Utdanningsplan for leger i spesialisering i
Rus- og avhengighetsmedisin ved Sørlandet sykehus.
1.
Om utdanningsvirksomheten og
avdelingen
Sørlandet
sykehus Helseforetak (SSHF) er Agders største kompetansebedrift med over 7000
ansatte fordelt på ulike lokasjoner. SSHF har ansvar for spesialisttjenester
innen fysisk og psykisk helse og avhengighetsbehandling.
Hovedsykehusene
ligger i Arendal, Kristiansand og Flekkefjord. I tillegg finnes distriktspsykiatriske
sentra (DPS), døgnbehandling og poliklinikker flere andre steder i Agder.
Avdeling
for rus- og avhengighetsbehandling (ARA) er en avdeling i Klinikk for psykisk
helse – psykiatri og avhengighetsbehandling (KPH) i SSHF. Avdelingen tilbyr
tverrfaglig spesialisert utredning og behandling (TSB) av mennesker med
skadelig bruk og avhengighet til rusmidler, spill og anabole steroider med og
uten samtidig behandlingstrengende psykiske lidelser. Avdelingen er
fylkesdekkende for hele Agder.
ARA
er organisert i fem døgnenheter, tre polikliniske enheter og én
forskningsenhet. Døgnenhetene har til sammen 63 døgnplasser og er lokalisert i
Arendal, Kristiansand og Byglandsfjord. Disse inkluderer enheter for avrusning
(Arendal og Kristiansand), døgnbehandling (inkludert gruppebehandling)
(Kristiansand og Byglandsfjord) og utredningsenhet (Kristiansand). Ved
utredningsenheten er det fire døgnplasser som kan brukes ved vedtak om
tilbakehold etter helse- og omsorgstjenesteloven (HOTL) §10-2.
ARA
har tre polikliniske enheter: ARA poliklinikk, LAR poliklinikk og Ambulant
enhet. Alle disse tre har lokaler både i Arendal og Kristiansand. I tillegg har
poliklinikkene ansatte som følger opp pasienter både i vestfylket (Mandal og
Lister), nord i fylket (Byglandsfjord) og øst i fylket (Tvedestrand). Den
ambulante enheten inkluderer FACT rus-team med tilknytning til Arendal og
Kristiansand kommuner.
ARA
FoU, som produserer klinikknær forskning, har ansatt forsker og tilknyttede
PhD-stipendiater. Det blir gitt veiledning til flere mindre prosjekter. ARA FoU
har samarbeid med universiteter i inn- og utland.
Til
sammen er det ca 230 årsverk og 400 ansatte i avdelingen.
1.1 Om spesialiteten i
Rus- og avhengighetsmedisin
Spesialiteten
i rus- og avhengighetsmedisin er en av Norges ferskeste spesialiteter for
leger. Helse- og omsorgsdepartementet godkjente regelverket og kravene til den
nye spesialistutdannelsen november 2014, og den første spesialisten i faget ble
godkjent i april 2015. Norge er fremdeles det eneste landet med en
hel-spesialitet i rus- og avhengighetsmedisin.
Legeforeningen
skriver at: «Som spesialist i rus- og
avhengighetsmedisin utreder man og behandler pasienter med lidelser knyttet til
bruk av lovlige eller illegale rusmidler, samt andre typer avhengighet som
f.eks. prestasjonsfremmende midler og spillavhengighet.»
For
spesifikk informasjon om hvordan man kan oppnå spesialiteten i rus- og
avhengighetsmedisin, gjennom de ulike læringsmål og -aktiviteter, og hvor disse
kan oppnås, vises til vedlegg 2 i dokumentet.
1.2 Gjeldende
utdanningsordninger
Fra
1.mars 2019 ble det gjort store endringer i spesialistutdanningene.
Helsedirektoratet overtok ansvar for spesialistutdanningene og rammene for
utdanningen ble beskrevet i ny spesialistforskrift: Forskrift om
spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger
(spesialistforskriften).
I
den nye spesialistutdanningen er opplæringen inndelt i læringsmål som
inneholder ulike læringsaktiviteter, som kan oppnås ved ulike læringsarenaer.
Læringsmålene skal sikre praktisk, klinisk erfaring med alle de viktigste
tjenestetypene innen rus- og avhengighetsmedisin, og skal fylles av alle. Det
er 75 fagspesifikke læringsmål. I tillegg kommer det 74 forskriftsfestede
læringsmål knyttet til felles kompetansemål for alle medisinske spesialitetsløp
i Norge. 50 av disse er knyttet til LIS1 og resterende 24 til LIS 2/3.
Lege
i spesialisering som per 1.mars 2019 hadde mindre enn tre år igjen av
spesialistutdanningen, kan søke om spesialistgodkjenning etter gammel ordning.
Alle øvrige LIS skal følge ny spesialitetsstruktur. Informasjon om denne gamle
ordningen finnes på nettsidene til Helsedirektoratet og Legeforeningen, og
omtales i liten grad i dette dokumentet.
2.
Gjennomføring av utdanningen
Spesialiseringsløpet
i Rus- og avhengighetsmedisin består av minst fem års tjenestetid, hvorav fire
år innen ulike deler av Tverrfaglig spesialisert behandling (TSB) og ett år i
psykiatrisk avdeling (hvorav minst seks mnd i akuttpsykiatrisk avdeling).
Ved
ansettelse i utdanningsstilling skal det opprettes en individuell
utdanningsplan. Denne utarbeides av LIS 2/3 i samarbeid med veileder og evt.
utdanningsansvarlig overlege. Planen skal sikre praktisk, klinisk erfaring med
de ulike tjenesteområdene i Rus- og avhengighetsmedisin, og beskriver hvilken
tjeneste som må gjennomføres for å oppnå alle læringsmål i
spesialistutdanningen. Planen skal godkjennes av enhetsleder for LIS.
Det
er avdelingssjef som har øverst ansvar for å legge til rette for at
spesialistutdanningen kan gjennomføres etter planen. LIS organiseres i egen
enhet (ARA LIS) med egen enhetsleder. Denne har, sammen med enhetsleder på de
respektive tjenestestedene, det daglige ansvar for LIS og for at de får
gjennomført sine læringsaktiviteter og kan oppnå læringsmål.
SSHF
tilbyr hele spesialistløpet i rus- og avhengighetsmedisin. Det vil si at det er
mulig å bli ferdig med hele spesialiseringsløpet i rus- og avhengighetsmedisin i
helseforetaket og at det ikke er behov for sentral tjeneste ved et
universitetssykehus. Man må dog påregne å kunne tjenestegjøre ulike steder i
Agder i og med at våre læringsarenaer er lokalisert på ulike steder.
Som
LIS i rus- og avhengighetsmedisin skal man altså i utgangspunktet jobbe fire år
i TSB og ett år i psykiatri. Læringsarenaer og tjenestetid ved hvert enkelt
tjenestested kan variere, men minste varighet av tjeneste ett sted er seks mnd.
De fire årene skal sikre at man får erfaring med alle de viktigste måtene å
jobbe som rus- og avhengighetsmedisiner og krever derfor en viss rotasjon.
Et
tentativt spesialiseringsløp kan se slik ut:
-
1
år avrusning
-
0,5
år døgnbehandling
-
1
år psykiatri (inkludert minst seks mnd akuttpsykiatrisk avdeling)
-
0,5-1
år utredning
-
0,5
-1 år Legemiddelassistert behandling
-
1
år ruspoliklinikk/ARA ambulant
Se
vedlegg 2: Spesialiseringsløpet i Rus- og avhengighetsmedisin ved SSHF, for mer
utfyllende informasjon.
ARA
har pr. oktober 2023 ikke eget vaktlag, men LIS i rus- og avhengighetsmedisin
inngår i psykiatriens vaktlag som forvakt gjennom året de har tjeneste i
psykiatrisk avdeling. Dette vil kunne endres i takt med utvikling av ARA sitt
tilbud, og det forventes at LIS deltar i aktuell vaktordning for leger ved de
enhetene de jobber. Fritak fra vakt vil kunne innvilges ved særskilte grunnlag
for dette.
2.1 Læringsmål og læringsaktiviteter
Det
er 75 fagspesifikke læringsmål i Rus og avhengighetsmedisin. Disse har
underordnede læringsaktiviteter som må gjennomføres for å få godkjent
læringsmål. Læringsmålene er forskriftsfestede og alle skal oppfylles av alle
uavhengig av spesialiseringssted og hvordan man kombinerer ulike
tjenestesteder. Læringsmålene skal sikre praktisk, klinisk erfaring med alle de
viktigste tjenestetypene innen rus- og avhengighetsmedisin. Godkjenning av et
læringsmål SKAL innbefatte en kvalitativ vurdering av kompetanse.
I
tillegg kommer 74 forskriftsfestede læringsmål knyttet til felles kompetansemål
for alle legespesialiseringer i Norge. 50 av disse er knyttet til LIS1 og
resterende 24 til LIS2/3. Disse er også tilknyttet spesifikke
læringsaktiviteter som må oppfylles før læringsmål kan godkjennes.
En
læringsaktivitet er i ny spesialistutdanning for leger er en nærmere definert
og strukturert aktivitet som gjennomføres med sikte på å oppnå læringsmål.
Helsedirektoratet anbefaler nasjonale læringsaktiviteter som kurs og prosedyrer
for spesialitetene. Ytterligere læringsaktiviteter utvikles regionalt og
lokalt, og knyttes opp mot læringsmål i kompetanseportalen.
Følgende
definisjoner er gjeldende kompetansebegrep for vurderinger av kompetanse:
-
Laveste
kompetansenivå: Ha kjennskap til/ Kjenne til.
-
Mellomste
kompetansenivå: Ha kunnskap om/ Under supervisjon kunne utføre/anvende/håndtere
osv.
-
Høyeste
kompetansenivå: Ha god kunnskap om/ Beherske/ Selvstendig kunne
utføre/anvende/håndtere osv
Læringsmål
skal godkjennes av leder etter at alle læringsaktivitetene har blitt godkjent
av veileder eller supervisør. Noen av læringsmålene kan ikke godkjennes før
helt mot slutten av spesialiseringen, da godkjenning av læringsmålet skal sikre
tilstrekkelig erfaring, kompetanse og modning i faget til at man kan fungere
som spesialist.
2.2 Supervisjon
Supervisør
er en erfaren lege eller annen relevant fagperson som bistår, rådgir og
veileder LIS i konkrete arbeidssituasjoner. Supervisjonen foregår ved at LIS
løpende følges opp av spesialist i faget, fortrinnsvis ved fysisk
tilstedeværelse. Supervisør skal følge LIS og gi tilbakemelding i det daglige
arbeidet samt gi opplæring i relevante oppgaver.
Eksempel
på dette er at spesialist jevnlig deltar på morgenmøter, teammøter,
behandlingsmøter der LIS legger frem saker eller bidrar i drøftinger. For noen
læringsmål vil LIS superviseres ved at spesialist i faget deltar i
pasientsamtaler sammen med LIS. I starten av spesialiseringen, og når LIS har
lite erfaring, vil spesialist i større grad være til stede sammen med LIS enn
etter hvert når LIS er mer erfaren.
«Supervisjon forstås som å bistå og gi råd
til leger i spesialisering i konkrete arbeidssituasjoner i den daglige
virksomheten. Supervisjonens form må være tilpasset læringsmål og
læringsaktiviteter. For noen læringsmål må den som gir supervisjon, være til
stede sammen med legen som er i spesialisering. Dette gjelder for eksempel for
mange praktiske prosedyrer. For andre læringsmål vil det være tilstrekkelig at
den som gir supervisjon, er tilgjengelig på telefon eller digitale medier.
Supervisjonen må også tilpasses behovet og situasjonen, for eksempel om det
dreier seg om supervisjon på vakt eller planlagt supervisjon i forbindelse med
enkelte læringsmål. Det vil være opp til den enkelte ut danningsvirksomheten å
vurdere hvordan det best legges til rette for at legene skal få nødvendig
supervisjon.» (Kilde: https://spesialisthelsetjenesten.no/lis/veiledning-og-supervisjon)
2.3 Veiledning
Alle
LIS 2/3 skal ved tilsettelse få tildelt en individuell, klinisk veileder som er
spesialist i rus- og avhengighetsmedisin. Det presiseres i Nasjonale faglige
råd for veiledning av leger i spesialisering at godkjente
utdanningsvirksomheter bør etterstrebe at individuell veiledning blir avholdt
minst hver fjerde uke, og har en varighet på 45-60 min.
«Veiledning forstås i forskriften som
refleksjon, råd, oppfølging av faglig progresjon under spesialiseringen og
bidrag i vurderingen av leger i spesialisering. Veiledning innebærer planlagte
og regelmessige samtaler mellom lege i spesialisering og veileder.» (Kilde:
https://spesialisthelsetjenesten.no/lis/veiledning-og-supervisjon)
Vi
tilbyr, i tråd med anbefalinger og tidligere praksis i vårt fagfelt, én time
veiledning pr. uke (evt. organisert som to timer annenhver uke). Veiledningen
skal som utgangspunkt være individuell, men kan også foregå i grupper.
Veiledningen skal inneholde tema som:
-
hvordan
følges utdanningsplanen
-
progresjon
og godkjenninger i kompetanseportalen
-
hvordan
oppleves de faglige utfordringene
-
oppnås
praktiske ferdigheter
-
hvordan
benyttes fordypning og opplæring ved siden av klinisk virksomhet
-
hvordan
er samarbeidet med kollegaer
-
hvordan
opplever legen balansen mellom arbeid og privatliv
-
refleksjon
over egen rolle som lege
-
støtte
i vanskelige situasjoner og annet.
Veiledningen
skal være et felles rom for refleksjon, ikke en spørretime for LIS.
Det
året man er i en psykiatrisk avdeling skal klinisk veileder skal være
spesialist i psykiatri og oppnevnes ved oppstart i psykiatriåret.
Linjeledelsen er til enhver tid ansvarlig for at det legges
til rette for veiledning og supervisjon. Veileder og LIS har felles ansvar for
at det gjennomføres planlagte veiledningssamtaler. Veiledningssamtalene
dokumenteres og referatføres i Kompetanseportalen.
I
tillegg tilbys fra høsten 2023 også gruppeveiledning for LIS. Dette kommer i
tillegg til den ordinære, kliniske veiledningen og gjennomføres to ganger i
høstsemesteret og tre ganger i vårsemesteret. Gruppeveiledningen styres av en
fast veileder. Her vil man bl.a. ta opp «FKM-LM 04 Etikk», men også
problemstillinger knyttet til rolle, utvikling opp mot rolle som
legespesialist, vanskelige kliniske saker, holdninger osv.
2.4 Psykoterapiveiledning
LIS
2/3 i rus- og avhengighetsmedisin skal gjennomføre minimum 30 timer individuell
psykoterapiveiledning med godkjent psykoterapiveileder, enten internt eller
eksternt. LIS skal i utgangspunktet selv være behandler i et lengre
behandlingsløp for minst én pasient, og veiledes i dette av sin
psykoterapiveileder.
Veiledningen
skal være innenfor en av de grunnleggende skolene: Kognitiv atferdsterapi,
psykodynamisk terapi eller gruppeterapi. Man bør ha alle veiledningstimene
innenfor én terapiretning.
Det
anbefales at psykoterapiveiledningen gjennomføres under tjenestetid i en av ARA
sine enheter, aller helst i poliklinikk eller døgnenhet (ikke avrusningsenhet).
Se
vedlegg 4: Beskrivelse av obligatorisk terapiveiledning for kandidater til
spesialiteten rus- og avhengighetsmedisin, for supplerende informasjon.
2.5 Teoretisk undervisning
LIS
i rus- og avhengighetsmedisin må gjennom spesialistutdanningen tilegne seg en
betydelig mengde teoretisk kunnskap. Dette vil skje gjennom deltakelse på
nasjonalt anbefalte kurs, internundervisning, diskusjoner på fagmøter,
fagdiskusjoner i avdelingen og ved selvstudium.
2.5.1
Undervisning
En
stor del av LIS 3 sin teoretiske utdannelse skal sikres gjennom ukentlig,
obligatorisk undervisning. Undervisningen foregår tirsdager kl 1015-12,
hovedsakelig digitalt. Pr. oktober 2023 har vi felles, regional
undervisningsrekke med Oslo Universitetssykehus, Akershus Universitetssykehus,
Sykehuset i Vestfold, Sykehuset Innlandet og Trasoppklinikken.
Utdanningsansvarlige fra disse ulike instansene utgjør en undervisningskomite
som, evt. i samråd med de respektive Utdanningsutvalgene, har ansvar for å
sikre at undervisningen dekker de relevante læringsmål.
Det
utarbeides en rullerende plan over tre år som skal sikre at de ulike tema og
læringsmål blir gjennomgått.
1.
år: Generell klinisk kompetanse.
2.
år: Undersøke og vurdere. Behandling og
psykososiale tiltak.
3.år: Spesifikk klinisk kompetanse. Kommunikasjon
og samhandling. Helsefremmende og samfunnsmedisinsk arbeid.
Det
forventes at LIS deltar aktivt i internundervisning, både ved å delta i
diskusjoner og evt. Bidra med egne presentasjoner. Hos oss legger vi opp til å
sikre dette ved samlinger for LIS to ganger i høstsemesteret og to-tre ganger i
vårsemesteret der LIS har delegert ansvar for å holde internundervisning.
2.5.2
Fordypningstid
LIS
2/3 har rett på fire timers ukentlig fordypningstid, som skal brukes til å
tilegne seg teoretisk kunnskap. Det anbefales at denne tiden avtales til faste
tidspunkt, for å sikre forutsigbarhet for både LIS og arbeidsgiver. Dersom LIS av driftsmessige hensyn ikke får
tatt ut denne som planlagt, meldes dette inn i GAT i banken «LIS fordypning»
slik at timene man ikke har fått tatt ut samles opp og man kan ta disse igjen
på et senere tidspunkt.
2.5.3
Kurs
Det
foreligger en nasjonalt anbefalt kursrekke innen spesialiseringsretningen.
Disse kreves for å få oppfylt enkelte av læringsmålene. Det foreligger også
kurs som kreves for å oppfylle krav til felles kompetansemål, noen lokale for
SSHF, andre nasjonale.
De lokale kursene for SSHF vil kjøre minimum årlig
både i Arendal og i Kristiansand, og være åpen for alle LIS uavhengig av
spesialisering. Som en del av kurset vil det gis en introduksjon til
prosjektoppgaven «kunnskap og forbedring» som er anbefalt gjennomført for alle
LIS.
Fagspesifikk
kursrekke består av:
-
Innføringskurs
1 og 2 (Læringsmål: RUS 001, 002, 011, 021, 066 og 069)
-
Grunnkurs
1 (Læringsmål: RUS 004, 020, 030, 032,033,059)
-
Grunnkurs
2 (Læringsmål: RUS 004, 020, 047)
-
Grunnkurs
3 (Læringsmål: RUS 015, 019, 056, 057)
-
Grunnkurs
4 (Læringsmål: RUS 005, 006, 008, 013, 024, 059, 061)
-
Farmakologi
ved rus og avhengighetslidelser (Læringsmål: RUS 004, 020, 021, 030, 032, 033,
036, 046)
-
Toksikologi
(Læringsmål: RUS 034)
-
Emnekurs
i psykoterapi: 2 av 3: Kognitiv terapi, gruppeterapi og psykodynamisk terapi.
(Læringsmål: RUS 025, 026, 027, 028, 029)
-
ADHD
(Læringsmål: RUS 040)
I
tillegg ligger disse kursene (der noen også er del av kursrekke i Felles
kompetansemål) som del av lokale læringsaktiviteter:
-
Kurs
i sakkyndigarbeid (Læringsmål: RUS 068)
-
Kurs
i Motiverende intervju (RUS 002)
Kursrekke
i Felles kompetansemål for LIS 2/3 består av:
-
PedKom
2 (Læringsmål: FKM LM-04, 21, 22, 33, 51)
-
PedKom
3 (Læringsmål: FKM LM-19, 21, 22)
-
Kurs
i forskning, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet (Læringsmål: FKM LM-13,
32, 34, 42, 43)
-
Veilederkurs
(Læringsmål: FKM LM-20)
-
Administrasjon
og ledelse (Læringsmål: FKM LM-42, 59, 60, 70, 71, 72, 73, 74)
-
Kurs
i sakkyndigarbeid (Læringsmål: FKM LM- 46 og 47, og RUS 068)
Tentativ gjennomføringsplan for nasjonalt anbefalte
kurs og lokale kurs:

2.5
Forskning og forbedring
Læringsmål
på forskning og forbedringsarbeid ligger i felles kompetansemål FKM-LM-013, 32,
42 og 43: Forskningsforståelse, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet (kurs).
LIS skal også selv bidra til forbedringsarbeid i klinikken gjennom læringsmål i
felles kompetansemål FKM-LM-32, 34, 42 og 43, der LIS skal gjøre en
prosjektoppgave knyttet til et kvalitetsforbedringsprosjekt (ny/oppdatere
klinisk fagprosedyre eller forbedringsarbeid) i forbindelse med kurset nevnt
over.
SSHF
har en egen Forskningsseksjon som organiserer forskningen ved sykehuset. Den
legger forholdene til rette for forskere, særlig med tanke på doktorgradsløp,
godkjenner forskningsprosjekter og påser at regler for god forskningsetikk
følges. Forskningsseksjonen er pådriver for kvalitetssikrings- og
innovasjonsarbeid ved SSHF.
I
tillegg har ARA en egen forskningsenhet (ARA FOU). LIS med interesse for
forskning kan ha deler av tjenesten ved FOU, så sant de samtidig kan få
gjennomført læringsaktiviteter og oppfylle læringsmål. Ansatte med
forskerkompetanse kan bli brukt som forelesere i internundervisning og kan
veilede LIS som ønsker å delta i større eller mindre forskningsprosjekt.
2.6
Vurdering av læringsmål og
evalueringskollegium
Læringsaktiviteter skal fortløpende føres inn i
Kompetanseportalen slik at de ulike læringsmål kan godkjennes. Det fremkommer
for hver læringsaktivitet om du skal sende læringsaktiviteten til godkjenning
hos din veileder, supervisør, evalueringskollegium eller om det kun er egenregistrering
av gjennomført læringsaktivitet. Når alle læringsaktiviteter innenfor ett
læringsmål er godkjent, sendes hele læringsmålet til godkjenning hos
enhetsleder for LIS. Denne vil så innhente informasjon fra supervisører og
veileder for å ha grunnlag nok til å kunne godkjenne eller avslå læringsmålet.
Enkelte av læringsmålene vil evalueres i fellesskap i Evalueringskollegium, og
enkelte skal ikke godkjennes før helt til slutt av utdanningsløpet. Dette
fremkommer i Kompetanseportalen.
Alle leger i spesialisering skal ha en evaluering
hvert halvår. Dette gjøres i et såkalt Evalueringskollegium. Fra våren 2024
organisere dette ved at alle LIS settes opp til Evalueringskollegium i april og
i oktober. Aktuelle deltakere er kandidaten selv, klinisk veileder,
utdanningsansvarlig overlege, aktuelle supervisører (evt én supervisør som
innhenter informasjon fra øvrige), enhetsleder for LIS og evt. enhetsleder ved
den enheten LIS tjenestegjør.
Gjennomgangen i Evalueringskollegium skal gi grunnlag
for å vurdere LIS sin progresjon i utdanningen, om tjenesten ved aktuell
læringsarena kan godkjennes, evt. hva som må korrigeres gjøres videre for å
oppnå kompetanse og legge føringer for hva som skal følges opp videre ved neste
læringsarena.
3. Aktuelle læringsarenaer i KPH
KPH
omfatter SSHF sitt samlede tilbud innenfor psykisk helsevern for voksne,
psykisk helsevern for barn og unge og innenfor TSB.
Klinikken
utdanner spesialister i rus- og avhengighetsmedisin i hovedsak på
behandlingsenheter i Arendal og i Kristiansand samt en døgnenhet i
Byglandsfjord som kan være en aktuell læringsarena.
3.1 Avrusning
ARA
har to avgiftningsenheter, én i Arendal og én i Kristiansand som tilbyr
avgiftning for personer med rus- og avhengighetsproblematikk. Det legges vekt
på medisinsk forsvarlig, avklaring og motivering for videre behandling.
Enhetene
har tolv døgnplasser hver og håndterer både elektive innleggelser og subakutte
innleggelser. Enhetene håndterer også akutte innleggelser fra psykiatrien
(Akutt ambulant team).
Personalet består av overlege med spesialitet
i rusmedisin/eller psykiatri, lege i spesialisering, spesialsykepleiere,
sykepleiere, hjelpepleiere og miljøterapeuter.
3.2 Døgnbehandling
ARA
har to enheter som tilbyr rus- og avhengighetsbehandling i døgnrammer.
ARA
Enhet for gruppebehandling ligger i Kristiansand og tilbyr dagbehandling og
døgnbehandling. Dagbehandlingen strekker
seg over 10-14uker med gruppeterapi fire dager pr. uke, psykoedukasjon,
individuelle oppgaver, familieuke og selvstyrte studier med påfølgende
etterbehandling i 12 mnd (2 timer gruppe pr. uke). Døgnbehandlingen er10 ukers
innleggelse med tilnærmet samme innhold som for dagbehandlingen pluss fysisk
trening samt 6-10 uker poliklinisk viderebehandling før pasientene går over til
etterbehandling i 12 mnd (2 timer gruppe pr. uke).
Enheten
har ti døgnplasser og ti plasser i dagbehandlingen.
Personalet
består av overlege med spesialitet i rusmedisin/eller
psykiatri, lege
i spesialisering, psykologspesialist, høyskoleutdannet personell med
gruppeterapikompetanse, hjelpepleiere og miljøterapeuter.
ARA
Døgnenhet Byglandsfjord tilbyr døgnbehandling i inntil seks måneder bestående
av fysisk aktivitet, friluftsliv, seeking safety-basert gruppeterapi, samtaler
med lege og/eller psykolog, rusmestringssamtaler, miljøterapi og medikamentell
behandling.
Enheten
har 15 døgnbehandlingsplasser. Innleggelsestiden er individuelt tilpasset.
Oppholdets lengde avtales etter innkomst og varighet ligger i gjennomsnitt på
tre måneder.
Personalet
består av overlege med spesialitet i rusmedisin/eller
psykiatri,
psykolog, sykepleier/vernepleiere, sosionom, helsefagarbeidere og
miljøterapeuter.
3.3 Rus-
og psykiatri
ARA
Enhet for rus- og psykiatri gir et tverrfaglig utrednings- og kartleggingstilbud
til personer med rusavhengighet og psykiske lidelser i døgnrammer for pasienter
hvor det er vanskelig å få til en god utredning poliklinisk.
Enheten
er lokalisert til Kristiansand og har ti ordinære døgnplasser samt fire
døgnplasser etter Helse- og omsorgstjenesteloven §10-2 (tvunget tilbakehold).
Innleggelsestid er individuelt tilpasset, men ligger vanligvis innenfor to til
åtte uker på de ordinære døgnplassene.
Personale er tverrfaglig sammensatt og består
av overlege med spesialitet i rusmedisin/eller psykiatri, lege i spesialisering,
psykologspesialister, psykolog, sosionom, spesialsykepleiere, sykepleiere,
vernepleiere, miljøterapeuter, hjelpepleiere og miljøarbeidere.
3.4 Poliklinikk
Avdelingen
har til sammen tre polikliniske enheter som alle har stedlige team i både
Arendal og Kristiansand. Enhetene tilbyr tverrfaglig spesialisert utredning og
behandling i polikliniske rammer.
-
ARA
Poliklinikk Agder tilbyr samtaler og individuell oppfølging til mennesker over
16 år som har overforbruk eller avhengighet til narkotiske stoffer, alkohol,
vanedannende medikamenter eller anabole steroider. Det gis også poliklinisk
behandlingstilbud for spilleavhengighet (gaming og gambling).
-
ARA
LAR Agder gir spisset oppfølging til pasienter med langvarig og alvorlig
opiatavhengighet som mottar legemiddelassistert rehabilitering (LAR).
-
ARA
Ambulant tilbyr ambulant tverrfaglig spesialisert rusbehandling til pasienter
som ikke kan nyttiggjøre seg ordinære polikliniske tjenester. Ambulante
tjenester gis blant annet etter FACT-modellen.
Enhetene
er tverrfaglig sammensatt med overleger med spesialitet i rusmedisin/eller
psykiatri, LIS, psykologer/psykologspesialister, sosionomer, sykepleiere,
vernepleiere og annet høyskoleutdannet personell, vanligvis med videreutdanning
innenfor fagområdene.
3.5 Psykiatrisk sykehusavdeling (PSA)
Kristiansand:
-
Akuttpsykiatri:
Psykiatrisk akuttmottak (PAM) med innleggelse hovedsakelig <72 timer. Ti
sengeplasser. Subakuttenhet med innleggelse med varighet inntil tolv dager. Ti
sengeplasser.
-
Enhet
for tidlig utredning av psykoselidelser. Enhet for tidlig utredning av
psykoselidelser tar imot pasienter over 18 år med mistanke om eller
identifisert psykoselidelse, også inkluderer rusutløst psykose, og pasienter
med maniske episoder og psykose. Ti sengeplasser. Oppgaver i enheten er
utredning av tidlig psykose, utredning av psykoselidelser, tverrfaglig
utredning og behandling, pårørendeoppfølging, -veiledning.
-
Enhet
for psykose og ruslidelser. Enhet for psykose- og ruslidelser tar imot
pasienter med alle psykoselidelser, også der det er kombinert med suicidalitet,
sterk uro, forvirringstilstand og rus, inkluderer pasienter med bipolar lidelse
med psykoseproblematikk. Ti sengeplasser.
Enheten skal tilby utredning, behandling, veiledning til kommune og
samarbeidspartnere, pårørendesamarbeid.
-
Forsterket
enhet for psykose og ruslidelser: Forsterket enhet for psykose- og ruslidelser tar
imot pasienter med alle psykoselidelser, også der det er kombinert med
suicidalitet, sterk uro, forvirringstilstand og rus, inkludert pasienter med
bipolar lidelse med psykoseproblematikk. Ti sengeplasser.
Enheten skal tilby utredning, behandling, veiledning til kommune og
samarbeidspartnere, pårørendesamarbeid.
-
Enhet
for sikkerhetspsykiatri. Skal kunne ta imot pasienter med en alvorlig psykisk
lidelse kombinert med voldsproblematikk, og pasienter dømt til særreaksjon dom
til tvungen helsevern etter straffeloven § 62 ut fra en samlet klinisk
vurdering. Ti sengeplasser.
-
Enhet
for alderspsykiatri og kognitiv svikt. Tar imot pasienter med alvorlig psykisk
lidelse som debuterer etter fylte 65 år, pasienter med demens og betydelige
atferdsproblemer og/eller betydelige psykiatriske symptomer, pasienter med
mistanke om demens under 65 år, behov for andrelinjekompetanse, og pasienter
over 65 år med alvorlig psykiatrisk lidelse og komorbide aldersrelaterte
tilstander. Ti sengeplasser.
Arendal:
-
Akuttpsykiatri:
Akuttenhet A er en av to
akuttenheter i Psykiatrisk sykehusavdeling, Seksjon Arendal. Enheten har åtte
sengeplasser, hvorav en er skjermet enhet. Akuttenhet B har ni sengeplasser,
hvorav en er skjermet enhet. Akuttenhetene tilhører spesialisthelsetjenesten i
Psykiatrisk sykehusavdeling (PSA) i Arendal. Enhetene er lokalisert i
psykiatribygget 1. etasje, i hovedbygget.
-
Psykoseenhet:
Enhet D er en del av PSA
seksjon Arendal, og har som formål å drive utredning, behandling og
rehabilitering av pasienter med alvorlige psykoselidelser. Enhet D er
lokalisert i Psykiatribygget, 1. etg. i nybygget i Arendal. Enheten har ti
sengeplasser, skjermingsenheten kommer i tillegg.
3.6 Distriktspsykiatriske avdelinger
Kristiansand:
-
DPS
Solvang: Allmennpsykiatrisk poliklinikk og døgnpost med 20 senger. Spesialisert
OCD-team. FACT-team.
-
DPS
Strømme: Allmennpsykiatrisk poliklinikk og døgnpost med 25 senger. Ambulant
akutteam. Tjenestene i Mandal består av et rehabiliteringsteam og et
allmenteam.
Arendal:
-
DPS
Østre Agder: Allmennpsykiatrisk poliklinikk og døgnpost med 20 senger.
FACT-team. Ambulant akutteam. Spesialisert gruppetilbud for
personlighetsproblematikk (skjematerapi og DBT). Spesialisert enhet for
spiseforstyrrelser (døgn, dag og poliklinikk).
Underavdelinger: Poliklinikk vest/Grimstad, poliklinikk øst/Tvedestrand.
Lister:
DPS Lister:
-
Allmennpsykiatrisk
poliklinikk og døgnpost med åtte senger. Poliklinisk enhet har lokaler i
Kvinesdal, Flekkefjord og Farsund. Døgnenheten er lokalisert til Kvinesdal.
-
Ambulant
og akutteam, som ivaretar pasienter med langvarig alvorlig psykisk lidelse samt
akutte og subakutte henvendelser.
3.7 Avdeling for barne- og ungdomspsykiatri (ABUP)
3.8
Poliklinikker
i Arendal, Kristiansand, Lillesand, Mandal, Farsund og Flekkefjord.
Døgnenhet
lokalisert i Kristiansand. Skal kunne ta imot barn og unge i alderen 13-18 år
som trenger innleggelse i psykisk helsevern. ABUP døgn skal tilbys først der
andre tiltak er prøvd ut, være seg poliklinisk -, dagtilbud og/eller ambulant
tilbud. Dette med unntak av der det oppstår akutte kriser. Skal ivareta både
akuttfunksjon og elektiv funksjon. Ti sengeplasser.
4.
Utdanningsutvalg
Ansvaret
for spesialistutdannelsen i rus- og avhengighetsmedisin er av klinikkdirektøren
delegert til avdelingssjef. I ARA er LIS organisert under enhetsleder i enheten
“ARA LIS” som har det daglige ansvaret for spesialiseringsløpene. Utdanningen
organiseres og overvåkes av Utdanningsutvalget. Utvalget møtes ca to ganger
hvert halvår. Tema som drøftes er bl.a. plan for internundervisning, endringer
i utdanningsordning, spørsmål vedr. godkjenning av tjeneste, vurdering av
eventuelle nye læringsarenaer, registrering av læringsaktiviteter,
gjennomføring av halvårsevaluering og evalueringskollegium,
forskning/forbedringsarbeid, fordypningstid og samling for veiledere og
kandidater.
Utdanningsutvalget
ledes av avdelingens utdanningsansvarlige overlege. Denne skal ha avsatt tid (inntil
40% stilling) for å følge opp jobb som utdanningsansvarlig og leder av
Utdanningsutvalget. I tillegg består utvalget av én overlege som representerer
poliklinikkene, én overlege som representerer døgnpostene og to LIS. Gruppen av
LIS 2/3 peker selv ut sine representanter, og det er ønskelig med
representasjon fra både Arendal og Kristiansand. Avdelingssjef eller øvrig
ledelse deltar etter behov.
Kontaktinformasjon:
For spørsmål om spesialistutdanningen ta kontakt
med:
Utdanningsansvarlig
overlege Ann Kristin Gram, ankgra@sshf.no
Enhetsleder
for LIS, Frode Nordhelle, Frode.Nordhelle@sshf.no
Avdelingssjef
Frode Dunsæd, Frode.Dunsaed@sshf.no
For mer informasjon se avdelingens nettsted: ARA
Avdeling for rus- og avhengighetsbehandling - Sørlandet sykehus (sshf.no)
Vedlegg 1: Målbeskrivelse
og gjennomføringsplan for Rus- og avhengighetsmedisin
Vedlegg 3: Beskrivelse av
obligatorisk terapiveiledning
for kandidater
til spesialiteten rus- og avhengighetsmedisin