1.0 Hensikt
·
Sikre at foreldrene har fått og forstått nødvendig informasjon om
barnet som utskrives og at de har fått anledning til å stille spørsmål om det
de lurer på.
·
Foreldrene er trygge, kjenner barnet sitt godt, mestrer det
daglige stellet av barnet og er motivert for å reise hjem med barnet.
·
Vurdere behov for videre oppfølging.
2.0 Ansvar
Alle sykepleiere på Nyfødtintensiv.
3.0 Målgruppe
Alle foreldre som har barn innlagt på
Nyfødtintensiv tilbys utskrivingssamtale. Samtalen holdes i god tid før
utskrivelsen. Ved langvarige forløp 7-14 dager før utskrivelse, ved kortere
forløp 1-3 dager før utskrivelse.
4.0 Bakgrunn
Det er viktig at vi legger til rette for en god
overgang for familien når de utskrives fra sykehuset og reiser hjem med barnet.
Målet med utskrivingssamtalen er å sikre at ikke noe blir oversett før
hjemreise og at foreldrene er godt forberedt.
Det er viktig å ta hensyn til at ikke bare de
syke nyfødte barna, men også barnas foreldre kan være sårbare når barna skrives
ut fra sykehuset og reiser hjem. At foreldrene kan vise bekymringer eller
uttrykker usikkerhet og er spente når de skal ta med det nyfødte barnet hjem,
er naturlig og normalt.
Den konkrete planleggingen av barnets
utskrivelse varierer etter barnets og foreldrenes behov for støtte. Noen barn
har spesielle behov
etter utskriving og trenger tettere oppfølging.
·
I forhold til barn av
kvinner som får oppfølging i LAR (Legemiddel Assistert Rehabilitering) følges egen
prosedyre. Prosedyren er også nyttig når det er
mistanke om rus og mor ikke får oppfølging i LAR.
·
Premature barn som skrives tidlig hjem, følges opp av Tidlig Hjem gruppa. De må trekkes inn for
planlegging av utskrivelse.
For familier som er innlagt på Nyfødtintensiv,
med premature barn og barn som ikke har spesielle behov etter utskriving, bør
den konkrete planleggingen av barnets utskrivelse starte en til to uker før
hjemreise.
Noen barn med for eksempel gulsott, infeksjon,
kortvarig pustestøtte, er innlagt i kortere tid fra noen timer til dager.
Uansett lengde på oppholdet må vi sørge for at foreldrene mottar den
informasjonen de har behov for når barnet skrives ut fra Nyfødtintensiv.
Før barnet utskrives, oppretter sykepleier
kontakt og samarbeid med helsestasjonen og/eller andre deler av
primærhelsetjenesten som skal følge opp familien etter utskrivelsen. Et tett
samarbeid på alle nivåer er viktig for å tilrettelegge for en god psykisk,
fysisk og sosial utvikling hos familien etter utskriving.
5.0 Fremgangsmåte
·
Avtal tidspunkt og rammer
for samtalen slik at foreldrene gis mulighet til å delta og forberede seg med
spørsmål.
·
Vurder behovet for tolk.
I samtalen gis ordet først til foreldrene hvor
man tar utgangspunkt i det som er viktig for dem før barnet skrives ut fra
sykehuset. Det er viktig at sykepleier har forberedt det han/hun ønsker å
snakke med foreldrene om før samtalen, ut i fra et profesjonelt perspektiv. Det
er viktig at samtalen gir rom for at foreldrene kan stille spørsmål underveis.
Sykepleieren vurderer hvor dyptgående samtalen skal være i den enkelte
situasjon, i tillegg til å sikre at foreldrene har fått og forstått nødvendig
informasjon.
Tema i utskrivingssamtalen
|
HVA |
INNHOLD |
|
Foreldre/barn fokus |
Hva er viktig for foreldrene? ü
Sjekk ut hva som er
viktig for foreldrene før de reiser hjem med barnet |
|
Forløp og utreise |
Sikre at foreldrene har fått en god
forståelse av barnets problemer og behov, at de vet hva som er normalt og
forventet i forhold til: Barnets fysiologiske parametre ü
Gi barnet mat og vurdere
om barnet får tilstrekkelig med mat ü
Håndtere barnet om det
svelger vrangt ü
Hvordan forholde seg til
for eksempel gulping og endring i barnets almenntilstand. ü Observere pustemønster og hudfarge, urin/avføring, temperatur,
smerte Barnets psykiske faktorer ü
Samspill med barnet, er
kjent med barnets reaksjoner på stimulering, når på dagen barnet er mest
våkent og tilgjengelig for samspill, spisemønster, søvnmønster, våkenhet
og barnets typiske væremåter i ulike situasjoner. ü
Vurdere tegn på stress
eller overstimulering, vurdere om barnet trenger trøst ü
Kjenne til eventuelle
fysiske problemer som påvirker barnets adferd (for eksempel
mageknip/luftsmerter), og hvordan de kan hjelpe barnet i slike situasjoner ü
Sjekk ut om foreldrene
vet hvem de skal kontakte om de er bekymret for barnet etter utskrivelse fra
sykehuset. ü
Sjekk ut om foreldrene
har nytte av ekstra oppfølging for å bearbeide vanskelige opplevelser |
|
Stell/håndtering |
ü
Foreldrene har fått
opplæring i badestell ü
Er klar over barnets
behov for stell/pleie ü Vet at barnet skal ligge på rygg, ikke på siden eller mage |
|
Hygiene |
ü
Foreldrene er klar over
at hygiene fortsatt er viktig før mat/etter stell ü Vask av klær, utstyr før det tas i bruk –smokk/flaske |
|
Ernæring/Legemidler |
ü
Gå gjennom
ernæring/vitaminer/legemidler som barnet skal ha etter utskrivelse ü
Veiled foreldrene i å trekke
opp/blande/oppbevare ü
Er klar over
virkning/bivirkning og hvordan de forholder seg til eventuelle bivirkninger ü Fått resepter ü
Nettsiden «legemiddelhåndtering
til barn» har egen side hvor man kan skrive ut informasjon til foreldre ang
det konkrete legemiddelet |
|
Videre planer/avtaler |
ü
Polikliniske kontroller
som blodprøver, oppfølging barnepoliklinikk, habu, abup, helsestasjon mm. ü Pleiepenger |
|
Hjelpemidler |
Sikre at hjelpemidler er bestilt og
på plass ü Hvis spesialutstyr, send med til de første dagene |
|
Andre beskjeder/tema |
For eksempel: ü
Avlastning/hvile for
foreldre ü
Påkledning, turgåing ü
Infeksjonsfare, forebygge
infeksjon ü
Sikring av barnet i
bilsete, i forhold til leie med hensyn til frie luftveier ü
Snus/røyk/alkohol |
|
Foreldrenes forventninger, spørsmål |
Sjekk ut foreldrenes forventninger
for eksempel til sykehuset, helsestasjon, fastlege, familie/nettverk, seg
selv. ü Avklar misforståelser/urealistiske forventninger ü Sjekk ut om foreldrene har spørsmål. Er det noe mer foreldrene
trenger å vite? |
|
Om informasjonen er forstått |
Sjekk ut om du har forklart deg slik
at foreldrene husker og forstår informasjonen du har gitt. Gi skriftlig informasjon for eksempel
i forhold til legemidler |
6.0 Dokumentasjon
·
Tid for planlagte samtaler
skrives i barnets pleieplan og i merknadsfelt i DIPS
·
Kort oppsummering av
utskrivelsessamtalen i Utskrivningsnotat.
Bruk frase SPL_UTSKRIVINGSNOTAT
·
I samråd med foreldrene
dokumenteres foreldrenes ønsker, behov, problemstillinger, ressurser og avtaler
før utskrivelse av barnet, i pleieplanene i DIPS.