Alle nyfødte i Norge får i dag tilbud om å bli undersøkt for 25 alvorlige medfødte sykdommer. For å undersøke om ditt barn har en medfødt sykdom som det er viktig å behandle raskest mulig, tas en blodprøve fra barnets hæl så snart som mulig etter 48 timer etter fødsel.

Dersom prøven ikke tas mens dere er innlagt, kan den tas i poliklinikken/modulbygg ved hovedinngangen. Dersom prøven skal tas i ukedagene, skal oppmøtet være senest kl. 14.30.

Lørdag og søndag har vi etter forhåndsavtale tilbud om prøvetaking på barselavdelingen kl.12.00.
VIKTIG: Vær presis! Møt opp kl. 11:45.

Det er viktig at barnet er mett, god og varm. Vi vil i tillegg varme opp foten det skal tas prøve av. Besøket hos oss kan ta noe tid, avhengig av antall barn som skal ta blodprøve. Det er ønskelig at barnet beholder id-bånd på til prøvetaking er gjennomført. Hvis id-bånd har falt av, kan dere ta det med.

Du vil få prøvetakingskortet utlevert på føde/barsel og dette må du ta med deg til prøvetakingen. Kortet må ikke utsettes for skade, fukt eller smuss, da dette kan gi mislykket prøveresultat.

Her kan du lese mer om nyfødtscreening: https://sshf.no/behandlinger/nyfodtscreening-blodprove?sted=kvinneklinikken-kristiansand

 

Med vennlig hilsen

Sørlandet sykehus HF