Hensikt

Beskrive saksgang for systematisk overordnet læring av klager fra pasienter og pårørende.

 

Omfang

Gjelder ansatte som mottar post og/eller har saksbehandlingsoppgaver knyttet til klager, på ulike nivåer i KPH.

 

Handling

All post inn til enheter, avdelinger og klinikknivå i KPH skal via SSHF’s postmottak, hvor det der registreres i det elektroniske arkivsystemet Public 360.

 

Ved registrering av klager skal alltid sekretær ved KPH’s kvalitetsråd settes som mottaker. Saker som kommer direkte til enhet eller avdeling skal registreres i samme system, dersom det er klager som kan behandles på avdelingsnivå, skal allikevel kvalitetsrådets sekretær settes som kopimottaker.

 

Kvalitetsrådets sekretær registrerer alle klager inn i statistikk for ulike kategoriseringer. Rapport av denne statistikken fremlegges KPH’s kvalitetsråd en gang pr. år, med hensikt å analysere og komme med forslag til forbedringstiltak.

 

 

Kryssreferanser

 

 

Eksterne referanser