Melding til avdeling
Pasienten blir meldt per telefon fra koordinator i akuttmottaket på hovedtelefonen til de ulike avdelingene.
Ansvarshavende på avdelingen tar imot beskjed og fordeler pasienten til rett gruppe.
Har dialog med akuttmottak om:
- Navn, fødselsdata og innleggelsesårsak
- Forventet ankomst til avdelingen
- Spesielle ting som må tas hensyn til, for eksempel fastvaktbehov og smitte.
- Angi pasientrom, om det lar seg gjøre, slik at portør vet hvor pasienten skal.
Ved ankomst avdelingen
- Portør ringer alltid hoved telefonen til avdelingen, når pasienten ankommer fra akuttmottaket. Det avtales da eventuelt hvilke rom eller hvor pasienten skal settes, og om pasienten trenger tilsyn av pleier umiddelbart.
- Portør drar i alarmsnoren, hvis ikke pleiepersonell følger med inn på pasientrommet.
- Sykepleier som har hoved telefonen sørger for at ansvarlig sykepleier vet om at pasienten er ankommet.
- Ansvarlig sykepleier hilser på pasienten eller delegerer denne oppgaven til annet kvalifisert personell.
- Kontroller alt medisinsk utstyr og pågående infusjoner etter ankomst.
- Observer pasientens vitale funksjoner (respirasjon, sirkulasjon, bevissthet og bevegelighet). Ta NEWS.
- Utfør eventuelt tiltak i forhold til disse observasjonene, sjekk forordninger gitt av lege eller underrett vakthavende lege.
- Utfør forordninger som er gitt av vakthavende lege i innkomstnotat og MetaVison, som blodprøvebestillinger, rekvisisjoner til undersøkelser og observasjoner/målinger.
- Informer pasienten om hva som vil skje den første tiden i avdelingen.
- Ha samarbeid med vakthavende lege når blodprøvesvarene foreligger og/eller når andre undersøkelser er utført.
- Observer pasienten med hensyn til behandling som er iverksatt og tegn til forandringer.
- Undersøk om pårørende er orientert om innleggelsen. (Akuttmottaket skriver i sitt notat at pårørende er informert, om det er gjort i akuttmottaket).
- Utstyr som fulgte med pasienten fra akuttmottaket (pumper etc.) erstattes av avdelingens utstyr, og utstyret bringes tilbake til akuttmottak.
- Verdisaker håndteres etter prosedyre, og det dokumenters i DIPS. Håndtering av pasienters verdisaker/eiendeler - SSHF
Kryssreferanser
Eksterne referanser