Pasientbehandling ved KPH skal være sammenhengende og helhetlig. Det er et overordnet mål å sikre kontinuitet, bl.a. ved å legge til rette for at pasienter skal måtte forholde seg til så få behandlere som mulig i løpet av et behandlingsforløp.
Tjenestene som ytes ved Klinikk for psykisk helse- psykiatri og avhengighetsbehandling skal være:
Virkningsfulle og kunnskapsbaserte.
Sikre, vel dokumenterte og etterprøvbare. Klinikken har høye krav til etterlevelse av behandlingsrutiner og prosedyrer.
Sammenhengende og helhetlige. Hvert individ skal møtes med en helhetlig forståelse av individuelle behov. Behandlingslinjer, beskrevne pasientforløp, både mellom avdelinger innad i klinikken, mellom somatiske klinikker og i forhold til kommunehelsetjenesten, skal være sikre og koordinerte, og informasjonsflyten skal være god.
Effektive. Tjenestene skal ytes uten unødig ventetid, i en så tidlig fase av utviklingen av psykiske vansker som mulig, med bruk av riktig metode, og på riktig tjenestenivå.
Tilgjengelige og individuelt tilpasset; befolkningen skal sikres et likeverdig tilbud uavhengig av etnisitet, kulturell tilhørighet eller hvor de bor i Agder.
Kvalitets- og forbedringsarbeid ved Klinikk for psykisk helse skal være en integrert del av arbeidet i klinikken på alle ledelsesnivåer. Arbeidet skal være basert på systematisk forbedringsprosess som følger Deming’s kvalitetshjul:
Ansvar for kvalitetsarbeid, her under internkontroll og kontinuerlig forbedringsarbeid er en av linjelederes viktigste oppgaver. |
Klinikk for psykisk helse vil oppnå kvalitetsmål ved følgende:
Brukermedvirkning på system- og individnivå er, og skal være, et bærende prinsipp i virksomheten.
Klinisk arbeid skal følge behandlingslinjer som er utarbeidet i henhold til Nasjonale veiledere.
Ansatte, brukere, råd og utvalg engasjeres for å sikre gode beslutningsprosesser.
Klinikken vil arbeide for å sikre at personalet har tilstrekkelig kompetanse, og vil prioritere kompetanseoppbygging hos ansatte. Herunder kliniske, praksisnære studier, samt etter- og videreutdanning for ansatte.
Det skal tilrettelegges for innovasjon og forskning. Klinisk erfaring og forskningsresultater skal implementeres i det kliniske arbeidet.
Etisk bevissthet og refleksjon blant de ansatte.
Klinikken arbeider systematisk med HMS-arbeid.
Opprettholdelse av akkreditering etter Den Danske Kvalitetsmodell.
Klinikken arbeider for å sikre ressurstilførsel til kvalitetsarbeid.
Klinikken har en systematisk kvalitetsovervåkning med definerte målsetninger og periodisk revisjon av mål.
Avdelingene har ansvar for gjennomføring av kvalitetsarbeidet, og beskriver fokus i sine årlige virksomhetsplaner. Klinikkledelsen følger opp fremdriften og effekten av iverksatte tiltak gjennom kvartalsvise oppfølgingsmøter med den enkelte avdeling
KPH ønsker transparens i sitt kvalitetsarbeid, og har som målsetning at alle kvalitetsmål og forbedringstiltak publiseres til befolkningen.
Kryssreferanser
Klinikkvise kvalitets- og pasientsikkerhetsutvalg (KPU) - mandat og sammensetning | |
Eksterne referanser