1.0 Hensikt

·         Sikre at foreldrene har fått og forstått nødvendig informasjon om barnet som utskrives og at de har fått anledning til å stille spørsmål om det de lurer på.

·         Foreldrene er trygge, kjenner barnet sitt godt, mestrer det daglige stellet av barnet og er motivert for å reise hjem med barnet.

·         Vurdere behov for videre oppfølging.

2.0 Ansvar

Alle sykepleiere på Nyfødtintensiv.

 

3.0 Målgruppe

Alle foreldre som har barn innlagt på Nyfødtintensiv tilbys utskrivingssamtale. Samtalen holdes i god tid før utskrivelsen. Ved langvarige forløp 7-14 dager før utskrivelse, ved kortere forløp 1-3 dager før utskrivelse.

 

4.0 Bakgrunn

Det er viktig at vi legger til rette for en god overgang for familien når de utskrives fra sykehuset og reiser hjem med barnet. Målet med utskrivingssamtalen er å sikre at ikke noe blir oversett før hjemreise og at foreldrene er godt forberedt.

 

Det er viktig å ta hensyn til at ikke bare de syke nyfødte barna, men også barnas foreldre kan være sårbare når barna skrives ut fra sykehuset og reiser hjem. At foreldrene kan vise bekymringer eller uttrykker usikkerhet og er spente når de skal ta med det nyfødte barnet hjem, er naturlig og normalt.

 

Den konkrete planleggingen av barnets utskrivelse varierer etter barnets og foreldrenes behov for støtte. Noen barn har spesielle behov etter utskriving og trenger tettere oppfølging.

 

 

·         I forhold til barn av kvinner som får oppfølging i LAR (Legemiddel Assistert Rehabilitering) følges egen prosedyre. Prosedyren er også nyttig når det er mistanke om rus og mor ikke får oppfølging i LAR.

·         Premature barn som skrives tidlig hjem, følges opp av Tidlig Hjem gruppa. De må trekkes inn for planlegging av utskrivelse.

 

For familier som er innlagt på Nyfødtintensiv, med premature barn og barn som ikke har spesielle behov etter utskriving, bør den konkrete planleggingen av barnets utskrivelse starte en til to uker før hjemreise.

 

Noen barn med for eksempel gulsott, infeksjon, kortvarig pustestøtte, er innlagt i kortere tid fra noen timer til dager. Uansett lengde på oppholdet må vi sørge for at foreldrene mottar den informasjonen de har behov for når barnet skrives ut fra Nyfødtintensiv.

 

Før barnet utskrives, oppretter sykepleier kontakt og samarbeid med helsestasjonen og/eller andre deler av primærhelsetjenesten som skal følge opp familien etter utskrivelsen. Et tett samarbeid på alle nivåer er viktig for å tilrettelegge for en god psykisk, fysisk og sosial utvikling hos familien etter utskriving.

 

5.0 Fremgangsmåte

·         Avtal tidspunkt og rammer for samtalen slik at foreldrene gis mulighet til å delta og forberede seg med spørsmål.

·         Vurder behovet for tolk.

 

I samtalen gis ordet først til foreldrene hvor man tar utgangspunkt i det som er viktig for dem før barnet skrives ut fra sykehuset. Det er viktig at sykepleier har forberedt det han/hun ønsker å snakke med foreldrene om før samtalen, ut i fra et profesjonelt perspektiv. Det er viktig at samtalen gir rom for at foreldrene kan stille spørsmål underveis. Sykepleieren vurderer hvor dyptgående samtalen skal være i den enkelte situasjon, i tillegg til å sikre at foreldrene har fått og forstått nødvendig informasjon.

 

Tema i utskrivingssamtalen

 

HVA

INNHOLD

Foreldre/barn fokus

Hva er viktig for foreldrene?

ü  Sjekk ut hva som er viktig for foreldrene før de reiser hjem med barnet

Forløp og utreise

Sikre at foreldrene har fått en god forståelse av barnets problemer og behov, at de vet hva som er normalt og forventet i forhold til:

Barnets fysiologiske parametre

ü  Gi barnet mat og vurdere om barnet får tilstrekkelig med mat

ü  Håndtere barnet om det svelger vrangt

ü  Hvordan forholde seg til for eksempel gulping og endring i barnets almenntilstand.

ü  Observere pustemønster og hudfarge, urin/avføring, temperatur, smerte 

Barnets psykiske faktorer

ü  Samspill med barnet, er kjent med barnets reaksjoner på stimulering, når på dagen barnet er mest våkent og

tilgjengelig for samspill, spisemønster, søvnmønster, våkenhet og barnets typiske væremåter i ulike situasjoner. 

ü  Vurdere tegn på stress eller overstimulering, vurdere om barnet trenger trøst

ü  Kjenne til eventuelle fysiske problemer som påvirker barnets adferd (for eksempel mageknip/luftsmerter), og hvordan de kan hjelpe barnet i slike situasjoner

ü  Sjekk ut om foreldrene vet hvem de skal kontakte om de er bekymret for barnet etter utskrivelse fra sykehuset.

ü  Sjekk ut om foreldrene har nytte av ekstra oppfølging for å bearbeide vanskelige opplevelser

Stell/håndtering         

ü  Foreldrene har fått opplæring i badestell

ü  Er klar over barnets behov for stell/pleie

ü  Vet at barnet skal ligge på rygg, ikke på siden eller mage

Hygiene

ü  Foreldrene er klar over at hygiene fortsatt er viktig før mat/etter stell

ü  Vask av klær, utstyr før det tas i bruk –smokk/flaske

Ernæring/Legemidler

ü  Gå gjennom ernæring/vitaminer/legemidler som barnet skal ha etter utskrivelse

ü  Veiled foreldrene i å trekke opp/blande/oppbevare

ü  Er klar over virkning/bivirkning og hvordan de forholder seg til eventuelle bivirkninger

ü  Fått resepter

ü  Nettsiden «legemiddelhåndtering til barn» har egen side hvor man kan skrive ut informasjon til foreldre ang det konkrete legemiddelet

Videre planer/avtaler

ü  Polikliniske kontroller som blodprøver, oppfølging barnepoliklinikk, habu, abup, helsestasjon mm.

ü  Pleiepenger

Hjelpemidler

Sikre at hjelpemidler er bestilt og på plass

ü  Hvis spesialutstyr, send med til de første dagene

Andre beskjeder/tema

For eksempel:

ü  Avlastning/hvile for foreldre

ü  Påkledning, turgåing

ü  Infeksjonsfare, forebygge infeksjon

ü  Sikring av barnet i bilsete, i forhold til leie med hensyn til frie luftveier

ü  Snus/røyk/alkohol

Foreldrenes forventninger, spørsmål

Sjekk ut foreldrenes forventninger for eksempel til sykehuset, helsestasjon, fastlege, familie/nettverk, seg selv.

ü  Avklar misforståelser/urealistiske forventninger

ü  Sjekk ut om foreldrene har spørsmål. Er det noe mer foreldrene trenger å vite?

Om informasjonen er forstått

Sjekk ut om du har forklart deg slik at foreldrene husker og forstår informasjonen du har gitt.

Gi skriftlig informasjon for eksempel i forhold til legemidler

 

6.0 Dokumentasjon

·         Tid for planlagte samtaler skrives i barnets pleieplan og i merknadsfelt i DIPS

·         Kort oppsummering av utskrivelsessamtalen i Utskrivningsnotat.

Bruk frase SPL_UTSKRIVINGSNOTAT

·         I samråd med foreldrene dokumenteres foreldrenes ønsker, behov, problemstillinger, ressurser og avtaler før utskrivelse av barnet, i pleieplanene i DIPS.