Retningslinjen skal kvalitetssikre logopedenes undervisning og opplæring av pasienter/elever med alvorlig traumatisk hjerneskade (ATBI) som er inneliggende ved Enhet for Spesialisert Rehabilitering (ESR), SSHF.
Gjelder for:
Logopeder som har sitt virke ved ESR og som arbeider med pasienter/elever med alvorlig traumatisk hjerneskade. Dette være seg logopeder ansatt ved SMI-skolen i Vest-Agder samt logopeder som er engasjert av SSHF.
Grunnlagsinformasjon:
Undervisningen og opplæringen som utføres av logoped vil være monofaglig art, men vil alltid være en del av den tverrfaglige tankegangen hvor tiltakene utarbeides i samarbeide med det tverrfaglige teamet. Et viktig prinsipp er at man iverksetter tiltak så raskt som tilrådelig for å optimalisere funksjon og ikke risikere sekundærproblematikk.
Funksjonsnivået til denne pasientgruppen inneholder store variasjoner; alt fra pasienter/elever med betydelig redusert bevissthet og fullt pleietrengende, til velfungerende pasienter/elever uten sensomotoriske eller kognitive utfordringer.
Det er essensielt at tiltak vurderes og iverksettes individuelt i hvert enkelt tilfelle.
Handling:
Avhengig av funksjonsnivå og utfall iverksettes individuell undervisning hos den enkelte pasient/elev. Tiltakene gjenspeiler funn, mål og tiltak som skal være skissert i rehabiliteringsplanen til den enkelte.
Aktuelle tiltak relatert til vanskeområder, kan være:
| Tiltak/metodikk: |
Afasi. | PALPA. HAST (Haukeland Afasi Screeningtest). CILT (Constrain Induced Language Therapy) PACE (Promoting Aphasics Comunication Effectiveness). Minimale par. MODAK – modalitetsaktivering. NUMA-materiell (auditiv prosessering, setningsprosessering, leseforstsåelse). - Ordgenereringsvansker. |
Taleapraksi. | Opparbeide økt persepsjon ved taktile- og faciliteringsprinsipper. |
Kognitive språkvansker. | HAST CADL-2 MACCC-2 Arbeid med innsikt og metaspråklig kompetanse. |
Ervervede lese- og skrivevansker. | HAST. NUMA – leseforståelse. Kompenserende teknikker ved synsutfordringer. Utarbeidelse av tilrettelagte oppgaver for egentrening. |
Dysartri. | Talktools. Letsip. Novafon. Egentreningsprogram.
|
Afoni, dysfoni, dysartrofoni. | Fonasjon-i-rør. Evt. utarbeidelse av stemmetreningsprogram. Vurdere ASK (alternativ og/eller supplerende kommunikasjonsmidler). |
Dysfagi. | F.O.T.T.-prinsipper (Facial Oral Tract-therapy) MDTP-terapi (McNeill Dysphagia Therapy Program). Castillo Morales’ Orofacial Stimuleringsterapi. Letsip. Talktools. |
Eksterne referanser: