Modellen
Læringstrappen
SSHF har definert en læringstrapp innen beredskapsfaget etter inspirasjon fra Sommer et al., (2020, s. 128)
Modellen tar utgangspunkt i at vi ikke kan fasilitere læring på alle nivå samtidig, men at vi starter med å definere lærings- og øvingsbehov, deretter jobber vi med individuell kompetanse og til slutt kan vi øve på å jobbe som team.
Figur 1 Læringstrappen (Sommer et al., (2020 s. 128)
Kompleksitet
For å treffe riktig nivå i læringstrappen benytter Sørlandet sykehus progressiv tilnærming til øving. Teorien stammer fra U.S Department of Homeland Security, men foretaket benytter Sommers et al., (2020, s. 132) tilpasning av teorien.
Fullskalaøvelse | |||||||
Funksjonsøvelse | |||||||
Ferdighetstrening | |||||||
Spilløvelse | |||||||
Bordøvelse | |||||||
Workshop | |||||||
Seminar | |||||||
Planlegging / Trening | |||||||
Diskusjonsbaserte øvelser | Styrkebaserte øvelser | ||||||
Figur 2 Tilpasset fra Sommer et al ., (2020, s. 132)
Nå vi har fastsatt lærings- og øvingsbehov skal vi forsøke å finne riktig læringsform. Nedenfor er sammenheng mellom læringstrappen og de ulike læringsformene satt inn i en tabell. Du ser for eksempel at fullskalaøvelser passer best dersom vi skal trene team, organisasjon eller samvirke, mens de individuell forståelse tilegnes best gjennom seminar, workshop eller bordøvelse.
Fullskalaøvelse |
|
|
|
| x |
Funksjonsøvelse |
|
|
| x | x |
Ferdighetstrening |
|
| x |
|
|
Spilløvelse |
|
| x | x |
|
Bordøvelse |
| x |
|
|
|
Workshop | x | x |
|
|
|
Seminar | x | x |
|
|
|
Læringsaktivitet
Læringsaktivitet | Lærings- og øvingsbehov
| Individuell forståelse | Individuelle ferdigheter | Grupper / team | Organisasjon og samvirke |
Figur 3 Sammenheng mellom øvelsestyper og læringstrapp (Sommer et al., 2020, s. 136)
Begrepsforklaring
Diskusjonsbaserte øvelser | |
Seminar | Hensikt: er å samle de som har funksjoner i beredskapsorganisasjonen. Seminarene bidrar til oversikt og forståelse og er særlig egnet i forhold til samvirke.
Kan benyttes for å avdekke øvingsmål og læringsbehov. |
Workshop | Hensikt: er gjerne at vi skal ende opp med et produkt som for eksempel øvingsdirektiv eller nye prosedyrer.
Ligner seminar, men legger opp til mer interaksjon mellom de som deltar.
Kan benyttes for å avdekke øvingsmål og læringsbehov. |
Bordøvelse / tabletop (TTX) | Hensikt: er å få til gode diskusjoner og bidrar ofte til å øke den enkelte deltagers forståelse. Bordøvelsene kan gjennomføres som en simulering hvor scenarioet utspiller seg underveis, eller som en enkel case hvor deltagerne diskuterer løsningen. |
Spilløvelse | Hensikt: er å trene beslutningstaking, kommunikasjon og samarbeid.
Dette er simulering hvor man trener på å håndtere en hendelse. Kriseledelsene sitter gjerne på ulike lokasjoner og personell på taktisk nivå kan bruke dataprogrammer, dersom mang har dette tilgjengelig. |
Styrkebaserte øvelser | |
Ferdighetstrening / Drill | Hensikt: Praktisk trening på konkrete ferdigheter som for eksempel CBRNE og bruk av vernedrakter.
Må være realistisk og ikke inneholde for mange læringsmomenter. |
Funksjonsøvelse | Hensikt: Teste foretakets funksjonalitet på et konkret fagområde. For eksempel håndtering av PLIVO, Etablere masseskademottak og sanering.
Må være realistiske og ikke inneholde for mange læringsmomenter. |
Fullskalaøvelse | Hensikt: trene alle aktørene som ville hatt en rolle i aktuelt scenario. Egner seg spesielt godt til å øve og teste hvordan Sørlandet sykehus fungerer som en organisasjon.
*Fullskalaøvelser skal gjennomføres av, eller med involvering fra Beredskapsseksjonen |
I tillegg kommer aktiviteter hvor SSHF inviteres til deltagelse eller hvor foretaket som følge av evalueringsarbeid ser behov for å gjennomføre tiltak.
Fullskalaøvelse |
|
|
|
| LRS-øvelse Ansvar: Beredskapsseksjonen |
Funksjonsøvelse |
|
|
| Funksjonsøvelse for sykehus Ansvar: Beredskapsseksjonen |
|
Ferdighetstrening |
|
| Prehospital PLIVO trening Ansvar: PTSS |
|
|
|
| CBRNE trening Ansvar: PTSS og akuttmottakene |
|
| |
Spilløvelse |
|
| Månedlig og kvartalsvis øvelse Ansvar: Akuttmottakene |
|
|
Bordøvelse |
| AD-øvelse Ansvar: Beredskapsseksjonen |
|
|
|
Workshop |
| Workshop for loggførere Ansvar: beredskapsseksjonen |
|
|
|
Seminar |
| Seminar for taktisk, operasjonell og strategisk beredskapsledelse Ansvar: Beredskapsseksjonen |
|
|
|
Introduksjon |
| Introduksjon for nye beslutningstakere og koordinatorer Ansvar: Linjeleder |
|
|
|
| E-læringskurs i kompetanseportalen Ansvar: Medarbeider |
|
|
| |
Læringsaktivitet
Læringsaktivitet | Lærings- og øvingsbehov
| Individuell forståelse | Individuelle ferdigheter | Grupper / team | Organisasjon og samvirke |
|
|
|
|
|
|
Månedlig / Kvartalsvis | Årlig | Hvert andre år | Hvert tredje år |
|
|
Referanser
Kryssreferanse