Bakgrunn

Innen beredskapsfaget er det er det vanlig å sitere den greske filosofen Arkhilokhos «We don’t rise to the level of our expectations, we fall to the level of our training». Sørlandet sykehus erkjenner at en god modell for kompetansebygging innen beredskap vil være avgjørende for at vi skal lykkes når krisen inntreffer.

 

Hensikt

I policydokumentet for beredskap går det tydelig frem at trening, øving og læring er en sentral del av beredskapsprosessen.  I dette dokumentet konkretiserer foretaket hvordan vi jobber strategisk for å legge til rette for å styrke foretakets samlede beredskapskompetanse.

 

Modellen

 

 

Læringstrappen

SSHF har definert en læringstrapp innen beredskapsfaget etter inspirasjon fra Sommer et al., (2020, s. 128)

Modellen tar utgangspunkt i at vi ikke kan fasilitere læring på alle nivå samtidig, men at vi starter med å definere lærings- og øvingsbehov, deretter jobber vi med individuell kompetanse og til slutt kan vi øve på å jobbe som team.

 

 

 

Figur 1 Læringstrappen (Sommer et al., (2020 s. 128)

 

 

Kompleksitet

For å treffe riktig nivå i læringstrappen benytter Sørlandet sykehus progressiv tilnærming til øving. Teorien stammer fra U.S Department of Homeland Security, men foretaket benytter Sommers et al., (2020, s. 132) tilpasning av teorien. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fullskalaøvelse

Kompleksitet

 

 

 

 

 

Funksjonsøvelse

 

 

 

 

 

Ferdighetstrening

 

 

 

 

 

Spilløvelse

 

 

 

 

 

Bordøvelse

 

 

 

 

 

Workshop

 

 

 

 

 

Seminar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Planlegging / Trening

         Diskusjonsbaserte øvelser

         Styrkebaserte øvelser

 

Figur 2 Tilpasset fra Sommer et al ., (2020, s. 132)

 

Sammenheng mellom læringstrappen og kompleksitet

Nå vi har fastsatt lærings- og øvingsbehov skal vi forsøke å finne riktig læringsform. Nedenfor er sammenheng mellom læringstrappen og de ulike læringsformene satt inn i en tabell. Du ser for eksempel at fullskalaøvelser passer best dersom vi skal trene team, organisasjon eller samvirke, mens de individuell forståelse tilegnes best gjennom seminar, workshop eller bordøvelse.

 

Fullskalaøvelse

 

 

 

 

x

Funksjonsøvelse

 

 

 

x

x

Ferdighetstrening

 

 

x

 

 

Spilløvelse

 

 

x

x

 

Bordøvelse

 

x

 

 

 

Workshop

x

x

 

 

 

Seminar

x

x

 

 

 

Læringsaktivitet

 

      

                          

 

Læringsaktivitet

Lærings- og øvingsbehov

 

Individuell forståelse

Individuelle ferdigheter

Grupper / team

Organisasjon og samvirke

Figur 3 Sammenheng mellom øvelsestyper og læringstrapp (Sommer et al., 2020, s. 136)

 

 

 

 

Begrepsforklaring

 

Diskusjonsbaserte øvelser

Seminar

Hensikt: er å samle de som har funksjoner i beredskapsorganisasjonen. Seminarene bidrar til oversikt og forståelse og er særlig egnet i forhold til samvirke.

 

Kan benyttes for å avdekke øvingsmål og læringsbehov.

Workshop

Hensikt: er gjerne at vi skal ende opp med et produkt som for eksempel øvingsdirektiv eller nye prosedyrer.

 

Ligner seminar, men legger opp til mer interaksjon mellom de som deltar.

 

Kan benyttes for å avdekke øvingsmål og læringsbehov.

Bordøvelse / tabletop (TTX)

Hensikt: er å få til gode diskusjoner og bidrar ofte til å øke den enkelte deltagers forståelse. Bordøvelsene kan gjennomføres som en simulering hvor scenarioet utspiller seg underveis, eller som en enkel case hvor deltagerne diskuterer løsningen.

Spilløvelse

Hensikt: er å trene beslutningstaking, kommunikasjon og samarbeid.

 

Dette er simulering hvor man trener på å håndtere en hendelse. Kriseledelsene sitter gjerne på ulike lokasjoner og personell på taktisk nivå kan bruke dataprogrammer, dersom mang har dette tilgjengelig.

Styrkebaserte øvelser

Ferdighetstrening / Drill

Hensikt: Praktisk trening på konkrete ferdigheter som for eksempel CBRNE og bruk av vernedrakter.

 

Må være realistisk og ikke inneholde for mange læringsmomenter.

Funksjonsøvelse

Hensikt: Teste foretakets funksjonalitet på et konkret fagområde. For eksempel håndtering av PLIVO, Etablere masseskademottak og sanering.

 

Må være realistiske og ikke inneholde for mange læringsmomenter.

Fullskalaøvelse

Hensikt: trene alle aktørene som ville hatt en rolle i aktuelt scenario.  Egner seg spesielt godt til å øve og teste hvordan Sørlandet sykehus fungerer som en organisasjon.

 

*Fullskalaøvelser skal gjennomføres av, eller med involvering fra Beredskapsseksjonen

 

 

 

 

Faste aktiviteter i Sørlandet sykehus og ansvarsfordeling

I tillegg kommer aktiviteter hvor SSHF inviteres til deltagelse eller hvor foretaket som følge av evalueringsarbeid ser behov for å gjennomføre tiltak.

 

 

Fullskalaøvelse

 

 

 

 

LRS-øvelse

Ansvar: Beredskapsseksjonen

Funksjonsøvelse

 

 

 

Funksjonsøvelse for sykehus

Ansvar:

Beredskapsseksjonen

 

Ferdighetstrening

 

 

Prehospital PLIVO trening

Ansvar:

PTSS

 

 

 

 

CBRNE trening

Ansvar:

PTSS og akuttmottakene

 

 

Spilløvelse

 

 

Månedlig og kvartalsvis øvelse

Ansvar: Akuttmottakene

 

 

Bordøvelse

 

AD-øvelse

Ansvar:

Beredskapsseksjonen

 

 

 

Workshop

 

Workshop for loggførere

Ansvar:

beredskapsseksjonen

 

 

 

Seminar

 

Seminar for taktisk, operasjonell og strategisk beredskapsledelse

Ansvar: Beredskapsseksjonen

 

 

 

Introduksjon

 

Introduksjon for nye beslutningstakere og koordinatorer

Ansvar:

Linjeleder

 

 

 

 

E-læringskurs i kompetanseportalen

Ansvar:

Medarbeider

 

 

 

Læringsaktivitet

 

      

                          

 

Læringsaktivitet

Lærings- og øvingsbehov

 

Individuell forståelse

Individuelle ferdigheter

Grupper / team

Organisasjon og samvirke

 

 

 

 

 

 

Månedlig / Kvartalsvis

Årlig

Hvert andre år

Hvert tredje år

 

 


 

 

 

Referanser

 

  1. Sommer, M., Pollestad,  B. & Steinnes, T. (2020). Beredskapsøving og –læring. Fagbokforlaget

 

 

Kryssreferanse

I.6.5-1

Kapittel 05 - Beredskap - policydokument