- Hensikt
Retningslinjen skal sikre at helsefagarbeidere (lærlinger) og studenter, avdelingens veiledere og praksislærer har en felles beskrivelse av hvordan praksisperioden på Nevrologisk avdeling skal være.
- Omfang
Retningslinjen gjelder for studenter, helsefagarbeidere (lærlinger), veiledere på nevrologisk avdeling SSK og praksislærer fra UiA.
- Handling
Mål
- Tilby høy faglig kvalitet og dele kunnskapen med fremtidige helsefagarbeidere og studenter
- Integrere teori i praksis
- Skape et godt og utfordrende læringsmiljø
- Veilede studenten/helsefagarbeideren i henhold til fagplan, studenten/helsefagarbeideren sine ferdigheter og kunnskaper
- Være mellomledd mellom student/helsefagarbeider, avdeling og UiA
- Sikre at studenten/helsefagarbeider opplever mestring og trygghet samtidig som faglig utvikling
- Oppmøte
- Helsefagarbeidere/studenter tas imot av fagutviklingssykepleier ved Nevrologisk avdeling/Slagenheten. Får omvisning rundt på avdelingen, pasientrom, fellesrom, KNF, poliklinikken, garderobe m.m. UiA har ansvar for utlevering av ID-kortet
- Informasjon om hjertestansprosedyre, akutte situasjoner og avdelingens beredskap
- Brannrutiner (rømningsvei m.m)
- E-læringskurs: «Nevrologisk avdeling – Nyansatte»
- Hva helsefagarbeidere (lærlinger) og studenter kan forvente av veiledere på Nevrologisk avdeling
- Legge til rette slik at helsefagarbeidere/studenter føler seg velkommen
- Gjøre seg kjent med studentens/helsefagarbeiderens forventninger
- Skal få tildelt 1-2 veiledere
- Veilederne kan også være faste vikarer med lengre vikariater
- Nyansatte (ca 1 år) skal fortrinnsvis være sekundærkontakt
- Studenter kan bli veiledet «en til en» eller gå i tospann sammen med medstudent, alt ut ifra antall studenter som kommer til avdelingen i den aktuelle praksisperioden
- At veileder(e) har et godt utgangspunkt for evaluering ved praksisperiodens slutt
- Være tilstede på forventningssamtalen ved praksisoppstart samt halvtidsevaluering og sluttevaluering
- Være tilgjengelig og imøtekommende
- Være inkluderende og motiverende
- Være interesserte samtalepartnere
- Være tydelig, gi konstruktive tilbakemeldinger, «ros og ris»
- Oppfordre studenten/helsefagarbeider til å ta ansvar
- Styrke helsefagarbeiderens/studentens selvtillit
- Stille (åpne) spørsmål som fremmer gode refleksjoner og sikre rom for det
- Føre frem både teoretiske og praktiske ferdigheter hos helsefagarbeider/student
- Legge til rette for teoretiske og praktiske øvelser
- Tilrettelegge for et læringsmessig utfordrende miljø
- Gi muntlig tilbakemelding underveis i henhold til mål/plan for praksis
- Finne tid for kort oppsummering med studenten/helsefagarbeideren på slutten av hver vakt (f.eks hva som var gjort bra, hva som må jobbes videre med)
- Ta tidlig kontakt med studenten/helsefagarbeideren dersom det oppstår problem, f.eks tilbakemeldinger fra andre medarbeidere
- Ta tidlig kontakt med lærer dersom det oppstår problem med veiledning
- Avdelingens forventninger av helsefagarbeidere og studenter
- Vise interesse og engasjement i praksisperioden
- Ta ansvar for egen læring, med hjelp fra veileder(e) og andre medarbeidere på avdelingen
- Ta initiativ til å søke veiledning og følge veileder(e) i størst mulig grad samt reflektere/gi tilbakemeldinger til veiledere
- Presentere egne mål for praksisveiledere og lærer, ut fra mål for studiet
- Oppsøke læresituasjoner
- Kommunisere profesjonelt og vise respekt til både pasient, pårørende og arbeidskollegaer
- Overholde taushetsplikt
- Møte til riktig tid
- Melde eget fravær til praksissted samme dag sykdom oppstår
- Komme forberedt til avdeling og tilegne seg grunnleggende kunnskap om nevrologiske sykdommer
- Gjøre seg kjent med avdelingens arbeidsrutiner
- Stille spørsmål ved uklarhet, men også prøve å finne fram svaret selv ved bruk av litteratur
- Reflektere over etiske spørsmål
- Bearbeide opplevelser som gir sterke inntrykk i praksistid sammen med sine veiledere
- Bruke plan for praksis systematisk og kontinuerlig - oppdatere plan for praksis før halv-/sluttevaluering
- Oppfølging av læremål
- Legge frem for veileder evt. obligatoriske oppgaver
- Ha kjennskap til brannrutiner
- Ha innsikt i akuttsituasjoner (f.eks. stansprosedyre og kramper)
- Ha kunnskap om DIPS, elektronisk dokumentasjon av sykepleie, Metavision, EKWeb og NevroNEL (elektronisk prosedyrebok)
- Ha kunnskap om legemiddelhåndtering og smittevernrutiner
- Ha kjennskap til/gjennomgått kurs «Forflytningskunnskap»
- Praksishverdagen i Nevrologisk avdeling
- Utveksle telefonnummer og e-postadresse med helsefagarbeider/studenter slik at beskjeder kan bli gitt; i tilfelle av vaktbytter, sykdom eller annet fravær
- Ivareta helsefagarbeider/student spesielt i oppstarten av praksisperiode
- Sikre rimelig kontinuitet og forutsigbarhet
- Sikre fortrinnsrett ved fordeling av gruppe/tilhørighet hos veilederne som har helsefagarbeider/student med seg. Ved fordeling av vaktens arbeidsoppgaver sikre at veilederne og deres helsefagarbeidere/studenter innenfor rimelighetens grenser velger oppgaver og ikke får større/flere oppgaver fordi man har student.
- Gjøre avtaler med kolleger om ivaretakelse av helsefagarbeider/student dersom veiledere har fri (sykdom eller annet fravær)
- Ved utfordringer som oppleves vanskelig å løse alene, både for helsefagarbeider/student og veileder, er det rom for å drøfte saker med praksislærer fra UiA, fagsykepleier eller enhetsleder ved Nevrologisk avdeling. Tidlig identifisering og kontakt hvis utfordringer fremmer studentens læring.
Helsefagarbeidere og studenter er en del av vårt team og skal føle seg velkommen til nevrologisk avdeling.
Målet er å gjøre praksisperioden lærerik, utviklende og ikke minst inspirerende.
- Referanse
1. Referater fra veiledning ved Trine Lise Systad, av helsefagarbeidere, studenter og veiledere fra Nevrologisk avdeling, høst 2011 og vår 2012
2. Veiledet praksis, UiA
3. Veiledningsseminar (Fevik) for praksisveiledere v. SSHF, trinn 1.