Utdanningsplan for
leger i spesialisering i patologi ved Sørlandet Sykehus
Om utdanningsvirksomheten
Sørlandet sykehus er Agders største kompetansebedrift, med over 7000
ansatte fordelt på ulike lokasjoner. SSHF har ansvar for
spesialisthelsetjenester innen fysisk og psykisk helse og
avhengighetsbehandling. Sykehusene ligger i Arendal,
Kristiansand og Flekkefjord. I tillegg har vi distriktspsykiatriske
sentre(DPS), og poliklinikker flere andre steder i Agder.
Omorganisering av spesialiteten
Avdeling for patologi i Sørlandet sykehus er organisert som en del
laboratorieavdelingene på tvers i medisinsk serviceklinikk, og utfører
diagnostikk av celleprøver (cytologi), operasjonspreparater og vevsprøver
(histologi), samt obduksjonsvirksomhet for de tre sykehusene i Flekkefjord,
Kristiansand og Arendal. I tillegg til dette ytes service for
primærhelsetjenesten og private avtalespesialister.
Etter
hvert som kompetanse og erfaring bygges opp deltar LIS-legene i all
diagnostikk.
Om avdelingen i SSHF
Avdeling for patologi er lokalisert i Kristiansand, men tar imot cytologiske prøver, histologiske prøver og obduksjoner
fra alle lokasjoner i SSHF samt fastleger/legevakt og avtalespesialister på
Agder. Avdelingen har ca. 50 ansatte fordelt på 40 stillinger. Det er 9
overlegestillinger og fire LIS-lege stillinger. Vi mottar prøver med ulike
problemstillinger, oftest for å utelukke forekomst av kreft. Disse prøvene er
som oftest tatt hos middelaldrene og eldre mennesker, men også yngre.
Avdelingen er bemannet på dagtid mandag til
fredag og inngår ikke i noen form for vaktordning.
Om utdanningsløpet
Det er avdelingens mål at spesialistkandidaten skal tilegne seg
kunnskaper og ferdigheter på en slik måte at han/hun snarest mulig og i størst
mulig utstrekning kan utføre selvstendig arbeid og besvare obduksjoner,
histologiske og cytologiske prøver uten at det går på bekostning av den
diagnostiske sikkerhet.
Spesialistkandidatens veileder skal sammen med spesialistkandidaten
diskutere progresjonen i kandidatens utdannelse og arbeid.
Det ble som et forsøk gjennomført en intern prøve med gjennomgang av
histologiske snitt fra ulike organsystemer for hver enkelt spesialistkandidat.
Dette er tenkt som et utgangspunkt for en mer individuell tilpassing av det
videre utdanningsopplegget og som basis for vurdering av tilpasning av det
selvstendige arbeidet. Dette er et samarbeid mellom medisinskfaglig ansvarlig
overlege og veiledere.
Etter ca. 1 mnd. i avdelingen
begynner opplæring i biopsidiagnostikk. Den første uken får spesialistkandidaten 1-3
preparater daglig. Spesialistkandidaten
ser på disse og gjennomgår dagen etter med overlege hvoretter svarene dikteres.
Dette ved hjelp av overlegen og div. maler for standardbesvarelser.
2. Deretter får spesialistkandidaten tildelt ca. 5-10 prøver
daglig, etter den fastlagte progresjonsliste for materialtyper. Prøvene gjennomgås dagen etter med overlege
og spesialistkandidaten dikterer den mikroskopiske beskrivelse og diagnosene
etter gjennomgangen med overlegen.
3. Spesialistkandidaten går etter hvert over til å diktere
svarene på de histologiske prøver før gjennomgåelse med overlege. Deretter skal disse gjennomgås med overlege
for godkjennelse av diagnosene. De
prøver som spesialistkandidaten er usikker på, eller ikke vet hva er etter selv
å ha forsøkt å løse problemet ved oppslag i litteraturen, skal diskuteres med
overlege før diktering.
4. Spesialistkandidaten går over til selvstendig diagnostikk og
får etter hvert et tiltagende økt prøvevolum.
Prøver som spesialistkandidaten føler seg
sikker på, behøver ikke bli forevist noen overlege. Spesialistkandidaten står da alene ansvarlig
for diagnosen. Det vil si at spesialistkandidaten
også signerer disse remissene uten kontrasignatur av overlege. Denne form for diagnostikk vil først gjelde
de mest enkle prøver som verifikasjonsbiopsier av ductus deferens og tuber ved
sterilisering og de mest vanlige hudtumores som benigne nævuscelletumores og
seborroiske vorter. Deretter vil
vanskelighetsgraden av biopsiene stige.
Det er her svært viktig at spesialistkandidaten er klar over sin egen
faglige begrensning og rådfører seg med den ansvarlige overlege dersom det er
den minste tvil om en diagnose, spesielt med hensyn til problemstillingen
benign/malign lesjon. På slutten av
hoved utdanningen forventer avdelingen at spesialistkandidaten kan bearbeide
samme antall biopsier som en ferdig spesialist og besvare de fleste
selvstendig. Generelt gjelder de samme retningslinjer for besvarelse av obduksjoner som for de histologiske
prøver. Obduksjonstjeneste er det første spesialistkandidaten vil bli opplært
i. Dette medfører også at
spesialistkandidaten vil kunne utføre selvstendig arbeid på et tidligere
tidspunkt vedr. obduksjoner enn ved biopsier.
Når spesialistkandidaten nærmer seg det fastsatte antall obduksjoner som
kreves i spesialistutdanningen, forventer avdelingen at spesialistkandidaten
kan besvare de fleste sykehus-obduksjoner selvstendig evt. at det er
tilstrekkelig med en problemrettet gjennomgang av enkelte mikroskopiske snitt
eller diskusjon av diagnoseoppsettet. For at spesialistkandidaten skal få
registrert en meritterende obduksjon, må vedkommende alene delta i hele
obduksjonen, både utvendig og innvendig undersøkelse, mikroskopisk undersøkelse
og formulering av sammenfatning og konklusjon.
Det vil ikke bli godtatt at den overordnede legen utfører obduksjonen og
spesialistkandidaten bare signerer den ferdige journalen. Opplæringen i cytologi skal bestå av litteraturstudier,
mikroskopering og tester. Opplæringen skjer i nært samarbeid med bioingeniørene
i cytologisk enhet, spesielt Opplæringsansvarlig bioingeniør.
5. Rotasjon til OUS.
Det foreligger samarbeidsavtale med OUS for
gjennomføring av Læringsmålene for Sentralnervesystemet tre måneder og Pancreas
en måned. Dette gjennomføres i siste del av utdanningsløpet.
Introduksjon av nye LIS
Før første
arbeidsdag vil spesialistkandidaten få tilgang til Nettboken Fra ny til
lommekjent på 20 minutter. Første arbeidsdag blir kandidaten ønsket velkommen
av avdelingsleder og generell informasjon om avdelingen og blir blant annet
tildelt kontorplass, ID-kort, IKT-tilganger, vist rundt i avdelingen og hilser
på kollegaer og veileder. System for dokumentasjon av opplæring og kompetanse
blir gjennomgått. Videre blir spesialistkandidaten introdusert til de daglige
rutinene av mer erfarne kandidater.
Internundervisning og kurs
Det er laget en plan om
hvorledes ulike typer undervisning skal gjennomføres:
·
«journal-club»: gjennomgang av ulike større
tema, f.eks. artikler, referater fra kurs/kongresser o.l. Gjennomføres en gang
per måned.
·
«slide-session», der LIS legene får en faglig
utfordring i form av ulike snitt, med tilhørende diagnoser, som presenteres,
ca. annenhver måned
·
«problemkasusmøter» som avholdes daglig i
avdelingen, kl. 11.15 til 11.45, med presentasjon av et bredt utvalg av celle-
og vevsprøver med ulike diagnostiske utfordringer. Denne gjennomgangen vil
hjelpe til forståelse av fagets kompleksitet og ulike utfordringer knyttet til
diagnostikken via realitetsorientering. Dette dokumenteres i gjennomsnitt som
30 minutter effektiv undervisning per uke.
·
Kasusbasert
undervisning der LIS lege presenterer en kasuistikk og et kort foredrag om emnet
ca. en gang per måned.
·
Forelesningsbasert
internundervisning med gjennomgang av de enkelte organområder i henhold til
læringsmålene gjennomføres ca. annenhver uke.
Simulering og ferdighetstrening
Det er p.t. ingen
utdanningsaktiviteter innen simulering og ferdighetstrening, annet enn
deltakelse i det praktiske patologiarbeidet.
Forskning
SSHF arrangerer 1-2 ganger årlig kurs i
forskning, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet som dekker de aktuelle
læringsmålene i Felles Kompetansemål (FKM). Kurset inkluderer en
kvalitetsforbedringsoppgave. Dette kan være alt fra en clinical audit, til å
oppdatere en prosedyre eller se på mulige løsninger på en problemstilling man
har i avdelingen. Eks pasientlogistikk, pasientforløp, m.m. På kursdagen vil
LIS få bistand fra Forskningsenheten, Kvalitet og pasientsikkerhetsenheten og
Medisinsk bibliotek til å begynne med sitt prosjekt. Som en del av
forberedelsene til kurset skal LIS sammen med leder/veileder finne en
problemstilling de ønsker å se på som prosjektoppgave.
Erfaring med forskningsmetodikk er en obligatorisk del av
spesialistutdanningen. Målsettingen må være at legen etter avsluttet
spesialistutdanning skal ha kompetanse til:
-
kritisk
å kunne vurdere og ta i bruk resultater fra vitenskapelige artikler i sitt eget
kliniske arbeid
-
med
vitenskapelig metodikk å kunne evaluere arbeidsstedets eller egne resultater i
diagnostikk og behandling (kvalitetssikring)
-
å kunne
kritisk vurdere og utarbeide systematiske oversikter over vitenskapelige
arbeider som omhandler diagnostikk, behandling og prognostisk vurdering av de
sentrale sykdommer innen spesialiteten
-
å
formidle forskningsresultater til pasienter/pårørende og til annet
helsepersonell, slik at dette gir tilfredsstillende grunnlag for reelle valg i
diagnostikk og behandling.
Felles kompetansemål (FKM)
Det er laget en felles
plan for felles kompetansemål for SSHF. Dette kursprogrammet består av 3 dager
og vil dekke de fleste læringsmål i FKM. Kursene er utarbeidet av
representanter fra biblioteket, lærings og mestringssenteret, fagenheten og
forskningsenheten. Kurset vil kjøres minimum årlig ved alle tre lokalisasjoner
og være åpent for alle LIS. Som en del av kurset vil det gis en introduksjon
til prosjektoppgaven «kunnskap og forbedring» som er anbefalt gjennomført for
alle LIS. For øvrig anbefales det også på veilederkurs at mange av temaene skal
gjennomgås på individuell veiledning.
Organisering av
supervisjon på den enkelte avdeling/seksjon
·
«Gjennomgang med spesialist» i den daglige
diagnostikken. Spesialistkravene med krav om gjennomgang av totalt 5000
vevsprøver i et utdanningsforløp stiller store krav til disiplin og LIS legene
må fra starten av påbegynne diagnostikk under supervisjon. Kravene til disse
aktivitetene øker etter hvert som LIS legene opparbeider mer erfaring.
Spesialistkandidatene har alltid en supervisør blant overlegene å forholde seg
til.
·
Supervisjon
og veiledning ved beskjæring av makropreparater og ved obduksjon ved behov
(spesialist kan tilkalles).
Veiledning og faglig
utvikling
Det settes opp fordypningsdag
annenhver uke (8 t) i arbeidsplanen til spesialistkandidatene.
Vurdering og
dokumentasjon av oppnådde læringsmål
Dokumentasjon av oppnådde læringsmål gjennomføres i kompetanseportalen.
Det vil være angitt på hver læringsaktivitet om du skal sende
læringsaktiviteten til godkjenning hos din veileder, en supervisør, et
evalueringskollegium eller om det kun er egenregistrering av gjennomført
læringsaktivitet. Etter at alle læringsaktivitetene er gjennomført skal LIS
sende hele læringsmålet til endelig godkjenning hos sin avdelingsleder. Noen
avdelingsledere har delegert godkjenningen av en del læringsmål til
seksjonsledere eller andre og det vil være markert i Kompetanseportalen. LIS og
veileder skal sammen vurdere progresjonen i utdanningen minst halvårlig.
Leder har overordnet ansvar for at læringsmål vurderes og
godkjennes.
Individuell
utdanningsplan
Ved tilsetting vil det utarbeides
en individuell utdanningsplan for LIS, som viser hva LIS skal gjennomføre
(læringsmål, læringsaktiviteter og læringsarenaer) og planlagt progresjon i
dette, basert på hvor i utdanningsløpet LIS starter. Den individuelle
utdanningsplanen utarbeides av LIS i samarbeid med veileder og evt.
utdanningsansvarlig overlege. Planen skal godkjennes av leder. Planen
oppdateres hvert halvår.
Utdanningsutvalg og
utdanningsansvarlig overlege
Leder: Overlege Prakash
Joseph Oommen
Medlemmer: Katrine Thesen,
overlege
Bjarte Nesvik, LIS lege.
Avdelingens utdanningsutvalg tildeler den nyansatte LIS legen en
veileder blant overlegene ved avdelingen. Denne skal evaluere og bistå
ham/henne angående gjennomføringen av utdannelsen i henhold til
utdanningsplanen. Veiledningssamtaler
gjennomføres en gang per måned. I
tillegg avholder den enkelte utdanningskandidat og veileder møter etter
behov. For å kunne følge den enkelte
utdanningskandidats faglige utvikling, gjennomgås progresjon i forhold til
avdelingens normtall hvert halvår.
Utdanningsansvarlig overlege er leder av utdanningsutvalget.
I forbindelse med årlig revisjon av avdelingens utdanningsplan, har man
utarbeidet følgende progresjonsskjema (vil variere) med hensyn på antall prøver
som utdanningskandidatene skal ha utført under en 5-års periode:
|
|
Obduksjoner; minst 70 av voksene og inntil
50 av barn og/eller rettsmedisin. |
Histologiske Prøver, merunder minst 100 med både makro
og mikro |
Makro-skopisk
us. |
Cervix cytologiske Prøver, herunder 50 som er screenet selv |
Annen cytologi, herunder
finnåls-aspirasjons-cytologi |
Molekylær-patologi |
|
|
Halvår |
Sykehus |
Rettslige |
|
|
|
|
|
|
1 |
10 |
0 |
200 |
200 |
0 |
|
|
|
2 |
20 |
0 |
300 |
200 |
0 |
|
|
|
3 |
20 |
0 |
400 |
200 |
0 |
|
10 |
|
4 |
20 |
0 |
400 |
200 |
0 |
|
10 |
|
5 |
10 |
0 |
400 |
100 |
100 |
|
10 |
|
6 |
20 |
0 |
500 |
100 |
200 |
200 |
10 |
|
7 |
10 |
0 |
500 |
|
300 |
200 |
20 |
|
8 |
10 |
0 |
600 |
|
200 |
200 |
20 |
|
9 |
|
|
600 |
|
200 |
200 |
20 |
|
10 |
|
|
600 |
|
|
200 |
|
|
SUM |
120 |
0 |
4500 |
1000 |
1000 |
1000 |
100 |
Tillitsvalgte
Avdelingen har egen
plasstillitsvalgt både for Legeforeningen og yngre legers forening. Disse deltar på avdelingens ledermøter.
Kontakt
For spørsmål om
spesialistutdanningen ta kontakt med
Leder av
utdanningsutvalget Prakash Joseph Oommen Prakash.Joseph.Oommen@sshf.no 38073053
Avdelingssjef Hilde Bjørnestøl Hansen hilde.hansen@sshf.no 38073074
Lege i spesialisering Bjarte Nesvik Bjarte.Nesvik@sshf.no