Om utdanningsvirksomheten
Sørlandet sykehus HF (SSHF) er Agders største
kompetansebedrift med over 7000 ansatte fordelt på ulike lokasjoner, hvorav rundt
280 er Leger i spesialisering (LIS) 2/3. SSHF er områdesykehus for Agder med en
befolkning på over 320 000 innbyggere, og har behandlingstilbud innen
fysisk og psykisk helse og avhengighetsbehandling. De somatiske sykehusene
ligger i Arendal, Kristiansand og Flekkefjord, og psykiatriske
sykehusavdelinger er lokalisert i Arendal og Kristiansand. I tillegg har vi
distriktspsykiatriske enheter og barne- og ungdomspsykiatriske enheter i
Kristiansand, Lindesnes, Kvinesdal, Farsund, Flekkefjord, Arendal, Lillesand,
Grimstad og Tvedestrand.
Per 2025 tilbyr vi LIS-utdanning innenfor 34 ulike
spesialiteter.
Om Revmatologisk seksjon, medisinsk avdeling SSK,
SSHF
Seksjonen har 7 overlegestillinger (inkl. seksjonsleder) og 3
faste LIS-stillinger.
I tillegg har seksjonen en 20 % forskerstilling (og 20%
forskningssykepleier stilling) som er finansiert av
forskningsenheten.
Seksjonens hovedaktivitet er poliklinisk virksomhet ved SSK.
LIS har kun arbeidssted i Kristiansand. Alle overlegene har hovedarbeidssted
ved SSK, en har ambulerende tjeneste til SSA. Pr april 2025 er det revmatolog
ved poliklinikken i Arendal maks 1 dag pr måned.
Revmatologisk seksjon har ingen egne senger. Pasienter som
trenger innleggelse ligger på medisinsk sengepost og ivaretas med tverrfaglig
samarbeid om oppfølging av lege på aktuell indremedisinsk sengepost og
revmatolog.
Poliklinisk oppfølging av barn med revmatologisk sykdom ved
SSHF ivaretas av to leger fra revmatologisk avdeling på utlån til Barne – og ungdomsavdelingen
(BUA), i alt ca 20 % fast stilling. I tillegg kommer øhjelps - og subakutte
vurderinger av barn utover dette. Det er etablert godt samarbeid med
barnerevmatologene RH.
Alle legene i avdelingen deltar i fast turnus på ø-hjelps
funksjon på poliklinikken i Kristiansand. Ø-hjelps-legen ivaretar
tilsynsfunksjon av barn og pasienter ved andre avdelinger i SSHF.
Revmatolog ved SSHF er tilgjengelig fra 08:00 til 17:00 mandag
til fredag. Henvendelser til SSHF om revmatologiske problemstillinger utenom
disse tider ivaretas av medisinsk vakt team SSK.
Seksjonen har sykepleiedrevet infusjons – og
osteoporoseklinikk med kontinuerlig supervisjon/bistand fra legene ved
poliklinikken.
Seksjonen har flere UL-apparater, 2 kapillaroskop,
polarisasjonsmikroskop og DXA-maskin.
Vi har lang erfaring med bruk av kapillaroskopi og god
kompetanse på diagnostiske undersøkelser ved bruk av UL kar og
muskel/skjelett.
Fysioterapeut med spesialkompetanse er tilknyttet seksjonen og
det er tilgang til ergoterapeut, sosionom, ernæringsfysiolog og farmasøyt ved
behov.
Seksjonen har daglig morgenmøte med fast oppsatt
undervisningsplan i tillegg til fast supervisjonsmøte midt på dagen hvor det
diskuteres polikliniske og innlagte pasienter.
Seksjonen har gode rutiner for multidisiplinært samarbeid med
bla medisinsk avdeling SSK og SSA, Kvinneklinikken og revmatologisk avdeling
Rikshospitalet.
Ved kompliserte problemstillinger som krever en bredere
tilnærming henvises pasienter til Nasjonal kompetansetjeneste for revmatologisk
rehabilitering (NKRR) ved Diakonhjemmet sykehus.
Om organisering av spesialiteten
Spesialistutdanningen i
Revmatologi består av LIS1 og LIS3. Etter godkjent LIS1 tjeneste fortsettes
spesialistutdanningen som LIS3, med unike læringsmål for spesialiteten
Revmatologi.
De færreste får anledning til å
stifte spesiell kjennskap til revmatologifaget under medisinstudiet eller som
LIS1. For de fleste LIS3 i revmatologi vil det bety at de må sette seg inn i en
relativt ukjent kategori av sykdommer, undersøkelsesmetodikker, medikamenter og
praktiske ferdigheter i form av Utralydundersøkelse av muskel-skjelett, UL kar,
leddpunksjoner/injeksjoner, mikroskopi av leddvæske og
kapillaroskopi.
Revmatologisk seksjon SSK har
samarbeidsavtale med medisinsk avdeling SSK og SSA, samt nevrologisk avdeling
SSK. I tillegg foreligger det samarbeidsavtale, via den såkalte
gjennomstrømsordningen, med Revmatologisk avd Rikshospitalet (RH).
Om utdanningsløpet
LIS3 i revmatologi kan gjennomføres på minst 5 år med
tentativt opplegg:.
·
Innledning 1 - 1,5 år tjeneste ved Revmatologisk
seksjon SSK
·
2 år tjeneste indremedisin
·
1 - 1,5 år ved Revmatologisk seksjon
SSK
·
Avslutte med minst 6 mndr tjeneste ved
revmatologisk avdeling RH.
LIS3 får tildelt veileder ved ansettelsestidspunkt, og innen 3
uker etter oppstart skal det opprettes en individuell utdanningsplan i
samarbeid mellom LIS og veileder.
De fleste spesifikke læringsmål for revmatologi oppnås ved
klinisk tjeneste i Kristiansand, spesielt gjelder dette revmatisk
inflammatoriske muskel-skjelettsykdommer (artritt, ankyloserende spondylitt,
artrose, osteoporose) som utgjør størstedelen av pasientgrunnlaget vårt.
Noen læringsmål vedrørende avanserte vaskulitt– og
bindevevssykdommer, samt barnerevmatologi (REV-022, REV-029, REV-031, REV-033,
REV-034, REV-038, REV-039, REV-045 til REV-048, REV-052, REV-054, REV-055,
REV-057, REV-058) oppnås først etter fullført tjeneste RH, hovedsakelig pga
manglende volum på disse pasientgruppene ved SSHF. Det anbefales også tjeneste
ved barnerevma RH for å få oppfylt REV-056 og REV-060.
Alle indremedisinske læringsmål (REV-093 til REV-193, og
læringsmål i nevrologi (REV-103, REV-105, REV-194 til REV-197), for
spesialisering i revmatologi oppnås ved 2 års klinisk tjeneste ved medisinsk
avdeling, som bla innebærer hospitering ved nevrologisk avdeling i felles
rotasjonsordning med indremedisinske LIS.
Introduksjon av nye LIS
Nye LIS får i løpet av den første uken
·
Omvisning på sykehuset, seksjonsspesifikk
presentasjon (informasjon om seksjonens, drift, logistikk, poliklinikkrutiner,
supervisjonsrutiner, veiledningsrutiner, oppgavefordeling, nyttige
nettsider/oppslagsverk, prosedyrer).
·
Opplæring i digitale verktøy som: DIPS,
Metavision, Talegjenkjenning, GTI, GAT, personalportalen, Kompetanseportalen,
EK Web (prosedyrer) mm.
·
Obligatoriske e-læringskurs.
·
Introduksjon i klinisk leddundersøkelse, bruk av
UL , mikroskopi av leddvæske mm.
·
Introduksjon av fysioterapeutens og
sykepleiernes arbeidsområder.
Avhengig av tidligere arbeidserfaring settes det i samarbeid
med ny LIS3 opp en arbeidsplan for poliklinikk og andre arbeidsoppgaver første
tiden. Denne planen blir fortløpende justert avhengig av forventninger fra
seksjonsleder og tilbakemeldinger fra LIS og dennes veileder. Det legges opp
til flere felles pasientkonsultasjoner med overlege helt i starten for å
avklare behovet for supervisjon.
Internundervisning og kurs
Seksjonen oppfyller kravet om 70 timers fagspesifikk
internundervisning pr år.
Det foreligger hvert halvår oppdatert langtidsplan for
internundervisning for å sikre at alle relevante emner dekkes. Det er utpekt en
undervisningsansvarlig overlege (pr April 2025 Martyna Dobel-Rynning) som har
ansvar for dette.
Aktuelle temaer knyttes til læringsmål i
læringsmålsplanen.
Vi har fast undervisning mandag og torsdag, i forbindelse med
morgenmøtene. Alle legene ved seksjonen deltar aktivt i undervisningen, og det
oppfordres til akademisk tilnærming. En stor del av undervisningen er basert på
litteraturgjennomgang og presentasjon av aktuelle vitenskapelige
artikler.
Vi har stort fokus på læring med gjennomgang av kasuistikker
for generell kunnskapsdeling. I tillegg til fast teoretisk undervisning har vi
ved behov praktisk undervisning i UL undersøkelse eller kapillaroskopi
etc.
Det er ukentlig fellesundervisning for alle leger ved SSK, som
ikke inngår i de obligatoriske undervisningstimene.
Opplæring i UL undersøkelse av ledd og kar,
leddpunksjoner/injeksjoner, mikroskopi samt kapillaroskopi foregår i hovedsak i
forbindelse med løpende pasientvurderinger i poliklinikken.
Mer målrettet undervisning i UL kar tilbys LIS3 som er kommet
lengst i spesialiseringen.
Alle LIS3 har tariffestet rett til 10 dager fri pr år for
deltagelse på (obligatoriske) kurs.
LIS3 kan i tillegg få anledning til å delta på nasjonale og
internasjonale møter/kongresser såfremt LIS3 som har gjort vitenskapelig
arbeid/utarbeidet poster eller annet materiale til presentasjon på aktuelle
møte/kongress.
Kurs - fra og med høsten 2025
·
Inflammatoriske leddsykdommer hos voksne
·
Barnerevmatologi
·
Vaskulittsykdommer
·
Bindevevssykdommer og klinisk immunologi
·
Farmakologi ved revmatiske sykdommer
·
Ultralyddiagnostikk del 1: Sonoanatomi
·
Ultralyddiagnostikk del 2: Sonopatologi
Den tidligere kursrekken avsluttes høsten 2025 hvor kurs i
Klinisk immunologi,
laboratoriediagnostikk og Moderne bildediagnostikk arrangeres
for siste gang.
Simulering og ferdighetstrening
Ferdighetstrening foregår i hovedsak som ledd i klinisk
tjeneste under supervisjon.
Det organiseres felles UL undervisning av leddundersøkelse med
injeksjonsteknikk og leddvæskeundersøkelse i mikroskop, eller UL kar ved
behov.
I forbindelse med indremedisinsk tjeneste deltar LIS i
simulering bla for å lære prosedyrer, feks i akuttmedisin.
Forskning
De av legene i seksjonen som har PhD tillegges et særlig
ansvar for å knytte akademisk kompetanse til den kliniske hverdagen. Det
tilstrebes at alle søker i aktuell litteratur ved gjennomgang av spesielle
kliniske problemstillinger, på den måten forventes at også LIS tilegner seg en
akademisk arbeidsmetode.
Legene som har forskningskompetanse har hovedansvar for
undervisning i forskningsmetodikk, statistiske begrep og
artikkelskriving.
Det legges opp til at alle LIS tildeles et prosjekt ila
utdanningsløpet; f.eks et internt kvalitetssikringsprosjekt, et
kompetansehevende prosjekt, eller et lite forskningsprosjekt som kan avsluttes
med en publikasjon i tidsskrift eller en posterpresentasjon på kongress. LIS
med allerede gjennomført PhD kan få fritak for dette.
Seksjonen er involvert i ulike interne
kvalitets/forskningsprosjekter, nasjonale registre (NorArtritt, NorVas,
RevNatus, fremtidig forhåpentligvis også NOBAREV) og eksterne studier, inklusiv
ulike prosjekter utgående fra bla Diakonhjemmet og RH.
Forskningsseksjonen ved SSHF er organisert under
Fagavdelingen. Seksjonen legger til rett for forskere, særlig med tanke på
doktorgradsløp, godkjenning av forskningsprosjekter og påser at regler for god
forskningsetikk følges.
Felles kompetansemål (FKM)
Felles kompetansemål er en integrert del av LIS-utdanningen
ved SSHF. Hver spesialitet sørger for at relevante læringsmål oppnås gjennom
klinisk praksis, internundervisning og gruppeveiledning.
Det er utarbeidet flere lokale læringsaktiviteter som skal
sikre nødvendig opplæring i enkelte læringsmål for FKM. Dette inkluderer både
heldagskurs, filmer og e-læring.
Det er også tilgjengelig flere e-læringskurs og podcaster som
er utarbeidet regionalt og/eller nasjonalt.
Administrasjon og ledelse er et anbefalt/obligatorisk kurs for
LIS, og arrangeres i alle fire helseregioner, minimum to ganger per år i hver
region. Her kan man finne langtidsplaner over kurs. Det anbefales i
utgangspunktet at dette gjennomføres mot slutten av
spesialistutdanningen.
Organisering av veiledning, supervisjon og
kompetansevurdering
Veiledning
LIS skal få tildelt veileder ved oppstart i sin stilling ved
SSHF. Det skal legges til rette for at første veiledningssamtale finner sted
innen de første 3 ukene. Det skal videre settes av 1 veiledningstime i
arbeidsplanen per måned.
Minst hver 6. måned skal det gjennomføres en
progresjonssamtale med oppdatering av LIS-ens individuelle
utdanningsplan.
SSHF har utarbeidet en egen kompetanseplan for veiledere som
inneholder informasjon knyttet til spesialistforskriften, nasjonal veileder og
retningslinjer. Det er også utarbeidet en egen lokal funksjonsbeskrivelse for
veilederrollen.
Veileder for LIS 2/3 skal være godkjent spesialist i en av spesialitetene med
felles faglig plattform for utdanningens andre del eller i den aktuelle
spesialiteten for utdanningens tredje del. Veiledere skal ha gjennomgått
veiledningskurs som arrangeres lokalt.
Det skal skrives referat fra veiledningssamtalene i
Kompetanseportalen.
Det er avsatt faste møtetidspunkt for LIS og veileder en gang
i mnd, sekretær på seksjonen sørger for at dette ivaretas. LIS skriver referat
fra møtene. Det er løpende dialog mellom LIS og veileder som deltar i
evalueringskollegiet ift avklaring av den enkeltes progresjon og gjennomføring
av læringsmål.
Det avsettes faste dager til fordypning i gjennomsnitt 1 dag
hver 2. uke ihht til tariffavtalen. Det forventes at fordypningstid brukes til
faglig fordypning, ikke regulært klinisk etterarbeid.
Organisering av supervisjon på den enkelte
avdeling/seksjon
Seksjonen legger vekt på god supervisjon. Spesialist i
Revmatologi er alltid tilgjengelig for supervisjon av LIS. Det er etablert
faste møter hver dag for nødvendig drøfting av pasientkasus. Alle overleger,
med unntak av seksjonsleder) roterer på supervisjonsfunksjonen.
Kompetansevurdering
LIS skal vurderes systematisk gjennom hele
utdanningsløpet.
Kompetanseportalen brukes for å dokumentere læringsaktiviteter
og oppnådde læringsmål. Det vil være angitt på hver læringsaktivitet om du skal
sende læringsaktiviteten til godkjenning hos din veileder, en supervisør, et
evalueringskollegium eller om det kun er egenregistrering av gjennomført
læringsaktivitet. Når læringsaktiviteter er gjennomført og LIS, i samarbeid med
sin veileder, anser læringsmålet som oppnådd, sendes dette til avdelingsleder
for endelig godkjenning.
SSHF har utarbeidet en egen mal for evalueringskollegium.
Malen er bygget på Helsedirektoratets veileder i vurdering av kompetanse hos
leger i spesialisering og baserer seg spesielt på vurderingsverktøyene Mini-CEX
og NOTSS.
Ved revmatologisk seksjon er det leder som godkjenner
læringsmål i samråd med evalueringskollegiet som gjennomføres minst en gang pr
halvår.
Leder har overordnet ansvar for at læringsmål vurderes og
godkjennes.
Individuell utdanningsplan (IUP)
For å sikre at LIS har progresjon i utdanningen skal LIS i
samarbeid med veileder opprette en individuell utdanningsplan (IUP). Leder er
ansvarlig for at dette gjøres innen 3 uker etter tiltredelse, og planen skal
oppdateres hvert halvår. Dette gjelder både ved fast og midlertidig
ansettelse.
Det er utformet en egen kompetanseplan «SSHF – dokumentasjon
individuell utdanningsplan LIS» i Kompetanseportalen. Her skal LIS laste opp
IUP hvert halvår. Tidligere planer vil da også ligge tilgjengelig.
IUP skal inneholde oppdatert informasjon om overordnet
utdanningsløp, læringsmål, kurs, internundervisning og fremdriftsplan for
kommende halvår. Planen kan ligge til grunn for veiledningssamtaler og til bruk
i vurderingskollegium. Den vil også gi viktig informasjon til leder for
planlegging av rotasjoner innad i foretaket og gjennomstrømningsstilling til
andre samarbeidende foretak.
Utdanningsutvalg og utdanningsansvarlig
overlege
Utdanningsutvalget består av seksjonsoverlege (prof PhD Glenn
Haugeberg), utdanningsansvarlig overlege (Hege Kilander Høiberg) og en
LIS3.
Det legges vekt på å involvere LIS i organisering og
forbedring av LIS-utdanningen.
Tillitsvalgte
LIS3 ved revmatologisk seksjon har egen tillitsvalgt (TV). Det
tilstrebes faste møter mellom TV og seksjonsleder. Videre har SSHF
klinikktillitsvalgt for Ylf for SSK og SSA, og foretakstillitsvalgt for
SSHF.
Overlegene har egen tillitsvalgt.
Kontakt
For spørsmål om spesialistutdanningen ta kontakt med:
Seksjonsleder Professor dr.med. Glenn Haugeberg, Revmatologisk seksjon,
Medisinsk avdeling Kristiansand, SSHF. Tlf: 3807 3142
Evaluering og revisjon av
utdanningsplanen
Dato for siste revisjon april 2025, Hege K Høiberg.