapsweb og HelseCim

 

HelseCim

Bliksundweb

Ved EKOM-hendelse iverksettes manuelle rutiner for loggføring

 

Etabler tilgang til intranett og internett

 

 

Driftsfase

 

Stedlig kriseledelse  har hatt førstemøte

Delta aktivt i førstemøte og status-/fokusmøtene

 

Noter i logg hvem som møter i stedlig kriseledelse, samt klokkeslett

 

Referatfør det som drøftes og besluttes i kriseledelsen.

 

 

Innhent informasjon fra internett og evt. TV, radio og aviser

 

Send spørsmål og oppgaver til andre Stedlig kriseledelse (SKL) og overordnet kriseledelse (OKL) gjennom krisestøttesystemet. Ring loggfører i aktuelt Stedlig kriseledelse (SKL) for å verifisere at spørsmålet eller oppgaven er mottatt.

 

Gjelder bare SSF: Varsle sentralbord, om å overta sentralbordfunksjonen fra Akuttmottak ved å sette tlf. i ”dagstilling

 

Gjelder bare SSF: Legg ut melding i krisestøttesystemet - tlf.nr. til medisinsk kontaktperson SSF

 

Send referat/rapport til overordnet kriseledelse når et møte er ferdig. Her skal det blant annet fremgå hva Stedlig kriseledelse (SKL) trenger av støtte fra overordnet kriseledelse (OKL).

 

Normalisering

Etterregistrer manuelle logger i HelseCim

 

Sikre at funksjonen blir evaluert. Send bevaring og forbedringspunkter til beredskap@sshf.no

Evaluering og oppfølging av hendelser og systemøvelser på

beredskapsområdet

 

 

 

 

I.6.5.5.1-4

Delplan svikt i vare-, tekstil- eller matforsyning

I.6.5.5.3-1

Delplan alvorlige interne hendelser

I.6.5.5.3-2

Delplan evakuering

I.6.5.5.3-3

Delplan - Svikt i IT og EKOM - systemer

I.6.5.5.5-4

Delplan - Legemiddelberedskap

I.6.5.7-14

Veiledning - Førstemøte - Beredskapsledelse