Hensikt:

Retningslinjen skal bidra til å kvalitetssikre logopedtjenestens kartlegging av pasienter/elever med alvorlig traumatisk hjerneskade (ATBI) som er inneliggende ved Enhet for Spesialisert Rehabilitering (ESR), SSHF.

 

Gjelder for:

Logopeder som har sitt virke ved ESR og som arbeider med pasienter/elever med alvorlig traumatisk hjerneskade. Dette være seg logopeder ansatt ved SMI-skolen i Vest-Agder samt logopeder som er engasjert av SSHF.

 

Grunnlagsinformasjon:

Kartleggingen skal danne grunnlag for vurdering av funksjonsnivå samt de opplærings- og undervisningsbehov som til enhver tid måtte finne sted. Variasjonen innad i denne gruppen av pasienter er stor, og man må fortløpende ta hensyn til bevissthetsnivå og tilgjengelighet hos pasientene/elevene.
Henvisning til logopedtjenesten skjer muntlig via lege i teamet.

 

Handling:

I forkant av første møte med pasienten/eleven skal logopedene ha lest aktuelle rapporter, epikriser og annen relevant informasjon fra de instanser han kommer fra.

Logoped deltar på oppstartsmøte som finner sted dagen etter innleggelse. Med bakgrunn i dette og i samarbeide i teamet vurderes om og når i forløpet logoped skal starte eventuell kartlegging.

Ved oppstart foretas en samtale med pasient tilpasset kommunikasjonsnivå og –funksjon.
Informasjon om pre-morbid funksjon samt personlige og sosiale forhold samles inn muntlig og/eller skriftlig fra pårørende.

Kartleggingen rapporteres for logopedene i deres journalsystem. For logopeder ansatt ved SMI-skolen gjøres dette i HK; Fylkeskommunenes journalsystem. Aktuelle notater scannes inn i DIPS.

Funn etter kartlegging noteres i den enkelte pasients rehabiliteringsplan, hvor logopedene noterer dette i eget skjema og teamet er behjelpelig med å føre dette inn i DIPS.

 

 

 

 

Områder som kartlegges av logopedene kan være:

 

 

Kartleggingsverktøy:

         Afasi.
Språkvansker som følge av ervervet skade i språksenteret i hjernen.

Norsk Grunntest for Afasi.

PALPA.

HAST (Haukeland Afasi Screeningtest).
PyPaT

VOST

MAVS

Våletesten – språklig innlæring og huk.

(MACCC – McDonald ABI Cognitive-Communication Checklist)

CAT – Comprehensive Aphasia Test

         Taleapraksi.
Svikt i viljestyrt og spontanmotorisk aktivitet i artikulasjonsorganene.

Norsk Grunntest for Afasi.

HAST

         Kognitive språkvansker.
Utfordringer med pragmatisk kommunikasjon.

CADL-2
RIPA

HAST

Våletesten

(MACCC)

         Ervervede vansker med lesing og skriving.
Ervervede vansker med lese- og skriftspråk som følge av synsvansker eller kognitive utfordringer.

PALPA

VOST – verb- og setningstest.
HAST

LOGOS

Alfabetprøven.

Ordkjedetesten.

         Dysartri.
Ulike typer av artikulasjonsvansker grunnet endret sensomotorikk.

Frenchay dysartritest.

Norsk Logopedlags språklydsprøve.

Norsk Fonemtest.

         Afoni, dysfoni, dysartrofoni.
Stemmevansker.

Frenchay.

         Dysfagi.
Vansker forbundet med svelging av mat og drikke).

Frenchay.

F.O.T.T.

MASA

 

 

 

 

 

Kryssreferanser

II.SOK.AFR.2.1-1

Individuell rehabiliteringsplan - Enhet for spesialisert rehabilitering, AFR

 

Eksterne referanser