Oppfølging

Kontroll på Gastrolab

Du vil bli innkalt til kontroll på Gastrolab 3-4 uker etter utskrivelse. Om en slik kontroll ikke skulle være nødvendig, vil dette bli avklart før utreise. På kontrollen får du vite resultatet av vevsprøvene som ble tatt under operasjonen (histologisvar). Hvis det etter endelig besvarelse av vevsprøvene viser seg nødvendig med cellegiftbehandling, henvises du til Senter for kreftbehandling.

 

Videre kontroller

Det vanlige er å kontrollere både tykktarmskreft og endetarmskreft i 5 år. Slike kontroller har imidlertid ikke vist noen tilleggsgevinst i aldersgrupper over 75 år, og vil derfor ikke bli tilbudt rutinemessig til denne gruppen. I tilfeller hvor spredning er til stede ved første operasjon, vil de fleste bli henvist til Senter for kreftbehandling (SFK)

 

Endetarmskreft kontrolleres ved sykehuset. Tykktarmskreft kontrolleres i all hovedsak i regi av fastlegene, men ofte velger vi å ta den første halvårskontrollen her hos oss.

 

Du vil få grundig beskjed om kontrollopplegg enten ved utskriving eller ved den første etterkontrollen etter

3-4 uker. Kontrollopplegget er ens for hele Norge, og basert på Helsedirektoratets retningslinjer.

 

Her kan du lese mer om oppfølging av tykktarmskreft og oppfølging av endetarmskreft.

 

Stomipoliklinikken

På SSHF er det ansatt 2 stomisykepleiere:

 

 

Pasienter som får utlagt tarm i forbindelse med operasjonen, får tilbud om kontroll hos stomisykepleier. Det er vanlig å ha den første timen 2-3 uker etter utskrivelse. Stomisykepleier kan også kontaktes direkte. Henvisning fra lege er ikke nødvendig. I linkene under finner du informasjon om ulike stomier:

 

 


Tilbud og tjenester i kommunen

Sykehuset sender epikrise (legeopplysninger) til din fastlege ved utskrivelse.

 

Ved utskrivelse fra sykehuset blir det vurdert og kartlagt om du trenger tjenester fra din kommune.  Hvis du har behov for helsehjelp etter utskrivelse, melder sykehuset dette til kommunen i samarbeid med deg.

 

 

De fleste klarer seg selv uten hjelp fra hjemmesykepleien, men i noen tilfeller kan det være aktuelt i kortere eller lengre perioder. Dette avhenger av alder, helse før diagnosen osv. Tjenesten er behovsprøvd.

 

Alle kommuner har et sentralbord og hjemmeside hvor man kan få informasjon om tilbud og tjenester, hvilke krav som skal oppfylles og hvordan man søker.

 

Kreftkoordinator i kommunen

Kreftkoordinator skal først og fremst være en funksjon for å gi et bedre tilbud til kreftrammede og pårørende uavhengig av prognose og hvor i sykdomsforløpet du befinner deg. Det er fokus på tidlig kontakt og tilrettelegging av tjenester.

 

Kreftkoordinator har oversikt over relevante tilbud og tjenester i og utenfor kommunen. Koordinatoren kan gi informasjon, råd og veiledning knyttet til diagnose, behandling, rehabilitering, lindring og omsorg ved livets slutt. En stor del av jobben går ut på psykososial støtte, å vise veien i en vanskelig livssituasjon.

 

Tilbudet er lavterskel og du eller pårørende kan ta direkte kontakt med kreftkoordinator i din kommune. Hvis du er usikker på hva kreftkoordinator kan bidra med, ta kontakt for avklaring. Kontaktinformasjon finner du på

kreftforeningen.no.