Sikre at legemidler til inneliggende pasienter blir bestilt og mottatt på en forsvarlig måte, og etter gjeldende lover og forskrifter.
Sikre at legemidler blir bestilt inn i et omfang som legger til rette for god, sikker og effektiv legemiddelhåndtering.
Prosedyren gjelder for alt helsepersonell som innehar legemiddelhåndteringsoppgaver ved hver enkelt enhet.
Hovedandelen av enheter har avtale om apotekstyrt legemiddellager (ASL), her vil basislageret bli etterfylt av helsepersonell fra apoteket etter avtale. Basislager omfatter enhetens legemiddellager av faste legemidler, og er forhåndsgodkjent av lege ved enheten. Dette er omtalt i egen avtale (avtale om ASL) og prosedyre (Apotekstyrt legemiddellager SSHF).
Avdelingsleder er ansvarlig for legemiddelhåndteringen.
Det enkelte helsepersonell har ansvar for å følge gjeldende rutiner.
Denne prosedyren gjelder ved bestilling og mottak av legemidler. Ved enheter som har innført ASL kan helsepersonell bestille legemidler etter en forhåndsgodkjent liste (basislager). I tillegg kan helsepersonell som er gitt tilgang til elektronisk bestillingssystem bestille legemidler utenom basislager dersom legemidlet er ordinert av lege, i bestillingen i TønSys skal det oppgis hvem som er ordinerende lege.
Legemidler til elektive pasienter bestilles hvis aktuelt før innleggelse. Det lokale legemiddellager sjekkes før bestilling. Legemidler utenom basisliste skal bestilles fra Sykehusapotekene, via bestillingssystemet TønSys.
Ansatte som er gitt tilgang til å bestille legemidler til enheten, gjør dette i henhold til brukermanual for TønSys. Tilgang til å bestille i TønSys gis av enhetsleder. Bestilling kan gjøres til basislager etter basisliste, og det kan bestilles til enkeltpasienter i henhold til de legemidler som er ordinert av lege.
Unntaksvis kan legemidler bestilles via telefon, også da må navn på ordinerende lege oppgis.
Lån av legemidler mellom enheter i SSHF er beskrevet i egen prosedyre.
Legemiddelberedskap utenom apotekets åpningstid
Legemiddelberedskap utenom apotekets åpningstid er regulert i avtale inngått mellom Sørlandet Sykehus HF
og Sykehusapotekene HF.
Tilgjengelig informasjon om hva sykehusets ulike enheter har på lager og hvordan legemidler kan skaffes
utenom apotekets åpningstid er beskrevet under Sykehusapotekene i A til Å oversikt på sykehusets intranett.
Standard infusjonsvæsker og ernæring bestilles fra Sentrallager.
Rekvireres via bestillingssystemet TønSys. Egen bestillingsknapp for TPN. Leveres fra/hentes produksjonsavdelingen Sykehusapoteket Kristiansand.
Gjøres via eget elektronisk system, se prosedyre CMS – kurbibliotek og brukerveiledninger (HSØ)
• Bestilte legemidler leveres som hovedregel til post av portør.
• Dersom ansatte fra enheten selv skal hente bestilte legemidler, må vedkommende vise frem legitimasjon og signere for det som hentes
• Sykepleier signerer ved mottak, og setter legemidlene inn på medisinrommet.
• Dersom leveransen er merket «kjølevarer», må disse settes i kjøleskap umiddelbart.
• Legemidlene skal ryddes på plass så raskt som mulig
• Varene kontrolleres mot ordreseddelen.
• Ved avvik kontaktes apotek, og avviket meldes i meldesystem (TQM).
• A- (og evt. B-) preparater føres inn i regnskap.
Legemiddelhåndtering A og B preparater, håndtering og rutiner for kontroll- SSHF | |
4.7 Legemiddelhåndtering forvirksomheter som yter helsehjelp - Rundskriv IS-9/2008 |
2.46 Legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp |