HENSIKT

Utskrivningssamtale gjennomføres på pasienter som utskrives fra SSHF. Dette for å sikre at pasient/pårørende har fått og forstått nødvendig informasjon ved utreise, og at de har fått anledning til å stille spørsmål om det de lurer på. God kommunikasjon og medvirkning er avgjørende for pasienters opplevelse og utbytte av pleie og behandling (1).

 

MÅLGRUPPE

Sykepleiere som har ansvar for utskrivning av pasienter.

FREMGANGSMÅTE

 

Rammene rundt samtalen:

 

Samtalen i praksis:

 

TEACH BACK

 

Slik kan det gjøres:

 

Mer informasjon du på Teach Back (rkppo.no)

 

 

SJEKKLISTE FOR INNHOLD I UTSKRIVNINGSSAMTALEN.

 

 

Hva

Innhold

1

Pasientfokus

«Hva er viktig for deg?»

      Sjekk ut hva som er viktig for pasienten når han/hun kommer hjem. En slik avklaring kan også hjelpe pasienten å holde fokus, når man skal komme med mer informasjon

2

Forløp og

utreisedokumenter

Årsak til innleggelsen

      Gå gjennom utskrivelsespapirer med pasienten.


Informasjon om (muntlig og skriftlig):

      hva som er normalt og forventet

      hva pasienten selv kan og bør gjøre, og eventuelle restriksjoner

      hvordan forholde seg til symptomer og evt forverring

      hvem kan kontaktes ved spørsmål og ved komplikasjoner eller forverring
 

3

Medikamentliste

      Gjennomgang av medikamentliste.

      Gi informasjon om nye medikamenter og medikamenter som er seponert.

      Behov for resepter? Alltid ved hjemreise, også ved hjemmesykepleie.

      Send med medikamenter ved behov; Spesielle medikamenter eller stengt apotek.  Informere om dette.  
 

4

Videre planer/avtaler

      Informere om behov for time hos fastlege, planlagt poliklinisk avtale, samarbeid med hjemmesykepleie, behov for å kontakte fysioterapeut eller ergoterapeut.

      Informere om at det finnes et tilbud om Likepersoner, der dette er aktuelt.

      Informere om Lavterskel tilbud, der dette er aktuelt.

      Andre beskjeder: For eksempel fjerning av sting og sårskift.

5

Hjelpemidler

      Sikre at hjelpemidler er bestilt eller på plass. Samarbeide med Medisinske behandlingshjelpemidler, apotek og kommunale hjelpemiddellagre.

      Trengs det resept/eget bestillingskjema? Alltid hvis pasienten skal hjem, også ved hjemmesykepleie.

      Informere om hva slags utstyr som trengs, og hvor utstyr kan hentes.  

      Hvis spesialutstyr, send med til de første dagene. For eksempel utstyr til sårskift, stomi og ernæring.

6

Pasientens og pårørendes forståelse og spørsmål

      Sjekk ut om pårørende eller pasienten har spørsmål.

      Avklar misforståelser/urealistiske forventninger.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kryssreferanser

 

 

Eksterne referanser