Utdanningsplan for leger i spesialisering i anestesiologi ved Sørlandet Sykehus
Innledning
Medisinstudiet gir lite kunnskaper og ferdigheter i anestesi. Som ny lege i spesialisering (LIS) trer man derfor inn i en ny verden med potente medisiner, pasienter med luftveisproblemer, kritisk syke intensivpasienter, tett kontakt med medisinsk teknisk utstyr og mye annet ukjent. Den eneste gode måten å komme inn i denne verdenen på, er å trå litt ydmykt og lære av kollegaer, og da ikke minst av erfarne anestesi- og intensivsykepleiere. Disse vil du arbeide tett sammen med, og det er ikke alltid lett å finne balansen mellom ydmykhet og selvsikkerhet. Vårt råd er: vær åpen for å lære, spør mye, prøv å la være å gå i forsvar når andre stiller spørsmål ved din handlemåte. Hvis du tidlig klarer å få en god allianse med sykepleierne vil de være uvurderlige støttespillere. Går ikke dette, vil du jobbe mye i motbakke. Føler du deg usikker, skal du ta kontakt med en av de andre legene for råd!
Måten en lærer på, og hvor fort det går er individuell. Hvor tidlig du kan arbeide uten tett supervisjon varierer. Det er viktig å akseptere at noen trenger lengre tid på teoretiske problemstillinger, mens andre plundrer lengre med håndverket. Det er viktig å gjøre utdanningen målrettet og monitorere seg selv og sin faglige utvikling sammen med veileder.
Hverdagen i vår avdeling kan være hektisk, men også svært spennende og givende. Du skal forholde deg til alt fra purringer på preoperative tilsyn, til hjertestans og til pårørende til døende pasienter. Å takle alt dette med ro og faglig dyktighet hele tiden er det få eller ingen som klarer. Men etter hvert lærer du deg effektivitet og smidighet, å ha mange baller i lufta, og øyeblikkene med den gode følelsen av å mestre blir stadig flere.
Om utdanningsvirksomheten
Sørlandet sykehus er Agders største kompetansebedrift, med over 7000 ansatte fordelt på ulike lokasjoner. SSHF har ansvar for spesialisthelsetjenester innen fysisk og psykisk helse og avhengighetsbehandling. Sykehusene ligger i Arendal (SSA), Kristiansand (SSK) og Flekkefjord (SSF). I tillegg har vi distriktspsykiatriske sentre (DPS) og poliklinikker flere andre steder i Agder. Det er årlig over 550 000 pasientbehandlinger i Sørlandet sykehus.
Om organisering av spesialiteten
Anestesileger er organisert i en egen enhet under Anestesi-, Intensiv- og Operasjonsavdelingen (AIO). Enhetsleder for anestesilegene har personalansvar for LIS. Avdelingssjef har ansvar for å velge representanter til utdanningsutvalget, og for å følge opp at disse organiserer utdanningen i avdelingen. Utdanningsutvalget sørger for at anestesi-LIS får tildelt en veileder ved oppstart. LIS og veileder skal sammen utarbeide en individuell utdanningsplan (IUP) senest tre uker etter tiltredelse. Denne skal videre oppdateres hver 6. måned.
Om avdelingen/seksjonen i SSHF
AIO SSA
Pr. 1. januar 2022 har avdelingen 14 overleger og 6 leger i spesialisering. 4 av overlegene har delt stilling (50/50) på Luftambulansen. 1 overlege har akademisk kompetanse (PhD grad), mens 1 overlege er PhD-kandidat. Avdelingen har 8- delt for- og bakvakt. Vi har en bred anestesiologisk aktivitet, foruten kar-, thorax- og nevrokirurgi. Vi utfører ca. 11 000 anestesier årlig. Vi behandler barn og voksne (i hovedsak ned til 1 års alder), innen alle ASA klasser. Intensivavdelingen har hovedvekt av medisinske pasienter, særlig mange hjertepasienter pga. PCI- senteret som er lokalisert på SSA. Vi mottar de fleste hjertestanspasienter i Agder og Telemark. Vi har årlig 500-600 respiratordøgn, i tillegg til utstrakt bruk av NIV behandling.
AIO SSK
Pr. 1. januar 2022 har avdelingen 22 overleger og 7 leger i spesialisering (LIS). 3 overleger har akademisk kompetanse (PhD grad), en overlege er tilmeldt PhD programmet. 6 overleger har LIS veilederkurs. Avdelingen har 8-delt primærvakt, 9-delt tilstede bakvakt og 4 delt komptetansevakt (spesialister). AIO utfører årlig ca. 10 000 anestesier. Av disse er ca. 1000 barn under 10 år, hvor av ca. 200 er barn under 4 år. Det er lagt til rette for at anestesi-LIS kan følge opp utvalgte pasienter de har hatt anestesi på i postoperativ fase. På Intensivavdelingen er det årlig ca. 2000 intensivpasient-døgn, ca. 1000 respiratordøgn og ca. 500 intermediærpasient-døgn.
Om utdanningsløpet
For å bli spesialist i anestesiologi kreves det at man har arbeidet en minstetid på 5 år etter fullført LIS 1, samt at man oppfyller alle læringsmål (136 pr. 01.01.22), læringsaktiviteter og felles kompetansemål. Dette er beskrevet nærmere her: Anestesiologi - Helsedirektoratet. Fullførte mål og aktiviteter registreres elektronisk i Kompetanseportalen. Anestesi-LIS får opplæring i Kompetanseportalen ved ansettelse.
AIO SSA
Introduksjonsfasen strekker seg over ca. 3 måneder og inkluderer blant annet ukentlige følgevakter. Etter endt introduksjon følger LIS avdelingens vanlige drift og roterer regelmessig mellom alle avdelingens ulike oppgaver. Man tilbringer blant annet en uke i strekk på intensiv hver 7. uke før helgevakt. Første året som anestesi-LIS har man bakvakt på huset hele døgnet. Etter dette er bakvakt tilstede til kl. 21 på hverdager og kl. 16 i helg, men er tilgjengelig på telefon og for utrykning hele døgnet. LIS deltar aktivt i internundervisning, prosedyreskriving under supervisjon og prioriteres for regelmessige studiedager og aktuelle kurs. Ved interesse kan de også medvirke i studier som avdelingen og sykehuset deltar i.
AIO SSK
Introduksjonsfasen for anestesi-LIS strekker seg over ca. 3 måneder inkludert følgevakter. Etter introduksjonsfasen skal anestesi-LIS skaffe seg mer generell kunnskap og ferdighet i faget, og utdype det man alt har lært. Dette skjer ved deltakelse i avdelingens vanlige drift inkludert vakt, internundervisning, supervisjon og ved obligatoriske kurs for spesialiteten. Anestesi- LIS må også drive selvstudium.
Anestesi-LIS er regelmessig stasjonert på intensiv seksjonen. Etter større operasjoner bør LIS følge sine egne pasienter til intensiv, skrive program inklusive Metavision (elektronisk kurve) og få det evaluert av intensivlege (supervisjon). Hvis mulig følger LIS opp sin egen pasient dagen etter på intensiv/ evt. skriver ut pasienten med ordinasjon i Metavision og evt. epidural-sjekk.
Andre læringsarenaer for anestesi-LIS ved AIO SSA og SSK
Luftambulanse:
Luftambulansen SSHF er lokalisert i Arendal og har ca. 700 iverksatte oppdrag årlig, hvorav ca. 2/3 er medisinske oppdrag, inkludert hjertestans, og ca. 1/3 er traumatologi. 10 % er legebiloppdrag. Luftambulansen får ca. 40 forespørsler om søk/redning i året. Anestesi-LIS har anledning til å hospitere på onsdager etter avtale med seksjonsoverlege Lars Jacobsen. Aktuelle kliniske læringsmål (jfr. Kliniske læringsmål - Helsedirektoratet) er ANE-040, ANE-045, ANE-046, ANE-047 og ANE-048.
Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK):
Anestesi-LIS har anledning til å hospitere ved AMK. Aktuelle læringsmål er ANE-046 og ANE-047
Intensivtransport:
SSHF har en vaktordning med intensivtransport med ambulanse som anestesi-LIS med erfaring kan delta i. Deltagelse forutsetter lokalt kurs med sertifisering og utsjekk. Aktuelle kliniske læringsmål er ANE-046, ANE-047, ANE-048 og ANE-083.
Tverrfaglig smertepoliklinikk – AFR Kongsgård:
Avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering (AFR) på Kongsgård i Kristiansand har en tverrfaglig smertepoliklinikk. AIO har en hospiteringsordning der anestesi-LIS fra SSA og SSK deltar fire dager under supervisjon med gradvis økende behandlingsansvar. Deretter har man fire nye dager med oppfølging av de samme pasientene. Aktuelle kliniske læringsmål er ANE-126, ANE-127, ANE-128 og ANE-129.
Senter for Kreftbehandling – SFK Kristiansand/ Lindrende avdeling SSA:
Anestesi-LIS ved SSK har mulighet for hospitering på Senter for Kreftbehandling (SFK), og kan der få opplæring i å behandle smerter ved maligne tilstander. Aktuelle kliniske læringsmål er ANE-121, ANE-130, ANE-131 og ANE-132. Anestesi-LIS ved SSA får dekket disse læringsmålene ved tjeneste på Lindrende avdeling SSA.
Medisinsk avdeling SSK og SSA:
Anestesi-LIS kan hospitere ved medisinsk avdeling iht. avtale med AIO SSA og SSK. Det er særlig lunge- og hjertemedisin som bør prioriteres, samt tjeneste i akuttmottak. Aktuelle kliniske læringsmål er ANE-011, ANE-012, ANE-017, ANE-018, ANE-019, ANE-021 og ANE-026.
Barneavdeling SSK:
Det er også anledning til å hospitere ved Barneavdelingen for anestesi-LIS ved SSK iht. avtale med AIO. Aktuelle kliniske læringsmål er ANE-022 og ANE-023. LIS i Arendal dekker delvis disse læringsmålene i egen avdeling, men forventes å fullføre målene ved OUS.
Oslo Universitetssykehus:
Læringsmål i anestesi for hjerte-, lunge-, nevro- og barnekirurgiske inngrep, samt tyngre intensivmedisin krever at anestesi- LIS jobber ved et universitetssykehus. SSHF har avtale med Oslo Universitetssykehus for å oppnå disse læringsmålene.
Endelig læringsmålsfordeling mellom SSHF og OUS vedtatt i Regionale spesialitetsvise rådet våren 2022:
| Delt – hovedansvar signering eget HF etter gjennomført EK | Delt – hovedansvar signering OUS-HF | OUS-HF | HF |
Læringsmål | 22, 23, 35, 52, 53, 72, 75, 81, 100, 105, 111, 112, 124, 133, 134, 135 | 38, 83, 84, 85 | 30, 76, 77, 78 (=136), 79, 80, 82, 94, 95, 106, 107 | 93, 108, 121, 126, 127, 128, 129 |
LM ikke nevnt her ligger under HF der LiS har fast stilling.
Introduksjon av nye LIS
Fase 1 - frem til vaktkompetent:
Introduksjonen av LIS, dvs. de 3 første månedene er hovedsakelig lik ved SSA og SSK
Den første tiden på avdelingen skal anestesi- LIS tilegne seg så mye av helt basale kunnskaper og ferdigheter, slik at man etter ca. 3 måneder kan gå forvakter. Det meste foregår på dagtid, men LIS vil etter kort tid følge vakthavende en stund utover kvelden/ natten.
Ved ansettelse introduseres LIS gradvis for de viktigste retningslinjene og prosedyrene i vår elektroniske metodebok (EKWeb). Denne er tilgjengelig fra alle PC-er på sykehuset.
I Kompetanseportalen finnes det en fane som heter «SSHF – Vakt Anestesi (forvakt)» med oversikt over ting som bør være gjennomgått før LIS begynner å gå vakt.
Nedenfor følger et forslag til organisering av de 3 første månedene på avdelingen, forslaget er satt opp med en form for progresjon, men i praksis får man mange drypp herfra og derfra.
1. måned
2. måned
3. måned
Internundervisning og kurs
Kurs:
Både ved SSK og SSA prioriteres de obligatoriske kursene for LIS (nærmere beskrivelse på denne lenken: Spesialistutdanning i anestesiologi - Spesialisthelsetjenesten). Andre kurs tilrettelegges for ettersom driften tillater det.
Internundervisning:
Utdanningsavdelinger er pålagt å tilby minimum 70 timer internundervisning per kalenderår, noe som innfris ved begge avdelinger.
AIO SSA
Det er faglige møter for anestesilegene tirsdager kl. 15.45-17.00 og fredager kl. 08.00-09.00.
Internundervisningen følger et «årshjul», som sikrer at alle aktuelle læringsmål dekkes i løpet av en to- års periode. Luftveishåndtering, inkl. vanskelig luftvei, samt resuscitering dekkes årlig. Noen av undervisningstimene er avsatt til LIS kollokvier. LIS velger da et tema som presenteres og en egnet overlege er med for supervisjon og faglige innspill. Vi har også jevnlig gjennomgang av meldte avvik i avdelingen, for diskusjon og læring.
Sykepleierne på intensiv og anestesi avvikler fagdager x 2 pr. år, LIS prioriteres til å delta på disse. Det gjennomføres også årlig fagkveld med fokus på barneanestesi, der både anestesisykepleierne og –legene deltar.
AIO SSK
Internundervisningen er til dels obligatoriske tema (ut fra MTU + læringsmål) og dels frie tema. Vi tilstreber at de teoretiske læringsmålene for anestesi-LIS gjennomgås i løpet av en to-års periode («årshjul»)
Medisinsk teknisk utstyr (MTU)
AIO SSA
En del av undervisningstiden brukes også til gjennomgang av MTU, både teoretiske og praktiske aspekter. Vi deltar også årlig på fagdager sammen med anestesi- og intensivsykepleierne der ulikt medisinsk teknisk utstyr gjennomgås. Det forutsettes også en del selvstudium, oversikt over dette finnes i Kompetanseportalen, «MTU Anestesi SSA Leger».
AIO SSK
Anestesilegene får et kursopplegg som inkluderer teoretisk, web-basert og praktisk opplæring i MTU. Man disponerer selv tiden over en 6 ukers periode i vårsemesteret (anestesi) og en 6 ukers periode i høstsemesteret (intensiv). Tirsdagsundervisningene erstattes i disse periodene med tidsrom der utstyr og superbrukere er tilgjengelig for å assistere deltagerne. MTU opplæringen registreres i Kompetanseportalen av deltakerne.
Simulering og ferdighetstrening
Sykehusene i SSHF samarbeider om medisinsk simulering via nettverket SimSørlandet, som p.t. ledes av fagutviklingsoverlege AIO SSK og beredskapssjef SSHF. 3 personer er p.t ansatt i til sammen 150 % stilling som SIM koordinatorer. Organisatorisk er SimSørlandet en del av Fagavdelingen SSHF og samarbeider med Universitetet i Agder blant annet om å arrangere fasilitatorkurs («Train-the-trainer»). SimSørlandet driver et SIM-senter i underetasjen på SSK og har egne nettsider: https://sshf.no/helsefaglig/tjenester/simsorlandet. Anestesi-LIS registrerer utførte simuleringsøvelser i Kompetanseportalen.
AIO SSA
Flere leger har gjennomført fasilitatorkurs. Det gjennomføres ukentlig simulering på nyfødtrescusitering i regi av Barneavdelingen, der anestesileger deltar. Vi har månedlig simulering på intensiv, med gjennomgang av barneintensiv-kasuistikker. Dette arrangeres av Anestesiavdelingen, sykepleiere og leger fra Barneavdelingen deltar.
I tillegg er det regelmessige traumeøvelser i akuttmottaket der hele traumeteamet deltar.
Anestesiavdelingen involveres også jevnlig i medisinske teamøvelser.
Vi tilstreber årlig ferdighetstrening på vanskelig luftvei, inkl. trening på nød cricothyrotomi på kadaver.
AIO SSK
Anestesi-LIS deltar i traumesimulering som arrangeres hver 3. uke, barnesimulering som arrangeres månedlig, og nyfødtsimulering som arrangeres månedlig. Anestesi-LIS deltar i avansert hjerte-lungeredningsøvelse (AHLR) en gang i året. SimSørlandet samarbeider med det nasjonale prosjektet SAFER STROKE om simulatorbasert innføring av mekanisk trombektomi ved hjerneslag. Anestesiavdelingen deltar i hjerneslagøvelser 2-4 ganger i måneden. En anestesi-LIS ved SSK er seniorinstruktør i nyfødtresucitering og leder simuleringsøvelser i dette. Fagutviklingsoverlege AIO SSK er seniorfacilitator i medisinsk simulering. To anestesioverleger driver regelmessig simuleringstrening av anestesilegene i håndtering av vanskelig luftvei. Dette foregår i SIM-senteret på tirsdags ettermiddager.
Felles kompetansemål (FKM)
Det er laget en felles plan for felles kompetansemål for SSHF. Dette kursprogrammet består av 3 dager og vil dekke de fleste læringsmål i FKM. Kursene er utarbeidet av representanter fra biblioteket, lærings- og mestringssenteret, fagenheten og forskningsenheten. Kurset vil kjøres minimum årlig ved alle tre lokalisasjoner og være åpent for alle LIS. Som en del av kurset vil det gis en introduksjon til prosjektoppgaven «kunnskap og forbedring» som er anbefalt gjennomført for alle LIS. For øvrig anbefales det også på veilederkurs at mange av temaene skal gjennomgås på individuell veiledning.
Forskning
Flere overleger ved AIO SSHF har PhD eller er tilmeldt PhD programmet.
SSHF arrangerer 1-2 ganger årlig kurs i forskning, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet som dekker de aktuelle læringsmålene i Felles Kompetansemål (FKM). Kurset inkluderer en kvalitetsforbedringsoppgave. Dette kan være alt fra en clinical audit, til å oppdatere en prosedyre eller se på mulige løsninger på en problemstilling man har i avdelingen. Eks pasientlogistikk, pasientforløp, m.m. På kursdagen vil LIS få bistand fra Forskningsenheten, Kvalitet og pasientsikkerhetsenheten og Medisinsk bibliotek til å begynne med sitt prosjekt. Som en del av forberedelsene til kurset skal LIS sammen med leder/veileder finne en problemstilling de ønsker å se på som prosjektoppgave.
Ved AIO SSA har man de siste årene deltatt i flere multisenterstudier, blant annet TTM2 (Targeted Temperature Management after out- of- hospital cardiac arrest trial 2). LIS får alltid tilbud og oppfordres til å bidra i disse studiene.
Supervisjon og veiledning
Utdanningsutvalgene velger å skille mellom veiledning og supervisjon, selv om det iblant kan være glidende overganger.
Med supervisjon mener vi den daglige instruksjonen eller «mester-svenn-læringen», hjelp og råd i forbindelse med gjennomføring av konkrete arbeidsoppgaver, håndtering av akutte problemer, osv.
Veiledning er samtaler som skal styrke den faglige utviklingen i vid forstand hos leger i spesialisering. Veiledning tar utgangspunkt i disse legenes utdanningsbehov og faglige interesser slik de kommer til uttrykk i deres daglige arbeid. Samtalene skal bidra til at kandidatene:
• får hjelp til å løse spørsmål/oppgaver de står overfor
• tar mer profesjonelle beslutninger
• kan reflektere over sin egen medisinske praksis
Organisering av supervisjon
Supervisjon for LIS er definert som et felles ansvar for alle overleger i avdelingen. Anestesi-LIS på operasjon har til enhver tid navngitt spesialist tilgjengelig for sine stuer, det samme gjelder for PO, intensiv, akuttmottak og utpost. På vakttid er spesialist til stede 24/7 ved SSK. Ved SSA er spesialist tilstede hele døgnet det første året LIS går vakt. Etter dette er spesialist
tilgjengelig på telefon og for utrykning hele døgnet, men tilstede til kl. 21 på hverdager og kl. 16 i helg.
Veiledning og faglig utvikling
Alle LIS har en individuell veileder, som også har hovedansvar for å godkjenne læringsmål og -aktiviteter i Kompetanseportalen.
AIO SSA
Det satt av tid hver måned for veiledning av alle LIS. I starten kan det være behov for hyppigere veiledning og det avtales da individuelt med veileder. De fleste LIS har samme vaktplan som veileder, som derfor også fungerer som bakvakt. Avdelingen avholder evalueringskollegium to ganger årlig, der den enkelte LIS evalueres i en større gruppe. LIS skal få tilbakemelding av veileder i etterkant av dette møtet. Ellers har LIS regelmessige studiedager avsatt i arbeidsplanen. De utfordres også på å delta i utarbeidelse av prosedyrer, studier og registreringsarbeid.
AIO SSK
Veiledning av anestesi-LIS vil settes inn i arbeidsplanene for alle LIS og veiledere. Det vil tas sikte på ca.1 gang pr mnd, men noe hyppigere i starten og noe sjeldnere lengre ut i LIS-løpene. Avdelingene har også gruppeveiledning på undervisningsplanen. Det planlegges felles overlegemøter i avdelingene hvor den enkelte LIS tas opp i plenum.
Faglig fordypning (lesedager) er lagt inn i plan, og faglige møter holdes på tidspunkter som er utenfor avdelingens kjernetid for drift.
Vurdering og dokumentasjon av oppnådde læringsmål
Dokumentasjon av oppnådde læringsmål gjennomføres i Kompetanseportalen. Det vil være angitt på hver læringsaktivitet om LIS skal sende læringsaktiviteten til godkjenning hos veileder, en supervisør, et evalueringskollegium eller om det kun er egenregistrering av gjennomført læringsaktivitet. Etter at alle læringsaktivitetene er gjennomført skal LIS sende hele læringsmålet til endelig godkjenning hos sin avdelingssjef. Noen avdelingssjefer har delegert godkjenningen av en del læringsmål til seksjonsledere eller andre, og det vil være markert i Kompetanseportalen. LIS og veileder skal sammen vurdere progresjonen i utdanningen minst halvårlig. Leder har overordnet ansvar for at læringsmål vurderes og godkjennes.
Individuell utdanningsplan
Ved tilsetting vil det utarbeides en individuell utdanningsplan for LIS, som viser hva LIS skal gjennomføre (læringsmål, læringsaktiviteter og læringsarenaer) og planlagt progresjon i dette, basert på hvor i utdanningsløpet LIS starter. Den individuelle utdanningsplanen utarbeides av LIS i samarbeid med veileder og evt. utdanningsansvarlig overlege. Planen skal lagres i Kompetanseportalen og revideres hvert halvår.
Utdanningsutvalg og utdanningsansvarlig overlege
Utdanningsutvalget har en viktig jobb med å følge opp spesialistutdanningen. Deltakere fra utdanningsutvalget har deltatt inn i arbeidet med ny spesialiststruktur og er representanter i Regionale Spesialitetsvise råd for anestesi
AIO SSA
Utdanningsutvalget ved SSA består av utdanningsansvarlig overlege, enhetsleder for anestesilegene, medisinskfaglig ansvarlig overlege, avdelingsleder og LIS representant. Utvalget har regelmessige møter.
AIO-SSK
Utdanningsutvalget består av to overleger og en LIS, samt representanter fra ledergruppen ved AIO SSK. Utdanningsutvalget har regelmessige møter. LIS i utdanningsutvalget har gjort en grundig gjennomgang av utdanningsplan i kompetanseplanen og har kommet med nyttige innspill som vil bli fulgt opp lokalt og sentralt. LIS bistår med planlegging av internundervisning, SIM/ferdighetstrening og MTU opplæring. Utdanningsutvalgets leder har en deltidsstilling som utdanningsansvarlig overlege, med definert funksjonsbeskrivelse i prosedyre/ kvalitetssystemet EKWeb
Tillitsvalgte
AIO SSA
Det er egen tillitsvalgt både for LIS og overleger. LIS kan ta eventuelle spørsmål opp med tillitsvalgt, som igjen vil ta dette videre med enhetsleder eller utdanningsutvalg.
AIO SSK
LIS sine interesser ivaretas ved kommunikasjon både med LIS tillitsvalgt og overlegetillitsvalg, samt med de respektive veiledere.
Det er fast avsatt tid til gruppeveiledning hvor det er åpent for å diskutere både faglige og organisatoriske / arbeidsmiljømessige spørsmål. Det er lagt opp til faste «LIS kollokvier» hvor LIS gruppen møtes for å diskutere ulike faglige og ikke-faglige tema. Tillitsvalgt har ansvar for å holde seg oppdatert på gjeldende lover og regler, og skal være LIS gruppens «talerør» mot enhetsleder eller utdanningsutvalget.
Ellers er det lav terskel i gruppen for å ta opp temaer med hverandre utenom disse faste gruppemøtene.
Avslutning
Anestesifaget er stort og spennende, med mange utfordringer. Vi skal gjøre vårt beste for at du skal få en god utdanning, men mye avhenger av deg selv! Vær aktiv og ta ansvar for din egen læring, så vil du få mye med deg fra AIO avdelingen ved Sørlandet sykehus. Vi håper og tror at du vil trives ved vår avdeling! Velkommen!