Sørlandet sykehus er en av de sentrale beredskapsaktørene i Agder og spiller en kritisk rolle i atom- og stråleberedskapen. Foretaket skal være i stand til å yte nødvendig bistand til samfunnet under hendelser beskrevet i avsnittet «Omfang», samtidig som vi ivaretar pasientene som er innlagt på sykehuset og våre ansatte. Målet er å sikre en koordinert og effektiv respons som beskytter både befolkningen og våre egne ressurser.
Helseforetaket har i tillegg behandlingsforløp hvor vi benytter nukleærmedisin og planen er derfor beregnet på å også håndtere interne hendelser.
Atom- og stråleulykker som vil berøre SSHF kan ut fra dette deles inn fire kategorier:
Varsling, tiltak mv. vil variere og er beskrevet hver for seg nedenfor.Kategoriene er tilknyttet Norges nasjonale beredskap for seks dimensjonerende scenario for atomhendelser. |
Nasjonale scenario: I – Stort luftbåret utslipp fra anlegg i utlandet II – Stort luftbåret utslipp fra anlegg eller annen virksomhet i Norge III – Lokal hendelse i Norge eller norske nærområder uten stedlig tilknytning IV – Lokal hendelse som utvikler seg over tid V – Stort utslipp til marint miljø i Norge eller norske nærområder, eller rykte om betydelig marin eller terrestrisk forurensning VI – Alvorlig hendelser i utlandet uten direkte konsekvenser for norsk territorium |
Aktuelle scenarioer for planlegging av norsk atomberedskap III – Lokal hendelse i Norge eller norske nærområder uten stedlig tilknytning IV – Lokal hendelse som utvikler seg over tid |
Varsling og mobilisering | ||||
| Tiltak | Ansvarlig | ||
☐ | Varsle om hendelser som oppdages internt i de avdelinger/funksjoner som håndterer radioaktive stoffer. | I henhold til avdelingens rutiner | ||
☐ | Ved hendelser under transport melder transportøren fra til Nukleærmedisinsk seksjon SSK, som vurderer tiltak. | Transportør | ||
☐ | Ved behov for måling av radioaktivitet kan følgende kontaktes:
Strålevernkoordinator Senter for Kreftbehandling (SFK) Nukleærmedisinsk seksjon SSK Akuttmottak | Ledere | ||
☐ | Kontakt akuttmottaket for å sette sykehuset i grønn beredskap | Ledere | ||
☐ | Varsle vektertjenesten | Ledere | ||
☐ | Det skal som minimum etableres OKL og SKL OKL utvides med strålevernskoordinator SKL utvides med nukleærmedisinsk kompetanse
| Administrerende direktør
Klinikkdirektører | ||
Aksjonsfasen | ||||
| Tiltak | Ansvarlig | ||
| Kriseledelsen kartlegger skadepotensial og utarbeider situasjonsspesifikke aksjoner og fokusområder
| Overordnet kriseledelse
Stedlig kriseledelse | ||
☐ | Iverksetting av eventuelle eksterne meldingsrutiner | Strålevernskoordinator | ||
☐ | Iverksett delplan alvorlig interne hendelser | Stedlig kriseledelse | ||
☐ | Iverksett delplan avsperring | Stedlig kriseledelse | ||
☐ | Vurder behov for å iverksette delplan sanering / dekontaminering | Stedlig kriseledelse | ||
Normaliseringsfasen | ||
| Tiltak | Ansvarlig |
☐ | Vurder å avslutte beredskap når situasjonen er kartlagt og omfanget er tilstrekkelig begrenset | Overordnet kriseledelse
|
☐ | Vurder behov for å iverksette oppfølging av ansatte | Enhetsledere |
Aktuelle scenarioer for planlegging av norsk atomberedskap II – Stort luftbåret utslipp fra anlegg eller annen virksomhet i Norge III – Lokal hendelse i Norge eller norske nærområder uten stedlig tilknytning IV – Lokal hendelse som utvikler seg over tid V – Stort utslipp til marint miljø i Norge eller norske nærområder, eller rykte om betydelig marin eller terrestrisk forurensning |
Varsling og mobilisering | ||
| Tiltak | Ansvarlig |
☐ | Ved mottak av melding, tilkalles beslutningstakere | Vaktleder i AMK
Vaktleder / koordinator i akuttmottakene |
☐ | Vurder behov for økt beredskap | Beslutningstakere |
Aksjonsfasen | ||||
| Tiltak | Ansvarlig | ||
☐ | Iverksett Delplan for eksterne hendelser | Stedlig kriseledelse | ||
| Overordnet kriseledelse utvides med strålevernkoordinator | Administrerende direktør
Beredskapssjef
| ||
☐ | Kartlegge konsekvenspotensial og utarbeide situasjonsspesifikke aksjoner og fokusområder (situasjonsspesifikk plan). | Overordnet kriseledelse
Stedlig kriseledelse | ||
☐ | Vurder å iverksette tiltakskortet «mottaksrutine ved RN-hendelser» | Medisinsk ledelse | ||
☐ | Vurder å iverksette delplan sanering / dekontaminering | Medisinsk ledelse | ||
☐ | Iverksette plan for krisekommunikasjon | Overordnet kriseledelse
| ||
☐ | Varsle statsforvalter om etablert beredskap og eventuelt møte i statsforvalterens atomberedskapsutvalg | Overordnet kriseledelse
Beredskapssjef | ||
☐ | Etabler kontakt med CBRNE-senteret
| Medisinsk ledelse | ||
| Iverksette tiltakskort ved råd om innendørsopphold | Overordnet kriseledelse | ||
Normaliseringsfasen | ||||
| Tiltak | Ansvarlig | ||
☐ | Vurder å avslutte beredskap når situasjonen er kartlagt og omfanget er tilstrekkelig begrenset | Overordnet kriseledelse
| ||
☐ | Vurder behov for å iverksette oppfølging av ansatte
| Enhetsledere | ||
Aktuelle scenarioer for planlegging av norsk atomberedskap II – Stort luftbåret utslipp fra anlegg eller annen virksomhet i Norge III – Lokal hendelse i Norge eller norske nærområder uten stedlig tilknytning IV – Lokal hendelse som utvikler seg over tid V – Stort utslipp til marint miljø i Norge eller norske nærområder, eller rykte om betydelig marin eller terrestrisk forurensning |
Varsling og mobilisering | ||
| Tiltak | Ansvarlig |
☐ | Ved trussel mot sykehuset skal sikkerhetssjef eller vektertjenesten kontaktes umiddelbart | Den som mottar trusselen |
☐ | Ved mottak av melding om gjennomført terroranslag iverksettes Delplan for eksterne hendelser | Vaktleder i AMK
Vaktleder / koordinator i akuttmottakene |
☐ | Vurder behov for økt beredskap | Beslutningstakere |
Aksjonsfasen | ||||
| Tiltak | Ansvarlig | ||
☐ | Kartlegg konsekvenspotensialet og utarbeid situasjonsbestemte aksjoner og fokusområder (situasjonsspesifikk plan) | Overordnet kriseledelse
Stedlig kriseledelse | ||
| Overordnet kriseledelse utvides med strålevernkoordinator | Administrerende direktør
Beredskapssjef
| ||
☐ | Vurder behov for å iverksette delplan avsperring | Overordnet kriseledelse | ||
☐ | Vurder å iverksette tiltakskortet «mottaksrutine ved RN-hendelser» | Medisinsk ledelse | ||
☐ | Vurder å iverksette delplan sanering / dekontaminering | Medisinsk ledelse | ||
☐ | Iverksette plan for krisekommunikasjon | Overordnet kriseledelse
| ||
☐ | Varsle statsforvalter om etablert beredskap og eventuelt møte i statsforvalterens atomberedskapsutvalg | Overordnet kriseledelse
Beredskapssjef | ||
☐ | Etabler kontakt med CBRNE-senteret
| Medisinsk ledelse | ||
☐ | Iverksette tiltakskort ved råd om innendørsopphold | Overordnet kriseledelse | ||
☐ | Vurder å iverksette tiltak i henhold til Sivilt beredskapssystem (SBS)
| Overordnet kriseledelse
| ||
Normaliseringsfasen | ||||
| Tiltak | Ansvarlig | ||
☐ | Vurder å avslutte beredskap når situasjonen er kartlagt og omfanget er tilstrekkelig begrenset | Overordnet kriseledelse
| ||
☐ | Vurder behov for å iverksette oppfølging av ansatte
| Enhetsledere | ||
Aktuelle scenarioer for planlegging av norsk atomberedskap I – Stort luftbåret utslipp fra anlegg i utlandet II – Stort luftbåret utslipp fra anlegg eller annen virksomhet i Norge V – Stort utslipp til marint miljø i Norge eller norske nærområder, eller rykte om betydelig marin eller terrestrisk forurensning VI – Alvorlig hendelser i utlandet uten direkte konsekvenser for norsk territorium |
Varsling og mobilisering | ||
| Tiltak | Ansvarlig |
☐ | Vurder behov for økt beredskap | Beslutningstakere |
Aksjonsfasen | ||||
| Tiltak | Ansvarlig | ||
☐ | Kartlegg konsekvenspotensialet og utarbeid situasjonsbestemte aksjoner og fokusområder (situasjonsspesifikk plan) | Overordnet kriseledelse
Stedlig kriseledelse | ||
| Overordnet kriseledelse utvides med strålevernkoordinator | Administrerende direktør
Beredskapssjef
| ||
☐ | Vurder behov for å iverksette delplan avsperring | Overordnet kriseledelse | ||
☐ | Vurder å iverksette tiltakskortet «mottaksrutine ved RN-hendelser» | Medisinsk ledelse | ||
☐ | Vurder å iverksette delplan sanering / dekontaminering | Medisinsk ledelse | ||
☐ | Iverksette plan for krisekommunikasjon | Overordnet kriseledelse
| ||
☐ | Varsle statsforvalter om etablert beredskap og eventuelt møte i statsforvalterens atomberedskapsutvalg | Overordnet kriseledelse
Beredskapssjef | ||
☐ | Etabler kontakt med CBRNE-senteret
| Medisinsk ledelse | ||
☐ | Iverksette tiltakskort ved råd om innendørsopphold | Overordnet kriseledelse | ||
Normaliseringsfasen | ||||
| Tiltak | Ansvarlig | ||
☐ | Vurder å avslutte beredskap når situasjonen er kartlagt og omfanget er tilstrekkelig begrenset | Overordnet kriseledelse
| ||
☐ | Vurder behov for å iverksette oppfølging av ansatte
| Enhetsledere | ||
Planforutsetninger for avdelinger ved SSHF |
Hver avdeling/funksjon som er omtalt i denne delplanen har ansvar for å forberede og iverksette aktuelle tiltak iht. planforutsetningene. |
ROS-analyser |
Følgende ROS-analyser mv. er lagt til grunn for delplanen: Felles ROS-analyse fra Statsforvalteren i Agder ROS-analyse fra Helse Øst RHF: Atom- og strålingsulykker Annen tilgjengelig litteratur og dokumentasjon om emnet |
Scenario, Norges beredskap for atomhendelser |
I – Stort luftbåret utslipp fra anlegg i utlandet II – Stort luftbåret utslipp fra anlegg eller annen virksomhet i Norge III – Lokal hendelse i Norge eller norske nærområder uten stedlig tilknytning IV – Lokal hendelse som utvikler seg over tid V – Stort utslipp til marint miljø i Norge eller norske nærområder, eller rykte om betydelig marin eller terrestrisk forurensning VI – Alvorlig hendelser i utlandet uten direkte konsekvenser for norsk territorium |
Kryssreferanser
Eksterne referanser
Nasjonal faglig retningslinje for håndtering av CBRNE-hendelser med personskade - Helsedirektoratet