Ledere: dersom den ansatte selv ikke er på kontoret kan leder bestille tilgang i BAT (Sykehuspartners bestillingssystem, se beskrivelse under) på vegne av sin medarbeider. Leder må også godkjenne bestillinger fra medarbeider.
Medarbeider: dersom du fortsatt er på kontoret og/eller har tilgang til foretakets systemer kan du selv bestille de nødvendige tilgangene i BAT. Når du har bestilt tilgang må din ledere godkjenne bestillingen.
SSHF sine retningslinjer for bruk av hjemmekontor finnes her: Hjemmearbeid/Fjernarbeid i SSHF. Bestilling av bærbar PC eller annet utstyr knyttet til hjemmekontor skal følge vanlig bestillingsprosedyre. Det gjeldende prinsippet i SSHF er maksimalt en personlig PC per ansatt. Dersom man kun skal jobbe fra kontoret på sykehuset og ikke trenger PC til f.eks hjemmekontor eller bruk ved andre lokasjoner, brukes stasjonær PC på kontoret. Men dersom man også trenger PC til hjemmekontor/andre lokasjoner, er policyen at man benytter bærbar PC til alle behov. Det kjøpes da en dokkingstasjon til kontoret slik at gode ergonomiske forhold videreføres. Da får man muligheten til å ha samme oppsett på jobb som med en stasjonær PC, dvs med ekstern skjerm/skjermer, mus, tastatur og eventuelt webkamera på skjermen. Dette vil da være fast oppkoblet på kontoret og man tar det enkelt i bruk ved å koble inn en kabel fra dokkingen inn på den bærbare PCen. For spørsmål om dette kontakt med seksjon for e-helse – via kontakt.ikt@sshf.no . Se også IKT: Bestilling av IKT-utstyr
Det vil i noen grad også være mulig å benytte privat PC for tilgang til foretakets IKT-systemer gjennom bruk av Sykehuspartners portal-løsning kalt «Ekstern portal». Her har du mulighet til å logge på og få tilgang til sykehuset IKT-systemer. Merk at tilgang til å logge seg på via «Ekstern portal» er behovsprøvd, dvs at du må søke om tilgang i BAT. Se mer om dette i beskrivelsen av «Ekstern portal» under. Det benyttes også begrepene «Citrix» eller «Arbeidsflate» eller «RCP» om denne portal-løsningen.
Merk at foretakets gjeldende retningslinjer er at utstyr som benyttes utenfor skal skjermes mot innsyn når du benytter systemer og fagapplikasjoner hvor helse- og personopplysninger vises. Dersom din skjerm ikke allerede har et innsynsfilter kan dette bestilles hos Sykehuspartner. I påvente av et slikt filter er på plass skal du som minimum påse fysisk plassering av skjermen for å unngå uønsket innsyn, både fra de som er inne og utenfor (ikke vend skjerm mot vindu hvor forbipasserende kan se inn).
Under er beskrevet hvordan du bruker (BAT), samt hva du må bestille for å få tilgang fra hhv. privat PC/utstyr og foretakseid utstyr. Det er også beskrevet hvilken løsning vi har tilgjengelig for videkonsultasjon med pasienter.
Her beskrives hvordan du benytter Sykehuspartner løsning for «Bestilling Av Tilgang» (BAT). Denne fungerer tilsvarende som en nettbutikk hvor du angir HVEM en tilgang skal gjelde for og HVILKE produkt du bestiller. De ulike produktene er spesifisert i de øvrige kapitlene under. Merk at du må være tilkoblet foretakets nettverk for å få tilgang til BAT.
I tillegg til bruk av «Ekstern portal» fra privat utstyr kan ansatte også få tilgang til sin Microsoft M365 fra privat utstyr. Dette gir da tilgang e-post, dokumenter og app’er som inngår i M365. Påloggings gjøres via nettsiden https://www.office.com/ og med din e-postadresse og ditt passord. For å logge på må du ha aktivert MFA (Multifaktor Autentisering).
For å sette opp Teams / Office M365 må fremgangsmåten på denne nettsiden følges: Teams på mobilen og andre enheter. For spørsmål: kontakt Sykehsupartner brukerstøtte (32235330).
Som et sikkerhetstiltak er det etablert såkalt «GeoFencing» som medfører at tilgang kun tilgjengelig fra land i EU/EØS, samt Sveits og Storbritannia. For andre land må foretakseid PC med VPN benyttes. VPN vil ikke fungere i høyrisikoland.
Når du har søkt om, og fått godkjent behovsprøvet tilgang til «Ekstern portal» kan du benytte denne via nettadressen https://ekstern.sykehuspartner.no/ Løsningen krever pålogging med Bank-ID, og ditt mobilnummer må derfor være registrert i Personalportalen. Registrert mobilnummeret selv eller kontakt Sykehuspartner brukerstøtte (32235330) som kan hjelpe deg.
Du kan lese mer om portalløsningene med veiledere her: https://sykehuspartner.no/logg-inn. For å ta i bruk den nye portalen bør du lese dokumentet «Brukerveiledning for ekstern arbeidsflate» som beskriver installasjon av nødvendig programvare og fremgangsmåte for bruk på egen PC. Når du er pålogget og kan starte en såkalt Citrix (RPC) arbeidsflate kan det være nødvendig å kjøre en førstegangs prosedyre for å bruke ulike fagapplikasjoner og systemer. Les dokumentet: «Ta i bruk ekstern arbeidsflate for første gang», bla. for å kunne benytte DIPS. Se også denne YouTube-videoen.
Merk: I denne portalen er det lagt til rette for bruk av vanlige kontorprogrammer samt ulike fagapplikasjoner. Dersom din fagapplikasjon ikke er tilgjengelig eller fungerer fra din PC skal du melde behov i Min Sykehuspartner og send deretter en henvendelse med saksnummeret til Kontakt IKT (kontakt.ikt@sshf.no ).
På neste side beskrives tilgang fra foretakseide PC’er.
Med «foretakseid» menes her PC’er levert av Sykehuspartner. Det er kun bærbare PC’er som er satt opp med «VPN» (dvs programvare som krypterer datatrafikken) slik at den får tilgang til foretakets nettverk og systemer. Stasjonær Sykehuspartner PC’er vil ikke kunne benyttes for slik fjerntilgang. Viktig! En bærbar PC må først ha vært tilkoblet og pålogget internt nettverk på sykehuset før den tas med hjem. Når du tar med en bærbar PC hjem må den kobles til ditt hjemmenettverk for å få tilgang til internett. Du finner brukerveiledning for tilkobling via VPN her: https://sykehuspartner.no/logg-inn. Kontakt Sykehuspartner Brukerstøtte (32 23 53 30) om du trenger bistand til å få koblet deg til.
NB! VPN vil ikke fungere i fra høyrisikoland.
Når du er tilkoblet via VPN vil PC’en fungere som om du er tilkoblet nettverket på din vanlig arbeidsplass. Du kan også benytte ekstern arbeidsflate via snarveiene «Arbeidsflate RCP SSHF» på ditt skrivebord.
Under finner du 2 lenker til dokumenter som beskriver hvordan du som møteleder kan sette opp og benytte ditt personlige møterom med video i Norsk Helsenett. Dersom du ikke har din egen møteroms-ID sender du en henvendelse til Kontakt IKT (kontakt.ikt@sshf.no ) og ber om en midlertidig kode. I Læringsportalen er det gjort tilgjengelig e-Læringskurs for gjennomføring, søk etter «videomøte»
Kryssreferanser
Møteleder i videokonsultasjon gjennom PEXIP - brukerveiledning | |
Eksterne referanser