Årsaksanalyse

Årsaksanalyse etter utilsiktet hendelse skal avdekke:

 

 

1. Personfeil eller systemfeil?

For å kunne arbeide med konstruktive forbedringstiltak, er det nødvendig å løfte blikket fra evt. personlig skyld for utilsiktede hendelser, og flytte fokus over på hvordan forbedring kan skje ved å tilrettelegge teknologi og organisering slik at den enkelte ansatte kan yte tryggest mulige helsetjenester.

Utgangsspørsmålet for å avgjøre om en hendelse først og fremst er en personfeil eller en systemfeil, kan være:

“Kunne dette skjedd med en annen kollega av den / de involverte, dersom de hadde kommet i den samme situasjonen?”

Hvis svaret på dette er ja, bør årsaksanalyse med systemfokus gjennomføres med følgende hovedelementer .

 

 

2. Finn bakenforliggende årsaker

Prosedyrer / retningslinjer – i relasjon til oppgaven

Barrierer / kontrollmekanismer

Kommunikasjon – relatert til pasienten

Kommunikasjon – ledelse

Kommunikasjon – mellom kolleger

Kommunikasjon – annet

Opplæring

Kryssreferanser

 

 

Eksterne referanser