1. melding (notèr type hendelse, lokalisasjon, omfang, type skader mv.)
|
GUL
RØD | |
Melding mottatt (sign.) | Dato
| Kl. |
2. melding
| |
Melding mottatt (sign.)
| Kl. |
3. melding
| |
Melding mottatt (sign.)
| Kl. |
Tiltak ved GUL beredskap
| |
Ansvar/myndighet | Tiltak |
Koordinator intensiv (tlf 3741)
| Innkalle nødvendig personell, følgende frigjøres til å håndtere beredskapssituasjonen:
Ansvar for drift av inneliggende pasienter i samarbeid med KO-beredskap
|
Koordinator - inntil enhetsleder ankommer:
Enhetsleder er KO-beredskap og overtar ansvar for beredskap (tlf 2124) oppgaver videre. Samarbeider med KO-intensiv videre.
| Henter begge beredskapstelefoner (2124/8985) på fagsykepleiers kontor I samarbeid med anestesi bakvakt (tlf 6195) vurderer seksjonens pasientbelegg:
Fordele oppgaver til tilgjengelig personell og hente telefoner på fagspl kontor
|
Anestesilege forvakt (tlf 3683)
| Informerer bakvakt anestesi (tlf 6195) Hovedansvar for anestesilege-oppgaver som ikke er relatert til økt beredskap
|
Anestesilege bakvakt (tlf 6195)
| Møte i akuttmottak og gå deretter til intensiv og lede virksomheten der til seksjonsoverlege ankommer Deretter ansvar for inneliggende pasienter |
Seksjonsoverlege (tlf 6154)
| Overta ansvar for nye pasienter relatert til økt beredskap |
Enhetsleder/KO beredskap (tlf 2124)
| Koordinerer økt beredskap på Intensiv/PO Samarbeider med KO-intensiv |
Sykepleier i sekretærfunksjon (tlf 8985)
| Ha fast plass ved disken, venstre side. Tar imot melding om nye pasienter fra akuttmottak og informerer KO-beredskap. Registrere alle pasienter på pasienttavle, i eget skjema (beredskapsperm), på scop og velge seng i Dips Kontroller at pasienten har samme nummer på tavle og seng som fra akuttmottak Sjekke at pasienter er overført fra DIPS post K-MOK (K-mottak/katastrofe) til PO Notere/oppdatere meldinger om økt beredskap fra Akuttmottak, bruk s.1 i Beredskapsplanen Registrere ankomst av innkalt personell (eget skjema i beredskapsperm) og henvise til oppmøte vaktrom. Levere ut en telefonliste til hver sykepleier- finnes foran i beredskapsperm.
|
Pasientansvarlig sykepleier – pasienter fra økt beredskap
| Gjør klart for mottak av intensivpasient. To sykepleiere deltar i selve mottaket. Det nummeret pasienten er tildelt i akuttmottak, skal følge pasienten under hele beredskapen. Viktig å prioritere dokumentasjon i MV fortløpende. Evt brukes hjelpeark.
|
Pasientansvarlig sykepleier – inneliggende pasienter
| Sørge for at en sykepleier får ansvar for en eller to inneliggende pasienter, alt etter tilstand Overflytting av inneliggende pasienter til sengeavdeling skal gjøres ifølge vanlige prosedyrer.
|
Løsgjenger, 1-2 sykepleiere
| Kommunisere med KO-beredskap om oppgaver Assistere pasientansvarlig sykepleier Få oversikt over behov for sterilt utstyr, medikamenter, medisinsk/teknisk utstyr, forbruksmateriell. Finne en ledig telefon til å ha i lomma, angi telefonnummer på egen liste hos hver pasientansvarlig sykepleier
|
Assistent
| Hente/bestille senger Holde orden på skyllerom Ta imot bestilling fra løsgjenger, hente tøy, sterilt utstyr, forbruksmateriell Sørge for mat og drikke til personalet
|
Tiltak ved RØD beredskap
| |
Tiltak | Oppgave |
Koordinator
| Innkalle nødvendig personell til at følgende frigjøres til å håndtere beredskapssituasjonen:
Fortsette som koordinator intensiv (3741) etter at enhetsleder overtar KO beredskap |
Vakthavende anestesilege
| Varsle sin bakvakt Fordele tilkalte anestesileger til aktuelle oppgaver i akuttmottak, intensiv og opr.stua. Medisinsk ansvarlig overlege eller stedfortreder fungerer som koordinerende anestesilege mellom de enkelte seksjoner. |
Arbeidet organiseres/ledes og tiltak iverksettes som ved GUL beredskap
| |
Støttefunksjoner og samarbeidspartnere
| |
Portører: Forflytning av pasienter fra Intensiv – bruk Portørcom eller tlf 3357. | Transport |
Transporten: For henting av diverse utstyr som sengetøy, forbruksmateriell, mat mv. tlf 3356 |
|
Pårørende: Beredskapsledelsen oppretter et pårørendesenter. Info om dette hentes derfra. |
|
Overflytting: Overflytting av inneliggende pasienter til sengeavdeling. Følg vanlig prosedyre så langt det er mulig. | Sengeavdeling |
Klinisk kjemisk avdeling: Bestilling av ø.hj-prøver i DIPS. Unntaksvis: papirrekvisisjon til pasienter som kommer til intensiv uten registrering i akuttmottak. Biokjemiker kontaktes på telefon 3444/3435
| Undersøkelser og prøver |
Blodbank: Blod som haster bestilles på: Telefon 3476. Inter-info brukes til øvrige bestillinger | |
Røntgen: Bestilling av ø.hj. røntgen via PACS web eller telefon 3204. Rekvisisjonen ligger i enheten. | |
Apotek: Etter avtale med apoteker – ved behov for legemidler: Kontakt telefon 3100. Varene blir brakt til enheten | Forsyningstjeneste |
Sterilsentral: Kontakt telefon 3840 ved økt behov for sterile varer. | |
Sentralforsyning: Kontakt telefon 3007 ved økt behov for infusjon- og skyllevæsker, samt vanlige forbruksvarer. | |
Kjøkken: Kontakt kjøkken ved økt behov for mat og drikke til ansatte og pårørende, tlf 3345. | |
Medisinsk teknisk: Utenom vanlig dagtid: 90 84 57 59 Teknisk avdeling: Utenom vanlig dagtid: 91 68 51 08 | Hjelpefunksjoner |
Eksterne referanser