En politianmeldelse er en meddelelse til politiet om et mulig straffbart forhold. Det sentrale formål med en politianmeldelse er å bidra til at politi og påtalemyndighet settes i stand til å oppklare saken, herunder vurdere om det anmeldte forhold er straffbart og hvorvidt et straffbart forhold bør straffeforfølges. Retningslinjen skal medvirke til gode vurderinger, god ivaretakelse av alle involverte og ryddig fremgangsmåte ved lovbrudd eller mistanke om lovbrudd, og sikre en korrekt og ensartet fremgangsmåte ved politianmeldelse. Retningslinjen beskriver ansvar for beslutning om anmeldelse i ulike situasjoner.
Retningslinjen gjelder for alle straffbare forhold begått på SSHFs område, og slike forhold som involverer pasienter eller medarbeidere i Sørlandet sykehus også utenfor sykehusområdene.
Retningslinjen gjelder også forhold som skjer på ansattes fritid, der hendelsen er relatert til jobben på sykehuset.
Anmeldte forhold skal også som hovedregel dokumenteres i kvalitetsportalen.
Den som blir kjent med en straffbar handling varsler leder. Saken behandles som en uønsket hendelse og dokumenteres i Kvalitetsportalen, som HMS-hendelse. Under fanen «Meldt til» krysses av for «Politiet – anmeldelse».
Det må vurderes i det enkelte tilfelle om hendelsen er av en slik art at Politiet må kontaktes umiddelbart eller om dette kan vente og politiet informeres via en politianmeldelse. Vesentlige momenter i denne vurderingen er om en fare ikke er avverget eller bevis kan forspilles.
Politianmeldelse vurderes iht punktene 3.1 – 3.4 under.
Anmeldelser skal dokumenteres i Public 360.
Se «skriveregler» i EKWeb, og eksempel.
Service- og sikkerhetsavdelingen kan bistå med uthenting av logger fra adgangskontrollsystemet og kameraovervåkingen der dette finnes.
Når privatperson selv anmelder, kan anmeldelsen skrives på politiets nettside Anmelde – Politiet.no.
Straffbare handlinger har ulik saksbehandling avhengig av hvem som er fornærmet.
3.1 Lovbrudd mot medarbeidere
Straffbare handlinger mot medarbeidere er f.eks trusler og vold. Disse forholdene skal som hovedregel politianmeldes av foretaket. Medarbeideren må imidlertid være innforstått med at politi- og påtalemyndigheten vil forholde seg til medarbeideren dersom anmeldelsen følges opp, herunder at det er den krenkede medarbeider som vil bli innkalt til politiavhør og som eventuelt må forklare seg i retten. Beslutning om anmeldelse foretatt av sykehuset tas av klinikkdirektør eller sikkerhetssjef SSHF. Denne myndigheten er også delegert til lederne for sikkerhetsseksjonene ved SSA og SSK, se pkt 5 under.
Overstående er ikke til hinder for at den enkelte selv kan anmelde forholdet.
3.2 Lovbrudd mot pasienter
Straffbare handlinger mot pasienter er for eksempel trusler, vold og tyveri begått av medpasienter, ansatte eller andre.
Pasienter skal – som hovedregel – selv politianmelde forhold som de utsettes for mens de er innlagt ved Sørlandet sykehus, eller under behandling.
Sykehuset kan i enkelte tilfeller velge selv å anmelde forholdet. Momenter i denne vurderingen kan være forholdets alvorlighet, særlig sårbare pasienter eller manglende samtykkekompetanse mv.
Der gjerningspersonen er en ansatt er det avd.sjef, Sikkerhetssjef eller leder for Sikkerhetsseksjonene SSA og SSK som saksbehandler, og vedkommende klinikkdirektør som beslutter anmeldelse. Lovbrudd av denne karakter skal alltid drøftes med organisasjonsavdelingen ved organisasjonsdirektøren/juridisk rådgiver og sikkerhetssjef SSHF.
3.3 Lovbrudd mot foretaket
Straffbare handlinger mot foretaket er f.eks tyveri eller skadeverk. Hvem som skal beslutte anmeldelse avhenger av hvem som er gjerningsperson.
Der gjerningspersonen er pasient eller andre (ikke ansatte) tas beslutning om anmeldelse av avd.sjef, Sikkerhetssjef eller lederne for sikkerhetsseksjonene ved SSA og SSK.
Der gjerningspersonen er en ansatt er det avd.sjef, Sikkerhetssjef eller leder for sikkerhetsseksjonene ved SSA eller SSK som saksbehandler og vedkommende klinikkdirektør som beslutter anmeldelse. Lovbrudd av denne karakter skal alltid drøftes med Organisasjonsavdelingen ved Organisasjonsdirektøren/juridisk rådgiver og Sikkerhetssjef.
3.4 Andre straffbare forhold på sykehusets område
Pårørende og andre besøkende må som hovedregel selv politianmelde lovbrudd de utsettes for mens de oppholder seg på sykehusets område.
4. Taushetsplikten
I en politianmeldelse skal det kun gis informasjon som er nødvendig for å belyse en hendelse. Dette betyr at det må foretas en vurdering av hvilke opplysninger som er nødvendig å gi politiet, slik at taushetspliktbelagte opplysninger som ikke er nødvendig for politiets vurdering av saken ikke utleveres.
5 Bistand i saksbehandlingen
Service- og sikkerhetsavdelingen bistår avdelingene ved straffbare forhold. Organisasjonsavdelingen ved juridisk rådgiver kan kontaktes for veiledning for eksempel ved usikkerhet om taushetsplikten kan være til hinder for anmeldelse.
Kontaktpersoner:
Referanser