1. Hensikt:

Medvirke til korrekt håndtering av telemetriutstyr og tydeliggjøre kommunikasjonslinjer og ansvarsforhold. Dette for å sikre en god overvåking av pasienten.

 

  1. Ansvar:

Sykepleier post:  

Når telemetri er rekvirert har sykepleier ansvar for å kontakte MIE for å få tildelt en telemetri, deretter hente telemetrien og koble pasienten til telemetrien. Samt sørge for at gode signaler oppnås underveis i samarbeid med MIE. Pasienten skal informeres om forhåndsregler ved telemetri, se s.3.

Data kan kun høstes fra en kilde til MetaVision og kan derfor ikke kombineres med scopovervåking.
 

Sykepleier MIE:

Ansvar for å ha oversikt over og koordinere det praktiske rundt telemetriovervåkingen, overvåke telemetriene og sørge for at gode signaler oppnås i samarbeid med avdelingene. Telemetrirapport skrives i DIPS

 

Lege post:

Telemetriovervåking skal rekvireres av lege. Postlege vurderer på visitt om fortsatt telemetri- overvåking er nødvendig/ønskelig/skal seponeres.Telemetrirapport blir skrevet av MIE og ligger tilgjengelig for lesing i DIPS, samt hjertefrekvens kan sees i MeteVision. Pasientansvarlig lege har ansvar for å følge opp funn og rekvirere behandling evt. endre eksisterende medisinering ved arytmi, etc. Legen har ansvar for å vurdere om pas kan forlate avdelingen/kan kobles fra for en periode (dusj etc) og journalføre dette. Vakthavende/ kardiolog/ visitt gående lege v/MIE prioriterer forløpende (kveld/natt/helg/fullt på telemetri dagtid), hvem som skal prioriteres i fht behovet for telemetriovervåking av nye pasienter.

 

  1. Handling:

Sykepleier post

-          hva telemetri er

-          hvorfor han/hun får telemetri.

-          hvordan forholde seg mens han/hun har telemetri.

-          hva pasientens ansvar er, spesielt viktig er info om at han/hun ikke skal forlate avd.

Rengjøring:

Ta ut batteriet, dette er flergangs og skal leveres MIE sammen med telemetrien. Batteriet skal ikke bli vått! Tørk over alt utstyr med fuktig klut/serviett som ikke inneholder sprit. Ved skade på elektrode, gi beskjed ved levering. Ved smitte desinfiseres telemetri og elektrodesett med Virkon eller PeraSaft (følg aktuelt smitteregime). Vann må ikke komme inn i rommet der batteriene settes i.

 

Sykepleier MIE.

Tips til pasientinformasjon

Hva er telemetriovervåking.

Hvorfor pasienten får telemetri:

Årsaken til at pasienten skal telemetri overvåkes variere, men fellesnevneren er utredning av-, fare for - el påvist hjerterytmeforstyrrelse;

Hvordan skal pasienten forholde seg mens han/hun har telemetri.

Pas skal i utgp holde seg i avdelingen så lenge han/hun har telemetri.

Han/hun skal kun forlate avd for undersøkelser. Lege skal godkjenne hvis pas kan forlate avd. el koble fra for å dusje (telemetri tåler ikke vann). Årsak til dette er at:

II.SOK.MEK.MEK.2.2.KAR.3-19

TELEMETRISKJEMA SSK