Helsedirektoratet har på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) laget en veileder i vurdering av kompetanse hos leger i spesialisering (LIS-er). I veilederen anføres bl.a. at en helhetlig vurdering av et vurderingskollegium bør inngå som en del av vurderingsprosessen.
Vurderingskollegium er spesielt nyttig ved vurdering av sammensatte eller sammenhengende læringsmål innenfor et tema som det tar tid å oppnå og som krever observasjon fra flere. Gjerne i løpet av en spesialiseringsperiode. Et vurderingskollegium er vesentlig for å gi veileder et bedre veiledningsgrunnlag, da det ofte er tilfeldig hvor mye den enkelte veileder jobber direkte sammen med sin utdanningskandidat. Det er også et nyttig forum for utveksling av erfaringer mellom supervisører, som så kan gi et bedre grunnlag for en mer individuelt tilpasset videre supervisjon av den enkelte LIS.
- Alle avdelinger med LIS skal avholde evalueringskollegium/vurderingskollegium minst to ganger årlig.
- Avdelingsleder har i samarbeid med avdelingens utdanningsutvalg ansvar for at dette gjennomføres.
- I et vurderingskollegium bør leder, veileder, aktuelle supervisører (som regel overlegene i avdelingen) og eventuelt andre kolleger av LIS-en delta.
- Som en hovedregel bør LIS-en selv delta i vurderingskollegiets møte. LIS-en kan eventuelt få tilbakemelding fra veileder i ettertid.
- Det bør være åpenhet om hvem som deltar og hvilke kompetanser som vurderes, og det skal henvises til forskriftsfestede læringsmål.
Systematiske vurderingsskjemaer kan være nyttige hjelpemidler i et vurderingskollegiums arbeid. Det finnes flere etablerte systematiske vurderingsverktøy, og Helsedirektoratets veileder i vurdering av kompetanse hos leger i spesialisering trekker særlig fram Mini-CEX og NOTSS. SSHF har derfor utarbeidet en mal for vurderingen i evalueringskollegium, delvis basert på disse verktøyene, som anbefales brukt i evalueringskollegium. Malen følger under. Utdanningsutvalget ved hver avdeling bes supplere med fagspesifikke punkter som ønskes vurdert utover de generelle som er nevnt under, da særlig mtp. spesifikke læringsmål som bør diskuteres i et vurderingskollegium før godkjenning. Malen anbefales brukt både i evaluering av LIS2/3 og av LIS1, viktig imidl. å merke seg at læringsmålene som allerede er oppgitt i malen, refererer til felles kompetansemål for LIS2/3 og ikke for LIS1.
- Det bør holdes en veiledningssamtale i forkant av møtet i evalueringskollegiet, for at veileder skal kunne bringe oppdatert informasjon inn i møtet, og for å oppdatere LIS-en om hva som skal evalueres; dette er særlig viktig hvis avdelingen velger å gjennomføre evalueringskollegium uten aktuelle LIS tilstede.
- Veileder skal medbringe LIS-ens oppdaterte individuelle utdanningsplan inn i møtet, samt se over gjennomførte læringsmål i Kompetanseportalen før møtet, særlig mtp. om det er enkelte læringsmål som bør diskuteres. Veileder kan gjerne velge ut aktuelle læringsmål i forkant av møtet sammen med LIS.
- LIS-ens veileder bør være referent i evalueringskollegiet når egen kandidat diskuteres.
- Det bør også holdes en veiledningssamtale ifa. en progresjonssamtale (se eget dokument i EK-web: Veiledning av LIS) like etter et evalueringskollegium, så tilbakemeldingene i evalueringskollegiet kan benyttes i oppdateringen av LIS-ens individuelle utdanningsplan.
Avdeling (og ev. seksjon) |
|
Dato |
|
Tilstede i dagens møte
|
|
|
|
Navn på LIS |
|
Navn på LIS-ens veileder, og veileders spesialitet |
|
Spesialiteten LIS-en utdannes i (se medbrakt individuell utdannings-plan, for å se hvor i løpet LIS-en er) |
|
Egenskap | Relevante læringsmål i FKM (avd. kan ev. også føre opp LM i egen spesialitet) | Bør forbedres | Tilfredsstillende
| Fremragende | |||||
Kommunikasjon med pasient og pårørende, inkludert samvalg
| LM-21 LM-23 LM-19 LM-22 LM-55 LM-33 LM-23 |
|
|
| |||||
Klinisk undersøkelse og kliniske vurderinger
|
|
|
|
| |||||
Beslutninger utfra integrert informasjon fra klinikk, rasjonell bruk av supplerende undersøkelser, retningslinjer, forskningsbasert kunnskap og egne erfaringer samt pasientens syn. Bruker godt skjønn i vanskelige avveielser
| LM-34 LM-32 LM-33 LM-60 |
|
|
| |||||
Egenskap | Relevante læringsmål i FKM (avd. kan ev. også føre opp LM i egen spesialitet) | Bør forbedres | Tilfredsstillende
| Fremragende | |||||
Tekniske/prosedyrerelaterte ferdigheter (for kirurgiske fag anbefales eget supplerende vurderingsskjema for ferdigheter, se under) |
|
|
|
| |||||
Kommunikasjon med kollegaer, både leger og andre, internt og eksternt. Samarbeid. Teamwork. Kjenne egne begrensninger og konferere ved behov. Veilede/supervisere underordnet. Rapporteringer ved vaktbytte, morgenmøte, MDT-møter. Formidlingsevne ved internundervisning | LM-20 LM-21 LM-23 LM-22 LM-42 LM-46 LM-60 |
|
|
| |||||
Utøve ledelse i både enkle og vanskelige kliniske situasjoner. Ta ansvar, legge strategi, utdele passende oppgaver til andre i et team, kommunisere godt selv i pressede situasjoner | LM-20 LM-21 LM-46 |
|
|
| |||||
Organisering og effektivitet i arbeidet, god logistikk og pasientflyt, gode prioriteringer | LM-42 LM-60 |
|
|
| |||||
God kunnskap om og praksis i henhold til lovverk og andre etablerte rammer. Avviksmeldinger ved uønskede hendelser, taushetsplikt, meldeplikt, regler for organdonasjon, abort, førerkort, helseforsikring, trygd osv. | LM-46 LM-47 |
|
|
| |||||
Egenskap | Relevante læringsmål i FKM (avd. kan ev også føre opp LM i egen spesialitet) | Bør forbedres | Tilfredsstillende | Fremragende | |||||
Dokumentasjon/ journalføring/ registreringer i diverse register (KREMT osv) | LM-23 LM-22 LM-41 |
|
|
| |||||
Etikk, holdninger, verdier, kulturforståelse. Både rundt vanskelige pasientbeslutninger, som HLR-status, pasient som motsetter seg behandling mm, og ved kollegial uenighet, medisinske feil mm | LM-04 LM-21 LM-33 LM-73 |
|
|
| |||||
Engasjement i avdelingens arbeid. Bidrar til å forbedre klinisk praksis, pasientforløp og/eller administrative arbeidsprosesser på egen arbeidsplass. Bidrar til økt trivsel i avdelingen. | LM-42 LM-13 LM-20 LM-32 LM-34 LM-43 LM-41 LM-51 | LM-55 LM-60 LM-59 LM-46 LM-70 LM-74 LM-71 LM-72 |
|
|
| ||||
Skikkethetsvurdering, jf. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, se særlig § 4 |
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
| |||||
Egenskap | Relevante læringsmål | Bør forbedres | Tilfredsstillende | Fremragende | |||||
Progresjon i utdanningen. Generell fremdrift i individuell utdanningsplan og læringsmålsplaner
Individuelle vs. kontekstuelle (satt opp til lite prosedyrer, mye vakans i avd., mangl. ind.utd.plan, for lite veiledn. ++) faktorer ved mangl. progresjon.
Tiltak v/ mangl. progresjon? |
|
|
|
| |||||
Læringsmål i egen spesialitet som bør diskuteres i vurderingskollegium før godkjenning (her settes opp de som er relevante nå for aktuelle LIS, avd. kan ev. lage en egen standard mal) | Mye gjenstår før læringsmålet kan godkjennes | Noe gjenstår før læringsmålet kan godkjennes | Kan godkjennes | ||||||
|
|
|
| ||||||
|
|
|
| ||||||
|
|
|
| ||||||
|
|
|
| ||||||
|
|
|
| ||||||
|
|
|
| ||||||
|
|
|
| ||||||
|
|
|
| ||||||
Annet
| |||||||||
|
|
|
| ||||||
Dato for evalueringskollegium og signatur veileder | Dato og signatur LIS etter tilbakemelding fra evalueringskollegium | ||||||||
Det finnes flere strukturerte observasjonsverktøy for å vurdere kirurgiske ferdigheter. I Helsedirektoratets veileder i vurdering av kompetanse hos leger i spesialisering, er særlig OSATS og DOPS trukket fram. Noen avdelinger i foretaket bruker også Ottawa O-score. Disse verktøyene anbefales brukt for å evaluere LIS-en i forbindelse med enkeltprosedyrer, hvor LIS og supervisør går gjennom skjemaet før og etter operasjonen. Disse verktøyene trenger ikke brukes ved hvert inngrep, men bør brukes med jevne mellomrom for å kunne vurdere progresjon, da gjerne i forkant av et evalueringskollegium.
I et evalueringskollegium kan det imidlertid også være hensiktsmessig å diskutere flere av punktene fra disse observasjonsverktøyene i plenum, da utveksling av erfaringer mellom supervisører kan gi et bedre grunnlag for en mer individuelt tilpasset videre supervisjon av den enkelte LIS, og LIS-en kan få en mer generell tilbakemelding på sine tekniske ferdigheter. Malen som følger under, delvis basert på de ovennevnte observasjonsverktøyene og delvis basert på læringsmål, anbefales derfor brukt i evalueringskollegium ved kirurgiske avdelinger. Malen kan også med fordel suppleres med flere spesialitetsspesifikke ferdigheter/læringsmål.
Egenskap | Ev. relevant læringsmål i egen spesialitet | Bør forbedres | Tilfredsstillende
| Fremragende |
Stille korrekt indikasjon både for inngrep og anestesi. Gjøre nødvendige forberedelser før pasienten går til operasjonsstua. |
|
|
|
|
Legge strategi for inngrepet. Sette seg inn i anatomi, ulike steg, potensielle risikomomenter og hvordan man ev. skal håndtere disse. Gjøre nødvendige forberedelser på operasjonsstua, nødvendige instrumenter mm. Kunne gjennomgå sjekkliste for trygg kirurgi. |
|
|
|
|
Lage postoperativ plan og følge denne, både mtp. medikamenter, utskrivelse, kontroller og potensielle komplikasjoner |
|
|
|
|
God flyt i operasjonen, gjennomfører strategien, kjenner neste steg og har effektiv progresjon gjennom inngrepet
|
|
|
|
|
Kjenner egne begrensninger og benytter seg hensiktsmessig av supervisør
|
|
|
|
|
Benytter seg hensiktsmessig av assistent |
|
|
|
|
Tid og bevegelse (unngå unødvendige bevegelser) |
|
|
|
|
God kunnskap om og korrekt bruk av kirurgiske tilganger |
|
|
|
|
Gode rutiner for smittevern og infeksjonsprofylakse |
|
|
|
|
God kunnskap om instrumenter og god instrumenthåndtering
|
|
|
|
|
Visuospatielle ferdigheter |
|
|
|
|
God vevshåndtering |
|
|
|
|
God kunnskap om ulike typer suturmateriell, ulike typer suturer, og god knytteteknikk
|
|
|
|
|
Adaptering av sår og hudkanter på en hensiktsmessig måte
|
|
|
|
|
Grunnleggende hemostasehåndtering, inkl. bruk av omstikking og ligatur av kar, når og hvordan |
|
|
|
|
Bruk av lokal- og ledningsanestesi, når og hvordan |
|
|
|
|
Anleggelse av dren, når og hvordan |
|
|
|
|
Vurdering av sår og sårrevisjon, vakuumbehandling |
|
|
|
|
Vurdering av hematom, serom og abscess, og drenasje av disse |
|
|
|
|
Kryssreferanser
Funksjonsbeskrivelse for veiledere i spesialistutdanning av leger i SSHF | |
Individuell utdanningsplan LIS - SSHF
|
Eksterne referanser
Kompetansevurdering av leger i spesialisering - Helsedirektoratet
Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata