Denne prosedyren bygger på prosedyren Rusforebygging, rusreglement og advarselsystem

 

Hensikt

Hensikten med retningslinjen er å vise fremgangsmåte ved brudd på rusreglement og sikre at tilfeller hvor det foreligger mistanke om, eller påvist rusmisbruk, håndteres i tråd med prosedyren.

 

Innledning

Ved mistanke om misbruk av medikamenter eller rusmidler hos en kollega, skal tre hensyn ivaretas, hensynet til pasienten, hensynet til kolleger og hensynet til den ansatte selv.

En mistanke er ikke alltid en sannhet og reaksjoner må bygge på fakta. På grunn av pasientenes sikkerhet må likevel påstander undersøkes og tiltak iverksettes, etter skjønn og vurdering.

Man må sørge at en ansatt som mistenkes for misbruk, får rettferdig og rettmessig behandling.

 

Ruspåvirkning på grunn av medikamenter er vanskelig å avsløre. Det gir få eller ingen objektive og entydige signaler. Det er heller ikke klare grenser mellom terapeutisk bruk av medikamenter og mis­bruk. Selv terapeutisk bruk av medikamenter kan gi så stor påvirkningsgrad at det ikke er aksepta­belt å være i arbeid (A- og B-preparater, merket med rød trekant).

Det kan være aktuelt å endre arbeidsoppgaver i en periode. Vær også oppmerksom på andre medikamenter og mulige bivirkninger.

 

Helsepersonell plikter å underrette arbeidsgiver ved inntak av A- og B-preparater, merket med rød trekant, som er nødvendig pga. egen sykdom.

 

Situasjoner som kan føre til mistanke om rus på grunn av medikamenter kan være:

 

Fremgangsmåte

 

Dersom man mistenker en kollega for misbruk av medikamenter/rusmidler, kan man i første rekke ta opp problemet med den det gjelder. For de fleste er slike konfrontasjoner ubehagelige, men det kan ha stor betydning for den kollegaen det gjelder.

 

Testing av medarbeidere:

 

Ved uforklarlig svinn av medikamenter

Se fremgangsmåte i Kontroll av medikamentbruk og håndtering av medikamentsvinn

Svinn fra medisinrom/-skap oppdages gjerne ved at apotekets statistikker over et eller flere prepa­rater viser en markant økning, uten at dette kan forklares med de pasientene man har hatt i aktuell periode.

Når slike forhold oppdages, skal enhetsleder orientere tjenestevei, til klinikksjef, om den aktuelle situasjonen og hva som planlegges iverksatt i enheten.

 

Aktuelle vurderingspunkter:

 

Dersom det avsløres at en ansatt er årsaken til svinnet, må det vurderes om arbeidsforholdet skal avvikles på grunn av tyveri (oppsigelse eller avskjed) eller om arbeidsforholdet skal fortsette.

 

Det gis skriftlig advarsel med pålegg om å inngå en kontrakt som regulerer arbeidsforholdet (hvis mistanke om rusmiddelmisbruk).

Omplassering av arbeidstaker for en bestemt periode må vurderes hvis det er mulig ut fra hensyn til sikkerhet og tilgjengelighet til medikamenter.

 

Videre fremgangsmåte ved mistanke

 

 

Normalt vil en samtale og påfølgende innskjerping av rutiner hjelpe i noen tid. Nye konfrontasjoner vil stille nye krav til arbeidsgivers dokumentasjon. Det skal gis tilbud om tillitsvalgtes tilstedeværelse og arbeidstakeren skal få forklare seg om de påståtte forhold.

 

Det er viktig, uansett hvor mange runder man må gå:

 

Dersom det er et påvist misbruk, håndteres det videre jf. Fremgangsmåter ved påvist misbruk i arbeidssituasjonen.

 

Dersom saken avsluttes med en annen form for disiplinærsak, skal det på nytt informeres om muligheter for hjelp.

Dersom det avsluttes uten konkrete tiltak, må begrunnelsen for at saken avsluttes, komme klart frem i leders dokumentasjon i saken.

 

 

FREMGANGSMÅTE VED PÅVIST MISBRUK I ARBEIDSSITUASJONEN

 

Medarbeider har ved påvist misbruk to muligheter:

  1. Saken behandles som personalsak med vurdering av oppsigelse eller avskjed
  2. Medarbeider får tilbud om hjelp i henhold til retningslinjene i Rusreglement for SSHF

 

Det er uansett nødvendig å reagere formelt i forhold til bruddet på reglement, lover, forskrifter, etiske retningslinjer etc.

 

Skriftlig dokumentasjon på samtaler som holdes, om informasjon som gis (eks. om å ta med tillitsvalgt) og evt. andre kontakter som tas er viktig.

 

Dersom saken blir behandlet i henhold til Rusreglement skal det bl.a. utformes en kontrakt mellom leder og medarbeider.

 

Eksempler på innhold i kontrakten

-          sykepleierne med nøkler til medisinskap informeres om misbruket

-          hvis medarbeideren har nøkler til medisinskapet, fratas disse for en avtalt periode

-          oppfølgingsrutiner for B-preparater innskjerpes i avdelingen,

-          andre rutiner som gir muligheter for tilgang på medikamenter gjennomgås

-          medarbeiderens tilgang på medikamenter andre steder i foretaket vurderes

 

Melding til HELSETILSYN og POLITI

 

Ved påvist rusmiddelmisbruk (alkohol, medikamenter, andre rusmidler) hos helsepersonell, skal Helsetilsynet informeres Jf. Helsepersonel­loven § 17, opplysninger om forhold som kan medføre fare for pasienter.

 

Medarbeiderens nærmeste leder er ansvarlig for å informere leder på neste nivå.

Avdelingsleder/klinikksjef skal gi følgende informasjon til Helsetilsynet:

- navn og fødselsdato

- arbeidssted og personellgruppe

- hvilke type(r) rusmiddel

- kopi av den individuelle kontrakten knyttet til rusreglementet

- evt. tyveri

 

Ved tyveri

Tyveri av medikamenter skal rapporteres via avdelingsleder/klinikksjef som vurderer om saken anmeldes til politiet. I tvilstilfeller kan det diskuteres med Helsetilsynet om politiet skal koples inn.

 

Tyveri av medikamenter skal normalt meldes til politiet. Dreier det seg om et misbrukerproblem hvor tyveriet er å anse som ubetydelig og til eget bruk, og misbruker/gjerningsmann er kjent, meldes ofte ikke saken til politiet.

 

Klinikksjef underretter Helsetilsynet om forholdet.

 

Jf. dokumentet Straffbare forhold på SSHF`s område.

 

 

 

 

 

 


 

 

Kryssreferanser

I.3.2-3

Legemiddelhåndtering A og B preparater, håndtering og rutiner for kontroll- SSHF

I.6.3.8-10

HR-seksjon - medarbeidere og oppgaver

I.6.4.4-1

Rusforebygging, rusreglement og advarselsystem

I.6.4.10-2

Straffbare forhold i SSHF - rutiner for politianmeldelse

 

Eksterne referanser

1.22.9 Helsepersonelloven § 17. Opplysninger om forhold som kan medføre fare for pasienter

2.46 Legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp

3.2.2 Prosedyre for rusmiddeltesting Helsedirektoratet