Utdanningsplan for leger i spesialisering i øyesykdommer ved Sørlandet sykehus
Om utdanningsvirksomheten
Sørlandet sykehus er Agders største kompetansebedrift, med over 7000 ansatte fordelt på ulike lokasjoner. SSHF har ansvar for spesialisthelsetjenester innen fysisk og psykisk helse og avhengighetsbehandling. Sykehusene ligger i Arendal, Kristiansand og Flekkefjord. I tillegg har vi distriktspsykiatriske sentre og poliklinikker flere andre steder i Agder. I 2018 var det over 550 000 pasientbehandlinger i Sørlandet sykehus.
Om organisering av spesialiteten
Utdannelsen av spesialister i øyesykdommer ved SSHF er lagt til SSHF Arendal. Vi har et samarbeid med OUS Ullevål Øyeavdelingen for komplementering av læringsmål i 1 år.
Om avdelingen/seksjonen i SSHF
All øyebehandling og øyekirurgi ved Sørlandet sykehus er samlet i Arendal. Avdelingen i Arendal betjener både Aust- og Vest-Agders befolkning på ca. 280 000. Avdelingen har sengeavdeling, poliklinikk, netthinneklinikk og kirurgisk virksomhet.
Øyeavdelingen har 9 overleger og 5 leger i spesialisering. Våre medarbeidere for øvrig er optikere, ortoptist, øyesykepleiere og sykepleiere. Vi har egne operasjonssykepleiere som går i vakt.
Øyeavdelingen har egen netthinneklinikk for medisinsk retinabehandling, poliklinikk for barn/samsyn og moderne øyepoliklinikk som er godt utstyrt, 2 egne operasjonsstuer og femtosekundlaser for kataraktkirurgi. I tillegg til generell oftalmologisk poliklinikk, driver vi utstrakt virksomhet innen kataraktkirurgi, medisinsk retinabehandling, glaukomkirurgi, okuloplastikk og pediatrisk oftalmologi i tillegg til generell oftalmologisk poliklinikk. Avdelingen har egen kirurgisk treningslab for blant annet kataraktkirurgi.
Om utdanningsløpet/-ene
| Avdeling/ HF | Tid |
Felles kompetansemål |
Minimum 5 år |
Avdeling hovedspesialitet | Øyeavdelingen SSHF | 4 år | ||
Spesialiseringstjeneste annet HF | OUS Øyeavdelingen | 1 år | ||
Regionssamarbeid HSØ | Øyeavdelinger i HSØ, rullering | 5 samlinger/ år |
Introduksjon av nye LIS
Det er utarbeidet egen introduksjonsperm til nye LIS. Det utarbeides individuelle planer for 2 ukers oppstartsopplæring. Planen gir oversikt over når LIS de 2 første ukene skal:
Permen inneholder også oversikt over kurs, faglitteratur, koding, avdelingsinfo og rutiner. Videre inneholder introduksjonspermen informasjon om veileder, vakt arbeid og beskrivelse av rutiner.
Internundervisning og kurs
Mandag | Tirsdag | Onsdag | Torsdag | Fredag |
30 min Fellesundervisning | 20 min Angiomøte, artikkelfremlegg, videoforedrag, røntgenmøte | 20 min Praktisk undervisning, prosedyregjennomgang(EK-web) | 20min Kasuistikker | 45 min internundervisning |
Undervisningen omfatter læringsmål og tematikk knyttet opp mot obligatoriske kurs. Rullerer gjennom 3 år.
2 Fagdager pr år på hele avdelingen utgjør også en del av internundervisningen.
I tillegg kommer 5 regionssamlinger pr år som er et samarbeid med Sykehuset Østfold, Vestre Viken, Sykehuset i Vestfold, Betanien sykehus og SSHF.
Undervisningen utgjør minimum 70 timer/år.
Simulering og ferdighetstrening
Avdelingen disponerer egen wet-lab for øyekirurgi. I praktisk undervisning inngår også opplæring og sertifisering på ulike typer utstyr.
Forskning
Øyeavdelingen i Arendal har siden 2018 hatt 3 forskere tilknyttet avdelingen med mål om å få opp forskningsaktiviteten. Dette har bidratt til at vi har fått 2 interne PhD-løp i løpet av 2021. Denne kompetansen har overføringsverdi for utdanningen av LIS i form av at metoder og kilder blir nøye vurdert og evaluert. Dette være seg for eksempel i internundervisningen. PhD-kandidatene og forskerne brukes også til undervisningen for LIS og hever nivået i tematikken det forskes i. Øyeavdelingen har også fått en sterk tilknytning til forskningsenheten og LIS har fått oppfordringer til å søke Frømidler som skal dekke små prosjekter for å gjøre opp eksempelvis tallmateriale for avdelingen. Vi har også artikkelgjennomgang som en del av internundervisningen for LIS hvor LIS må kritisk evaluerer metoder og kilder som presenteres kollegiet. Det satses på forskning for øyeavdelingen i Arendal videre i årene som kommer i form av flere PhD-løp og studier.
Felles kompetansemål (FKM)
Det er laget en felles plan for felles kompetansemål for SSHF. Dette kursprogrammet består av 3 dager og vil dekke de fleste læringsmål i FKM. Kursene er utarbeidet av representanter fra biblioteket, lærings og mestringssenteret, fagenheten og forskningsenheten. Kurset vil kjøres minimum årlig ved alle tre lokalisasjoner og være åpent for alle LiS. Som en del av kurset vil det gis en introduksjon til prosjektoppgaven «kunnskap og forbedring» som er anbefalt gjennomført for alle LIS. For øvrig anbefales det også på veilederkurs at mange av temaene skal gjennomgås på individuell veiledning. Veilederkurs holdes også årlig for å dekke læringsmålet om veiledning og supervisjon.
Organisering av supervisjon
Bakvakt er organisert til å ha ansvar for supervisjon av LIS hver dag. Det er ellers lav terskel på supervisjon fra alle overleger.
Veiledning og faglig utvikling
Månedlig veiledningsmøter sammen med veileder. 1 studiedag annenhver uke.
Rullering mellom fokus på netthinne, barn og poliklinikk.
LIS har fast operasjonsassistanse ca 1 dag pr uke.
Vurdering og dokumentasjon av oppnådde læringsmål
Dokumentasjon av oppnådde læringsmål gjennomføres i kompetanseportalen. Det vil være angitt på hver læringsaktivitet om LiS skal sende læringsaktiviteten til godkjenning hos veileder, en supervisør, et evalueringskollegium eller om det kun er egenregistrering av gjennomført læringsaktivitet. Etter at alle læringsaktivitetene er gjennomført skal LiS sende hele læringsmålet til endelig godkjenning hos sin avdelingsleder. Noen avdelingsledere har delegert godkjenningen av en del læringsmål til seksjonsledere eller andre og det vil være markert i Kompetanseportalen. LiS og veileder skal sammen vurdere progresjonen i utdanningen minst halvårlig.
Leder har overordnet ansvar for at læringsmål vurderes og godkjennes.
Individuell utdanningsplan
Ved tilsetting vil det utarbeides en individuell utdanningsplan for LIS, som viser hva LIS skal gjennomføre (læringsmål, læringsaktiviteter og læringsarenaer) og planlagt progresjon i dette, basert på hvor i utdanningsløpet LIS starter. Den individuelle utdanningsplanen utarbeides av LIS i samarbeid med veileder og evt. utdanningsansvarlig overlege. Planen skal godkjennes av leder.
Utdanningsutvalg og utdanningsansvarlig overlege
2 LIS og en overlege har 4 møter i året for å legge utdanningsplan og oppdatere undervisningen. Utdanningsansvarlig overlege følger opp undervisningsplanen og fordeler veiledere, og sørger for at dette er i tråd med læringsmålene.
Tillitsvalgte
Tillitsvalgte for LIS har faste møter med avdelingsleder.
Kontakt
For spørsmål om spesialistutdanningen ta kontakt med
Avdelingssjef Erlend Sødal, Øyeavdelingen Arendal
Lenke til Øyeavdelingens nettside:
https://sshf.no/avdelinger/somatikk-arendal/oye