Innhold

1 Innledning

1.1 Bakgrunn

1.2 Hensikt

1.3 Overordnet mål

2 Struktur

2.1 Fullmakter

2.2 Generelt om lønnsfastsettelse / lønnsendring

3 Lønnspolitikk

3.1 Kompetansebehov

3.2 Dokumentasjon

3.3 Rekruttere kompetente medarbeidere – stillinger med rekrutteringsproblemer

3.4 Beholde særlig kompetente medarbeider

3.5 Dekke kompetansebehov

3.6 Etter- og videreutdanning

3.6.1 Etterutdanning

3.6.2 Videreutdanning

3.7 Funksjonstillegg

3.8 Lønn til ledere

3.8.1 Stedfortreder/ konstituering

3.9 Stillingskoder

4 Stillingsgrupper, minimumslønn og tillegg – utdrag overenskomster

4.1 Definisjoner

4.2 Stillingsgrupper – minstelønnssatser etter ansiennitet

4.3 Legelønn

4.4 Psykologlønn

5 Godtgjøring for videreutdanning (jf. pkt. 3.6)

5.1 Generelt

5.2 Spesielt for de enkelte stillingsgrupper:

5.2.1 For ansatte i stillingsgruppe 1

5.2.2 For ansatte i stillingsgruppe 2 - 3

5.2.3 For ansatte i stillingsgruppe 4/eller tilsvarende

5.2.4 For ansatte med lønnsplassering i stillingsgruppe 5/ spesialkode eller tilsvarende:

6 Andre tillegg

6.1 Individuelle tillegg/rekrutteringstillegg (egen TT kode)

6.2 Forskningstillegg/doktorgradstillegg

7 Referanser og lenker

 


1          Innledning

 

1.1        Bakgrunn


Lønnspolitikken er nedfelt som et styringsverktøy og skal bidra til å klargjøre hvilket handlingsrom og kriterier SSHF skal forholde seg til knyttet til avlønning. Fremforhandlede, og til enhver tid gjeldende, overenskomster mellom partene er gjeldende.

 

1.2        Hensikt


Retningslinjen skal legge til rette for en lik praksis ved SSHF knyttet til avlønning.

 

1.3        Overordnet mål


Lønn er et av flere virkemidler for å sikre riktig kompetanse for å nå virksomhetens mål. Lønnspolitikken i Sørlandet sykehus skal bidra til å rekruttere, motivere, utvikle og beholde kompetente medarbeidere slik at befolkningen på Agder kan tilbys helsetjenester av høy kvalitet. Medarbeidernes lønnsutvikling skal være mest mulig forutsigbar og basert på objektive kriterier.

 

2          Struktur

 

2.1        Fullmakter


Fullmaktene til rekruttering, ansettelse, lønnsfastsettelse etc. finnes i dokumentet Fullmakter i Sørlandet sykehus HF.

 

Utdrag fra fullmaktsstyring:

Organisasjonsdirektør

Klinikkdirektør

Avdelingssjef/Seksjonsleder

 

2.2        Generelt om lønnsfastsettelse / lønnsendring


Hovedregelen er at lønnsfastsettelse skjer ved ansettelse, og i henhold til gjeldende overenskomst.

Lønnsjusteringer skal som hovedregel skje ved sentrale/lokale lønnsoppgjør. Ut over dette er det kun i spesielle tilfeller at det kan vurderes lønnsjustering. Beslutningsgrunnlag for eventuelle lønnsjusteringer utarbeides og vurderes i linjen. Avgjørelsesmyndigheten og godkjenning for lønnsjusteringer mellom lønnsoppgjør ligger hos organisasjonsdirektøren, jf. Pkt. 2.1.
De ulike yrkesgruppenes lønnsnivå fremkommer i respektive overenskomster, og er sammenfattet i retningslinjens kapittel 4.

3          Lønnspolitikk

 

3.1        Kompetansebehov


SSHF må ha kompetente medarbeidere. Det skal være sammenheng mellom krav til kompetanse, oppgaver virksomheten skal utføre og avlønning.

 

Alle avdelinger/enheter skal ha strategisk kompetanseplanlegging godkjent av klinikkdirektør/stabsdirektør. Behovet for etter- og videreutdanning skal synliggjøres i disse i form av anvendt kompetanse som avdelingen/enheten trenger.

 

I lønnspolitisk sammenheng deles kompetanse i to kategorier:

 

 

3.2        Dokumentasjon


Alle stillingsendringer med lønnsmessige konsekvenser, skal være skriftlige og begrunnet i aktuelle felt i skjemaene i Personalportalen. Jf. punkt. 2.1 vedrørende fullmakt.
 

Lønnssamtaler som holdes etter bestemmelser i overenskomst kan gjennomføres i etterkant av medarbeidersamtaler. Slike lønnssamtaler skal holdes separat fra medarbeidersamtalen og dokumenteres separat. SSHF har utarbeidet en egen veiledning for lønnssamtaler: Veiledning – lønnssamtale SSHF.

 

3.3        Rekruttere kompetente medarbeidere – stillinger med rekrutteringsproblemer


I perioder kan lønn være virkemiddel for å rekruttere til faggrupper som SSHF er avhengig av, se også punkt 6.1.

For leger skal eventuelle rekrutteringstillegg ikke inngå i basislønnen, jf. punkt 2.1, samt punkt. 6.1.

Rekrutteringsproblemer/rekrutteringssvake fagområder kan defineres til å være at stillingen:

 

Rekrutteringsproblemet må dokumenteres, og skal fremgå av lønnsfastsettelsen.

 

3.4        Beholde særlig kompetente medarbeider


For å beholde særlig kompetente medarbeidere kan følgende være et virkemiddel:

 

 

 

3.5        Dekke kompetansebehov


SSHF må sikre nødvendig kompetansen og bruke kompetansen hensiktsmessig.

 

I perioder kan ekstra godgjøring være et virkemiddel for å få medarbeidere til å sikre den nødvendig kompetansen, eksempelvis i helg og/eller arbeid ved andre klinikker/lokasjoner. I slike perioder må behovet begrunnes og redegjøres for, samt det må inngås avtaler med den enkelte hvor vilkår og betingelser fremkommer. Før slik godtgjøring gis skal klinikkdirektør kontakte organisasjonsavdelingen for veiledning og avtaleinngåelse.

 

For å dekke et kompetansebehov som er nødvendig for tilbudet SSHF skal kunne gi, kan kompenserende tillegg vurderes, jf. punkt 3.1 og 2.1. Slike tillegg legges som hovedregel utenfor årslønn.

 

3.6        Etter- og videreutdanning
 

Betingelser og vilkår ved etter-, videre, og masterutdanning fremkommer i egen retningslinje; Betingelser og vilkår ved etter-, videre-, og masterutdanning. 

Etter- og videreutdanning skal være i tråd med punkt 3.1 i denne retningslinjen og avdelingens strategisk kompetanseplanlegging. Det er ikke automatisk sammenheng mellom etter- og videreutdanning og endring av lønn. Hvert enkelt tilfellet skal vurderes særskilt. Ved eventuell godgjøring for videreutdanning fremkommer satser for dette i punkt 5 i denne retningslinje.
 

3.6.1        Etterutdanning

Etterutdanning er oppdatering og vedlikehold av grunnkompetanse/grunnutdanningen.

Arbeidsgiver og arbeidstaker har et gjensidig ansvar for å sikre oppdatering av nødvendig kompetanse for å løse løpende arbeidsoppgaver. Oppdatering/kurs medfører ikke endring i lønn.

3.6.2        Videreutdanning

Videreutdanning er kompetanse utover grunnkompetanse/grunnutdanning.

Det skal være forutsigbarhet om hvilke lønns- og arbeidsforhold som skal gjelde etter at videreutdanning er fullført. Dersom det gis utdanningspermisjon skal det inngås en skriftlig avtale før oppstart mellom avdelingssjef/stabsdirektør og den enkelte medarbeider i skjemaet «Betingelser og vilkår ved etter-, videre-, og masterutdanning – avtaleskjema».

 

Avtalen skal inneholde følgende om:

Fullmakt til å inngå slik avtale er gitt klinikkdirektør/stabsdirektør, men kan delegeres videre til avdelingssjef. Eventuelle lønnstillegg for ferdigstilt videreutdanning skal imidlertid godkjennes av klinikkdirektør/stabsdirektør. Det er en forutsetning at avtalen er i tråd med permisjonsreglementet pkt. 2.1.

Avtaler om videreutdanning for ledere skal godkjennes av klinikkdirektør/stabsdirektør. Det skal inngås en skriftlig avtale før oppstart mellom aktuell direktør og leder som inneholder samme avtalemomenter som nevnt over i dette punkt.

 

 

3.6.2.1       Stillinger med krav til bachelor/universitetsutdanning

Ansatte ved enheter hvor det kreves videreutdanning (iht. kompetanseplan jf. pkt. 3.1) i et omfang av 90 studiepoeng eller mer (inklusive master), plasseres i stillingsgruppe 5/ spesialkode (tillegg etter pkt. 5 for stillinger som ikke omfattes av stillingsgruppe/spesialkode) når kravene er innfridd.

Øvrige videreutdanning som gir studiepoeng gis lønnstillegg dersom videreutdanningen anvendes og er i henhold til strategisk kompetanseplanlegging. Se pkt. 5 for lønnstilleggets størrelse.

I stillinger for sykepleier/fysioterapeut/ergoterapeut hvor det stilles krav om videreutdanning ved utlysing, gis det spesialkode (jf. overenskomstenes A2-del). Det er derfor av stor betydning at behovet for kompetanse vurderes grundig og at man er nøye med formuleringen i annonsetekst. Tilsvarende gjelder for andre faggrupper på dette utdanningsnivå. (da med tillegg etter pkt. 5)

I tilfeller der en medarbeider tar videreutdanning som ville blitt krevd (iht. strategisk kompetanseplanlegging) dersom stillingen skulle utlyses kan det avtales innplassering som spesialutdannet/stillingsgruppe 5 (ev. tillegg etter pkt. 5 for stillinger som ikke omfattes av stillingsgruppe/spesialkode) etter fullført utdannelse.

3.6.2.2       Stillinger uten krav til bachelor/universitetsutdanning

Videreutdanning for ansatte i stillingsgruppe 2 og 3 gir et lønnstillegg dersom utdanningen anvendes i arbeidet og er i henhold til strategisk kompetanseplanlegging. Lønnstillegget avhenger av videreutdanningens omfang, jf. pkt.5 nedenfor.

Ansatte i stillingsgruppe 1, og som tar fagbrev som er relevant og anvendes i arbeidet (strategisk kompetanseplanlegging), må i hvert enkelt tilfelle vurderes overført til stillingsgruppe 2 eller 3.

3.6.2.3       Kombinasjon av flere typer videreutdanninger

Det lønnes for etterspurt og anvendt utdannelse/kompetanse. Det kan tenkes et utall av ulike kombinasjoner som gjør det vanskelig å lage en uttømmende liste over tillegg. Det er nødvendig å utøve et skjønn.

Før slike tillegg gis skal organisasjonsavdelingen kontaktes for veiledning i forhold til etablert praksis.

 

Aktuelle moment kan være:

-          I hvor stor grad nyttiggjøres kompetansen

-          Skal tidligere kompensasjon bortfalle/regnes inn – forvitring

-          Er hver utdannelse frittstående – eller bygger de på hverandre?

-          Ønske/må- kompetanse?

 

3.7        Funksjonstillegg


Bruken av funksjonstillegg skal vurderes når oppgaver som tildeles går vesentlig ut over det som ligger til grunnstillingen. Tillegget følger funksjon og ikke person. Når det vurderes hensiktsmessig kan tillegget gis for en tidsbegrenset periode.

Arbeidsgiver skal dokumentere grunnlaget for funksjonstillegget og utarbeide en funksjonsbeskrivelse hvor ansvaret/oppgaven fremkommer. Funksjonsbeskrivelsen nedfelles som en tilleggsbeskrivelse til stillingsbeskrivelsen.

Alle funksjonstillegg med særlig ansvar for fag/utvikling/opplæring skal godkjennes av klinikkdirektør med en øvre ramme på inntil 50 000,-. Størrelsesorden og eventuelle justeringer innenfor denne rammen vurderes og besluttes av klinikkdirektør. Tillegget beregnes forholdsvis etter stillingsprosent.

Andre funksjonstillegg kan gis i forhold til funksjonens innhold. Før slike tillegg gis skal organisasjonsdirektør kontaktes for veiledning i forhold til etablert praksis.

 

Dokumentasjon skal foretas på skjema i Personalportalen og godkjennes av klinikkdirektør før funksjonstillegget legges inn i personalportalen..

Når funksjonen faller bort, skal nærmeste leder sørge for at lønnskompensasjonen tas bort. Medarbeider har en generell plikt til å kontrollere at han/ hun mottar riktig lønn.

Ved bruk av funksjonstillegg skal TT – kodene 1820/ 1823/ 1824 brukes.

 

3.8        Lønn til ledere

For ledernivå i SSHF vises til Fullmakter i Sørlandet sykehus HF.

Lønn vurderes ved ansettelse i forhold til kriterier definert for stillingen.

 

Disse kan være

3.8.1        Stedfortreder/ konstituering

3.8.1.1       Stedfortredertjeneste

Enhver arbeidstaker plikter å utføre stedfortredertjeneste. I de tilfeller hvor det er opprettet egen stedfortrederstilling (f eks. ass enhetsleder), gis det ikke ekstra godtgjørelse.

Ved pålagt stedfortredertjeneste i høyere lønnet stilling for en periode utover en uke sammenhengende, gjøres en lønnsvurdering. Ny lønn utbetales fra første dag. Det gis ikke lønn for stedfortredertjeneste under leders feriefravær eller når en stilling er tillagt en fast stedfortrederrolle.

3.8.1.2       Konstituering

Ved konstituering vurderes eventuelt høyere avlønning i forhold til om hele eller deler av stillingen overtas, både med hensyn til oppgaver og kompetanse.
 

3.9        Stillingskoder

Stillingskoden skal speile stillingens utdanningsnivå og oppgaver. Jf. Stillingskoder og -betegnelser SSHF

Unormerte stillinger følger som hovedregel ingen stillingsgruppe og står med manuelt opprykk. Dersom en ansatt skal følge en stillingsgruppe må dette gå klart frem av lønnsfastsettelsen.
 

4          Stillingsgrupper, minimumslønn og tillegg – utdrag overenskomster

4.1        Definisjoner

Definisjon av lønn

Årslønn = minimumslønn/minstelønnssatser + tillegg gitt for kompetanse og rekruttere/beholde.

Fastlønn = årslønn, alle faste årlige tillegg, samt lønnsmessige tillegg etter oppsatt tjenesteplan.

Begrepet basislønn er knyttet til overenskomsten for leger (dvs. minimumslønn + eventuelt forsknings – og/ eller doktorgradstillegg).

 

4.2        Stillingsgrupper – minstelønnssatser etter ansiennitet

Hovedregelen er at nyansatte skal lønnsplasseres i samsvar med overenskomstens stillingsgrupper med lønn etter ansiennitet:

 

Organisasjon

 

Minimumslønn etter ansiennitet

 

 

0 år

 4 år

6 år

8 år

10 år

16/20 år

LO/YS fra 01.06.2025

1

410 400

415 400

420 400

426 400

472 400

500 400

LO/YS fra 01.06.2025

2

452 000

457 000

463 000

470 000

531 000

544 000

LO/YS fra 01.06.2025

3

452 000

457 000

463 000

470 000

531 000

544 000

LO/YS fra 01.06.2025

4

501 000

518 000

522 000

546 000

608 000

 

Akademikerforb. fra 01.05.2025

4

501 000

518 000

518 000

546 000

608 000

 

UTD fra 01.01.2025

4

501 000

518 000

522 000

546 000

608 000

 

NSF fra 01.05.2025

4

501 000

518 000

522 000

546 000

608 000

 

NFF fra 01.06.2025

4

501 000

518 000

522 000

546 000

608 000

 

NETF fra 01.06.2025

4

501 000

518 000

522 000

546 000

608 000

 

NITO fra 01.05.2025

 

501 000

518 000

522 000

546 000

608 000

 

NRF fra 01.05.2025

 

502 000

518 500

518 500

546 000

608 000

614 000

LO/YS fra 01.06.2025

5

555 000

578 000

589 000

616 000

694 000

 

Akademikerforb. fra 01.05.2025

5

555 000

578 000

578 000

616 000

694 000

 

UTD fra 01.01.2025

5

555 000

578 000

589 000

616 000

694 000

 

NSF fra 01.05.2025

5

555 000

578 000

589 000

616 000

694 000

 

NFF fra 01.06.2025

5

555 000

578 000

589 000

616 000

694 000

 

NETF fra 01.06.2025

5

555 000

578 000

589 000

616 000

694 000

 

NRF stråleterapeuter fra 01.05.2025

 

556 000

579 000

579 000

617 000

694 000

702 000

DNJ fra 01.05.2025

 

575 000

578 000

592 000

620 000

700 000

725 000

Fysioterapeut i turnustjeneste 90 % av minstelønn for fysioterapeut uten ansiennitet (UNIO gr. 4.)

 

Tabell 1.  Stillingsgrupper – minimumslønn etter ansiennitet  

* Stillingsgruppe i lønnssystemet, jf. overenskomstene

Stillingskoder og -betegnelser SSHF inneholder kriterier for bruk av stillingskode for spesialfysioterapeut, spesialergoterapeut og miljøterapeut med spesialutdanning (vernepleier, sosionom og barnevernspedagog som er medlem av FO)

For lønnsfastsettelse av medarbeider ved nyansettelse, se Generelt om lønnsfastsettelse  

Tillegg for ubekvem arbeidstid følger av turnusplanen og godtgjøres i henhold til gjeldende overenskomst. Dersom ubekvem arbeidstid bortfaller, bortfaller også tilleggene.

 

4.3        Legelønn

 

Minimumslønn/ basislønn

Fra 01.01.2025

Overleger

1 029 350

Overleger med 10 års ansiennitet

1 043 000

LIS 1

653 600

LIS - 1-2 år av gjennomført tid i spesialisering

728 000

LIS - 2-4 år av gjennomført tid i spesialisering

783 500

LIS > 4 år av gjennomført tid i spesialisering

865 000

 

 

Legespesialist

929 000

Cand.med., som jobber som leger, uten LIS 1 tjeneste, lønnes som LIS 1

653 600

Medisinerstudent med lisens

576 500

 

Lønnsplassering av LIS fremkommer i egen retningslinje; Lønnssystem for lege i spesialisering SSHF

4.4        Psykologlønn

Fra 01.05.2025

Minimumslønn

Psykologspesialist

1 001 000

Seniorspesialist (psyk.spes. med min. 10 års arbeidserfaring i 100 %)

1 046 000

 

Fra 01.05.2025

Minimumslønn etter ansiennitet som psykolog

 

0

2

4

Psykolog

690 000

730 000

773 000

Psykolog med lisens

690 000

 

 

Tabell 3. Psykologlønn - Lønn etter overenskomst.

Lønnsansiennitet gis for arbeidserfaring som psykolog med norsk autorisasjon iht. stillingsstørrelse.
 

5          Godtgjøring for videreutdanning (jf. pkt. 3.6)


Lønnstillegg for videreutdanning legges som hovedregel utenfor årslønn.

Medarbeidere som er gitt godtgjøring ifølge satsene i dette kapittelet, og tar ytterligere utdanning må få en særskilt vurdering.

NB! Det kan bare gis tillegg der kompetansen er i tråd med avdelingens kompetanseplan, inngått avtale, planlagt i budsjett og enheten har økonomisk dekning. Se også punkt 3.6.

 

5.1        Generelt


Følgende gjelder for samtlige utdannings/stillingsgrupper, inkludert medarbeidere som er direkte lønnsplassert, dersom ikke annet er bemerket i pkt. 5.2:

Sats for mastergrad:   kr 40 000

Sats for videreutdanning med 60 stp. eller mer:   kr 20 000

Sats for videreutdanning 30- 59 stp.:   kr 10 000

Mindre enn 30 stp. vurderes i det enkelte tilfelle.

 

Merknad: Eventuelle justering av satser har ikke tilbakevirkende kraft.

5.2        Spesielt for de enkelte stillingsgrupper:

5.2.1        For ansatte i stillingsgruppe 1

Ansatte i stillingsgruppe 1 som tar relevant fagbrev vurderes plassert i st.gr. 2 – 3. 

5.2.2        For ansatte i stillingsgruppe 2 - 3

Ansatte som tar fagskoleutdanning med minimum 60 fagskole- eller studiepoeng gis et tillegg på kr 20 000 og kr. 10 000 for 30 fagskole- eller studiepoeng.

5.2.3        For ansatte i stillingsgruppe 4/eller tilsvarende

Sats for videreutdanning med 90 stp. eller mer: plasseres i stillingsgruppe 5/spesialkode. Stillinger som ikke omfattes av spesialkode/stillingsgruppe gis tilsvarende kronetillegg.

 

I stillinger for sykepleier/fysio- og ergoterapeut, hvor det stilles krav om videreutdanning ved utlysing, gis det spesialkode (jf. NSF/NFF/NETF A2 kap. IV Lønn, pkt. 1.3.2.).

 

Merknad til første avsnitt, siste setning: Kronetillegget gis som et fast beløp og er som hovedregel ikke gjenstand for justering. Justering gjøres ikke ved endret ansiennitet

5.2.4        For ansatte med lønnsplassering i stillingsgruppe 5/ spesialkode eller tilsvarende:

Sats for videreutdanning med 120 (ny master) studiepoeng kr 25 000.

 

6          Andre tillegg

 

6.1        Individuelle tillegg/rekrutteringstillegg (egen TT kode)

Kan gis etter skjønn med en grundig vurdering i det enkelte tilfelle. Avgjørelse tas av klinikkdirektør etter at saken er forelagt organisasjonsdirektør.

 

Se punkt 3.3 for utfyllende punkt om rekruteringstillegg.

 

6.2        Forskningstillegg/doktorgradstillegg

Det gis et forskertillegg/doktorgradstillegg etter overenskomst.

For ansatte som ikke har tillegg etter overenskomst gis et tillegg der det drives aktiv forskning:

Når vilkårene for forskningstillegg ikke lenger er til stede, faller tillegget bort.

 

Med aktiv forskning menes:

”Medforfatterskap i publikasjon ”peer reviewed” tidsskrift i løpet av siste tre år, eller pågående prosjekter med prosjektbeskrivelse”

 

Forskningen må være godkjent av Sørlandet sykehus HFs forskningssjef og vedkommendes avdelingssjef. Søknaden (I.6.3.-5 Forskningstillegg - skjema for søknad) til forskningsutvalget sendes på skjema for forskning.

Fra overenskomst:

 

7          Referanser og lenker

Det er flere retningslinjer og skjema som er aktuelle for andre forhold knyttet til lønn og individuelle avtaler. Disse finnes om egne dokumenter i EKWeb. Nedenfor er det laget lenker til noen av de mest aktuelle.

Referanser

I.6.1.1-6

Fullmakter i Sørlandet sykehus HF

I.6.3..-6

Stillingskoder og -betegnelser SSHF

I.6.3.-4

Frivillig poliklinikk

I.6.3.-5

Ekstraarbeid for overleger med alderspensjon - SSHF

I.6.3.-7

Ambulerende tjeneste for leger - avtaleskjema

I.6.3.-18

Veiledning - Lønnssamtale SSHF

I.6.3.-24

Registrering av faste tillegg i Personalportalen

I.6.3.-5

Forskningstillegg - skjema for søknad

I.6.3.-10

Oppdragsskjema - vurdering av næringsvirksomhet eller arbeidsforhold

 

I.6.3.11.-6

Permisjoner SSHF

I.6.3.11.-15

Kursholdere SSHF

I.6.6.2.5-5

Innleid arbeidskraft - næringsdrivende eller lønnsmottaker

I.6.8.5-1

Betingelser og vilkår ved etter-, videre-, og masterutdanning.