INNHOLD

HENSIKT

MÅLGRUPPE

ANSVARLIG

FREMGANGSMÅTE

Forutsetninger for registrering av videokonsultasjoner

Starte videokonferanse

Pasient

Behandler

Egenandel

Dokumentasjon

Egenandel

Dokumentasjon

KRYSSREFERANSER

EKSTERNE REFERANSER

 

 

HENSIKT

Gi en brukerveiledning på hvordan videokonsultasjoner mellom behandler og pasient skal registreres i DIPS i forhold til medisinsk koding og gjeldende takster fra ISF.

 

MÅLGRUPPE

Personell som planlegger, gjennomfører og/eller registrerer videokonsultasjoner med pasienter.

 

ANSVARLIG

Leder ved aktuell enhet er ansvarlig for at rutinene gjøres kjent og gjennomføres etter gjeldende retningslinjer.

FREMGANGSMÅTE

 

Brukerveiledningen for opprettelse av videokonsultasjon, finner du i metodebok.no under kapitlet "Planlegging", deretter "videokonsultasjon.

Forutsetninger for registrering av videokonsultasjoner

Starte videokonferanse

 

Pasient

Pasienten starter videokonferansen ved å klikke på lenke til videokonsultasjon i SMS eller digitalt innkallingsbrev. Hvis pasienten får innkalling i papirbrev, må han skrive lenken manuelt inn i nettleser.

 

Behandler

Behandler starter videokonferansen ved å høyreklikke på timen i timebok i DIPS for deretter å velge start videokonferanse.

 

Egenandel

Det skal følges lik praksis som for ordinær polikliniske konsultasjon. Det er ikke anledning til å kreve gebyr dersom pasienten ikke møter til videokonsultasjonen.

 

Dokumentasjon

Videokonsultasjoner dokumenteres i dokumenttype «Poliklinisk notat (edi)...».

 

Egenandel

Konsultasjoner med pasient er sidestilt med ordinær konsultasjon og følger ordinær egenandelsrutine. Det er ikke anledning til å kreve gebyr dersom pasienten ikke møter til videokonsultasjon.

 

Dokumentasjon

Dokumentasjon av videokonsultasjon gjøres i henhold til standard prosedyre om journalføring i KPH, uten ugrunnet opphold.

 

 

KRYSSREFERANSER

 

 

EKSTERNE REFERANSER