Åpne dokumentvinduet og skrive inn informasjon ang. dokumentet | - Åpne dokumentvinduet ved å dobbeltklikke på dokumentet i kapittelstrukturen
- Gi dokumentet et navn.
- Navnet skal være beskrivende for innholdet, og skal alltid avsluttes med ”Navn på klinikk/avdeling/enhet, SSHF/SSK/SSA/SSF” hvis ikke eierskapet fremgår på annen måte i tittelen.
- Dersom man vil lage dokumentet i et annet program enn Word, kan man velge dokumentklasse her (for eksempel Excel)
- Her skal tittel, evt. i forkortet, forståelig utgave, være med i tillegg til navn. Et dokument kan også være utarbeidet av flere personer, evt. en gruppe.
- Denne har det overordnede faglige ansvaret for prosedyren. Her skal tittel, evt. i forkortet, forståelig utgave være med, i tillegg til navn.
- Her skal man velge den som skal godkjenne dokumentet formelt (organisatorisk leder).
- Får beskjed om dokumenter som skal revideres, og er ansvarlig for videre saksgang.
Vanlige valg for dokumenttype er - Prosedyre (faglige metoder eller administrative prosedyrer)
- Skjema (alle skjema, eks arbeidsark, loggark osv.)
- Generelt dokument (dokumenter med mer informativt innhold)
- Instruks (bindende pålegg)
- Retningslinje (anbefalinger)
- Brukerveiledning (eks. utstyrsveiledere)
- Styrt dokument
- I utgangspunktet skal alle dokumenter være styrt. Det vil si at det revideres jevnlig, får en versjonshistorie og ikke kan slettes, bare arkiveres. Ta bort ”huket” foran ”Styrt dok” hvis det ikke er nødvendig med slik versjonshåndtering.
- Skjult på web.
- Huk av hvis dokumentet ikke trenger å være synlig i EKWeb, bare i EK.
- Dokumenter skal vanligvis revideres innen 24 mnd, mens feks skjema som ikke oppdateres så ofte kan revideres innen 36 mnd. Det kan også finnes eksempler på prosedyrer som bør revideres oftere enn hvert andre år, hvis de inneholder informasjon som endres ofte. Dette må vurderes i hvert enkelt tilfelle.
- Her bør det skrives inn søkeord, slik at det blir lett for brukerne å finne dokumentet ved å søke i EKWeb. Velg relevante søkeord som ikke inngår i tittelen fra før. Ord som står i tabeller i dokumentet er ikke søkbare, og må legges til som søkeord.
- ”Merknad til denne versjonen”
- Her skal du skrive inn de endringene som er gjort i dokumentet siden forrige versjon.
- Dersom man velger å ikke gjøre noen endringer i dokumentet, skriver man ”Ingen endring” i merknadsfeltet.
|