HENSIKT

Alle skal til enhver tid holde orden, god hygiene og kjenne til bruken av medisinrommet.

 

MÅLGRUPPE/ANSVAR

Gjelder alle sykepleiere på posten som har tilgang til medisinrommet. Definert daglige ansvarshavende for medisinrommet har ansvaret for medisinrommet i henhold til sjekkliste for medisinrommet. Medisinrom-ansvarlig på Barne – og ungdomsposten og assisterende enhetsleder på Nyfødtintensiv har ansvar for det månedlige narkotikaregnskapet. Barne- og ungdomsposten SSK har apotekstyrt legemiddellager.

 

HANDLING

 

§  Vask/sprit av hender skal alltid gjøres når du kommer inn på medisinrom

 

§  Hver vakt:      

§  Vask/sprit av alle benkeflater

§  Rydde/tømme søppel

§  Dersom det under tilberedning søles i LAF benk,

skal søl vaskes og trekkpapir skiftes

§  Trekkpapir brukes ikke på Nyfødtintensiv

§  Dokumenter på sjekklisten hver vakt

 

§  Nattevakt:      

§  vaske/sprite LAF benk

§  nytt trekkpapir, ikke på Nyfødtintensiv

§  fylle på utstyr

§  narkotikakontroll (K gjøre dette på dagvakt på NI)

§  Re-starte PC èr

 

§  Hver 2. måned

§  Vask av hyller, skap og kjøleskap

·         Oversikt lages av medisinromsansvarlig

§  Sjekk av legemidler utenom basissortiment

·         Ansvar medisinromsansvarlig

 

§  Akuttkoffert – enhet 3 (Barne- og ungdomsposten SSK) Medisinrom på NI

§  Sjekk at denne er forseglet og at legemiddellappen har gyldig dato

 

 

Kryssreferanser

II.SOK.BUA.1.1.2.1-24

Kontroll av temperatur medisinromkjøleskap daglig/ Skjema, Barne- og ungdomsavdelingen

II.SOK.BUA.1.8-5

Medisinrom, sjekkliste for bruk, BUA, Barne- og ungdomspost SSK

Eksterne referanser