-ATTENTION: ISOLATION PRECAUTIONS-
Ved kontakt med pasient,
seng, utstyr, gjenstander,
flater som kan være HANSKER
forurensede skal det brukes: SMITTEFRAKK
Ved opphold nærmere
pasienten enn 1m
skal det brukes: MUNNBIND
Ved fare for sprut vurderes
Bruk av: ØYEBESKYTTELSE
DØRER SKAL HOLDES LUKKET
UTFØR HÅNDHYGIENE FØR ISOLATET FORLATES
NB! HÅNDVASK VED NOROVIRUS
Eksempler på indikasjoner: Infeksjonssykdommer - alfabetisk liste |
Covid-19 (koronavirus), RS virus infeksjon, influensa, parainfluensa, meningitt/sepsis med meningokokker eller haemophilus influenzae, epiglotitt, kikhoste, kusma, difteri og ved røde hunder når det er mottakelige pasienter i avdelingen. Adenoviruspneumoni og -konjunktivitt, erythema infectiosum (parvovirus B-19-infeksjon), mage – tarminfeksjon med oppkast, for eksempel forårsaket av norovirus. |
Hvordan arbeide i isolat: |
Besøkende: 1-2 personer av gangen. Påkledning som personalet. Håndhygiene utføres før og etter besøket. |
Tekstiler behandles som smittetøy. |
Bestikk og servise: Vanlig bestikk og servise kan brukes. Desinfiseres etter bruk, i spyledekontaminator på isolat eller emballeres og evt. merkes før det tas ut av isolatet og desinfiseres umiddelbart i avdelingens desinfeksjonsrom. Sendes så, som urent, med den øvrige oppvask. |
Kurve og journal/PC skal ikke bringes inn i isolatet. |
Rekvirering av prøver/undersøkelser: Aktuell avdeling må få nødvendig informasjon om isoleringsregime. |
Prøvetaking/transport av prøver: Prøvetakingsutstyr, som for eks. staseslange, oppbevares på rommet til isolering oppheves. Dersom prøveglasset blir forurenset på utsiden skal det desinfiseres før det tas ut av pasientrommet. Pussbekken bør være tilgjengelig i sluse eller på tralle utenfor. |
Når pasienten må forlate isolatet skal alle bandasjer være nyskiftet og sekresjon skal være under kontroll. Pasienten skal ha rene klær, ny seng og skal utføre håndhygiene før isolatet forlates. |
Flergangsutstyr som staseslange, blodtrykksapparat, stetoskop og annet nødvendig utstyr oppbevares i isolatet. Utstyr som bringes ut skal desinfiseres i isolatets spyledekontaminator, eller emballeres, evt. merkes og desinfiseres umiddelbart i avdelingens desinfeksjonsrom. Instrumenter og utstyr som skal til sterilisering må alltid desinfiseres i avdelingens vaskedekontaminator. Utstyr som ikke tåler varme, desinfiseres med godkjent desinfeksjonsmiddel i anbefalt tid. |
|
Avfall |
Ikke alt avfall fra smitteisolater er smittefarlig. Avfallsposen skal alltid være ren på yttersiden og knyttes godt igjen før den bringes ut av isolatet. Rutinemessig dobbeltemballering er ikke nødvendig.
Smitte-/risikoavfall – kun avfall som er så fuktig av smitteførende materiale at bandasje, bleie eller lignende ikke klarer å absorbere væsken (produktet er «dryppende vått») skal kastes som risikoavfall. Drenasjeposer o.l. tømmes i spyledekontaminator, husk beskyttelsesutstyr, kastes som restavfall. Stikkende/skjærende avfall legges i godkjent beholder på pasientrommet. |
|
Rengjøring/desinfeksjon/smittevask Rengjøringspersonalet følger retningslinjene for pleiepersonalets påkledning. |
Daglig rengjøring: Rommet rengjøres på vanlig måte og sist på runden, husk kontaktpunkt. Flergangskluter og mopper sendes til smittevask. Rengjøringsutstyret skal være rombundet og desinfiseres ved opphør av isolering. Daglig desinfeksjon av kontaktpunkt anbefales ved Clostridium difficile, VRE og ESBL. |
Flekkdesinfeksjon: Ved søl av infeksiøst materiale skal det straks tørkes opp og deretter utføres flekkdesinfeksjon med godkjent desinfeksjonsmiddel. Etter dette foretas vanlig rengjøring. |
Opphør av isolering: Dyne, pute, og forheng smittevaskes. Dusjforheng smittevaskes dersom dusjen har vært i bruk og gardiner smittevaskes dersom de er synlig tilsølt. Flergangsutstyr: desinfiseres i dekontaminator eller med godkjent kjemisk desinfeksjonsmiddel før det tas ut av isolatet. Instrumenter og utstyr som skal til sterilisering skal alltid, i tillegg, desinfiseres i avdelingens vaskedekontaminator. Utstyr som ikke er desinfisert skal emballeres og evt. merkes før det tas ut av isolatet og desinfiseres i avdelingens desinfeksjonsrom. Inventar og flater på pasientrom og i sluse/ forgang: Seng, nattbord og annet inventar som pasient eller personale har vært i direkte eller indirekte kontakt med, desinfiseres med godkjent desinfeksjonsmiddel, (husk håndtak, lysbrytere, dørkarmer, skapdører, åpne hyller, vegg der smittefrakk har hengt osv.) Gulv flekk- desinfiseres ved behov. Ringesnor, bøker, blader og ubrukt engangsutstyr: kastes. Etter desinfeksjon foretas vanlig rengjøring. |