Meldingstype

Handling

Frist fra SSHF:

Adresseres til

Kontroll av logg/signering

Besvares med

Frist for å svare

(Kommunen)

Forskrift

Melding om innlagt pasient (KUN for pas. som har kommunale tjenester)

Sende

 

Når pasienten skrives inn på post

Sykepleietjenesten Adressering foregår AUTOMATISK

Sjekk at melding blir sendt

Innleggelsesrapport fra kommunen, dersom den ikke allerede er mottatt ved innleggelsen

 

§ 7, § 8

Innleggelsesrapport

Motta når pasienten innlegges eller etter Melding om innlagt pas er sendt.

 

PLO Innleggelse somatikk

 

eller

 

PLO Innleggelse psykatri

Ansv. sykepleier eller dagkontakt må signere melding

 

Så snart som mulig, og senest innen 1 døgn etter mottatt Melding om innlagt pasient.

 

For Psykisk helsetjeneste og Rus- og avhengighet er fristen senest 1. virkedag etter mottatt Melding om innlag pasient.

 

Helseopplysninger

(Dette er første melding på pas. som ikke tidligere har hatt kommunale tjenester)

Sendes på dem som har kommunale tjenester, og når det antas at en pasient vil trenge nye/endrede kommunale tjenester. Sendes ellers ved supplering/endring i helsetilstand, forløp og planlagt utskrivingsklar dato.

 

Dersom planlagt utskrivningsdato er usikker pga. pasientens tilstand, skriv i meldingen at datoen er usikker.

 

Skriv det i melding dersom det ikke forventes endrede tjenester.

 

Husk å spørre pasienten dersom det søkes nye tjenester. Marker at informasjon er gitt.

 

Bruk dialogmeldinger i tillegg for å avklare.

 

Bruk utarbeidet mal for helseopplysninger

Innen 24 timer etter behov for tjenester er oppdaget.

Den dagen pasienten er utskrivningsklar og så tidlig som mulig på dagen.

Saksbehandlertjenesten

Adressering foregår AUTOMATISK

Sjekk at melding blir sendt

Svarmelding (PLO – Forespørsel eller PLO – Svar på forespørsel) fra saksbehandler med kontaktopplysninger i kommunen.

 

Kontaktopplysninger i kommunen skal fremgå av Innleggelsesrapport.

 

Saksbehandler kontakter sykehus for videre planlegging.

Så snart som mulig og senest første virkedag etter mottatt melding.

§8

Melding om utskrivningsklar pasient

Sende

Den dagen pasienten er utskrivningsklar og så tidlig som mulig på dagen.

Saksbehandlertjenesten

Adressering foregår AUTOMATISK

Sjekk at melding blir sendt

Svarmelding med dato kommunen kan motta pasienten

Så snart som mulig.

 

Bekreft det praktiske rundt mottak av pasient så snart som mulig.

 

Kommunen må bekrefte mottak av pasient før utskrivelse.

 

§8, § 10,

§ 11, §13

Utskrivningsrapport

Sende

 

NB!

Dersom hjemmesyke-pleien skal møte pasienten ved hjemkomst, og konkret avreisetidspunkt ikke kan avtales på forhånd via meldinger, må sykehuset følge opp med en tlf. når pas drar av gårde i taxi/ambulanse.

Sendes så fort som mulig etter at kommunen har bekreftet at de kan motta pasienten.

Sykepleietjenesten

 

eller

 

Psykisk helsetjeneste

 

eller

 

Rus- og avhengighet

Sjekk at melding blir sendt

 

Ev. Forespørsel dersom noe må utdypes.

 

NB! Spørsmål må sendes før dere mottar Melding om utskrevet pasient.

 

 

Avmelding utskrivningsklar pasient

 

 

 

 

Etterfølges av ny Helseopplysninger, med begrunnelse for avmelding

Sende dersom pasienten likevel ikke er utskrivingsklar etter at Melding om utskrivingsklar pasient er sendt.

 

Sende for å gi opplysninger om endring i tilstand, forventet forløp og planlagt utskrivingsklar dato.

Snarest mulig

 

 

 

 

 

 

Snarest mulig

Saksbehandlertjenesten

Adressering foregår AUTOMATISK

Sjekk at Avmelding blir sendt

 

 

 

 

 

Sjekk at melding blir sendt

 

 

 

 

 

 

 

Ny Helseopplysninger følges opp med svarmelding fra Saksbehandler

 

 

 

 

 

 

 

Så snart som mulig og senest første virkedag etter mottatt melding

 

§9, § 10,

§ 11,

§ 13

Melding om utskrevet pasient

 

Sende når pasienten skrives ut, etter at det praktiske rundt utskrivelsen er avtalt sykepleietjenesten

Når pasienten utskrives

Sykepleietjenesten, adressering foregår AUTOMATISK

Sjekk at melding blir sendt

 

 

§ 12

Forespørsel

 

Sende/

motta

Snarest mulig, senest innen 1 døgn/purres første virkedag

Sykepleietjenesten

 

eller

 

Saksbehandlertjenesten

 

eller

 

Psykisk helsetjeneste

 

eller

 

Rus- og avhengighet

 

Adressering må gjøres MANUELT til rett tjeneste

Sjekk at melding blir sendt/

Ansv. sykepleier må signere mottatt forespørsel

Svar på forespørsel

Snarest mulig, purres første virkedag

 

Svar på forespørsel

Sende/

motta

Snarest mulig, senest innen 1 døgn/purres første virkedag

Adressering basert på avsender forespørsel

Sjekk at svar blir sendt/ Ansv. sykepleier må signere mottatt svar

 

Snarest mulig/purres første virkedag

 

Avvik

Gjelder kun følgende avvik i elektronisk meldingsutveksling:

Feil adressat

• Sendt feil opplysninger om pasient

              

Sende/

motta ved avvik i meldingsutvekslingen

 

Ved mangelfulle opplysninger benyttes Forespørsel for å etterspørre det som mangler.

Snarest mulig, senest innen 1 døgn/purres første virkedag

Sykepleietjenesten

 

eller

 

Rus og avhengighet

 

eller

 

Psykisk helsetjeneste

 

Ev. også adresseres til Saksbehandlings-tjenesten dersom det gjelder en sak under behandling.

Sjekk at Avvik er håndtert.

 

Ansv. sykepleier må signere mottatt avvik.

(Bør vurderes om avviket også skal meldes i internt system)

Ev. ny, rettet melding for å lukke avviket

Snarest mulig, purres første virkedag