Fagpersoner i HABU
Behandlingsmodell
ASK 2019 HABU Kristiansand
Prosedyretrinn 1-5 viser
trinnene i en identifisering og oppfølging av barn med CP og ASK behov.
Trinnene skal gi en oversikt over identifisering og oppfølging og skal sikre
barnet rett behandling til rett tid. Ut fra alder og funksjonsnivå anvendes de
ulike underpunktene i prosedyretrinnene. Viser til flytskjemaet ASK kartlegging
og oppfølgingsskjema
Ved fastsetting CP diagnose
·
Lege fyller ut CPRN – samtykkeskjema
·
CPOP koordinator eller lege fyller ut ASK ID protokoll
·
Behov for oppfølging av ASK vurderes ved CPOP
konsultasjoner:
o
Klassifisering ved CFCS
o
Henvendelse fra foresatte eller lokale
fagpersoner.
3.2 Trinn 2 Informasjon om tidlig innsats
og/eller informasjon om ASK
Informasjon til foresatte og fagpersoner skal skje både skriftlig og
muntlig
·
Brosjyre fra HABU/ISAAC brosjyre «Om barnet ikke
begynner å snakke»
·
Demonstrere symboler og annet ASK materiell
Andre aktuelle tiltak:
·
Kurs: AKKtiv kurs, grunnkurs ASK
·
Informere om ASK kurs via NAV, Veileder i ASK
skole og barnehage.
·
Rettigheter ift ASK
3.3 Trinn 3 Kartlegging
·
Kartlegge barns språklige nivå med følgende
kartleggingsredskaper:
o
SVKS (Skema til Vurdering af Kommunikation og
Sprog). Når: I første leveår og ved lavt fungerende barn
o
CDI (Communication Development inventories) Når:
1-3 år (8-20 mnd og 16-36 mnd) Kan også brukes til svakere barn.
o
Social networks – En kommunikasjonsoversikt for
mennesker med store kommunikasjonsvansker og deres kommunikasjonspartnere. Alder etter fylte 3 år.
·
Evt annen relevant kartlegging
·
Observasjoner i barnets miljø
·
Kartlegge interesse og kommunikasjon/samspill
·
Fylle ut klassifisering CFCS, Viking taleskala
(etter 4 år)
·
Kartlegge barnets evnenivå (CP Kog)
·
Avklare behov for grunnutredning/kartlegge ASK
o
Velge kommunikasjonsform (Hjulpet/ikke Hjulpet)
o
Bestemme ASK-brukergruppe. (Utrykksmiddelgruppa.
Støttespråkgruppa og Språkalternativgruppa)
3.4 Trinn 4 Tiltak og oppfølging
HABU innkaller
til et tilbakemeldingsmøte etter kartlegging med foresatte, PPT, Spes.ped,
skole/bhg.
·
Avklare tiltak ut fra utredningen i samarbeid med foresatte
og lokale fagpersoner.
·
Opprette ASK team med kontaktperson og avklare behov for
opplæring og hvem gjør hva.
·
Målrettet veiledning ut fra Goal attainment scaling (GAS)
eller innsendte problemstillinger.
·
Utarbeide rapport
3.5 Trinn 5 Ansvar og oppgavefordeling
HABU`s ansvar for oppfølging vurderes ut fra kompleksitet i saken og
kunnskap i barnets miljø. Konsultasjons frekvens varierer avhengig av om det er
oppstart ASK, informasjons/veiledningsbehov i overganger, kunnskaper om ASK i
språkmiljøet, CFCS nivå og ASK brukergruppe.
Figuren under er veiledende og viser en oversikt over ulike oppgaver og
frekvens i de ulike alderstrinnene.
Kryssreferanser
|
CP behandlingslinje - ASK flytdiagram -
Kartlegging og oppfølging |
|
Eksterne
referanser