HENSIKT
Standardisere observasjoner og undersøkelser som skal utføres i perioden 6-9 år hos et barn med CP
MÅLGRUPPE
Ergoterapeuter som arbeider med barn med CP i HABU
FREMGANGSMÅTE
Sende Ergoterapiprotokoll til OUS RH hvert år for barn med MACS nivå II-V og hvert andre år for barn med MACS nivå I etter retningslinjen.
Informasjon fra foresatte
- Foresatte sine problemstillinger og vurdering av barnet
- Innhente opplysninger om igangsatte tiltak (eks intensiv trening, hjelpemidler, ortoser, deltagelse i aktivitet, interesser, hjelpemidler, lokale støttefunksjoner)
- Balanse mellom hvile/aktivitet, energibruk
- Lokal oppfølging (skole, PPT, fys/ergo)
- Samtale om kommunikasjon/ ASK behov og tiltak (CFCS klassifisering skjema)
Kartlegge
- Undersøkelse med utgangspunkt i CPOP ergoterapiprotokoll 2020
- Observasjon i finmotorikk og lek (eks skriving/skrivetempo, ADL ferdigheter)
- Utgangsstilling i aktivitet og posisjonering dag/natt
- Ledd- og muskelstatus overekstremiteter
- Håndfunksjon med Assisting Hand Assessment (AHA)/ Both Hand Assessment (BoHA)/ CHEQ. Se CPOP Ergoterapimanual 2015
- Funksjonelle ferdigheter innen egenomsorg, forflytning og sosial fungering ved hjelp av PEDI (og Vineland?)
- Evt ASK kartlegging. ASK Kartlegging og oppfølgingsskjema
Oppsummering/ aktuelle tiltak
- Behov for tilrettelegging i aktivitet (energiøkonomisering, tilrettelegging i miljøet, hjelpemidler)
- Ekstra fokus på skriveferdigheter og selvhjelpsferdigheter opp mot skolestart
- Vurdere henvisning til OUS for spastisitetsdempende tiltak arm/hånd (botox), med påfølgende oppfølging etter eventuell botox (NB alarmverdi)
- Oppstart av intensiv håndtrening (CI trening /stimuleringstiltak /målrettet funksjonell trening)
- Ortose arm/hånd (NB alarmverdi)
- Balanse hvile/aktivitet, energiøkonomisering
- Oppfølging ASK. Følg ASK prosedyre
- Informasjon/veiledning lokalt hjelpeapparat
Kryssreferanser
Eksterne referanser