Kirurgiske senger SSK
Post 3A
Student på 3A!
Det er spennende
og viktig for oss å ha studenter på posten vår. 3A er en aktiv sengepost med
store muligheter for å lære mye. Vi håper du får en god praksisperiode hos oss.
Våre
forventninger til dere:
Ø Vær
aktiv, spør veileder og oppsøk læresituasjoner. Da får du utbytte av
praksisperioden.
Ø Møt
på avdelingen på tiden, i uniform – uniformsreglementet skal følges. Les
prosedyren: Uniformsreglement
– på EKweb
Ø Ta
kontakt med avdelingen om dere ikke kommer på grunn av sykdom eller blir
forsinket, Nr. 3803 8550
Ø Overhold
taushetsplikten
Ø Møt
kollegaer, pasienter og pårørende med respekt og vennlighet.
Ø Samarbeid
nært med kontaktsykepleier og gir tilbakemelding til enhetsleder hvis det
oppstår spesielle vanskeligheter.
Ø Erkjenn
egen kompetanse og begrensninger. Søk råd og hjelp hvis du har behov for det.
Ø Sett
deg inn i diagnoser, undersøkelser, operasjoner og avdelingens
rutiner
Ø Vis
progresjon og bli mer selvstendige
Ø Jobb
med kompetanseportalen og gjør deg ferdig der
HUSK: Det er lov å spørre og det er lov til
å være ny
Hva har du som sykepleiestudent lov til å gjøre i praksis? (Pasientsikkerhet)
Ø Du
kan dele ut medisiner under ledelse av sykepleier. Du har ikke signaturrett for
medikamentgivning, sykepleier må derfor følge med og kvittere etter hvert som
medikamentene blir gitt.
Ø Du
har ikke lov til å sette intramuskulære injeksjoner
Ø Du
får lov til å henge opp intravenøs væske og medikamentdrypp med sykepleier tilstede.
Sykepleier er ansvarlig for at pasienten får riktig medisin, dose og adm. form.
Du kan ikke oppholde deg på medisinrommet alene.
Ø Du
kan utføre alle typer prosedyrer på kirurgisk avdeling som sykepleierne her
gjør, men det er sykepleier som er ansvarlig for at prosedyren blir utført riktig.
Det er viktig at du først får se på når prosedyren gjennomføres, og deretter
prøver selv under tilsyn av sykepleier. Du bør ikke utføre vanskelige
prosedyrer alene, med mindre det er klarert med kontaktsykepleier.
Sykepleiestudentens første møte med kirurgisk post 3A
Fagsykepleier
møter deg og har en omvisning i avdelingen første praksisdag. Da skal vi også ha
en gjennomgang av rutiner i forhold til brann og hjertestans.
Den
første dagen får du mye informasjon om avdelingen. I dette skrivet finner du:
Ø Avdelingens
organisering av sykepleietjenesten
Ø Vanlig
diagnoser
Ø Vanlige
medikamenter
Ø Ulike
dokumentasjonssystemer
Ø Informasjonsmateriell
i avdelingen
Ø Innføring i ERAS (Enhanced Recovery After
Surgery)
Vi går gjennom
mye av dette sammen med deg, men ønsker at du leser deg litt opp på diagnose og
behandling slik at du er forberedt.
Organisering av praksis
Vi har tospanns-veiledning
av studenter på vår avdeling. Det betyr at to studenter går sammen i par på
alle vakter og har felles veiledere. Når man går i to-spann jobber man i team
og har som regel pasientene sammen. Etter hvert vil dere jobbe mer og mer
selvstendig.
I 3 etg. har vi
en koordinerende praksisveileder (KPV)
som følger opp studenter både på 3A og 3C. Når studentene går i tospann
er det koordinerende praksisveileder som har forventningssamtale,
midtveisevaluering og sluttevaluering med studentene. Ved fare for stryk skal
kontaktsykepleierne, fagutviklingssykepleier og koordinerende praksisveileder
kobles tidlig inn for å planlegge videre fremdrift og dokumentere dette
skriftlig.
Under
praksisperioden følger du turnusen til utvalgte veiledere og vi ønsker at du
går mest mulig sammen med dem slik at du får best mulig oppfølging. Ved
uforutsett fravær, vil vi så langt det lar seg gjøre fordele deg til en annen
sykepleier på samme gruppe slik at du får fulgt opp pasientene du kanskje
allerede er kjent med.
Om veilederne
bytter vakter eller har fravær, skal de gi beskjed til deg. Det forventes at du
også gir beskjed til veilederen din hvis du bytter vakter eller er syke. Du må
også gi beskjed til koordinerende praksisveileder. Hun har oversikt over
fraværsdagene.
På vaktrommet
henger det en vaktbok med oversikt over alle på jobb. Her står navnet ditt bak
veilederen din, eller den sykepleieren du skal gå med hvis veileder ikke er
tilstede.
Koordinerende
praksisveileder og kontaktsykepleierne hjelper deg med aktuelle dagsplaner og
konkretiserer gjøremål/læresituasjoner som fins på avdelingen. Dag-/ukes-notat
har du ansvar for å hente og levere på avd. 3C (Ortopedisk infeksjon
previsitt-rom). Disse notatene skal hjelpe deg til et målrettet arbeid. Det
oppfordres til å reflektere og evaluere seg selv jevnlig, og vise de ukentlige
refleksjonene som er påkrevd fra skolen til kontaktsykepleierne. Gjennom å lese
refleksjoner vil kontaktsykepleierne få en økt forståelse av hvordan du tenker
og reflekterer over situasjoner som du har opplevd.
Etter hver stille
rapport er det ønskelig at skal du legge fram sine planer for dagen til din
veileder slik at han/hun får en oversikt over hva du bør fokusere på og hvilket
ansvar du har hver dag.
Ved starten av
praksisperioden avholdes et møte mellom koordinerende praksisveileder, student-par
og lærer fra UiA. Her legges føringer for praksisperioden. Dere legger fram
egne ønsker, mål og tidligere erfaringer. Målene/forventningene oppbevares av
koordinerende praksisveileder, og du får en kopi som også leveres til
kontaktsykepleier på avdelingen.
I løpet av
perioden gjennomføres en midt- og sluttevaluering. Evalueringene avtales i god
tid på forhånd sammen med deg, koordinerende praksisveileder og lærer. Koordinerende praksisveileder gjør seg på
forhånd kjent med hvordan det går med ditt praksisforløp. Dette på bakgrunn av
notatene, og evt. samtale med veileder. Halvtids- og heltidsevalueringene er
individuelle.
Informasjon om 3A:
Posten ligger i
3.etasje i hovedbygget for somatikk og er en del av Kirurgiske senger SSK.
Ø Avdelingssjef
kirurgiske senger: Mette Christine Emanuelsen
Ø Enhetsleder:
Linn Foss Kaurstad
Ø Fagutviklingssykepleier gastro: Celine Urdal
Ø Fagutviklingssykepleier ØNH og
mammae/endokrin: Kathrine S. Berntsen
På 3A går alle
ansatte i tredelt turnus. Det vil si dag/kveld/natt, og jobber hver 3 helg.
3A er inndelt i 2
grupper; grønn og blå gruppe. Før vaktskiftet henter vi oss en pasientliste med
oversikt over gruppen vi skal være på den kommende vakten. Deretter setter vi
oss på korrekt vaktrom.
·
D: 07:30-15:00
·
D3: 07:30-13:30
·
DVI3/2: 07:30-15.00/15:45
·
A9: 15:00-22:00
·
A8: 15:00-22:30
·
N4: 22:00-07:30
·
FOG2: 07:30-14:30
|
|
|
|
På 3A har vi
fokus på grunnleggende kirurgisk sykepleie. Vi har ansvar for å klargjøre
pasienter til operasjon (preoperativ pleie) og vi ivaretar pasienter etter
operasjon (postoperativ pleie). I kirurgisk sykepleie er det sentralt å
forebygge komplikasjoner.
Diagnoser
På 3A behandles
pasienter med kirurgiske diagnoser innenfor fagfeltene gastrokirurgi, øre-nese-hals-kirurgi
og mammae/endokrin kirurgi. 3A har 23 sengeplasser. Vi behandler voksne
pasienter fra 18 år og oppover.
Pasienter legges
inn både planlagt (elektivt) og akutt.
Under ser du en
oversikt over våre vanligste diagnoser. Vi oppfordrer dere til å gjøre dere
kjent med dem, samt få en viss oversikt over hvilke symptomer diagnosene fører
med seg og behandling.
GASTRO diagnoser
|
Kreft i tykk- og endetarm |
Cancer coli / cancer recti |
|
Gallestein |
Cholelithiasis |
|
Betennelse i galleblære |
Cholecystitt |
|
Blindtarmbetennelse |
Appendicitt |
|
Betennelse i utposninger på tykktarm |
Divertikulitt |
|
Betennelse i bukspyttkjertel |
Pancreatitt |
|
Tarmslyng |
Ileus |
ØNH-diagnoser:
|
Kreft i øre-nese-hals-regionen |
Eks: Cancer
Larynx, cancer farynx |
|
Halsbetennelse
/ halsabcess |
Tonsilitt /
peritonsillær abcess |
|
Kyssesyke |
Mononukleose |
|
Neseblødning |
Epistaxis |
|
Diverse
øreoperasjoner |
Myringoplastikk,
masteoidectomi |
|
Fjerning av mandlene |
Tonsillectomi |
|
Tracheostomi |
|
Mammae/endokrine diagnoser:
|
Brystkreft |
Cancer
mammae |
|
Skjoldbruskkjertelkreft |
Cancer thyroideia |
|
Post-op. infeksjoner bryst/brystbetennelse |
Mastitt |
Vanlige operasjonsbegreper:
|
Begreper |
Betydning |
|
Laprasocpi |
Kikkehull
operasjon |
|
laprotomi |
Åpen operasjon |
|
Reseksjon |
Fjerner deler
av, f. eks: -
Tarmreseksjon -
Colonreseksjon -
Rectumreseksjon -
Ventrikkelreseksjon |
|
…..-ECTOMI |
fjernes hele,
f. eks: -
Colectomi -
Appendectomi -
Cholecystectomi -
Mastectomi -
Thyroidectomi |
|
…..-ITT |
en betennelse,
f. eks: -
Appendisitt -
Cholecystitt -
Diverticulitt -
Mastitt |
Sykepleieoppgaver og prosedyrer på postene:
|
Ø Stell og pleie |
Ø Ernæringspleie/ernæringssonde |
|
Ø Dokumentasjon |
Ø PEG/gastrostomi |
|
Ø Visitt i samarbeid med legen |
Ø Dren |
|
Ø Organisering og utskriving av pasienter (PLO) |
Ø Ventrikkelsonde |
|
Ø Mottak av elektive pasienter |
Ø Sårstell |
|
Ø Mottak av ø-hjelp pasienter |
Ø Vakumpumper |
|
Ø Preoperativ sykepleie |
Ø Blærekateter/SIK/RIK |
|
Ø Postoperativ sykepleie |
Ø PVK / SVK / VAP / Piccline |
|
Ø Epidural smertebehandling (EDA) |
Ø Administrering av AB og håndtering av AB-pumpe |
|
Ø Administering av smertelindrende medikamenter |
Ø Blodtransfusjoner |
|
Ø Tracheostomistell |
Ø Bruk av sug (ØNH) og akuttsug |
|
|
|
|
Antibiotika/penicillin |
Blødningstoppende
medikamenter |
|
Smertestillende |
Blodfortynnende |
|
Soppdrepende
medikamenter |
Hjertemedisiner |
|
Sederende |
Syrehemmende |
|
Inhalasjoner |
Vitaminer og
mineraler |
|
Kvalmestillende |
Vanndrivende |
|
Laxantia |
Slimløsende/hostedempende |
Aktuelle Undersøkelser:
|
Scopering av tarmen |
Biopsitaking |
|
MRCP/ ERCP |
Ultralyd / ultralydveiledet drenasje |
|
CT/MR |
Rtg tarmpassasje |
ERAS (Enhanced
Recovery after Surgery)
På 3A jobber vi
etter ERAS-prinsippene pre- og postoperativt. Målet med ERAS er å forebygge
komplikasjoner og å legge til rette for at pasientene kommer seg raskest mulig
etter inngrepet. Det er god dokumentasjon på at ERAS-prinsippene er sentrale
for å oppnå dette.
Alle pasienter
som skal gjennomføre en tarmreseksjon (enten på grunn av cancer eller benigne
tilstander), får utdelt informasjonsheftet ”Til deg som skal gjennomgå
tarmkirurgi”.
ERAS-prinsippene
er sentrale i informasjonsheftet og pleiepersonellet på 3A skal legge til rette
for at pasienter som opereres følger dagsplanene som beskrives i heftet. Heftet
finnes i tre versjoner. Innholdet i heftene er stort sett det samme, men
forløpet og lengden på sykehusoppholdet vil variere noe avhengig av hvilken del
av tarmen som fjernes.
SSHF
bruker pasientinformasjonssystemet DIPS Arena og Metavision.
DIPS Arena
Ø Ulike faggruppers dokumentasjon av
pasientbehandling
Ø Bestilling av blodprøver og
røntgenundersøkelser
Ø Oversikt over blodprøvesvar og mikrobiologiske
undersøkelser
Ø Inn- og utskriving av pasienter
Sykepleiere
og hjelpepleiere på 3A bruker i hovedsak følgende dokumenttyper i DIPS:
Ø Kartleggingsnotat
Ø Behandlingsplan / Evaluering
Ø PLO – helseopplysning / forespørsel til
kommunehelsetjenesten
Vi dokumenterer
ut fra pasientens grunnleggende behov og prøver å ta med pasientens egen
opplevelse av situasjonen. Kartleggingsnotat av grunnleggende behov er delt inn
i 12 punkter. Vi jobber med å bli flinkere til å lage gode behandlingsplaner
for alle pasienter.
MetaVision
Ø
Administrere
og kontrollere medikamenter.
Ø Registrere
NEWS-målinger
Ø Registrere
tap av diurese, stomiinnhold, drensvæske, oppkast, ventrikkelsonde-innhold
Ø Registrere
drikke, kcal
Ø Registrere
vekt
Ø Registrere
væske man gir intravenøst
Ø Registrere
epidural-bolus og effekt av EDA
Ø Smerteregistering
(NRS)
EK Web
I Ek
Web finner du alle prosedyrer,
pasientinformasjon og rutineinformasjon for hele SSHF.
E-læring
SSHF satser på
e-læring som et virkemiddel for å heve kompetansen blant sykehusets ansatte.
Dere blir meldt
opp i en egen kompetanseplan for studenter SSHF. Denne planen finner dere i
kompetanseportalen, via intranettsiden eller via personalportalen.
Vi har også
Læringsportalen. I læringsportalen kan du finne interaktive kurs etter egen
interesse, og for teste deg selv.