ENDRINGER FRA FORRIGE VERSJON: []

 

HENSIKT

Sikre at det alltid er samsvar mellom pasientens rette identitet og det ID-bånd pasienten bærer under oppholdet i sykehuset, samt ID-lapper som lages for bruk på blodprøver, urinprøver, annet prøvemateriale, ulike rekvisisjoner med mer.

Unngå forbytting av prøver og prøvesvar som følge av manglende identifisering. Unngå transfusjonsreaksjoner som følge av at blod gis til feil pasient. Sikre rett identitet ved undersøkelser, operative inngrep, medisinering, informasjon til pasienten.

 

MÅLGRUPPE

Alle som tar imot og “skriver inn” pasienter til behandling i sykehuset og som lager ID-lapper og ID-bånd til pasienten.

Alle som henter fram tidligere opplysninger (journal) om pasienten.

Alle som har ansvar for ID-merking av nyfødte.

 

UTFØRELSE

  1. Pasienter som kalles inn til elektiv innleggelse, skal telefonisk eller skriftlig få beskjed om å ta med identifikasjonspapirer som inneholder 11-sifret fødselsnummer. Det sendes med et pasientopplysningsskjema som pasienten kan fylle ut før han møter på sykehuset. Dersom dette er mangelfullt utfylt, får pasienten hjelp til å fylle ut skjemaet ved innleggelsen.

Andre pasienter fyller ut skjemaet ved innleggelse.

 

  1. Når pasienten meldes eller tas imot i Akuttmottak eller avdelingen, skal den som tar imot spørre etter pasientens navn og 11-sifrede fødselsnummer. Husker ikke pasienten dette, ber en om identifikasjonspapirer. Dersom pasienten ikke kan gjøre rede for seg, kan en som følger og kjenner pasienten svare i hans sted. Det er viktig at en ikke spør pasienten om hva han heter, men lar pasienten selv si sitt navn og 11-sifrede fødselsnummer.

 

Dersom verken pasient eller ledsager kjenner 11-sifret fødselsnummer og identifikasjonspapirer ikke foreligger, søker en via det pasientadministrative datasystem i folkeregisteret. Dersom fullt navn, fødselsdato og adresse stemmer med pasientens opplysninger, og det ikke er andre med samme navn, fødselsdato og adresse, kan en stole på at det riktige 11-sifrede fødselsnummer er funnet. Dersom dette ikke stemmer, benyttes hjelpenummer. Se Opprettelse av person i IT-system. Ved ukjent identitet hos pasient som ikke kan gjøre rede for seg, se Opprettelse av person med ukjent identitet i DIPS - Akuttmottak.

 

Pasienten bør spørres om han/hun tidligere har vært innlagt ved SSHF. Dersom svaret er bekreftende, og det ikke finnes data fra tidligere registreringer i det pasientadministrative system, kan dette skyldes at pasienten ved forrige innleggelse var registrert med annen ID (for eksempel hjelpenummer). Dette må undersøkes, da viktig informasjon fra tidligere innleggelse ellers ikke vil bli gjort tilgjengelig. Rutinen for Sammenslåing og reversering av personer i DIPS må benyttes.

 

  1. Alle papirer som er tatt fram på forhånd (journal m.m.) og alle papirer som er klargjort med pasientnavn, herunder ID-bånd, skal sjekkes mot rett identitet.

 

  1. Pasientopplysninger gitt av pasienten sjekkes mot opplysningene i det pasientadministrative datasystem. Disse er hentet fra folkeregisteret, som ikke til enhver tid er oppdatert med hensyn til endring av navn m.v.

 

Under pasientens opphold i sykehuset må de opplysningene datasystemet henter fra folkeregisteret være gjeldende, det er mange avdelinger på sykehuset som tar ut data fra samme kilde.

 

Uoverensstemmelser mellom pasientens opplysninger og folkeregisteret må anmerkes og rettelse må foretas av avdelingen der pasienten er innlagt v/kontorleder så snart det er mulig. Navneendringer blir registrert av folkeregisteret fortløpende etter hvert som de får melding fra den aktuelle instans. Endring i fødselsdato skjer kun etter spesiell søknad fra den det gjelder.

 

  1. ID-båndet festes rundt pasientens håndledd og skal være festet under hele sykehusoppholdet. Dersom ID-båndet likevel fjernes under oppholdet, må riktig identitet sjekkes på ny iht. til denne prosedyren ved påsetting av nytt ID-bånd.

For intensivpasienter bør det vurderes å sette ID-bånd både på håndledd og rundt ankel ved innleggelse, da ID-båndet rundt håndleddet erfaringsmessig kan bli fjernet for å kunne gjennomføre nødvendig behandling. Dette bør også vurderes hos pasienter som i forvirret tilstand kan komme til å rive av seg ID-båndet.

 

Identifisering av nyfødte

Alle nyfødte skal rett etter fødselen få navnebånd på hånd og fot. Mor/ far kontrollerer navnebåndet før det settes på barnet.

Navnebåndet skal sitte på barnet under hele sykehusoppholdet.

Barnet registreres i DIPS så raskt som mulig etter fødselen. Håndskrevet bånd erstattes av trykt/elektronisk bånd med fødselsdato og hjelpenummer (11 siffer).  Dersom navnebåndet faller eller tas av under sykehusoppholdet, erstattes det umiddelbart. Foreldrene informeres om at barnet skal være merket til enhver tid.

Barn i kuvøse kan slippe navnebånd dersom dette er til ulempe for barnet.  Dette forutsetter at kuvøsen er merket med navn, fødselsdato og hjelpenummer (11 siffer).

 

 

 

Kryssreferanser

 

I.2.1.1-3

DIPS - opprettelse av person

I.2.1.1-4

Sammenslåing og reversering av personer i DIPS

I.2.1.1-6

Opprettelse av person med ukjent identitet i DIPS - Akuttmottak

I.6.6.2.3-8

Utlendinger som får behandling av SSHF

I.6.10.8-1

Opprettelse av person i IT-system

I.6.10.8-2

Sammenslåing og reversering av personer i IT-system

II.KPH.2.3.1-6

Identifikasjon av pasienter i KPH

 

 

 

 

 

Eksterne referanser

Klinisk transfusjonshåndbok (legeforeningen.no)

The administration of blood components: a British Society for Haematology Guideline - PubMed (nih.gov) Robinson S et al. The administration of blood components: a British Society for Haematology Guideline. Transfusion Medicine, 2018, 28, 3–21.