Hensikt

 

Sikre at foretaket har planer som ivaretar hendelser hvor det er nødvendig å opprette pårørendesenter.

 

Omfang

 

SSHF er bare ansvarlig for pårørende til pasienter som kommer til sykehuset

 

SSHF er bare ansvarlig for pårørende til pasienter som kommer til sykehuset

 

Ordinær linjeledelse:

 

Tiltakskort

 

Varsling og mobilisering

 

Tiltak

 

Vurdere behovet for å etablere pårørendesenter og pårørendetelefon

 

Etablere kontakt med andre kommuner/sykehus som eventuelt har opprettet pårørendesenter

 

Informere sentralbord, akuttmottak og andre kontaktpunkter om hvilke(t) tlf. nr. pårørende skal settes over til.

 

Sørge for skilting til pårørendesenter

 

Be om bistand fra sykehusguidene til å følge pårørende til pårørendesenter

 

Sørge for mat og drikke ved hjelp av MSK sin representant i stedlig kriseledelse

 

Be om ressurser fra

       Sykehusprestene (se kontaktinformasjon i delplan psykososial beredskap)

       Akutt ambulerende team hos klinikk for psykisk helse

       Bedriftshelsetjenesten

       Sykehusguidene

       Stabspersonell fra egen klinikk – etterspørres i stedlig kriseledelse

       Stabspersonell fra sentrale staber – etterspørres i overordnet kriseledelse

 

 

Aksjonsfasen

 

Tiltak

 

Etablere kontakt med aktuelle kommunale EPS (Evakuert og pårørendesenter)

 

Avklare overnattingstilbud til pårørende ved å kontakte overordnet kriseledelse

 

Be overordnet kriseledelse om å informere ansatte og media om telefonnummer for pårørende.

 

Videreformidle prosessinformasjon fra overordnet kriseledelse til pårørende

 

Prosessinformasjon handler om hvordan foretaket og redningstjenesten håndterer hendelsen. Dette er viktig for å sikre at alle involverte har en felles forståelse av situasjonen

 

Sørge for at pårørende skjermes fra media

 

Legg til rette for samarbeid med politiet dersom de sender en representant til sykehuset

 

Ta imot og registrer alle fremmøtte (navn, kontaktinformasjon, hvor de bor / overnatter, navn på pasient og eventuelt navn og signalement på den de leter etter)

 

Iverksette tiltak for å holde toaletter rene, ryddige og funksjonelle

 

Vurder behov for å rekvirere tolketjeneste

 

Be teknisk om å legge til rette for at pårørende kan lade mobile enheter

 

Loggføre egen aktivitet og be loggfører i stedlig kriseledelse om å legge dette inn i krisestøttesystemet.

 

 

Normaliseringsfasen

 

Tiltak

 

Forbered avvikling av pårørendesenter når stedlig kriseledelse vedtar dette

 

Gjennomfør samling med alle involverte i henhold til delplan psykososial beredskap

 

Meld forbedring og bevaringspunkter til beredskap@sshf.no

 

Sørg for at kommunene er informert om at pårørendesenteret avvikles.

 

 

Kryssreferanser

I.6.5.3-4

Varsling og lokalisering av kriseledelse

I.6.5.5.4-1

Delplan psykososial beredskap i SSHF

I.6.5.7-9

Skjema registrering pårørende - Beredskap

Eksterne referanser