Gi en brukerveiledning på hvordan videokonsultasjoner mellom behandler og pasient skal registreres i DIPS i forhold til medisinsk koding og gjeldende takster fra ISF.
Personell som planlegger, gjennomfører og/eller registrerer videokonsultasjoner med pasienter.
Leder ved aktuell enhet er ansvarlig for at rutinene gjøres kjent og gjennomføres etter gjeldende retningslinjer.
Brukerveiledningen for opprettelse av videokonsultasjon, finner du i metodebok.no under kapitlet "Planlegging", deretter "videokonsultasjon.
Pasienten starter videokonferansen ved å klikke på lenke til videokonsultasjon i SMS eller digitalt innkallingsbrev. Hvis pasienten får innkalling i papirbrev, må han skrive lenken manuelt inn i nettleser.
Behandler starter videokonferansen ved å høyreklikke på timen i timebok i DIPS for deretter å velge start videokonferanse.
Det skal følges lik praksis som for ordinær polikliniske konsultasjon. Det er ikke anledning til å kreve gebyr dersom pasienten ikke møter til videokonsultasjonen.
Videokonsultasjoner dokumenteres i dokumenttype «Poliklinisk notat (edi)...».
Konsultasjoner med pasient er sidestilt med ordinær konsultasjon og følger ordinær egenandelsrutine. Det er ikke anledning til å kreve gebyr dersom pasienten ikke møter til videokonsultasjon.
Dokumentasjon av videokonsultasjon gjøres i henhold til standard prosedyre om journalføring i KPH, uten ugrunnet opphold.
|