Dette er et veiledningsdokument for
dokumentasjon av pasientdata i MetaVision på intensivavdeling, SSK.
OPPSTART:
Se hurtigguide til MetaVision, når det gjelder Etablering av ny pasient,
overflytting i DIPS og overflytting fra intensiv til sengepost. Husk at du også
må legge inn sengenummer i DIPS, for at scopene skal kunne «høste».
Du må også huske å sette inn kabel for Servo I og evt.
Prismaflexmaskinen, inn i linkboksen.
Legg inn aktuell info i Pas.dataskjema (F5). Her må du huske
å legge inn doseringsvekt. Dette skal være korrigert vekt (hvis pas. har en BMI
> 30). Dette er vekten som også skal legges inn i Braunpumpene.Sjekk at vekt
i MV og pumpe stemmer overens.
Hvis pasienten blir redigert i DIPS fra for eksempel
moderpost, vil pasienten i MV bli «preutskrevet». Du vil da miste «høsting» av
data. For å få innlagt pasienten igjen må du trykke på «pasient», trykk
«pasientlogistikk» og til slutt: « oppdater pasientlokasjon».
FORORDNINGER:
Det er slutt på stående forordninger, så det er viktig at
ansvarlig lege forordner alle medikamenter. Også smertestillende til
postoperative pasienter.
Vi kan legge inn muntlige forordninger som en engangsdose
via F6, men legen må inn å godkjenne og legge inn ny forordning, hvis dette er
aktuelt videre.
KLARGJØRING AV
MEDIKAMENTER:
Forordningene legger seg inn i fanen: «arbeidsliste
legemidler»
Her kan du gå inn for å se hva legen har forordnet av
medisiner, «huke av» aktuelt medikament som du vil gi, og trykke «klargjør og
bekreft».
Hvis du ønsker en bedre oversikt over hva pasienten står på
av medisiner over døgnet, så er fanen: «oversikt forordninger», den beste.
KLARGJØR OG
BEKREFT:
Her skal du velge rett produkt og rett fortynning av
medikamentet, gitt til rett tid.
Hvis forrige bruker har gjort dette, så kan du trykke på
«kopier produkt» og du vil få opp medikamentnavn og fortynning automatisk.
Du må også sørge for å få en dobbelsignering for
klargjøring.
(Du trenger ikke dobbeltsignering av administrering i
tillegg, men det er en god praksis og må gjerne gjøres).
KLARGJØR:
Det kan være fornuftig å bruke «klargjør» for å
dobbeltsignere medikamenter som skal gis frem i tid. Medikamentet vil da ligge
som klargjort i arbeidslista og man kan da gi medikamentet til rett tidspunkt
uten ny dobbeltsignering. Da den allerede er sjekket.
AVSLUTT, STOPP
ELLER PAUSE INFUSJONER
AVSLUTT: Hvis du har infusjoner som går tomme og som
du skal fortsette med, så må du alltid velge: «Avslutt infusjoner». Da vil
infusjonen legge seg i arbeidslista igjen og du kan hente den opp igjen og
legge inn ny.
Ofte vil ikke infusjonsvolumet stemme helt overens med MV. Derfor
skal du alltid når du avslutter en infusjon, redigere volumet, slik at du er i
«hakk» igjen.
STOPP: «Stopp» infusjoner kan du gjøre når du bare
skal ha en infusjon og ikke vil fortsette. Rediger til riktig volum. Hvis
infusjonen går på hastighet, så vil den avsluttes automatisk når volumet er
gitt. Vil du avslutte den før og du ikke skal gi mer, så velger du altså
«STOPP».
PAUSE: «Pause» infusjoner er lurt å gjøre når det kan
bli aktuelt å starte den igjen. Når du vil starte infusjonen igjen, så
høyreklikker du på linja og trykker «fortsett»
ENDRE
DOSE/HASTIGHET:
Høyreklikk på infusjonslinja og velg: «pågår» Velg så «Endre
dose/hastighet» og velg riktig dose.
NB: Ikke bruk redigerknappen, da forandrer du på forordningen
fra lege.
UTSTYR/PROSEDYRE:
Du må legge inn alt utstyr som pasienten bruker. Eks.
arteriekran og SVK.
Da trykker du på fanen «Utstyr/prosedyre» og velger rett
kategori og utstyret. F.eks. «Intravasalt» og velger deretter arteriekateter og
SVK.
OPTIFLOW: Optiflow legges inn via kategori
«Luftveier», velg så «O2-tilførsel», klikk så på skjema nederst i venstre
hjørne og velg «highflow» under O2-metode – fyll så ut resten.
GJENNOMSKYLL: Du må da først legge inn 3-veis kateter
som ligger under fanen «Nyre/dialyse» og deretter «blærekateter». (selve
gjennomskyll gjøres via «Registrering», se under).
DREN: Legges inn under fanen «dren» og deretter
f.eks. abdominalt dren. NB: Må nummereres i samsvar med nummer på selve drenet.
Det kan også legge til kommentar nøyaktig beliggenhet.
FLEXISEAL: Legges også inn under «dren». Velg så
«rectumsonde med cuff» og skriv i kommentarfeltet: «40 ml vann – flexiseal».
OPPGAVER:
Alle prosedyrer, skiftninger og stell av pasient som skal
utføres daglig, skal legges inn som oppgaver i MV.
Trykk på fanen «oppgaver» og bruk gjerne «opprett ny oppgave
(alfabetisk)» Legg inn de oppgavene som passer til din pasient og som er
avdelingens rutiner.
REDIGERING AV OPPGAVER:
Rediger på samme side også tidspunkter og frekvens slik at
det passer inn i døgnrytmen til din pasient. Du kan også her skrive inn
kommentar om spesielle ting.
Man kan også redigere tidspunkt/frekvens senere ved å gå inn
på «aktive oppgaver» og trykke på menyknappen til venstre i oppgavelinjen.
Redigering av oppgaver for eksempel av SVK som er gjort
utenom 7 dagers intervallet kan gjøres ved at du går inn i arbeidslista for
oppgaver og finner frem oppgaven, huker av og velger rediger. Velg så riktig
dato og du vil komme i «hakk» igjen. (vær obs. på tidsvinduet oppe i menyfeltet
ikke en lengre enn 2 dager. Dette kan du endre på for å finne den oppgaven du
vil redigere).
AKTUELLE OPPGAVER:
Arteriekran: Legg inn oppgaven for skift av
arteriesett og flushingvæske hver 4. døgn. Skriv i kommentarfeltet at dette
også innebærer stell av innstikksted. (Da dette ikke finnes som oppgave i MV).
OBS: Flushingvæske 154 mmol NaCl, 6 ml/t må forordnes av
lege.
ANDRE OPPGAVER: SVK- stell av innstikksted, SVK – sjekk av
innstikksted, Munnstell, sårstell, tracheostoma stell, kontroll
respirasjonslyder, kontroll cuff, kontroll infusjoner, Respirator – skift
filter, Respirator skift slangesett hver 7 dag m.m. (se egen prosedyre på oppgaver
og skiftninger).
REGISTRERING:
Vi gjør mange målinger og prosedyrer som ikke registreres
automatisk i MV.
Under fanen «Registrering» finner du nederst ulike gule
faner med kategori/tema for hva du vil registrere.
GJENNOMSKYLL V/ TUR-P: registreres via fanen
«nyre/diurese» og her legger du inn gjennomskyll inn og ut og type skyllevæske.
Differansen må du regne ut manuelt og legge inn som diurese under «tap
blærekateter».
FLEXISEAL: må skylles regelmessig. Dette legges inn
via «registrering», «gastro», og så skriver du antall ml på «rektumsonde» skyll
inn og deretter trykk på «inkluder differansen i væskebalanse» Væsken vil da
automatisk komme som minus på «avføring».
PERSPIRATIO: Høstes automatisk, men er avhengig av at
du har lagt inn vekt og temperatur. NB: Her brukes reel vekt og ikke
doseringsvekt, og må være lagt inn i MV for at perspiratio skal fungere.
OBS: Barn under 40 kg høstes ikke. NB: De må legges inn
manuelt. Legges inn under fanen «respirasjon» og deretter under «tap annet».
Hø.klikk på linjen etterpå og legg til kommentar: «perspiratio».
REGISTRERING AV TILSYN: legges inn ved å trykke på
«utstyr/prosedyre» og deretter på «diagnostikk» og til slutt «tilsyn». Her kan
vedkommende legge til kommentar for tilsynet. F.eks. jordmor, ØNH-lege.
REGISTRERING AV DRENSTAP: legges inn under nettopp
«drenstap» Viktig å velge riktig dren. Når man først har lagt det inn en gang,
så kan man gå direkte på linjen å legge inn nytt tap. På samme skjema kan man
også legge inn skyll av dren. NB: skyllevæsken inngår i væskebalansen og blir
trukket fra.
REGISTRERING AV PICCO: De kontinuerlige målingene
høstes direkte inn i MV, men termodilasjonsmålingene høstes ikke. Legg inn de
viktigste verdiene via «registrering», «sirkulasjon» og deretter «utvidede»
målinger. Skriv inn CI, SVRI, ELWI og GEDI etter hver termodilusjonsmåling.
REGISTRERING AV PRISMAX:
MV høster ikke data
fra PrisMax og vi må derfor legge inn parametere og væsketrekk manuelt (er
under utprøving og vil komme etter hvert).
Legg inn
filtertrykkene og katetertrykkene manuelt en gang i timen, slik vi gjorde før.
For å finne disse
parameterne i MV, må du trykke på «registrering» og deretter på hjulet oppe til
høyre i bildet. Trykk deretter på «vis tomme rader» og bla deg ned til
dialyseparameterne.
Trykk til slutt på
hjulet igjen og på «skjul tomme rader»
NB: Avfallsvæsken
kan tette igjen avløpet og må derfor skylles med kokende vann (2 liter), en
gang i døgnet.
Dette skal gjøres av
nattevakten kl. 06. (Oppgave i MV?)
Avfallsdose og UFR-dose høstes heller ikke og bør legges inn
en gang per vakt og ved endringer.
REGISTRERING AV ARTIC SUN: temperaturen må legges inn
manuelt en gang i timen.
ENDRE PLAN:
Hvis man ønsker å endre på medikamenttidene til bedre og
faste tidspunkter, så kan man gå inn på «aktive forordninger» og deretter
trykke på menyknappen til venstre (svart pil ned). Trykk på dag 1 og velg nytt
tidspunkt. Du vil få opp tidsavviket, som du må vurdere om er for stort. Trykk
deretter «endre plan nå».
VÆSKEREGNSKAP:
Vi skal gjøre væskeregnskap som før kl. 14, 22 og endelig
kl. 07.
Perspiratio regnes ikke fortløpende, men ligger inne på
døgnbasis under «sammenstilling -
væskebalanse»)
Væske fra dren som ikke tømmes, må markeres med strek og
klokkeslett.
Væske som ikke går på pumpe må rapporteres ved disse
tidspunktene (se over).
Bruke fanen «sammenstilling» og deretter «væskebalanse» når
du vil se på væskebalanse over flere døgn. Fortløpende væskebalanse sees i
oversiktsbildet (F1).
POST OPERATIV
Flytt først pasienten over i til post operativ i DIPS under
fanen «operasjonsplanleggeren»
Gå deretter inn i DIPS – post operativ for å velge sengenummer.
Du vil da kunne begynne å «høste» data.
Bruk gjerne «Dagkirurgi pre-post oppsettet» når du er på
post operativ. Ligger under «bruker» og «bytt oppsett.
Bytt også evt post i MV på følgende måte:
PASIENTLISTE: får du frem ved å trykke på grønn pil
helt til venstre i skjermbildet. Trykk deretter på pil ned øverst og velg endre
pasientsett til SSHF og deretter post operativ. Du vil da få opp de andre
pasientene på avdelingen og kan raskt bytte fra pasient til pasient.
SAMMENDRAG: finner du i «pre-post oppsettet nederst
til venstre. Der finner du opplysninger om anestesimetode og hva som er gjort
kirurgisk. Grei å bruke når du skal gi rapport videre.
REGISTRERING AV BANDASJESJEKK: skal gjøres på alle
som er operert. Den finner du ved å trykke på «registrering» (grå knapp til
venstre – ikke registrering nederst). Velg så gul knapp «hud/sår» og du kan der
velge kontroll av bandasje og evt. kommentar.
FORORDNINGER: skal gjøres på alle post operative
pasienter og bør være innlagt på forhånd. Også behovsmedisiner, som ligger
nederst på arbeidslista for legemidler.
Ved manglede forordninger må den ansvarlige lege kontaktes.
Man kan bruke hurtigknapper ved muntlig forordning, som ligger nederst i
oversiktsbildet, inntil forordningen er på plass.
Det finnes også andre hurtigknapper på registreringer og
diverse legemidler som brukes mye på postoperativ. Men alle medikamenter skal
være forordnet og man skal derfor helst bruke arbeidslista for legemidler.
«TITRERING»: ved for eksempel forordning av 2 mg
oksykodon iv ved behov hvert 5. min. Hvis du da ender med å gi til sammen 8 mg
i løpet av en halv time, så kan du summere opp dette og skrive 8 mg og dermed
spare opp dobbelsignaturen til du er ferdig «titrert». Skriv i kommentarfeltet
at du har gitt 2 mg av gangen, slik forordningen er.
OVERFLYTTING TIL AVD:
Husk å gjøre:
NEWS 2 SCORING av
pasienten.
Husk:
«AVSLUTT PÅGÅENDE
PROSESSER» Det er en rød knapp som er synlig i Pre-post oppsettet. Klikk på den
og avslutt alt som pasienten ikke fortsetter med på avd.
UTSKRIVNINGSKRITERIER: skal fylles ut før du flytter
pasienten. De finner du dessverre ikke i «pre-post oppsettet», du må inn i
«intensiv oppsettet» og deretter trykke på «Vis/skjul PO reg». Trykk
«utskrivningskriterier» og fyll ut skjemaet. Her kan du også legge inn
beskjeder til avdelingen.
FLYTTE P.O.-PASIENTER TIL INTENSIV: må også gjøres i
DIPS. Flytt enten i operasjonsplanleggeren til intensiv, eller gå inn på
avdeligen i DIPS og flytt pasienten til intensiv og velg seng. Når du har
pasienten oppe i DIPS på intensiv, skal du velge PO-tema i hovedbildet. Når
pasienten fysisk er flyttet til intensiv, klikker du inn medbrakt X2 og
overfører pasient til ny monitor. Du vil nå kunne «høste» data igjen i MV.
TILSYN: av for eksempel jordmor finner du ved å
trykke på «utstyr/prosedyre» på grå fane til venstre i hovedbildet. Trykk
deretter «diagnostikk» og til slutt grønn knapp for «tilsyn». La gjerne jordmor
skrive selv sine notater under kommentarer.
POLIKLINISKE PASIENTER PÅ POSTOPERATIV:
Pasienter som er polikliniske (P – vises som omsorgsnivå i
operasjonsplanleggeren), eller er til dagbehandling poliklinisk (PD) må
registreres på følgende måte:
Når du får meldt en poliklinisk pasient fra operasjon så må opr/anestesi overføre MV-kurven
manuelt til post operativ. Husk å minne dem på det når de ringer og
melder en pasient.
For å kunne «høste» data må man velge seng i MV (ikke i
DIPS). Trykk på «pasient» øverst i oversiktsbildet, velg «pasientopplysninger»,
velg så seng og lagre. Sjekk at du er inne på riktig avdeling (samme som
pasienten).
På inneliggende pasienter overføres Metavisionkurven
automatisk når pasienten flyttes i DIPS. Når polikliniske pasienter overflyttes
fra postoperativ MÅ Metavisionkurven overføres
manuelt i Metavision. Gå inn på «pasientlogistikk», og velg «overfør
kurve» til aktuell avdeling.
Polikiniske
pasienter på PO som skal gjøres
om til innleggelse når sekretær (Ingunn eller Bitten på DK) ikke er til
stede:
Ringe sekretær i
akuttmottaket på tlf 3402. Oppgi at dagkirurgisk/poliklinisk pasient på PO skal
gjøres om til innleggelse. For å kunne hjelpe med dette trenger sekretæren
følgende informasjon: Pasientens navn og nummer, dato og klokkeslett for
innleggelse, avdeling, post, navn på innleggende lege og innleggelsesdiagnose.
Gastrolab: Når du
har en pasient fra gastrolab på PO, må du avslutte
metavision kurven manuelt når
pasienten flyttes tilbake til gastrolab. Gå inn på «pasient», velg
«pasientlogistikk «og velg «avslutt kurve.»
ANDRE NYTTIGE EK-DOK. I METAVISION: