Hensikt

 

Beskrive aspekter for bruk av arbeidstøy i KPH, da uniformsreglementet på foretaksnivå er innrettet mot somatikk.

 

Omfang

 

Retningslinjen gjelder alle ansatte i KPH, herunder også studenter, hospitanter, vikarer og liknende.

 

Ansvar:

 

Enhver linjeleder har ansvar for å informere ansatte om til enhver tid gjeldende arbeidstøyreglement. Både leder og den enkelte ansatte har ansvar for at retningslinjen følges.

 

Definisjoner

 

Private klær: Tøyet skal være passende, rent, helt og lett vaskbart.

 

Arbeidstøy: Arbeidstøy er uniformer. Disse er ikke er spesielt beregnet til å beskytte arbeidstakerne mot smitte, men de er underlagt krav til kvalitet og hygiene.

 

Personlig verneutstyr (PVU): Brukes når sikkerheten, helse eller velferd ikke kan vernes på annen måte.

 

Eksempler på ulike typer personlig verneutstyr kan være vernebriller/øyebeskyttelse, hansker, smittefrakk, munnbind/åndedrettsvern.

 

Før det personlige verneutstyret tas i bruk, skal ansatte kjenne til

Handling

 

Som hovedregel bruker ansatte private klær.

 

De ansattes påkledning og personlig hygiene skal være anstendig og ikke støtende og må ta hensyn til møtet med pasienter, pårørende og samarbeidspartnere. Påkledningen skal ikke være til hinder for å utføre adekvat håndhygiene. Dersom det brukes privattøy i nærkontakt med pasienter, skal det likevel utføres en profesjonell håndhygiene etter anbefalinger. Det innebærer også at en ikke bruker smykker fra albuen og ned, har korte negler og ikke har kunstige negler, neglelakk inkl. gelélakk eller neglesmykker. Se Håndhygiene; Håndhygiene i KPH. Sko skal sitte fast på foten, ikke ha høye heler og skal kunne løpes med.

 

Det skal være mulig å feste nøkler og alarmer til arbeidsantrekket. Ansattes bruk av hijab, turban, kalott og lignende religiøse hodeplagg aksepteres. Leder foretar fortløpende vurderinger sett i forhold til den enkelte pasient.  

 

Unntak:

 

Tilsøling, smitte og bruk av arbeidstøy eller verneutstyr

 

Dersom det er stor fare for tilsøling i arbeidssituasjonen, eller det oppstår situasjoner der faren for smitte er forhøyet (ved for eksempel enkelte tvangstiltak), skal det gjøres en vurdering om hvorvidt arbeidstøy eller personlig verneutstyr skal benyttes.

 

Arbeidstilsynet beskriver at: Arbeidstakere som kan bli utsatt for biologiske faktorer – for eksempel bakterier, virus og sopp – må få utlevert arbeidsklær og få pålegg om å bruke det. Dette kommer i tillegg til nødvendig personlig verneutstyr. Arbeidsgiver har ansvar for å vurdere hvilke arbeidstakere dette gjelder. Arbeidsklær (arbeidstilsynet.no)

 

Fremgangsmåte:

Tiltaket gjelder for hele den aktuelle enhet så lenge situasjonen varer.

Enheten skal ha en plan for tilgang på arbeidstøy og personlig verneutstyr.

Forvakt og bakvakt følger rutinen som den aktuelle enheten har vedtatt.

 

Stell av pasienter

Risikoen for tilsøling med kroppsvæsker eller forurenset med mikrober er avhengig av de konkrete arbeidsoppgavene som utføres
 

         Vi bruker personlig verneutstyr der det etter forskrifter/prosedyrer er påkrevd

         I forbindelse med stell av pasienter ved smitte bør en vurdering av bruk av uniform gjennomføres.

         I forbindelse med stell av pasienter ved smitte foreligger egne prosedyre MRSA,Tiltak i sykehus ; ESBL, VRE – tiltak i sykehus ; Tiltak ved isolering

 

Kostnader rundt uniformering bæres av den enkelte avdelings budsjett.

 

Kompensasjon

 

Det gis ikke økonomisk kompensasjon for bruk av privat tøy. Erstatning for privat tøy som blir ødelagt som følge av hendelse på jobb, kan innvilges etter enhetsleders vurdering i konkrete tilfeller.

 

 

Kryssreferanser

I.6.2.6.2.1.3-3

Uniformsreglement

II.KPH.5.2-3

Håndhygiene i KPH - en presisering

II.KPH.5.5-26

ROS-analyse av eventuell bruk av uniform på sengepost avdelinger i KPH

 

 

Eksterne referanser

 

Arbeidsklær (arbeidstilsynet.no)