HENSIKT
Standardisere observasjoner og undersøkelser som skal utføres i perioden 9-12 år hos et barn med CP

 

MÅLGRUPPE

Ergoterapeuter som arbeider med barn med CP i HABU

 

FREMGANGSMÅTE

Sende Ergoterapiprotokoll til OUS RH hvert år for barn med MACS nivå II-V og hvert andre år for barn med MACS nivå I etter retningslinjen.

 

Innhente informasjon fra foresatte og barnet

·         Etterspørre aktuelle problemstillinger

·         Innhente opplysninger om igangsatte tiltak (eks intensiv trening, hjelpemidler, ortoser, deltagelse i aktivitet, interesser, hjelpemidler)

·         Balanse mellom hvile/aktivitet, energibruk

·         Lokal oppfølging (skole, PPT, fys/ergo)

·         Samtale om kommunikasjon og ASK behov. Bruk CFCS klassifisering

 

Kartlegge

·         Undersøkelse med utgangspunkt i CPOP ergoterapiprotokoll 2020

·         Observasjon i finmotorikk og ADL ferdigheter

·         Utgangsstilling i aktivitet og posisjonering dag/natt

·         Ledd- og muskelstatus overekstremiteter

·         Kartlegge håndfunksjon med Assisting Hand Assessment (AHA)/ Both Hand Assessment (BoHA)/ CHEQ

·         Evt ASK kartlegging. Se ASK kartlegging og oppfølgingsskjema

Oppsummering/ aktuelle tiltak

·         Bruk CPOP Ergoterapimanual

·         Behov for tilrettelegging i aktivitet (energiøkonomisering, hjelpemidler)

·         Vurdere henvisning til OUS for spastisitetsdempende tiltak arm/hånd (botox), med påfølgende oppfølging etter eventuell botox (NB alarmverdi)

·         Oppstart av intensiv håndtrening (CI trening /stimuleringstiltak /målrettet funksjonell trening)

·         Ortose arm/hånd (NB alarmverdi)

·         Balanse hvile/aktivitet, energiøkonomisering

·         Oppfølging ASK. Følg ASK prosedyre

·         Informasjon/veiledning lokalt hjelpeapparat

·         Sikre oppstart/samarbeid rundt overgang til ungdomsskole

 

Kryssreferanser

I.4.3.7.2-2

CP behandlingslinje - ASK Utredning og oppfølgingsmodell, HABU, BUA SSK

I.4.3.7.2-3

CP behandlingslinje - ASK flytdiagram - Kartlegging og oppfølging

Eksterne referanser