Bedriftsnavn: Sørlandet sykehus HF
Brukerveiledning

Unilab-700, versjon 4.7.1

Innholdsfortegnelse:
 

1 Rekvirering

1.1 Generelt

1.2 Manuell rekvirering

1.3 Innskriving av resultater

1.4 Rekvisisjonsendring

1.5 Pasientadministrasjon

1.6 Sign-ut / Sign-inn prøver

1.7 Rekvirerte straksprøver

1.8 Kommentering av rekvisisjon.

1.9 Bygge arbeidsliste

1.10 Prøvearkivering

1.11 Stativoversikt

1.12 Søk i prøvearkiv

1.13 Tilleggsrekvireringer

1.14 Aktivere rekvirering.

1.15 Generell søkedialog

1.16 Prøveforsendelse internt

1.17 Prøveforsendelse eksternt

2 Rapportering

2.1 Svarrapportering

2.2 Arbeidslister

2.3 Produksjonslister

2.4 Etiketter

2.5 Prøvetakingslister

2.6 Ny/gjenta rapport

2.7 Utskrift av faste data

2.8 Ringeliste

3 Validering

3.1 Teknisk validering

3.2 Medisinsk validering

4 Skanning av rekvisisjoner

4.1 Bearbeiding av rekvisisjoner

4.2 Rekvirent etiketter

4.3 Slette skannet bilde

5 Logging

5.1  Log-Rapportering

5.2  Log-Rekvirering

5.3  POCT Log

5.4  Read acess to patient data

6 Statistikker

6.1 Omløpstid

6.2 Pasient mean og pasient median.

 

 

1          Rekvirering

1.1        Generelt

Pålogging med brukernavn og passord. Man blir automatisk logget ut etter 30 minutters inaktivitet.

Dialoger hentes fram via meny eller hurtigtaster, som hvis det finnes, er oppgitt i menyene.

De ulike dialoger kan i tillegg hentes frem ved å gå til feltet „Navigate to“ til høyre på skjermen. Lista over de ulike skjermbildene vises, og det er også mulig å søke ved å skrive noen bokstaver i søkefeltet.

Favoritter kan legges til dette skjermbildet ved å klikke på stjerne oppe i menyen til høyre når en er i den aktuelle dialogen:

I dialogene navigerer man med Tab, enter eller bruk av mus.

Funksjonstaster:

F2 – siste rekvisisjon hentes opp

F3 – siste pasient hentes opp

F4 – siste rekvirent hentes opp

F5 – oppdaterer skjermbildet

F6 – gir sist brukte analyseprofil

F7 – åpner et nytt vindu med ny Unilab sesjon for samme bruker

 

Insert eller dobbeltklikk – åpner søkedialog

 

1.2        Manuell rekvirering

Tast Ctrl + R eller velg Rekvirering - Manuell Rekvirering.

Nye rekvisisjoner kan lages eller eksisterende rekvisisjoner endres.

Dialogen kan deles i 3 områder: I øvre del kan rekvisisjons-, pasient- og rekvirentdata legges inn eller endres. I midtre del kan analysene legges til eller fjernes, og i nedre del kan kliniske opplysninger, interne lab kommentarer og rekvisisjonskommentarer legges inn eller endres. Interne labkommentarer vises i skjermrapport og på prøvetakingsliste, men ikke i rekvirentens svarrapport.

I dialogen kan man hoppe mellom forskjellige felt ved å holde Alt nede og trykke tallet eller bokstaven som er oppgitt ved det aktuelle felt.

For å få fram en aktuell rekvisisjon oppgis rekvisisjonsnummer, eller man kan søke etter det ved å trykke Insert eller dobbeltklikke i rekvisisjonsnummer-feltet.

Følgende søkebilde kommer opp:



Det kan søkes i alle feltene enten for pasient eller rekvirent.  Ved søk på fødselsdato kommer det opp en liste med pasienter med den aktuelle fødselsdato. En bør begrense søket ved også å ta med litt av etternavnet.  Klikk på den rette pasienten, og det vises ei liste over de siste rekvisisjonene registrert på aktuell pasient. Velg rekvisisjon ved å klikke på linjen. I rullegardinmenyen oppe til venstre står det „fortsett m/rekv.nr.“, noe som gjør at rekvisisjonen tas med til rekvireringsdialogen. Er man usikker på om det valgte rekv.nr. er rett, kan „vise skjermrapport“ velges først, og gi en svarrapport på skjermen. Herfra kan også kumulativ svarrapport vises, rekvisisjonen skrives ut, og posisjon i prøvearkiv kan vises.

 

Ny rekvisisjon:

Rekvisisjonsnummerfeltet: Punktum (.) bekreftes med Tab eller Enter og gir neste ledige prøvenummer, samt at rekvisisjonen får automatisk dagens dato og nå-tid.

Hvis man skal registrere ny rekvisisjon med forhåndstrykt prøve-ID, skrives dette inn som rekvisisjonsnummer.

 

Prøvetakingsdato: Enter gir dagens dato, ellers skrives dato med 6 siffer. Mens markøren står i datofeltet, kan man trykke + eller – og Enter, noe som gir hhv. morgendagens eller gårsdagens dato.

Klokkeslett: Enter gir tidspunktet nå, eller skrives med 4 siffer. Ved å trykke + eller – og deretter Enter, vil klokkeslettet endres med en time fram eller tilbake.

 

Sign in: Feltet er som default haket av. Det vil si at analysene som rekvireres ved lagring vil være klare for at man kan legge inn resultater, og de vil sendes til online instrumenter. En analyse som ikke er signet inn kan ikke bearbeides videre.

batch.sr.: Hvis man ønsker å beholde samme dato og klokkeslett til neste rekvisisjon, hakes av i dette feltet.

Mer info: Her kan man endre hastegrad for en rekvisisjon.

 

Pasientfeltet: fødselsnummer oppgis, og dersom dette er en ny pasient som ikke ligger i Unilab, vil Unilab gjøre et automatisk søk i DIPS sitt folkeregister.

Ved å trykke ”insert” eller dobbeltklikke i feltet, får man opp søkevindu hvor man kan søke med fødselsdato og/eller navn. Søk på navn gjøres ved å skrive deler av navnet og trykke Søk eller Enter.

Dersom ikke riktig pasienten vises i lista, kan det søkes videre i DIPS sitt folkeregister ved å trykke på „Folke“. Riktig pasient velges fra liste.


Hjelpenummer: Vi kan definere egne hjelpenummer (PID-nummer) som ikke kommuniseres videre til andre systemer. Disse interne numrene kan i tillegg brukes til definering av ikke-humant materiale. Hjelpenummeret må ha minimum 7 og maksimum 11 tegn. Det 7. tegnet må være en bokstav innenfor tegnsettet a-z /A-Z.

Eks: 010167M2779 eller bare en tekst HUMANSERUM

I Pasientadministrasjon kan vi hente opp en liste med PID-nummer for evt. å koble hjelpenummeret med en reell pasientidentitet.

 

Til høyre for fødselsnummeret finnes en knapp merket k. Dersom k’en er rød, finnes en kommentar knyttet til pasienten. Kommentaren vises ved å klikke k.

 

Kommune: Kan skrives med navn eller nummer, eller man kan søke etter kommune ved å

dobbeltklikke i feltet.

Dersom kommune er ukjent, kan kommunenummer 9999, Ukjent, brukes.

Hvis pasienten ikke er norsk statsborger, men fra et land vi har refusjonsavtale med, kan feltene Konvensjonspasient og Dokument fylles ut. Pasientens hjemland og avtaledokument/Pass velges i listene.

 

Svarkopi til pasient: Ja/Nei

Ved å trykke k til høyre for fødselsnummerfeltet, kan man se om pasientens adresse er registrert. Denne kan registreres under Rekvirering – Pasientadministrasjon.
Journal nr.: Nummer oppgitt fra rekvirenter som har elektronisk overføring av svarrapporter. Nummeret er unikt for hver pasient i hvert enkelt legejournalsystem. (Brukes ikke)

Siste mens: Dersom dato som legges inn er mer enn 35 dager før prøvetaking, spør systemet om pasienten er gravid. Er svaret ok, regner systemet ut graviditetsuke og termin. Denne informasjonne ligger under Mer info.

Mer info: Her kan termindato eller graviditetsuke legges inn.

Rekvirent: Legg inn rekvirentkode / rekvirent nummer, eller trykk Insert eller dobbeltklikk for å søke. Mest aktuelt er å søke etter rekvirenten med etternavn. Velg fra liste.
lege: Her kan legens navn registreres i fritekst. Teksten vises på skriftelige svarrapporter.

tekst: fritekst fra dette feltet vises under feltet „lege“ på skriftelige svarapporter

Svarkopi 1: På samme måte som rekvirent kan mottagere av svarkopier legges inn.
Mer info: Ytterligere 3 mottagere av svarkopier kan legges inn. Knappen «Mer info» under svarkopi vises med orange farge dersom det er registrert mer enn en kopimottaker.

Prosjekt: Prosjektkode legges inn dersom dette er oppgitt. Prosjekter som er definert i systemet, kan søkes etter.

Analyser: Kode kan legges inn direkte, eller analysen kan søkes opp ved å trykke insert eller dobbeltklikke.

Flere analyser kan rekvireres samtidig fra samme søk. Marker boksen foran analysenummeret til de ønskede analyser og trykk ENTER.


H - S: Hastegrad kan angis for hver analyse ved å klikke i boksen merket S for straks-svar eller boksen merket H hvis det kreves haste-svar. Hvis verken S eller H er markert, gjelder hastegraden rutine.

i : Ved å klikke vises status for den aktuelle analyse, for eksempel akkreditering eller om det skal tas betalt for den. Dette kan endres for hver enkelt analyse i denne dialogboksen. Man kan dessuten se om det er utgitt rapport, skriftlig eller elektronisk. Det kan legges til analysekommentar som skal gis ut, eller intern analysekommentar i dialogen. Øverst i bildet er en link til analyseinformasjonen (forklaring).

Ved rekvirering av grupper vises kun gruppenavnet, f.eks. BDIFF (B-Differensialtelling). Ved rekvirering av blokker / profiler gjelder at disse med en gang deles opp i de enkelte analyser.

Slette en analyse: markør må stå i det aktuelle felt, trykk Delete.  Det må bekreftes at analysen ønskes slettet.  Feltet blir hvitt i motsetning til bekreftede felt, som har grønn bakgrunn. Ved lagring av rekvisisjonen blir analysen fjernet.

 

Kliniske opplysninger, interne labkommentarer og kommentarer til rekvisisjon:
Disse kan legges inn med forhåndsdefinert kode eller med fritekst.
Kode legges inn direkte og bekreftes med Tab, eller det kan søkes etter tekstkoder eller del av ordlyd i søkebildet. Ved å søke f.eks. med hem i feltet ordlyd, vises bare de kommentarene som inneholder bokstavkombinasjonen hem.
Velg fra liste ved å klikke aktuell link. Valgt tekst vises grønnmerket i feltet. Teksten kan redigeres. Bekreft med Tab slik at feltet blir grønt igjen.

Fritekst: Skriv teksten og bekreft med Tab. Teksten brytes automatisk i boksen, men ekstra linjeskift får man ved å trykke Enter i kommentaren.


En intern labkommentar vil vises i en skjermrapport og på prøvetakingsliste, men vil ikke gis ut til rekvirenten da den ikke kommer på skriftlig svarrapport eller blir overført i elektroniske svarrapporter.

Kommentar til rekvisisjon: Disse kommentarene vil gis ut på svarrapport.
Det er fire felt for hver type kommentar. Man kan altså velge fire forskjellige standardkommentarer av samme type.

 

Post-it lapper
Istedet for intern labkommentar kan post-it lapp til en enkelt rekvisisjon brukes. Post-It lappen vil vises når rekvisisjonen hentes opp i ulike dialoger.
For å registrere en post-it:
I menyen oppe til høyre vises symbolet for post-it funksjonaliteten:
 

Hent opp aktuell rekvisisjon i f. eks dialogen Manuell rekvirering eller Innskriving av resultater, trykk på symbolet, og et nytt bilde kommer opp:
 

(dialogen kan flyttes rundt på skjermen)

Skriv inn ønsket beskjed.

Ctrl-1 Lagre melding

Ctrl-2 Slett innhold som ikke er lagret

Ctrl-3 Slett melding

 

Når den samme rekvisisjonen hentes opp i en annen dialog eller av en annen bruker, vil meldingen automatisk vises på skjermen.

Symbolet oppe til høyre vises med grønn farge når der foreligger en post-it melding til rekvisisjonen.



Visning av de 10 siste rekvisisjonene

Ved å høyreklikke i feltet for rek. nummer i de ulike dialoger, vises de 10 siste rekvisisjonen du som bruker har jobbet med, og ønsket rekvisisjon hentes opp i dialogen ved å klikke på rekvisisjonen.

Dersom du registrerer en ny rekvisisjon i manuell rekvirering, vil ikke denne rekvisisjonen vises i lista før du har gått inn i en annen dialog og så tilbake igjen i manuell rekvirering. Slettede rekvisisjoner vil også bli slettet fra denne lista. Lista over de 10 siste rekvisisjonene vil vises selv om du logger ut og inn av Unilab.
 

Øverst til høyre i bildet avsluttes rekvireringen.  Her finnes følgende muligheter:
- (Ctrl - 1) Lagre

- (Ctrl - 2) Avslutt uten å lagre

- (Ctrl - 3) Lagre og skriv ut etiketter

- (Ctrl - 4) Lagre og vis rapport på skjerm

- (Ctrl - 7) Lagre og vis kumulert svarrapport

- (Ctrl -0) Vise kort (gjelder skannede rekvisisjoner)
- (F8) prøve posisjon (viser posisjon for arkiverte prøverør).
- (Ctrl- 8) lagre og skriv ut prøvetakingsetiketter

 - (Ctrl- 9) lagre og skriv ut rekvisisjonsetikett

1.3        Innskriving av resultater

Tast Ctrl-S eller velg RekvireringInnskriving av resultater.

Her kan registrerte rekvisisjoner hentes fram for resultatinnleggelse, kommentering eller etterrekvirering av flere analyser. Oppgi rekvisisjonsnummer, eller søk etter det.

Noen taster i denne dialogen:

TAB:  Bekrefte inntasting og gå til neste felt

ENTER: Bekrefte inntasting og gå til neste felt av samme type. Inne i en fritekst gir det linjeskift.

SHIFT-TAB: Tilbake til forrige felt

PageDown: Tilbake til forrige felt av samme type

Alt: Når Alt-tasten holdes nede, kan man i tillegg trykke rødt tall eller bokstav som vises for at markøren skal gå til det aktuelle felt.

I øvre del av dialogen finnes pasient og rekvirentopplysninger. For kliniske opplysninger som er tastet inn, vises første linje. Hvis det finnes mer i feltet, kan dette vises som tool-tip eller ved å trykke Alt+2.
Rød k under pasientopplysningene, viser at det finnes pasientrelatert kommentar.

Klikk for å vise kommentaren. K-en er sort dersom det ikke finnes noen pasientkommentar.
„Til man. rekvirering“ åpner skjermbildet Manuell rekvirering, og det kan da legges til flere svarkopier eller gjøre andre endringer på rekvisisjonen.

Analyse: rekvireres ved å legge inn analysekode og bekrefte, eller søkes etter ved bruk av Insert eller dobbeltklikke i analysefeltet.

Flere analyser kan rekvireres samtidig fra samme søk. Marker boksen foran analysenummeret til de ønskede analyser og trykk ENTER.

 

Analysen slettes ved å trykke Delete eller Backspace. Dette må bekreftes i dialogboksen som kommer opp. Sletter man en gruppemetode (for eksempel B-Differensialtelling) ved å trykke delete med markøren i overskriften, slettes alle analyser som tilhører gruppen.

Sperret M T: Hvis det er haket av i boksene er resultatene henholdsvis medisinsk og teknisk sperret.

Resultat: tastes inn og bekreftes. Tillater analysedefinisjonen kvalitative resultater, kan resultatets kode legges inn og bekreftes, eller søkes etter ved bruk av Insert/dobbeltklikk i resultatfeltet. Ev. resultater som må registreres manuelt skal kontrolleres og frigis av en annen person enn den som registrerte.

Resultat utenfor referanseområdet vises med gul bakgrunn, utenfor alarmgrenser med oransje, utenfor plausibilitetsgrenser med rød bakgrunn, og brudd på deltasjekk med turkis bakgrunn. Resultat som tastes inn og som er utenfor alarm- eller plausibilitetsgrense, eller der regel for deltasjekk er brudt, vil gi varsel slik at resultatet må bekreftes.

Ved behov kan resultatfeltet utvides ved å dobbeltklikke i overskriften til kolonnen:


Resultatet IUTF (ikke utført) kan legges inn i overskriften for en gruppemetode, og vil gi IUTF på alle tilhørende analyser. Dersom sperring av resulatatet oppheves ved å fjerne hukket foran overskriften for gruppa, frigis alle resultatene som inngår i analysegruppa.

V: I denne kolonnen vises kode for om resultatet er utenfor gitte grenser (i tillegg til fargekode nevnt over)
r: utenfor referansegrenser

a: utenfor alarmgrenser

p: utenfor plausibilitetsgrenser

d: overskrider deltasjekk

 

i: når man klikker her vises status og historikk for resultatet. Her ligger også en link til informasjon under (forklaring)

Skjermrapport for tidligere svarrapporter vises ved at det høyreklikkes på et av resultatene i kolonnen «forrigesvar».
 

Kommentar til analyse:

I bemerkningsfeltet skrives en kommentar i form av fritekst eller en forhåndsdefinert tekst som kode. En forhådsdefinerte kommentar kan defineres til kun å være i bruk som intern kommentar.

Koder, kan skrives direkte eller søkes etter med insert eller dobbeltklikk. I tillegg kan man skrive en eller flere bokstaver i koden eller feltet ordlyd, og få opp en liste over de alternativer som inneholder denne bokstavkombinasjonen. Med piltaster blar man i de koder som finnes, og velger med enter.
Følgende vindu kommer opp:
 

Her velges type kommentar:

(1) Kommentaren lagres som en kommentar til resultatet.
(2)  Kommentaren lagres som en kommentar til resultatet og „Se bemerkning“ erstatter
 resultatet. Brukes dersom analysen skal inngå i regning og statistikk.

(3)   „Ikke utført“ erstatter resultatet, og kommentaren legges til som analysekommentar. Brukes dersom analysen ikke skal inngå i regning og statistikk.

 

For å legge til flere kommentarer, redigere kommentarer eller gjøre om/legge til intern analysekommentar: klikk i boksen under kolonne k til høyre for bemerkningsfeltet. Vi kommer da direkte inn i skjermbildet „Kommentering av rekvisisjon“. Her har vi mulighet til å legge inn flere kommentarer og velge om kommentarene skal være interne, dvs. at kommentaren vises på skjermrapport, men blir ikke utgitt til rekvirenten. Et hukk i kolonnen k betyr at det finnes mer enn en analysekommentar til den aktuelle analysen.

Ved å holde markøren over kommentarfeltet, vises kommentarene som tooltip informasjon.

På høyre side i dialogen vises resultat og prøvetakingsdato for evt. tidligere resultater på samme analyse.


Kommentar til hele rekvisisjonen:

Nederst i dialogen finnes felter for å kommentere hele rekvisisjonen. Kommentar til rekvisisjon vil gis ut på svarrapport, mens Intern labkommentar kun vil vises i dialogen og i skjermrapport.

Det kan søkes etter forhåndsdefinerte tekster med Insert eller dobbeltklikk, eller det kan skrives fritekst. Bekreft med Tab, og kommentaren får grønn bakgrunn.
Enter i kommentaren gir linjeskift.

 

I Avslutningsdialog finnes mulighetene:

(Ctrl-1) Lagre

(Ctrl-2) Avslutt uten å lagre.

(Ctrl-3) Lagre og skriv ut etiketter

(Ctrl-4) Lagre og vis rapport på skjerm

(Ctrl-5) Frigi alle 

(Ctrl-6) Sperre alle

(Ctrl-7) Lagre og vis kumulert svarrapport

(Ctrl-0) Vis kort - bilde av skannet papirrekvisisjon

(F8) Prøveposisjon -  Viser prøvens posisjon(er) i prøvearkivet.

Default verdier: gir forhåndsdefinert resultat til analyser som er definert for dette.

(Ctrl-9) Lagre og skriv ut rekvisisjonsetikett

 

 

 

1.4        Rekvisisjonsendring

Tast Ctrl-Y eller velg Rekvirering - Rekvisisjonsendring.

Mulighetene i denne dialogen finnes i rullegardinmenyen ute til høyre:

(Ctrl – 1) Lagre

(Ctrl – 2) ikke lagre

(Ctrl – 3) Vis rapport

(Ctrl – 4) Vise kumulativ rapport

(Ctrl – 5) Endre prøvetakingsdato/-tidspunkt

(Ctrl – 6) Endre rekvirent

(Ctrl – 7) Endre pasient

(Ctrl – 8) Slett rekvisisjon   

(Ctrl – 9) Endre rekvisisjonsstatus

(F10) Dearkiver rekvisisjon
 

Rekvisisjon velges ved å oppgi rekvisisjonsnummer direkte eller insert/ dobbeltklikk for å søke fram rekvisisjonen via pasient (fødselsdato /navn). Deretter velges ønsket funksjon i rullegardinmenyen ute til høyre.

Endring av prøvetakingsdato/-tid:

Ved å taste Ctrl - 5 eller velge dette i menyen ute til høyre, går markøren til ønsket felt i skjermbildet hvor ny dato og/eller klokkeslett kan oppgis. Verdi må bekreftes med Enter eller Tab, og akseptert verdi gir grønt felt. Enter i feltene gir den dato og klokkeslett som allerede finnes i rekvisisjonen. Ved å taste Ctrl - 1 eller klikke OK-knappen og bekrefte spørsmålet som kommer opp (Er du sikker på at du vil endre.....), lagres endringen i databasen.

 

Endre rekvirent.

Ved å taste Ctrl - 6 eller velge denne muligheten i menyen ute til høyre, flyttes markøren til feltet hvor ny rekvirentkode kan skrives inn eller rekvirenten kan søkes opp ved å klikke forstørrelsesglasset. Rekvirent velges i lista.
Tast Ctrl - 1 eller klikk OK-knappen og bekrefte spørsmålet for å lagre.

 

Annullere/slette en rekvisisjon.

Dersom en rekvisisjone skal slettes, skal alltid rapporten vises på skjermen (Ctrl + 3) før den slettes for å være sikker på at riktig rekvisisjonsnummer er valgt.
Etter å ha tastet Ctrl - 8 eller valgt slette rekvisisjon, flyttes markøren til aktuelt felt hvor årsak til sletting av rekvisisjon må legges inn. Pil opp/ned brukes for å velge årsak. I feltet under kan der i tillegg legges inn fritekst.

Rekvisisjonen kan etterpå vises som enkelt-rapport ved å oppgi rekvisisjonsnummer. Det står „Rekvisisjon anullert“ i svart øverst på rapporten:

Årsak til sletting vises som kommentar til rekvisisjon.

En annullert rekvisisjon vil ikke inngå i visning eller utskrift av en pasients kumulative rapport, men rekvisisjonen vil vises med status annullert i pasients rekvisisjonsliste.
 

Endre rekvisisjonsstatus (krever spesiell tilgang).

Ved å taste Ctrl + 9 eller velge denne muligheten i menyen, har man følgende valg.
 

-Arkiver rekvisisjon (ALT-1)

-Dearkiver rekvisisjon (ALT-2) – rekvisisjonen tas ut av arkivet. (Sammen som F10)  

-Aktiver fjernet rekvisisjon (ALT-3) – slettet rekvisisjon settes tilbake som aktiv  

-Ikke regning (ALT-4) - Tar en rekvisisjon ut av regningene (f.eks. dersom regning allerede er utgitt

og rekvisisjonen reaktiveres).

-Slette rekvisisjon fra databasen - irreversibel!

- Reset billing flag

 

1.5                      Pasientadministrasjon

Velg RekvireringPasientadministrasjon
Pasient oppgis med fødselsnummer, eller dette søkes fram ved fødselsdato/ navn.

I lista oppe til høyre finnes følgende muligheter:

(Ctrl-1) lagre

(Ctrl-2) ikke lagre

(Ctrl-3) vis kumulativ rapport

Slette pasient (kun mulig dersom pasienten ikke har tilknyttet rekvisisjoner)

Pasient data

Her er alle pasientopplysningene samlet. Pasientopplysninger kan endres i denne dialogen, og pasientens adresse registreres her for at adressen skal komme på svarrapporten når svarkopi til pasienten er valgt.

Øverst til høyre vises pasientens NPR-id som er overført fra DIPS via elektronisk rekvirering.

Korrekt pasientinformasjon fra folkeregisteret hentes opp ved å trykke på knappen „Oppdater pas.data“.

Det kan legges inn pasientens prosjekttilhørighet. Alle rekvisisjoner som deretter rekvireres på pasienten, vil da være prosjektrekvisisjoner.

Det kan hakes av for at pasienten skal være VIP og resultater vil da bare kunne ses og rapporter utgis av brukere med tilgang.

Vi kan i tillegg hake av for at dette er en testpasient. Rekvisisjoner tilknyttet testpasienter vil da ikke bli inkludert i statistikk og regninger.

Ved å søke på fødselnummer får vi mulighet til å velge PID type nPID:

Merging (krever spesiell tilgang)

Siden DIPS er master for våre pasientdata, skal ikke pasienter slås sammen i Unilab. Dette utføres av personer med spesialtilgang i DIPS. Men denne dialogen kan brukes for å slå sammen nPID-nummer med reell pasientidentitet dersom et slikt hjelpenummer er brukt i en krisesituasjon i Unilab. (Se under manuell rekvirering)

Kommentar

Her kan pasientkommentarer legges inn i fritekst.

Visit records

Viser en oversikt over en pasients innleggelser, utskrivelser og flyttinger. Opplysningene hentes fra pasientadministrativt system. (Ikke i bruk)

1.6        Sign-ut / Sign-inn prøver

Dersom egne analyser vises med grå bakgrunn, har analysene ved registrering eller overføring fra DIPS fått feil laboratorietilhørighet i Unilab, eller analysene er ikke blitt tilknyttet noe laboratorieum. Analyser uten laboratorietilknytning vil ikke bli sendt til analyseinstrumentene og vil derfor ikke bli analysert.

 

Sign-ut prøver

Tast Ctrl-U eller velg RekvireringSign-ut prøver

 

Velg lokasjon som analysene skal signes ut fra. Prøve id må legges inn med rekvisisjonsnummer etterfulgt av materialkode. Analysene med tilsvarende materialkode listes opp i boksen ”Signed in analysis”. Flytt analysene over i boksen ”Analyses to sign out” ved hjelp av pilene. Trykk ok.

Når et materiale er signet ut, velges neste materialkode som inngår i rekvireringen, ev ved å skanne barkoden på hvert enkelt rør.

 

 

 

 

 

 

 

Sign-in prøver

Tast Ctrl-I eller velg RekvireringSign-in prøver

Velg lokasjon som analysene skal signes inn til. Prøve id legges inn med rekvisisjonsnummer etterfulgt av materialkode. Aktuelle analyser vises nederst i skjermbildet. Klikk OK eller (Ctrl-1) for å lagre. Gjenta med alle materialkoder som inngår i analysene som skal flyttes, ev ved å skanne barkoden på hvert enkelt rør.

Etter at analysene er signet ut og signet inn på riktig laboratorium, skal analysen være merket med grønn bakgrunn i de ulike skjermbildene i Unilab.

1.7        Rekvirerte straksprøver

Tast Ctrl-Q eller velg RekvireringRekvirerte straksprøver

Eget laboratorie kommer opp som default. Trykk ok for å få opp alle straks fra Dips. Det kan velges en enkeltrekvisisjon fra lista eller bruke alternativene til høyre på skjermen for å skrive ut alle / flere rekvisisjoner.

Rekvisisjonen vises som en enkel svarrapport. Når denne rapporten lukkes kommer det opp alternative valgmuligheter, som at rekvisisjonen skal slettes fra listen eller skrives ut med eller uten etiketter. Når rekvisisjonen skrives ut slettes den automatisk fra lista.

Velg ”avslutt” for å komme tilbake til lista over rekvisisjoner.

1.8        Kommentering av rekvisisjon.

Velg Rekvirering - Kommentering av rekvisisjon.

 

 

I denne dialogen kan man kommentere en rekvisisjon eller en analyse.
Ved å klikke i boksen “Intern kommentar” velger man å gi en intern kommentar som ikke gis ut i svarrapport. I hver av tekstboksene kan det kommenteres med en kode for forhåndsdefinert tekst (søkes etter med insert) eller med fritekst. Tekst kan editeres ved å trykke Tilbake-tasten slik at bakgrunnen blir hvit, gjør endringene og trykk Tab for å bekrefte endringene. Bakgrunnen blir grønn.

I rullelista oppe til høyre finnes følgende valg:

(Ctrl+1) lagre

(Ctrl+2) ikke lagre

(Ctrl+3) lagre og vis rapport på skjerm

 

1.9        Bygge arbeidsliste

Velg RekvireringBygge arbeidsliste

 

Her kan en manuell arbeidsliste bygges opp i den rekkefølge man ønsker, eller ei liste kan omorganiseres, dvs. settes tilbake til den posisjon som oppgis.

Arbeidsliste nr. eller kode oppgis, og navnet vises.

I feltet “List-nr.”, kan man velge å lage ei ny arbeidsliste, ta opp og fortsette på en som det er startet med (aktuell), eller jobbe videre med en tidligere liste ved å velge listenummer.

Lista bygges opp ved å oppgi rekvisisjonsnummer og trykke enter. Hvis man oppgir det samme rekvisisjonsnummeret flere ganger, vil det komme melding om at prøven allerede er plassert. Ved å svare ok, legges prøven på lista en gang til, og ved å svare avbryt, vil den ikke bli lagt til.

Omorganisering: Oppgi den posisjon man vil starte med på nytt.

1.10   Prøvearkivering

Prøvematerialer som lagres på kjølerom, i fryser etc., kan arkiveres i Unilab før det settes bort. 

Definering av stativ og prøvemateriale gjøres etter behov.

De enkelte arbeidsstasjonene (Pc-ene) kan tilknyttes et forhåndsdefinert prøvemateriale. Eksempelvis kan en PC tilknyttet hematologisk faggruppe alltid komme opp med neste ledige stativ for EDTA-rør. På samme PC kan det også velges å arkivere f.eks. serum.

I tillegg kan en PC tilknyttes en eller flere arbeidslister. Dersom en prøve arkiveres og det mangler resultat på en av analysene tilknyttet arbeidslisten, vil melding komme på skjermen om at resultat mangler.

 

Tast Ctrl-G eller velg Rekvirering - Prøvearkivering

 

Dersom et stativ er tilknyttet arbeidsstasjonen, vil dette stativet automatisk komme opp når dialogen åpnes. Vi kan velge å fortsette med dette stativet, eller frigi stativet og velge et nytt. Dersom arbeidsstasjonen er definert for et spesielt prøvemateriale og dette materiale er definert med en default stativ-type, vil systemet foreslå neste ledige stativ. Dersom arbeidsplassen ikke er definert for et prøvemateriale, må riktig materiale først velges.

I skjermbildet kommer det opp informasjon om hvilket prøvemateriale som skal arkiveres og når, og hvem som sist har arkivert noe. Arbeidsplass er nummer og navn tilknyttet den PC som brukes, dato og klokkeslett og brukerkode for den som har arkivert og skal arkivere.

 


Trykk ok (eller enter), og vi kommer over i et skjermbilde som viser stativet med neste ledige posisjon blinkende gult. Posisjon 1-1 er farget oransje og er ikke tilgjengelig for arkivering fordi denne posisjonen er valgt til merking av stativet.

 

Prøve nr. kommer som default i feltet Prøve id. Vi bruker prøvenummer siden dette valget krever at materialkode inngår i rekv. nummeret, noe som skjer automatisk når barkoden leses med en skanner.

Bruk en barkodeleser, skann barkoden og sett røret i tilhørende posisjon i stativet. Posisjonen blir rød etter at det er blitt opptatt, og neste ledige posisjon vil blinke gult.

Rekv. nummeret kan også legges inn manuelt. Ved å trykke tab etterpå kommer informasjon om pasienten opp på skjermen. Arkiveringen må da bekreftes med ok eller enter. Rekv. nummeret kan også bekreftes direkte med ok.

Prøvenummeret til den arkiverte prøven vises ved å bruke musa og klikke på den røde posisjonen.

Vær obs på at prøvenummer som ikke blir riktig skannet vil få oransje farge i posisjonen. Disse prøvene må skannes på nytt. Et gyldig prøvenummer skal alltid ha rød sirkel! Når den røde posisjonen er klikket på, vises også prøvenummer til venstre på skjermen og vi kan velge „vis skjermrapport“ for evt. å se hvilke analyse som mangler resultat.

Dersom feil prøve er arkivert kan prøve-id fjernes fra arkivering ved å velge slette. Posisjonen blir ledig for ny arkivering. Etter at alle prøvene er arkivert, kan vi avslutte ved å velge tilbake eller frigi.

Ved å velge tilbake vil stativet fortsatt være reservert for den arbeidsplassen som arkiveringen er utført ved. Det vil si at ingen andre arbeidsplasser har mulighet til å velge det samme stativet.

Dersom stativet er reservert videre, vil dette automatisk komme opp neste gang vi velger programmet prøvearkivering fra den samme arbeidsplassen.

Velges frigi, er stativet tilgjengelig for andre arbeidsplasser.

 

Dersom det er ønskelig å fylle opp et stativ som ikke er reservert, kan stativet søkes opp i stedet for å godta det foreslåtte stativet. Ved å klikke „søk i eksist.arkiver“, vises ei liste over eksisterende stativer, og allerede reserverte stativ vises med  en stjerne i forkant. Reserverte stativ kan ikke velges før de er blitt frigitt av den arbeidsstasjonen som har reservert dem. Stativer som er fylt opp vises ikke i lista.

Arkivering av prøvemateriale vises i Log – Rekvirering med Event ARCH
 

1.11   Stativoversikt

Velg Rekvirering - Stativoversikt 

Lista viser informasjon om alle stativene som er i bruk. Den viser siste arkiverte posisjon med dato, klokkeslett, arbeidsplass og bruker. Dersom stativet er reservert ser vi hvem som har reservert stativet og vi kan velge å frigi det.

 

Arkiveringsposisjon fra Cobas Infinity overføres til Unilab. Prøver som er akrivert i kjøleskap heter SRM, SSA / SRM, SSK, mens citratrør heter Citrat (AOB), SSA / Citrat (AOB), SSK

Vi kan søke opp alle stativene som er eldre enn et antall dager og velge å slette disse fra arkivering. I tillegg kan vi for hver type stativ definere automatisk sletting etter et visst antall dager.

1.12   Søk i prøvearkiv

Velg Rekvirering - Søk i prøvearkiv.

 

Prøvemateriale kan søkes opp via rekvisisjonsnummer eller pasientens fødselsnummer. Vi kan gjøre søket i alt materiale eller søke etter et bestemt materiale.

Etter å ha valgt rett pasient, får vi opp en liste over alle arkiverte rør på denne pasienten, relatert til hvilke søkekriterier vi har valgt.

Lista viser prøvenummer, prøvetakingsdato- og klokkeslett, type prøvearkiv, stativ, prøveposisjon, og arkiveringstidspunkt.

Lista kan skrives ut for å ta med seg til kjølerommet når prøven skal letes frem.

Dersom et av rørene skal brukes til tilleggsrekvirerte analyser, fjernes dette fra arkivet ved å trykke på krysset i høyre kolonne, etter den aktuelle prøven.

Røret fjernes da fra lista, og denne posisjonen i stativet vil ha endret farge fra rødt til grønt.

Det er også mulig å søke etter arkivert prøvemateriale fra søkefeltene i dialogene manuell rekvirering og innskriving av resultat, eller ved å velge F8-prøve posisjon direkte i dialogene. Arkivert materiale kan også søkes opp fra teknisk validering eller kumulativ rapport under svarrapportering. 

1.13   Tilleggsrekvireringer

Det kan tilleggsrekvireres analyser på en rekvisisjon der prøvetakingstidspunktet er overskredet. Dette gjelder både elektronisk rekvirering fra PHT (IHR) og fra DIPS. Det er kun mulig å etterrekvirere analyser med samme prøvemateriale som allerede er tatt, og når prøvematerialet er holdbart for analysen som ønskes rekvirert.

Etter oppstart av automajon og Cobas Infinity, tas ikke liste over tilleggsrekvirerte analyser ut ved laboratoriene i Arendal og Kristiansand. Ved disse lokasjonene blir tilleggsrekvireringer håndtert av automasjonen. Liste over tilleggsrekvireringer fra DIPS blir tatt ut til faste tidspunkt i Flekkefjord.
For å ta ut liste over tilleggsrekvirerte prøver:

 

Tast Ctrl-B eller velg dialogen RekvireringTilleggsrekvireringer.

 

Som default er Labsted satt, og det er hukket av for ”alle tilleggsrekvireringer”, men det kan velges å kun få ut liste over tilleggsrekvirerte prøver fra DIPS eller kun de som er fra PHT (IHR).

 

Trykk ok.

Dialogen er tilnærmet lik straksrekvirerte prøver.

 

 

Lista over tilleggsrekvirerte prøver vises. ”Godta utvalget og fortsett” er automatisk markert. Trykk ok til høyre i skjermbildet. Rekvisisjonen vises på skjermen og analysene som er tilleggsrekvirert er merket med en (T!) i etterkant av analysenavnet.

 

Ved å velge ”Skriv ut alle”, blir alle rekvisisjoner med tilleggsrekvireringer samt etiketter printet ut direkte.

Utskriften viser kun de analysene som er tilleggsrekvirert.

I dialogene „Manuell rekvirering“ og „Innskriving av resultater“ vil tilleggsrekvirerte analysen vises med rød kant rundt analysenavnet:

1.14   Aktivere rekvirering.

Tast Ctrl-K eller velg Rekvirering - Aktivere rekvirering

Ved elektronisk rekvirering på polikliniske pasienter fra DIPS pasientsystem, vil rekvisisjonene bli overført til Unilab og ligge inaktive i vårt system inntil rekvisisjonen hentes opp og aktiveres. Denne aktiveringen av rekvisisjonen gjøres via skjermbildet Aktivere rekvirering.

Skjermbildet er identisk med bildet for Manuell rekvirering.

Rekvisisjonen søkes opp ved å dobbeltklikke i feltet Rekv.nr. I lista som viser pasientens rekvisisjoner, vil rekvisisjonen vises med status inaktiv. Velg rekvisisjon for å hente denne opp i skjermbildet. Dato og klokkeslett settes automatisk til dagens dato og nåtid før rekvisisjonen aktiveres.

Etter å ha lagt inn søkekriteriene kan vi markere i feltet Lagre alle søkekritrier. Da vil søkekriteriene fortsatt ligge inne etter å ha hentet opp en rekvisisjon og deretter dobbeltklikker i felt for rekvisisjonsnummer for å gjøre et nytt søk. Det er også mulig å kun lagre søkekiteriene for prøvetakinsdato fra/til.

Rekvisisjoner kan også søkes opp ved å dobbeltklikke i feltene rekvirent og rekvirentgruppe (i søkebildet).

Ved alle søk på pasienter fra denne dialogen, vil oppdatert innformasjon fra folkeregisteret automatisk bli oppdatert på pasienten.

Det vil komme opp en melding dersom det aktiveres en rekvisisjon der rekvirenten er satt passiv i Unilab.

Dersom det ikke finnes en inaktiv rekvisisjon i listen over rekvisisjoner, bør en markere i feltet Inkl. signed-in rekv. Dersom rekvisisjonen er rekvirert fra DIPS og tilknyttet en rekvirent som ikke er definert i Unilab, vil rekvisisjonen være uten rekvirent og ha status aktiv. 

1.15   Generell søkedialog

Denne søkedialogen gir oss mulighet til å søke opp rekvisisjoner etter mange ulike søkekriterier. Vi kan velge om vi vil se aktive, arkiverte eller både aktive og arkiverte rekvisisjoner. Søket kan også gjøres ut fra svarkopirekvirent.

Dialogen kan bl.a brukes for å dearkivere rekvisisjoner og tilleggsrekvirere i et og samme bilde. Rekvisisjonene kan hentes opp i ”Manuell rekvirering” eller ”Rekvirere og besvare prøver”.
 

Rekvisisjoner kan filtreres etter pasient, laboratorium, status, prøvetakingstidspunkt, arbeidsliste, analyse, rekvirent eller rekvirenttype.

Ved å trykke Søk vises alle rekvisisjonene etter hvilke søkekriterier som er lagt inn. Pos fra/til kan brukes for å redusere lista. Rekvisisjonsnummer med rød skrift viser at det er en rekvisisjon med status straks eller haste.

Kun rekvisisjon som er markert vil bli hentet opp i valgt dialog (”Manuell rekvirering” eller ”Rekvirere og besvare prøver”). Dersom en rekvisisjon er arkivert, vil det komme spørsmål om du ønsker å dearkivere rekvisisjonen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.16   Prøveforsendelse internt

Produksjonslister - Ikke sendt intern lab gir en liste over analyser som skal videresendes til et internt laboratorium i SSHF, der det i etterkant skal komme et resultat inn i Unilab.

 

Når resultatet på analysen foreligger i Unilab eller analysen er blitt markert som sendt til internt laboratorium i dialogen “Rekvirering – Prøveforsendelse intern” vil analysen forsvinne fra listen.

 

Velg RekvireringPrøveforsendelse internt

I feltet ”laboratorier” må utførende laboratorium hentes opp. Dersom prøven skal sendes fra Arendal til Kristiansand, velges laboratorium Kris.

Prøve-id er rekvisisjonsnummer + suffix. Barkoden under rekvisisjonsnummeret kan leses direkte med en barkodeleser. Trykk deretter ok.

Prøver som markeres som sendt internt vil logges i Log – Rekvirering. Status som sendt internt kan reverseres ved å hente opp rekvisisjonen og velge (Ctrl-5) reverse.

 

 

 

1.17   Prøveforsendelse eksternt

Tast Ctrl-Z eller velg RekvireringPrøveforsendelse eksternt.


Feltet «Eksternt laboratorium» vises som default med «automatisk». Når barkoden på røret skannes, vil prøve-id leses inn uten suffiks. Alle sendesteder for dette rekv. nummeret vises da under «laboratoriet» og alle rekvirerte sendeprøver vises under «analyser».
Dersom alle analysene skal sendes samme dag, klikkes «ok» eller «ctrl-1» for lagre. Det skrives da ut et sendeskjema til hvert av de aktuelle sendestedene samtidig som det blir lagt inn «Sendt» som resultat på analysene som er listet opp.

Alle analyser definert som «Fryseprøve» eller som «Mikrobiologi» vil ikke være tilknyttet spesifikke sendesteder, og det vil ikke bli lagt inn automatisk «Sendt» som resultat.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sendeskjema
Utskriften som skrives ut til hvert sendested kan brukes som sendeskjema dersom vi ikke har mottatt senderekvisisjon fra lege /legekontor. Her vises kun de analysene som skal sendes.
Skjemaet viser følgende informasjon:

Fryseprøver
Alle fryseprøver som sendes til eksterne laboratorier er definert som et eget sendested som heter «Fryseprøver». Disse analysene vil ikke være tilknyttet et spesifikt sendested, og utførende laboratorium må letes opp under «Forklaring».
Som beskrevet under punkt 1, så vil alle analyser vises når etiketten skannes, men det vil ikke komme «Sendt» som automatisk resultat på analyser definert under «Fryseprøver».

SSA: Fryseprøver ligger på arbeidsliste nr. 366, koden SENDEFRYS1.

SSK: Fryseprøver ligger på arbeidsliste nr. 367, koden SENDEFRYS2.

SSF: Fryseprøver ligger på arbeidsliste nr. 368, koden SENDEFRYS3.

 

Når fryseprøvene skal sendes, kan det tas ut en arbeidsliste på det arbeidslistenummeret som er definert for egen lokasjon. Sendt må registreres manuelt eller via teknisk validering.

 

 

Prøver definert som «Mikrobiologi»

Alle mikrobiologiprøver er fra tidligere definert som et eget sendested som heter «Mikrobiologi». Disse analysene vil ikke være tilknyttet et spesifikt sendested, og utførende laboratorium må letes opp under «Forklaring».
Alle analyser vises i sendedialogen når etiketten skannes, men det vil ikke komme «Sendt» som automatisk resultat på analyser definert under «Mikrobiologi».

Analysene sendes som tidligere fra Miclis.

Analysene får resultat „Se mikrobiologi“ overført fra Cobas Infinity.

Restliste
 

Vi kan ta ut en restliste over sendeprøver som ikke er sendt til eksternt laboratorium. Listen heter «ikke-sendte prøver» og ligger under Produksjonslister.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2          Rapportering

2.1        Svarrapportering

Tast Ctrl-D eller velg Rapportering - Svarrapporter

 

I denne dialogen finnes følgende muligheter:

Vise enkel svarrapport på skjermen

Vis kort (vise bilde av en skannet rekvisisjon på skjermen)

Vise rekvisisjonsstatus

Skrive ut enkel svarrapport

Overføring til PHT

Overføring til Prosang

Overføring til DIPS

Skrive ut svarkopier

Skrive ut kumulerte svarrapporter

Vise kumulativ rapport på skjerm

Skrive ut kumulativ rapport for en pasient i et avgrenset tidsrom.

Vise data for en rekvirent

Vise en rekvirents rekvisisjonsliste

Vise en pasients rekvisisjonsliste

 

I øvre del av skjermbildet kan vi velge hva som skal oppgis for å få de rapportene vi ønsker. For visning på skjerm eller utskrift av en enkelt rapport, velg rekvisisjonsnummer eller pasient. For å gi ut skriftlige svarrapporter til en rekvirent eller rekvirentgruppe, velges rekvirent eller rekvirentgruppe. Man kan også velge alle rekvirenter og evt. en rekvirenttype.

I feltet i midterste kolonne skrives deretter rekvisisjonsnummer, fødselsnummer, rekvirentkode eller rekvirentgruppe, bekreft med Enter, gyldig verdi gir grønt felt.
Har man bare pasientens fødselsdato (ikke alle 11 siffer), klikk Insert. Det kan søkes på fødselsdato, etternavn, fornavn osv.

I midterste kolonne i skjermbildet velges rapporttype. Mulige valg (hvite bokser), varierer etter hva som ble valgt i første omgang.

Valget bekreftes ved å velge ”OK” eller ”Utvalg” 

OK-knappen gir utskrift på den aktuelle arbeidsstasjonens standard-skriver, mens man med Utvalg-knappen kan velge mellom alle tilgjengelige skrivere eller pdf som gir rapporten på skjerm.

 

Vise svar:

Viser enkel svarrapport på skjerm, kan også brukes til å dokumentere muntlig svarrapportering, dessuten til å vise en statusrapport for rekvisisjonen (se nedenfor).
#: viser at et resultat er teknisk sperret

@: resultatet er medisinsk sperret og skal valideres

Ved å klikke på et analysenavn i skjermrapporten, vises en forløpskurve med tidligere resultater og evt. kommentarer:
 

Vinduer med rapporter på skjermen lukkes ved å klikke Esc-tasten eller klikke X øverst til høyre i skjermbildet.

 

Vis kort:

Dersom en rekvisisjon er skannet, kan bildet av denne vises på skjermen.

 

Vis rekvisisjonsstatus: viser en fullstendig oversikt over et rekvisisjonsnummer og alle prøvene som tilhører dette (alle med egen materialkode eller indeks), om det er ferdig eller under bearbeiding, valideringsstatus, rapporteringsstatus og en status på analysenivå. Dessuten arkivposisjon dersom prøvematerialet er arkivert.

Rekvisisjonsstatus vises også ved å klikke på informasjonsknappen i en skjermrapport.

  

Rekvisisjonens statusrapport åpnes som default med knappen ”prøve” som den aktive:

Ved å klikke på hvert av prøvematerialene i rekvisisjonen vises en oversikt over analysene tilknyttet hvert enkelt prøvemateriale.

Ved å klikke knappen laboratorier, vises dato og klokkeslett for når rapporten var ferdig, når medisinsk validering ble gjort, samt status for rapportering:

 

Knappen ”Billing” viser hvilke analyser som inngikk i regningsfil, og dato for når regningsfila ble generert:

 

Skriv ut enkel svarrapport:

Legg inn eller søk opp ønsket rekv. nummer. Svarrapporten kommer på default skriver tilknyttet arbeidsplassen. Ved å klikke ”Utvalg” kan en annen skriver velges, eller pdf velges for å få rapporten på skjermen.

Etter å ha gjort dette valget for en rekvirent eller rekvirentgruppe, kan det oppgis om endelige eller både endelige og foreløpige rapporter skal skrives ut. Default er endelig svar.
Når rapporter er utgitt for en rekvirent eller rekvirentgruppe, vil rapporten bli flagget som utgitt.

 

Overføring til PHT:

Brukes dersom en rekvisisjon skal overføres elektronisk på nytt til en ekstern rekvirent som er definert for å kunne motta elektroniske svarrapporter. Den rutinemessige elektroniske overføringen av svarrapporter foregår automatisk.

Dersom svarrapporten skal overføres elektronisk til en rekvirent som ønsker svarkopi, kan vi sende en svarrapport elektronisk uten at rekvisisjonen må hentes opp fra arkivet og svarkopi registreres. I svarrapporteringsbildet markeres for «overføring til PHT», og rekvirent kan søkes opp eller rekvirentkode kan legges direkte inn i feltet bak «velg rekvirent».


 

Skriv ut svarkopier: Når enkle svarrapporter tas ut, skrives eventuelle svarkopier ut samtidig. Dette valget kan brukes for å ta ut alle svarkopier separat.

Vis rekvirentdata:
Her vises all informasjon som er registrert på en rekvirent. Det kan søkes på rekvirent med Insert eller dobbeltklikk.

Ved å klikke på knappen Grupperinger øverst i dialogen, vises hvilken rekvirentgruppe den aktuelle rekvirent er en del av.

Hva slags svarrapportering som gjelder for rekvirenten kan ses ved å trykke på arkfanen Rapportering. Rutinerapportering er pliktige svarrapporter, dvs at en rekvisisjon vil ikke bli arkivert før svarrapporten er skrevet ut eller overført. Manuell rapportering viser hvilke rapporter som er tillatt for denne rekvirenten.

Vis rekvisisjonsliste:

Er aktuelt for en pasient eller en rekvirent.  

 

Rekvisisjonsliste pr. rekvirent:

Lista viser alle rekvirentens rekvisisjoner de siste 30 dager. Visningen kan utvides eller begrenses ved å endre fra / til dato. Det er også mulig å gjøre et utvalg av rekvisisjoner som kun inneholder spesifikke grupper eller profiler.

På venstre side av skjermen vises lista over rekvisisjoner, mens rekvisisjonsstatus til den markerte rekvisisjonen vises på høyre side i skjermbildet. Statusfeltet viser om rekvisisjonen er arkivert (A), slettet (D), inaktiv (I) eller kommentert (K). Ved å markere under printeren i første kolonne kan vi skrive ut rekvisisjonen direkte. Ved å velge enkelt-rekvisisjonsnummer i lista, kan rekvisisjonen vises på skjerm. Vis skjermrapport er default i rullegardinmenyen oppe til venstre, men der finnes også følgende valg (må gjøres før man klikker på rekvisisjonsnummeret):

- skriv ut: svarrapport skrives til default skriver eller annen skriver /pdf kan velges.
- rekvisisjonsstatus
- posisjon prøvearkiv

-vis rekvisisjon (viser det skannede bildet av rekvisisjonen)

-resultatregistrering (kommer til dialogen Innskriving av resultater)

-manuell rekvirering

 

Rekvisisjonsliste pr. pasient:

Denne listen inneholder pasientens rekvisisjoner de 3 siste månedene.

Lista over rekvisisjoner vises i skjermbildets venstre side, mens innholdet av den markerte rekvisisjonen vises på høyre side i skjermbildet.

For å skrive ut rekvisisjonsoversikten, klikkes printeren oppe til høyre i bildet.

 

Kumulative rapporter:

Kan tas ut skriftlig for en pasient, en rekvirent, rekvirentgruppe eller type rekvirent.

Kumulativ rapport på skjerm vises som default når man velger pasient. Er utgangspunktet et rekvisisjonsnummer, kan man klikke >-knappen som kommer opp ved pasientnavnet. Da velges ”vis kumulert svarrapport”. Velg OK for å vise.

Man kan velge å tidsbegrense. Hvis dette ikke gjøres, vises alle rapporter som finnes i systemet. Hvis pasienten har mange rekvisisjoner, er pil-knappene aktive. Disse brukes til å bla i en og en side, eller for å bla med et og et rekvisisjonsnummer.

Det er også mulig å vise alle rekvisisjoner fra en spesifikk rekvirent eller rekvirentgruppe. Tilsvarende kan det søkes opp kun rekvisisjoner som inneholder spesifikke analyser eller analyser fra en spesifikk arbeidsliste.

Fra kumulativ rapport, kan man vise enkel svarrapport ved å klikke på rekvisisjonsnummeret. Dette er forhåndsvalgt i rullegardinmenyen oppe til venstre i bildet, men her finnes også andre valg:

-          Vis skjermrapport

-          Skriv ut enkel svarrapport

-          Rekvisisjonsstatus

-          Posisjon prøvearkiv

-          Vis rekvisisjon (skannet bilde)

-          Resultatregistrering

-          Manuell rekvirering

-          Overføre elektronisk til PHT

En X til høyre i resultatkolonnen, markerer at det finnes en kommentar til resultatet. Kommentaren vises i bunnen av rapporten. En @ til venstre for et resultat markerer at resultatet skal medisinsk valideres.

I kumulativ rapport vises patologiske verdier gulmerket, alarmverdier oransjemerket og verdier utenfor plausibilitetsgrensene rødmerket.

Kommentar til rekvisisjon og kliniske opplysninger vises som tool-tip informasjon til «K» etter rekvisisjonsnummeret.

Kommentarer vises ved å dobbeltklikke på «Bemerkninger» eller bruke Ctrl-1.

 

Alle svarrapporter på skjerm lukkes ved å trykke ESC-tasten, eller klikke X oppe i høyre hjørne.

 

Dokumentasjon av svarrapportering pr. telefon
Fra enkel svarrapport kan man ved å markere/hake av ved analyser og klikke telefonrør i øvre venstre del av rapporten, dokumentere at resultater er ringt og hvem som har mottatt resultatene.

I en enkel svarrapport finnes også telefonsymbolet ved siden av en rute for avhaking. Hake her, betyr at alle analyser som er rekvirert, vil få en hake og tas med i liste over analyser som skal rapporteres muntlig. Når ønskede analyser er markert, klikk det øverste telefonsymbolet. Følgende dialog vises:

Her kan det legges inn informasjon til rekvirent og hvem man har snakket med under Person.

Opplysningene lagres ved å klikke OK-knappen, og vil deretter vises under Tidligere rapportert for rekvisisjon, når man klikker telefonen i skjermrapporten.

Telefonmerking av et resultat kan fjernes ved å trykke på søppelkassen.
Alle resultater som er ringt, vil være markert som telefonert i skjermbildene  ”Innskriving av resultater” og ”Rekvirere og besvare prøver”.

Feltet under kolonnen med telefonsymbol i skjermrapporten vil være markert for den eller de analysene som er ringt. I tillegg vil telefonsymbolet markeres med orange farge

Dersom resultater er telefonert, vises også et telefonsymbol etter rekv. nummeret i kumulativ skjermrapport.

 

2.2        Arbeidslister

Tast Ctrl-E eller velg Rapportering - Arbeidslister

Denne dialogen gir følgende muligheter:

-          Lage systemgenerert arbeidsliste (dagens lister). Lista bygges opp i systemet slik at den kan brukes i teknisk validering. Rekkefølge som definert i faste data.

-          Lagre og skriv ut systemgenerert arbeidsliste. Bygger opp og skriver ut en systemgenerert arbeidsliste (dagens arbeidsliste).

-          Skriv ut listekopi. Utskrift av en eksisterende arbeidsliste, med å kunne angi posisjon fra – til. Default er første og siste posisjon i lista.

-          Nullstill arbeidsliste, dvs. sette tilbake til en bestemt posisjon, evt. til 0 for å starte lista på nytt.

-          Visning av den siste rekvisisjonen i ei arbeidsliste og dennes posisjon på lista.

Arbeidslista (arbeidsplassen) kan defineres som en default arbeidsliste tilknyttet en arbeidsstasjon som automatisk vil bli hentet opp i dialogen rapportering – arbeidsliste. (På samme måte som i teknisk validering). Ellers kan ønsket arbeidsliste oppgis med nummer eller kode, eller kan søkes etter og velges fra liste. Klikk OK for å skrive ut lista på den aktuelle arbeidsplassens listeskriver. Klikk Ctrl-2 utvalg for å velge skriver eller for å velge pdf for visning av lista på skjermen.

2.3        Produksjonslister

Tast Ctrl-J eller velg Rapportering - Produksjonslister
 

Her kan det gis ut liste med oversikt over analyser uten resultat, analyser med sperrede resultater eller en kombinasjon av begge. Man kan dessuten begrense til en analyse/analyseprofil/arbeidsliste.

Det kan i tillegg defineres ulike listeprofiler for den enkelte lokasjon. En definert profil kan velges som default visning når dialogen Produksjonslister hentes opp.

 

Alternative lister (resultater): 

-Manglende resultater
-Sperrede resultater

-Manglende og sperrede

-Ikke signed-in

-Ikke medisinsk validert

-Status liste

-Ikke sendt intern lab

-Resultat liste (liste med resultater for valgte analyser og rekvirenter. Her kan vi velge om vi vil ta med pasientdata).

-Avdelingsliste (resultatliste for valgte analyser og rekvirenter).

-Svarliste til rekvirent

-Inaktive rekvisisjoner

-Ikke-sendte prøver
 

i tidsrommet fra – til: her legges inn dato og klokkeslett, og i dato type velges om dato skal være relatert til registreringstidspunkt, prøvetakingstidspunkt eller tidspunkt for sign-in.


inkludere analyse profil /ekskludere analyse profil: her velges hvilke analyser som skal være inkludert evt. ekskludert i lista

- alle analyser

- en metode grupper

 - metode blokk,

 - restlisteprofiler

 - arbeidsliste, oppgis eller søkes etter med insert

- enkelt analyser, oppgis eller søkes etter

prio: det velges om alle hastegrader skal være med i lista

inkludere rekvirent: alle rekvirenter, enkeltrekvirent, rekvirentgruppe eller rekvirent type.
ekskludere rekvirent: enkeltrekvirent, rekvirentgruppe eller rekvirenttype

resultat: for resultatlister kan vi også velge å ha med analyser som er flagget som utenfor referanseområde, alarmgrense, eller plausibilitetsgrense, eller kombinasjoner av disse.

Siste verdier: er aktuell for resultatliste, dvs. om forrige resultat skal vises i lista

Inkluder arkivposisjon: posisjon i arkiv vises i lista

Inkludere pasientdata: vi kan velge om vi vil ha med pasientinformasjon på listen

Sorter etter: her oppgis hvordan lista skal være sortert, etter tidspunkt for registrering, prøvetaking eller sign-in.

Med knappen ”Utvalg” starter oppbyggingen av lista.

Man kan velge om lista skal ut på skriver, vises på skjerm (velg pdf) eller om vi skal ta ut en csv-fil.

 

 

 

 

 

2.4        Etiketter

Velg Rapportering - Etiketter

-          Sekundæretiketter: For rekvisisjoner kan det tas ut sekundæretiketter for vanlig fordeling av rør. Etiketter skrives ut til alle analyser uten resultat.

-          Analyseetiketter: for et rekvisisjonsnummer kan analyser oppgis, slik at man får etikett bare for disse analysene.

-          Pasientetiketter: fødselsnummer oppgis og dette kommer på etiketten i barkode.

-          Rekvisisjonsetiketter: ved å oppgi rekv. nummer får vi ut alle etiketter som er tilknyttet denne rekvisisjonen.

-          QC Lot: etiketter til kvalitetskontroller

-          Immunologietiketter

 

Normalt vil bare analyser som ikke er besvart få etikett. Hvis man vil ha etikett også dersom analysene er besvart, må det hakes av i feltet ”analyser med resultat”.

2.5        Prøvetakingslister

Tast Ctrl-L eller velg Rapportering - Prøvetakingslister

Under dette menyvalget finnes følgende muligheter:

-          Prøvetaking blod

-          Prøvetaking blodsukker (ikke i bruk)

-          Dobbeltrekvirering

Prøvetakingslistene kan gis ut med eller uten etiketter eller man kan gi ut bare etiketter.

Ved å markere „Rekvirent gruppe“ hentes rekvirentgruppen for sykehusets sengeposter opp i feltet for kode. Ved å velge „Prøvetaking blod“ kommer dagens dato og et felt for klokkeslett. Videre velges liste med eller uten etiketter, eller kun etiketter. Liste med etiketter er default. Det er også mulig å få printet et ekstra sett med prøvetakingslister.
Rekvirent eller rekvirentgruppe oppgis med kode direkte eller de kan søkes etter.
Prøvetakingslista er sortert etter rom og sengenummer.

 

2.6        Ny/gjenta rapport

Velg Rapportering - Ny/gjenta rapport.

Følgende dialog vises:

I denne dialogen kan man for et laboratorium ta ut ønsket type svarrapport i ønsket tidsrom for en rekvirent eller en gruppe rekvirenter. Dialogen brukes for å gjenta rapportering til en rekvirent i et spesielt tidsrom.

Når man klikker søk, vises ei liste over aktuelle rekvisisjoner. De rekvisisjonene som ønskes skrevet ut / overført på nytt, merkes ved å markere i boksen foran rekvisisjonsnummeret, evt kan alle rekvisisjonene markeres i boksen etter Index. Velg Ja for å få skrevet ut / overført de merkede rekvisisjonene.

2.7        Utskrift av faste data

Velg menyen Rapportering - Utskrift av faste data.
Her kan man velge hvilke data det ønskes utskrift av. For hver type av faste data, for eksempel metoder eller referanseområder (normalverdier), kan velges om det ønskes alle data eller en enkelt metode.

Marker for hva som ønskes vist. Deretter kan bestanddelene vises enkeltvis ved å oppgi kode/ID, eller alt vises dersom ingen kode oppgis. Lista kan da vises sortert etter valg, for eksempel for analyser:  etter ID, kode, navn eller type.

For tekster og grupper er det nødvendig å oppgi en kategori som ønskes skrevet ut. Det kan søkes etter kategori ved å trykke Insert og deretter Search.
Ved å klikke ”Utvalg”, startes utskriften på brukerens standardskriver, den skriver man velger, eller hvis PDF velges; en visning på skjerm som er formattert slik utskriften ser ut. Dataene kan også fås i en csv-fil.

2.8        Ringeliste

Informasjon om at et analyseresultat i Unilab er telefonert, blir lagt inn ved at rekvisisjonen hentes opp fra ringelista, eller ved at informasjon legges inn direkte via enkel svarrapport. Ringelista brukes når vi skal telefonere resultater som er definert som alarmverdier eller utenfor definerte ringegrenser til en enkeltrekvirent eller til en gruppe rekvirenter.

Ved å velge og definere egne ringegrenser for en analyse, har vi mulighet til å velge at resultater utenfor disse ringegrensene kun kommer på ringelista for definerte rekvirenter eller grupper av rekvirenter. Tilsvarende kan vi utelate rekvirenter eller grupper av rekvirenter.

I analysestatusbildet i dialogen Innskriving av resultater kan vi se om et resultat har overskredet definerte ringegrenser og dermed inngå på ringelista:

 

Trykk på i-boksen i etterkant av resultatfeltet.

 

 

 

Velg Rapportering - Ringeliste.

Listen inneholder alle aktive rekvisisjoner med alarmverdier eller resultater utenfor definerte ringegrenser som ikke er telefonert for den rekvirenten eller gruppen av rekvirenter som er valgt.

I tillegg inneholder listen rekvisisjoner der rekvirenten har markert for telefonsvar.

Legg inn rekvirentkode, rekvirentgruppe eller velg rekvirenttype i feltene til venstre i dialogen. Markøren til høyre flytter seg automatisk etter hva som velges. Trykk søk eller ctrl-3.
Trykk ok for å godta utvalget og fortsette, eller utvalget kan gjøres om.
Første skjermrapport vises med markering for de analysen som skal telefoneres ut ifra definerte alarm- eller ringegrenser.
 

Flere enkeltanalyser kan markes, eller alle analysene blir markert ved å hukke av ved telefonsymbolet øverst i kolonnen. Telefonnummer til rekvirenten vises i venstre del av skjermrapporten.
Trykk på telefonsymbolet, og en ny dialog vises:

Oppe til høyre vises analyseresultatene som skal telefoneres. Dersom det tidligere er ringt resultater fra samme rekvisisjon, vil de vises i listen under.

Det kan legges inn evt. informasjon som er gitt til rekvirent. I feltet person registreres alltid både fornavn og etternavn på den som har mottatt resultatene. Årsak til telefonering:

Trykk og informasjonen om det telefonerte resultatet vises på skjermen.
 

Telefonmarkering kan fjernes ved å trykke på rød søppeldunk. Navnet på personen som har mottatt analyseresultatet samt informasjonen fra feltet ”Informasjon til rekvirent” er kun til internt bruk og blir ikke overført til rekvirenten.

Dialogen lukkes med kryss opp i høyre hjørne, og det kommer spørsmål om neste rapport skal vises på skjermen. Systemet gir beskjed dersom neste rapport tilhører en annen rekvirent.

Alle resultater som er ringt, vil være markert som telefonert i skjermbildene ”Innskriving av resultater” og ”Rekvirere og besvare prøver”. Feltet under kolonnen med telefonsymbol vil være markert for den eller de analysene som er ringt. I tillegg vil telefonen markeres med orange farge

Det vil også vises et telefonsymbol etter rekv. nummeret i kumulativ skjermrapport.

 

3          Validering

3.1        Teknisk validering

Tast Ctrl-H eller velg Validering - Teknisk validering.

 

Innledningsdialogen.

Det kan velges å validere etter arbeidsliste, redusert liste (noen av analysene i en arbeidsliste kan velges) eller analyse profil (velg enkeltanalyser eller forhåndsdefinerte analyseprofiler).

Ved validering etter arbeidsliste må arbeidsplass (liste) oppgis med nr., kode eller man kan søke etter den ved å trykke Insert eller dobbeltklikke i arbeidsplass-feltet. I tillegg kan det i feltet ”fra posisjon”, oppgis hvilken posisjon man vil starte med.

Historisk liste: default er aktuell liste. Hvis arbeidslista en jobber med er definert til å oppbevares, kan det velges blant tidligere lister. Til slutt kan ”liste-kriterier” angis. Valgene vises i bildet over.

Når type validering er analyseprofil, velges i de samme listekriterier som ved validering av arbeidsplass.
Oppgi eller søk etter analyseprofiler eller enkeltanalyser. Klikk OK for å komme til valideringsdialogen.

Valideringsdialogen kan være liste- eller tabellbasert. Defineringen gjøres på den enkelte arbeidsliste i Faste data.

 

Listebasert validering

 

Øverst i dette bildet vises eventuelt hvilken arbeidsliste en jobber med og hvor mange posisjoner som finnes i lista. Rekvisisjonsnummeret til den markerte rekvisisjonen vises øverst i venstre hjørne.

På venstre side, i nedre del av skjermbildet er alle rekvisisjonene listet opp. Innholdet på den markerte rekvisisjonen vises i høyre del av skjermbildet. Resultater utenfor referanseområde er merket gule, samtidig som det er markert med en r i kolonnen v. Alarmverdier er orangsje og merket med a i kolonnen v, mens resultater utenfor plausibilitetsgrensen er røde med bokstaven p. Resultater som bryter en deltasjekk vises med turkis bakgrunn og bokstaven d i kolonnen v.

 

I deltasjekk sammenlignes det nye resultatet med tidligere resultater på pasienten. Deltasjekk for en analyse kan defineres for en utvalgt gruppe av pasienter ut i fra pasientens alder og kjønn, og ut ifra alder på det historiske resultat, slik at f.eks. kun resultater nyere enn 8 dager tas i betraktning. Det kan legges inn separate grenser for økte verdier og fallende verdier. Det kan også definers om endringen er relativ (%-vis) eller absolutt.

Resultater der det er brudd på regelen for deltasjekk vil vises med turkis bakgrunn. I tillegg kan vi definere algoritmer for å teknisk sperre resultatet, blokkere resultatet for rerun eller generere en kommentar.

Kolonnene M, T, R viser om et resultat er medisinsk sperret (M), teknisk sperret (T) eller blokkert for rerun (R).

Automatisk blokkering for rerun av et resultat (vises med huk i R-kolonnen) kan gjøres ut fra definerte grenser for analysen eller ut fra flagg som sendes fra analyseinstrumentet. Grenser og flagg defineres for hvert analyseinstrument. Brudd på deltasjekk kan også defineres til å medføre blokkering av resultat.

Et resultat kan manuelt blokkeres eller avblokkeres ved å markere eller fjerne hukket i R-kolonnen, eller det kan gjøres via menypunktene blokkér alle/ av-blokkér alle.

Automatisk blokkering for rerun av et resultat vil ofte være definert på bakgrunn av omkjøringsgrenser og signaliserer at resultatet må vurderes spesielt og eventuelt kjøres om. Hvis resultatet kjøres om en eller flere ganger, kan man velge hvilket resultat som skal benyttes videre, ved å venstre-klikke i v-kolonnen for flagg, og klikke på ønsket resultat:

Blokkeringen oppheves når et resultat velges.

Dersom en analyse skal kjøres om pga. at resultatet er blokkert for rerun, kan prøverørert settes på maskinen på nytt uten at resultat slettes i Unilab. Dette gjelder for de analyseinstrumenter som er koblet direkte til Unilab og ikke via mellomprogrammer som cITm eller Ext.IPU. For omkjøring på Cobas, må analysen settes til rerun i cITm.

Når man klikker på X vises status og historikk for resultatet. Her ligger også en link til informasjon under (forklaring)

For å legge til en kommentar eller intern analysekommentar hukkes det av i boksen under kolonne k til høyre for kommentarfeltet. Vi kommer da direkte inn i skjermbildet „Kommentering av rekvisisjon“. Her har vi mulighet til å legge inn flere kommentarer og velge om kommentaren skal være intern, dvs. at kommentaren vises på skjerrapport, men blir ikke utgitt til rekvirenten. Dersom analysen har mer enn en kommentar, vil sjekkboksen under k være markert.

Alle analysenavn og kommentarer vises som tooltip-informasjon når markøren holdes over koden/teksten.

I listeboksen oppe til høyre har vi følgende alternativer:

(Ctrl-1) lagre og gå til neste rekvisisjon

(Ctrl-2) gå til neste rekvisisjon

(Ctrl-3) lagre og vis rapport på skjerm

(Ctrl-4) svar forslag

(Ctrl-5) frigi alle

(Ctrl-6) sperre alle

(Ctrl-7) merk alle

(Ctrl-8) avslutt validering

(Ctrl-9) frigi alle og gå til neste rekvisisjon

Prøvearkivering – går direkte til dialogen prøvearkivering

(Ctrl-0) vise kort

(F2) lagre og vis kumulert svarrapport

(F8) prøve posisjon – viser posisjon for arkivert prøvemateriale

blokkér alle – blokkering for rerun

av-blokkér alle – frigi etter rerun

(F9) Til manuell rekvirering

(F10) Til innskriving av resultat

3.2        Medisinsk validering

Tast Ctrl-M eller velg Validering - Medisinsk validering

For utvelgelse av rekvisisjoner til medisinsk validering, kan man velge
- alle rekvisisjoner med en bestemt status, dvs.

 Alle rekvisisjoner klare til validering

Uferdige og ferdige rekvisisjoner

 Uferdige rekvisisjoner  

 Medisinsk sperrede svar

 Elektroforese kommentere

 Elektroforese kontroll

 Rapporter med kommentar ønskes

OBS: tast Tab eller Enter for å få listet opp rekvisisjoner med den valgte status.


- alle rekvisisjoner med en bestemt analysekode

-alle rekvisisjoner fra en arbeidsliste

-enkelt rekvisisjon (oppgi labnummer)

- alle rekvisisjoner fra en type rekvirent, hvor rekvirenttypen velges i listeboks

- alle rekvisisjoner fra en bestemt rekvirent (oppgi rekvirenkode eller søk)

- en tidsperiode som oppgis, basert på prøvetakingsdato eller registreringsdato

- en bestemt pasient

- utvelgelse etter prioritet/hastegrad

 

Nederst vises en liste over utvalgte rekvisisjoner. Oppe i høyre del av dialogen kan man velge å godta utvalget, gjøre det om igjen, velge en del av lista og oppgi antallet.

Klikk ok. Hvis man har godtatt utvalget, vil første rekvisisjon i lista vises i et bilde hvor man kan legge inn/endre svar, kommentere analyser og hele rekvisisjonen, legge til analyser osv.

Over rekvisisjonsnummeret vises hvilken rekvisisjon i lista det jobbes med og hvor mange som finnes totalt i utvalget.

Den første rekvisisjon i seleksjonslisten er valgt i dialogen, der det kan arbeides med rekvisisjonen direkte, med samme muligheter som i dialogen “Innskriving av resultater" (se eventuelt veiledning). Noen detaljer:

-          Utvidet felt for innskriving av analysekommentar fås ved klikk på kolonnen ”k” ut for aktuell analyse

-          Pasientkommenter fås opp ved klikk på det grå felt ”K” til høyre for feltet ”alt+2”

Listeboksen til venstre for OK-knappen gir følgende muligheter:

-          (F3) Validere og neste

-          (Ctrl-6) Frigi svarrapporten (gjelder kun immunologisk validering og brukere uten tilgang til validering)

-          (Ctrl-7) Utskrift av svarrapport

-          (F10) Gå til neste rekvisisjon i listen

-          (F9) Gå til forrige rekvisisjon i listen

-          (F8) prøve posisjon i prøvearkiv

-          (Ctrl-0) Vis innskannet papirrekvisisjon

-          (Ctrl-1) Lagre og gå til neste rekvisisjon i listen

-          (F7) Lagre og vis kumulativ rapport

-          (Ctrl-3) Ikke lagre endringer

-          (Ctrl-4) Lagre og vis skjermrapport

-          (Ctrl-5) Lagre og vis svarrapport (PDF). Både immunologisk og medisinsk biokjemisk svarrapport vises.

-          (F4) Avslutt validering

-          (Ctrl-2) Telefonering av svar

-          (Ctrl-9) Kommentering av rekvisisjonen.

-          Medisinsk sperring og neste (for immunologisk avdeling)

-          (Ctrl-8) Opphev validering

 

 

 

 

 

4          Skanning av rekvisisjoner

Snarvei til programmet ligger på skrivebordet:
„Run Scanning Application“

Dobbeltklikk på snarveien, og to vinduer åpnes:

Ved første gangs pålogging må UNILAB velges i boksen oppe til venstre.

Trykk på ikonet .

Ved første gangs pålogging må riktig skanner velges:

Vi har ulike Canon modeller i bruk.

Når bunken av rekvisisjoner er ferdig skannet, kommer følgende melding opp på skjermen:

Det anbefales å velge Cancel Scan før neste bunke legges i skanneren. Ellers vil programmet fortsette tellingen av rekvisisjoner, og det kan være vanskelig å sjekke antall skannede rekvisisjoner opp mot antallet rekvisisjoner som kommer opp til bearbeiding.

Denne meldingen kommer på skjermen:

Meldingen klikkes bort med ok.

Når all skanning er ferdig lukkes begge vinduer ved å klikke på krysset oppe i høyre hjørne.

4.1        Bearbeiding av rekvisisjoner

Tast Ctrl-X eller velg Scanning - Ufullstendige rekvisisjoner.

Det kommer opp ei liste over skannede rekvisisjoner.

 

 

 

 

Etikettutskrift: Velg om etikettutskrift skal være oppsamlet, direkte eller ingen etikettutskrift.

Godta utvalget med å trykke „Verifiser“. Arbeidsplass og lab kan velges, men når man sitter ved en PC med tilkoblet skanner, er denne forhåndsvalgt.

Etter å ha godtatt, vises bildet av første rekvisisjon. Øverst i bildet er listet det som ikke er registrert og dermed må legges inn manuelt.

Trykk b (understreket bokstav) for bearbeiding, eller velg OK.

 

Felt som ikke er lest, ikke utfylt eller krav om tilleggsinformasjon, vises som blå felter.

Det finnes felt som fylles ut for at en rekvisisjon skal genereres (pasient, rekvirent, prøvetakingsdato, og minst en analyse).

Man kan klikke i felter i rekvireringsbildet for å veksle mellom øvre og nedre del.
I denne dialogen kan følgende tastekombinasjoner benyttes:

Ctrl - 1 = Lagre og gå videre til neste

Ctrl - 2 = Gå videre til neste uten å lagre

Ctrl - 3 = Vis bildet

Ctrl - 4 = Lagre rekvisisjonen og vis rapport på skjerm uten å gå videre til neste

Ctrl - 7 = Lagre rekvisisjonen og vis kumulert svarrapport

Ctrl + 5 = Avslutte og gå tilbake til utvalgsdialogen

Ctrl + 6 = Slette kort (bilde)

Ctrl + 8 = Lagre og skriv ut etiketter

 

 

Etter lagring av rekvisisjonen, utgis etiketter på valgt skriver, dersom direkte etikettutskrift er valgt. Neste rekvisisjon kommer automatisk opp på skjermen.

 

Hvis det er haket av for oppsamling av etiketter, velges når man er ferdig:
Skanning – Utskrift av oppsamlede etiketter. Sjekk at man gir ut for egen arbeidsplass og velg skriver.

Kort type:

Dersom systemet ikke gjenkjenner rekvisisjonen som skannes, havner rekvisisjonen under Kort-type ukjent. I menyen ved kort type velges ”unknown” og klikk OK. Rekvisisjonen kan så slettes fra lista og skannes på nytt. Dersom problemet fortsetter må skanningprogrammet restartes.

 

Når en rekvisisjon må registreres manuelt, legges prøve-ID inn som rekv.nummer.

Det kommer melding: „Ny rekvisisjon!“

Registrer på vanlig måte. Deretter kan bildet og rekvisisjon kobles sammen:

Rekvisisjonen hentes opp under ukjente i skanning dialogen.  Legg inn Kort-Id.

Rekvisisjonsnummeret kan også søkes opp. Velg riktig type rekvisisjon, og lagre.

 

Hvis man ønsker å skanne en rekvisisjon og få den inn i lista over ukjente: Stryk over rekvisisjonens Kort-Id.

Rekvisisjoner til andre laboratorier kan skannes inn i Unilab. De hentes opp under „unknown“ og rekvisisjonsnummer registreres i Kort-id.

4.2        Rekvirent etiketter

Velg Scanning – Utilities

Etiketteark med etiketter størrelse 38,1 x 21,2 legges i printeren.

Legg inn rekvirentkode eller søk opp ønsket rekvirent, og velg antall ark som ønskes å skrives ut.

4.3        Slette skannet bilde

Det er mulig å slette et skannet bilde som er tilknyttet en rekvisisjon i Unilab.

Velg Scanning – request –picture allocation

Legg inn rekvisisjonsnummer:

Ved å trykke på „Add to analysis“ vises skjermrapporten.

Velg det skannede bildet som ønskes slettet og trykk „slette“.

5          Logging

Det finnes flere typer logger i systemet.

Generelt for disse:

Når markøren holdes over de forskjellige koder i logging-systemet, vises betydningen av disse. Søk kan tidsbegrenses, og man kan søke på et spesifikt rekvisisjonsnummer, en pasient eller rekvirent, et instrument osv., samt en hendelse.

Det finnes linker på f.eks. rekvisisjonsnummer, og disse kan klikkes for å vise en skjermrapport av det aktuelle rekvisisjonsnummer.

Velg ønskede kriterier og klikk «Søk». Lista som kommer opp kan også skrives ut.

5.1  Log-Rapportering

Rapportering gjelder alle typer svarrapportering.

 

Loggen viser rapportering siste 30 dager. For å se rapporter lenger tilbake i tid må det markeres for search in archive db.

I øvre del av bildet defineres utvalgskriteriene, f.eks. om man bare vil se rapporter til PHT. Vil man se alle rapporter gitt ut for et rekvisisjonsnummer, oppgis dette og hake for tidsrom fjernes.

Dersom en rapport er sendt elektronisk, vil linken under Add.info vise meldinga i det format den er sendt. En skriftlig rapport vil vises slik den ble skrevet ut på det aktuelle tidspunkt.

5.2  Log-Rekvirering

Log - Rekvirering viser alt som skjer fra rekvirering til ferdig og evt. medisinsk validert rekvisisjon.

Tooltip-informasjon vises under de ulike hendelser ved å holde musepekeren over teksten.

5.3  POCT Log

POCT Log viser rekvisisjoner som kommer fra POCT-instrumenter, online koblede instrumenter hvor man kan oppgi rekvirent og pasientens fødselsnummer og få generert en rekvisisjon på grunnlag av dette og dataene fra instrumentet. I loggen vises hva som ble overført, hvilke labnummer som ble opprettet og evt. årsak dersom et labnummer ikke ble opprettet

5.4  Read acess to patient data

Velg Systemadmin - LogRead access to patient data

Alle oppslag på pasienter logges i Unilab. Dvs. at det logges når en bruker har gjort oppslag på en pasient selv om ikke noe er endret. Det blir da mulig å se alle brukere som har vært inne på en pasient eller på en rekvisisjon.

 

6          Statistikker

6.1        Omløpstid

Velg Statistikker – Statistikker, og velg Omløpstid i listboksen Statistikk:

Statistikken Omløpstid benyttes for å få rapporter over svartider fra Unilab. I dialogen legges inn:

Om antallet skal være basert på analyser eller rekvisisjoner. Hvis det angis analyser her, fås separat statistikk per analyse, hvis flere analyser er valgt.
Dersom omløpstid er basert på analyser, har vi flere alternative hendelser å måle til /fra. Vi kan måle tiden fra f. eks prøvetaking til der er sendt en elektronisk rapport til DIPS (InternalEDI), til der er sendt en elektronisk rapport til PHT (ExternalEDI) eller til papirrapport er skrevet ut.
 


 

 

 

 

 

 

 

6.2        Pasient mean og pasient median.

Velg Statistikker Statistikker, og velg Pasientverdier i listboksen Statistikk:

Seksjoner: skal stå på alle (brukes ikke ved SSHF)

Dato type: Vi kan velge om vi vil bruke dato for registrering, sign-inn, prøvetaking eller dato for resultat. Default er Resultatdato.
Kilde: det kan legges til filtre for type rekvisisjon.

Rekvirent: Vi kan velge alle rekvirenter, enkeltrekvirenter, rekvirentgruppe eller rekvirenttype.

Prioritet: velge rutine, haste, straks eller alle

Pasient kjønn: velg M, K eller alle

Pasient age: Vi kan ta ut pasient mean eller median for pasienter innenfor definert aldersgruppe. Alder kan legges inn i bare et av feltene, f. eks alder til 65. Vi vil da få ut verdier for alle pasienter <=65 år.

Instrument: Her er det mulig å velge et enkelt instrument eller alle instrumenter. Velges en server (eks. P242 eller Ext_IPU) kan enkeltinstrument (merket gule), modul eller målecelle (merket grønne) velges i listeboksen Measuring cells. Velges et instrument vil alle moduler og måleceller være inkludert. Velges f. eks en modul, vil kun verdier fra denne modulen inngå i statistikken.

Type: vi velger mellom

Vi kan ekskludere testpasienter fra statistikken ved å hukke av for „Ekskludere testpasienter“

 

Visning av pasient mean eller pasient median

Den første linjen i rapporten viser totalt antall resultater som ligger til grunn for utregning av pasient mean eller median. Amount er antall resultater som er med i beregningen. Deretter vises fordelingen av resultater fra instrumenter/moduler/måleceller i henhold til spørringen.

 

Deretter vises anall resultater fordelt på dager og instrument, etterfulgt av kurvevisning: