Prosedyren angir en metode for sykepleie til pasienter med talevansker
Prosedyren gjelder for sykepleiere på Slagenheten SSHF
Notabene
Afasi er språklige funksjonsvansker etter ervervet skade i hjernen, oftest i venstre hjernehalvdel og forekommer hos ca. 25 % av slagpasientene.
Afasi påvirker som regel alle språklige modaliteter, dvs. evne til å lese, skrive, snakke og forstå talt språk. Det varierer imidlertid i hvilken grad hver enkelt modalitet rammes. Det finnes omtrent like mange variasjoner av språklige vansker som det finnes individer.
Anomisk afasi – ordleting.
Afasi av ekspressiv/motorisk type – talevansker.
Afasi av impressiv type – språkforståelsesvansker.
Global afasi – store tale og språkforståelsesvansker.
Andre utfordringer:
Dysartri – uttalen er påvirket
Taleapraxi – evnen til å uttale en språklyd, og til å skifte fra en lyd til den neste, er nedsatt
Oralapraxi – evnen til å utføre bevegelser med tunge, leppe og pust på oppfordring, er nedsatt
Det forekommer store variasjoner innenfor disse grupperingene. Symptomene kan virke like, noe som gjør det vanskelig å stille riktig diagnose.
Bruk betegnelsen talevansker til du har funnet årsaken til problemene.
Sykepleietiltak
oversikt over språkskader i akuttfasen ved slag og hjerneskade, og slik vise mulige kommunikasjonskanaler hos personen med afasi. UAS kan gjennomføres av helsepersonell og tar ca. 10 minutter.
Språkvurdering fra 2. dag etter hjerneslag, kanskje enda senere hvis pasienten har store nevrologiske utfall som store lammelser, sensibilitetsforstyrrelser, synsfeltutfall, apraksi, tretthet, nedsatt konsentrasjon og oppmerksomhet.
Gode råd før Ullevål Afasi Screening:
Hjelpemidler som briller, høreapparat og tannproteser må være på plass. Det kan være nødvendige forutsetninger for å kunne lese, forstå og snakke.
Korte samtaler.
Rolige omgivelser.
Øyekontakt.
Vær alene med pasienten.
Pasienten må være klar, opplagt og vise interesse.
Vi kartlegger: Taleproduksjon, forståelse, repetering, ramser, lesning, leseforståelse og skriving. Det er viktig å huske på og ikke blande språkforståelse med situasjonsforståelse. En person med afasi vil stort sett ha en situasjonsforståelse selv om ordene ikke er like tilgjengelige som før.
Språkvanskene kategoriseres på følgende måte:
Ingen språkvansker.
Lette språkvansker.
Moderate språkvansker.
Store språkvansker.
Testen vil gi det tverrfaglige team og pårørende viktig og konkret informasjon om pasientens språkfunksjon og mulighet til å kommunisere i tidlig fase.
Vurder om personen med afasi kan ha nytte av Kommunikasjonsboka.
Tips og oppgaver i afasiundervisningen finnes i Den oransje boksen på vaktrom slag,SSK.
Vi bruker totalkommunikasjon og benytter alle kanaler som gester, mimikk, syn og hørsel.
Pasienten skal se gjenstand eller bilde av ordet, se det skrevet, høre det bli sagt og se hvordan det blir sagt, forsøke å gjenta, lese eller si ordet, gestikulere, skrive, tegne etc.
Lette språkvansker
Eksempel på trening:
Moderate språkvansker
Trening av språkforståelse:
Trening av talefunksjon:
Store språkvansker
Eksempel på trening:
Noter i behandlingsplan treningsopplegget til pasienten.
Det tverrfaglige team skal stimulere personen språklig i enhver naturlig situasjon som i morgenstell, måltider, avislesing, treningssituasjoner med fysioterapeut og ergoterapeut.
Trening bør være motiverende.
Gi tro på at trening nytter.
Generell språkstimulering:
Trening av apraxi handler om å «lure hjernen» til å hente frem automatisk adferd, og gjøre denne viljestyrt.
Ved lammelse i kinn:
Ved lammelse i lepper:
Ved lammelse i tungen:
Se også egen prosedyre for dysartri
- Nasjonale faglige retningslinjer – Behandling og rehabilitering ved hjerneslag 2010.
- Thommesen B,Thoresen GE,Bautz-Holter E,Laake K, Screening by nurses for aphasia in stroke –
The Ullevål Aphasia Screening test 1999.
- Veileder til Kommunikasjonsboka, Talevansker og kommunikasjon 2016.
METODERAPPORT
AVGRENSNING OG FORMÅL |
Prosedyren angir en metode for sykepleie til pasienter med afasi
|
?
|
Afasi er språklige funksjonsvansker etter ervervet skade i hjernen, oftest i venstre hjernehalvdel og forekommer hos ca. 25 % av slagpasientene. |
INVOLVERING AV INTERESSENTER |
Wenche Ihme, sykepleier Slagenheten SSK
|
? |
Prosedyren gjelder for sykepleiere på Slagenheten SSHF |
METODISK NØYAKTIGHET |
Problemstilling: Søkeord: Dokumentert litteratursøk fra bibliotekar: ? |
? |
?
|
?
|
? |
? |
Agno Ødegård, enhetsleder Nevrologisk avdeling SSK Karen Johanne, fagutviklingssykepleier, Slagenheten SSK |
Etter gjeldene retningslinjer for SSK, hvert andre år. Wenche Ihme er ansvarlig for oppdatering |
KLARHET OG PRESENTASJON |
?
|
? |
? |
? |
ANVENDBARHET |
Den oransje boksen som er utarbeidet av….. Afasiboka som er utarbeidet av Wenche Ihme og Karen Johanne Olsen |
? |
? |
REDAKSJONELL UAVHENGIGHET |
? |
? |
|