LGG er hjemlet i forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten § 8 f, som pålegger foretaksledelsen å minst en gang årlig systematisk gjennomgå og vurdere hele styringssystemet opp mot tilgjengelig statistikk og informasjon om virksomheten, for å sikre at styringssystemet fungerer som forutsatt og at det bidrar til kontinuerlig forbedring av virksomheten.

 

Med styringssystem mener vi hvordan vi planlegger, gjennomfører, evaluerer og korrigerer virksomheten for å oppfylle kravene i eller i medhold av helselovgivningen.

 

HENSIKT

Ledelsens gjennomgang skal besvare:

 

Ledelsens gjennomgang skal resultere i en tiltaksplan.

 

FREMGANGSMÅTE

Ledelsens gjennomgang består av følgende:

 

Fremskaffe og sammenfatte beslutningsgrunnlag

Kvalitetssjef skal på vegne av AD sikre at relevant informasjon og resultater for virksomheten fremskaffes, sammenfattes og sendes møtedeltagerne 14 dager før møtet.

 

Gjennomføring av møtet

AD legger til rette for at deltagerne i møtet vurderer og diskuterer det som fremkommer i underlaget. Resultatfremstillingen bør vise om nivået, trender og variasjon i dataene er som ønsket.

 

Gjennomgangen skal vise om det er behov for å foreta endringer av styringssystemet, det vil si måten organisasjonen planlegger, gjennomfører, evaluerer og korrigerer virksomheten på.

 

Arbeid i etterkant av ledelsens gjennomgang

Systemeier (aktuell stabsavdeling/ev. klinikk) påser at

 

Rapportering

AD sørger for at rapport fra ledelsens gjennomgang sendes til styret som en del av tertialrapporteringen.

 

Arkivering

Rapport fra ledelsens gjennomgang arkiveres i public360.

 

Kryssreferanser

I.6.2.2-2

Ledelsens gjennomgang (LGG)  - gjennomføring og dagsorden

 

Eksterne referanser

2.37 Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten