Iverksetting av beredskapsplanen

1.      Ved melding fra AMK Sørlandet om alvorlig ekstern ulykke

  1. Ved interne hendelser i SSK der det er behov å vurdere iverksetting av GUL eller RØD beredskap
  2. Ved anmodning fra annet sykehus i eller utenfor SSHF om iverksetting av GUL eller RØD beredskap

 

Ansvar

Tiltak

       Akuttmottak

       Intensiv blir varslet via UMS på KO-telefon

       Den som mottar meldingen

       Meldingen noteres nedenfor og varsling og tiltak iverksettes

 

 

1. melding (notèr type hendelse, lokalisasjon, omfang, type skader mv.)

 

 

 

 

 

 

 

 

GUL

 

RØD

Melding mottatt (sign.)                                                  

Dato

 

Kl.

 

 

2. melding

 

 

 

 

 

 

 

Melding mottatt (sign.)

                                                  

Kl.

 

 

3. melding

 

 

 

 

 

 

 

Melding mottatt (sign.)

                                                  

Kl.

 

Tiltak ved GUL beredskap

 

Ansvar/myndighet

Tiltak

       Koordinator intensiv (tlf 3741)

 

       Innkalle nødvendig personell, følgende frigjøres til å håndtere beredskapssituasjonen:

  • Enhetsleder/Ass. enhetsleder
  • 5 sykepleiere
  • Evt assistent

 

       Ansvar for drift av inneliggende pasienter i samarbeid med KO-beredskap

 

       Koordinator - inntil enhetsleder ankommer:

 

 

 

 

 

       Enhetsleder er KO-beredskap og overtar ansvar for beredskap (tlf 2124) oppgaver videre.  Samarbeider med KO-intensiv videre.

 

       Henter begge beredskapstelefoner (2124/8985) på fagsykepleiers kontor

       I samarbeid med anestesi bakvakt (tlf 6195) vurderer seksjonens pasientbelegg:

  • Hvem kan flyttes?
  • Hvor mange kan mottas?
  • Postoperativt areal er førstevalg
  • Vurdere klargjøring av medisinsk teknisk utstyr og medikamenter

 

       Fordele oppgaver til tilgjengelig personell og hente telefoner på fagspl kontor

  • KO-beredskap: tlf 2124
  • Sekretær: tlf 8985
  • Sykepleiere til å ivareta pasienter fra ulykke
  • Sykepleiere til å ivareta inneliggende pasienter
  • Løsgjenger/assistentfunksjon: 1-2 sykepleiere

 

       Anestesilege forvakt (tlf 3683)

 

       Informerer bakvakt anestesi (tlf 6195)

       Hovedansvar for anestesilege-oppgaver som ikke er relatert til økt beredskap

 

       Anestesilege bakvakt (tlf 6195)

 

 

       Møte i akuttmottak og gå deretter til intensiv og lede virksomheten der til seksjonsoverlege ankommer

       Deretter ansvar for inneliggende pasienter

       Seksjonsoverlege (tlf 6154)

 

       Overta ansvar for nye pasienter relatert til økt beredskap

       Enhetsleder/KO beredskap (tlf 2124)

 

       Koordinerer økt beredskap på Intensiv/PO

       Samarbeider med KO-intensiv

       Sykepleier i sekretærfunksjon

(tlf 8985)

 

       Ha fast plass ved disken, venstre side.

       Tar imot melding om nye pasienter fra akuttmottak og informerer KO-beredskap.

       Registrere alle pasienter på pasienttavle, i eget skjema (beredskapsperm), på scop og velge seng i Dips

       Kontroller at pasienten har samme nummer på tavle og seng som fra akuttmottak

       Sjekke at pasienter er overført fra DIPS post K-MOK (K-mottak/katastrofe) til PO

       Notere/oppdatere meldinger om økt beredskap fra Akuttmottak, bruk s.1 i Beredskapsplanen

       Registrere ankomst av innkalt personell (eget skjema i beredskapsperm) og henvise til oppmøte vaktrom.

       Levere ut en telefonliste til hver sykepleier- finnes foran i beredskapsperm.

 

       Pasientansvarlig sykepleier – pasienter fra økt beredskap

 

       Gjør klart for mottak av intensivpasient.

       To sykepleiere deltar i selve mottaket.

       Det nummeret pasienten er tildelt i akuttmottak, skal følge pasienten under hele beredskapen.

       Viktig å prioritere dokumentasjon i MV fortløpende. Evt brukes hjelpeark.

 

       Pasientansvarlig sykepleier – inneliggende pasienter

 

       Sørge for at en sykepleier får ansvar for en eller to inneliggende pasienter, alt etter tilstand

       Overflytting av inneliggende pasienter til sengeavdeling skal gjøres ifølge vanlige prosedyrer.

 

       Løsgjenger, 1-2 sykepleiere

 

       Kommunisere med KO-beredskap om oppgaver

       Assistere pasientansvarlig sykepleier

       Få oversikt over behov for sterilt utstyr, medikamenter, medisinsk/teknisk utstyr, forbruksmateriell.

       Finne en ledig telefon til å ha i lomma, angi telefonnummer på egen liste hos hver pasientansvarlig sykepleier

 

       Assistent

 

       Hente/bestille senger

       Holde orden på skyllerom

       Ta imot bestilling fra løsgjenger, hente tøy, sterilt utstyr, forbruksmateriell

       Sørge for mat og drikke til personalet

 

 


Tiltak ved RØD beredskap

 

Tiltak

Oppgave

       Koordinator

 

       Innkalle nødvendig personell til at følgende frigjøres til å håndtere beredskapssituasjonen:

  • Enhetsleder
  • Ass. avdelingssykepleier
  • 10 sykepleiere
  • Assistent

       Fortsette som koordinator intensiv (3741) etter at enhetsleder overtar KO beredskap

       Vakthavende anestesilege

 

       Varsle sin bakvakt

       Fordele tilkalte anestesileger til aktuelle oppgaver i akuttmottak, intensiv og opr.stua.

       Medisinsk ansvarlig overlege eller stedfortreder fungerer som koordinerende anestesilege mellom de enkelte seksjoner.

 

Arbeidet organiseres/ledes og tiltak iverksettes som ved GUL beredskap

 

 

 

Støttefunksjoner og samarbeidspartnere

 

Portører:

Forflytning av pasienter fra Intensiv – bruk Portørcom eller tlf 3357.

       Transport

Transporten:

For henting av diverse utstyr som sengetøy, forbruksmateriell, mat mv. tlf 3356

 

Pårørende:

Beredskapsledelsen oppretter et pårørendesenter.  

Info om dette hentes derfra.

 

Overflytting:

Overflytting av inneliggende pasienter til sengeavdeling.

Følg vanlig prosedyre så langt det er mulig.

       Sengeavdeling


Klinisk kjemisk avdeling:

Bestilling av ø.hj-prøver i DIPS.

Unntaksvis: papirrekvisisjon til pasienter som kommer til intensiv uten registrering i akuttmottak.

Biokjemiker kontaktes på telefon 3444/3435

 

       Undersøkelser og prøver

Blodbank:

Blod som haster bestilles på: Telefon 3476.  

Inter-info brukes til øvrige bestillinger

Røntgen:     

Bestilling av ø.hj. røntgen via PACS web eller telefon 3204.

Rekvisisjonen ligger i enheten.

Apotek:

Etter avtale med apoteker – ved behov for legemidler:

Kontakt telefon 3100. Varene blir brakt til enheten

       Forsyningstjeneste

Sterilsentral:      

Kontakt telefon 3840 ved økt behov for sterile varer.

Sentralforsyning:     

Kontakt telefon 3007 ved økt behov for infusjon- og skyllevæsker, samt vanlige forbruksvarer.

Kjøkken: 

Kontakt kjøkken ved økt behov for mat og drikke til ansatte og pårørende, tlf 3345.

Medisinsk teknisk: Utenom vanlig dagtid: 90 84 57 59

Teknisk avdeling: Utenom vanlig dagtid:  91 68 51 08

       Hjelpefunksjoner

 

 

 

Kryssreferanser

II.SOK.AIO.SSK.3-2

Varslingsliste personell - Intensiv SSK

II.SOK.AIO.SSK.3-3

Varslingsliste anestesileger  SSK

II.SOK.AIO.SSK.3-4

Registrering av personell - Beredskapsplan Intensiv SSK

II.SOK.AIO.SSK.3-5

Liste for pasientregistrering. Beredskapsplan Intensiv SSK

Eksterne referanser