1.0 HENSIKT
Sikre at barn med behov for ASK identifiseres og følges opp.

 

2.0 MÅLGRUPPE

Fagpersoner i HABU

 

3.0 FREMGANGSMÅTE

Behandlingsmodell ASK  2019 HABU Kristiansand

Prosedyretrinn 1-5 viser trinnene i en identifisering og oppfølging av barn med CP og ASK behov. Trinnene skal gi en oversikt over identifisering og oppfølging og skal sikre barnet rett behandling til rett tid. Ut fra alder og funksjonsnivå anvendes de ulike underpunktene i prosedyretrinnene. Viser til flytskjemaet ASK kartlegging og oppfølgingsskjema

 

3.1 Trinn1 Identifisering

Ved fastsetting CP diagnose 

·         Lege fyller ut CPRN – samtykkeskjema

·         CPOP koordinator eller lege fyller ut ASK ID protokoll

·         Behov for oppfølging av ASK vurderes ved CPOP konsultasjoner:

o   Klassifisering ved CFCS

o   Henvendelse fra foresatte eller lokale fagpersoner.

 

3.2   Trinn 2 Informasjon om tidlig innsats og/eller informasjon om ASK

Informasjon til foresatte og fagpersoner skal skje både skriftlig og muntlig

·         Brosjyre fra HABU/ISAAC brosjyre «Om barnet ikke begynner å snakke» 

·         Demonstrere symboler og annet ASK materiell

Andre aktuelle tiltak:

·         Kurs: AKKtiv kurs, grunnkurs ASK

·         Informere om ASK kurs via NAV, Veileder i ASK skole og barnehage.

·         Rettigheter ift ASK

 

3.3   Trinn 3 Kartlegging

·         Kartlegge barns språklige nivå med følgende kartleggingsredskaper:

o   SVKS (Skema til Vurdering af Kommunikation og Sprog). Når: I første leveår og ved lavt fungerende barn

o   CDI (Communication Development inventories) Når: 1-3 år (8-20 mnd og 16-36 mnd) Kan også brukes til svakere barn.

o   Social networks – En kommunikasjonsoversikt for mennesker med store kommunikasjonsvansker og deres kommunikasjonspartnere.  Alder etter fylte 3 år.

·         Evt annen relevant kartlegging

·         Observasjoner i barnets miljø

·         Kartlegge interesse og kommunikasjon/samspill

·         Fylle ut klassifisering CFCS, Viking taleskala (etter 4 år)

·         Kartlegge barnets evnenivå (CP Kog)

·         Avklare behov for grunnutredning/kartlegge ASK

o   Velge kommunikasjonsform (Hjulpet/ikke Hjulpet)

o   Bestemme ASK-brukergruppe. (Utrykksmiddelgruppa. Støttespråkgruppa og Språkalternativgruppa)

 

3.4   Trinn 4 Tiltak og oppfølging

HABU innkaller til et tilbakemeldingsmøte etter kartlegging med foresatte, PPT, Spes.ped, skole/bhg.

·         Avklare tiltak ut fra utredningen i samarbeid med foresatte og lokale fagpersoner.

·         Opprette ASK team med kontaktperson og avklare behov for opplæring og hvem gjør hva.

·         Målrettet veiledning ut fra Goal attainment scaling (GAS) eller innsendte problemstillinger.

·         Utarbeide rapport

 

3.5   Trinn 5 Ansvar og oppgavefordeling

HABU`s ansvar for oppfølging vurderes ut fra kompleksitet i saken og kunnskap i barnets miljø. Konsultasjons frekvens varierer avhengig av om det er oppstart ASK, informasjons/veiledningsbehov i overganger, kunnskaper om ASK i språkmiljøet, CFCS nivå og ASK brukergruppe. 

Figuren under er veiledende og viser en oversikt over ulike oppgaver og frekvens i de ulike alderstrinnene.

 

 

 

Kryssreferanser

I.4.3.7.2-3

CP behandlingslinje - ASK flytdiagram - Kartlegging og oppfølging

I.4.3.7.2-4

CP behandlingslinje - ID Protokoll ASK, HABU SSK

Eksterne referanser