Hensikt og omfang

Retningslinjen gjelder alle klinikker i sykehuset, og beskriver hvordan ledere og helsepersonell skal jobbe systematisk med pasient- og pårørendeopplæring (PPO).
Retningslinjen skal bidra til å sikre rutiner og enhetlig praksis for PPO i sykehuset, som ledd i kvalitet- og pasientsikkerhetsarbeidet og for å hindre uønsket variasjon.

 

Bakgrunn

Opplæring av pasienter og pårørende er en av spesialisthelsetjenestens fire hovedoppgaver1. Pasient og pårørende har rett til medvirkning og informasjon2. Helsepersonell skal gi informasjon til den som har krav på det3, og skal så langt som mulig sikre at informasjonen er forstått2.

 

Roller og ansvar 

Fagavdelingen ved Kompetanseenhet for pasient- og pårørendeopplæring skal veilede avdelingene og bidra til kompetanse­heving

 

Fremgangsmåte

Pasient- og pårørendeopplæring skal være integrert i behandlingen

 

Pasient- og pårørendeopplæring skal inngå i hele pasientforløpet

         Tilby pasientene informasjon og opplæring gjennom hele pasientforløpet2,8, særlig ved diagnostisering, oppstart av- og endringer i behandling, ved utskrivelse og andre overganger16, samt når fysisk eller psykisk tilstand hos pasienten tilsier det2,4,8,14

      Hvem er målgruppen for opplæring?

      Hvilke læreforutsetninger og behov har pasient og pårørende?

      Hva er målet med opplæringen?

      Hva skal innholdet i opplæringen være?

      Hvilke læringsaktiviteter er hensiktsmessig i opplæringen?

      Hvem skal gi opplæringen?

      Hvilke muligheter og begrensninger kan påvirke opplæringen?

Pasient- og pårørendeopplæring skal tilpasses den enkeltes ståsted og behov

         Informasjon skal gis på en hensynsfull måte3

         Opplæringen skal tilpasses individuelle forutsetninger som alder, sanse- og funksjonstap, modenhet, erfaring, kultur- og språkbakgrunn, behov og helsekompetanse2,4,5,8, 14,19. Vurder behov for tolk20

Pasient- og pårørendeopplæring skal være kunnskapsbasert og forankret i teori

Pasient- og pårørendeopplæring skal evalueres

Pasient- og pårørendeopplæring skal gis av kompetent helsepersonell

Pasient- og pårørendeopplæring skal dokumenteres i pasientens journal

 

 

 

 

Litteraturhenvisninger
 

  1. Spesialisthelsetjenesteloven. (1999). Lov om spesialisthelsetjenesten mv. (LOV-1999-07-02-61). Hentet fra https://lovdata.no/lov/1999-07-02-61
  2. Pasient- og brukerrettighetsloven. (1999). Lov om pasient- og brukerrettigheter (LOV-1999-07-02-63) Hentet fra https://lovdata.no/lov/1999-07-02-63
  3. Helsepersonelloven. (1999) Lov om helsepersonell mv. (LOV-1999-07-02-64). Hentet fra https://lovdata.no/lov/1999-07-02-64
  4. Helse- og omsorgsdepartementet. (2021). Vi – de pårørende. Regjeringens pårørendestrategi og handlingsplan. Hentet fra Regjeringens pårørendestrategi og handlingsplan - regjeringen.no
  5. Forskrift om habilitering og rehabilitering. (2001). Forskrift om habilitering og rehabilitering (FOR-2001-06-28-765). Lovdata. Forskrift om habilitering og rehabilitering - Lovdata
  6. Helse- og omsorgsdepartementet. (2020). Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen. Hentet fra Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen, 2019–2023 (regjeringen.no)
  7. Helse Sør-Øst RHF. (2021). Regional delstrategi for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring. Satsingsområder og tiltak. 2021. Hentet fra Kvalitet og pasientsikkerhet - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
  8. Helse- og omsorgsdepartementet. (2019). Nasjonal helse- og sykehusplan 2020-2023. (Meld.St.7.(2020-2023) Hentet fra Nasjonal helse- og sykehusplan 2020-2023 - regjeringen.no
  9. ”Patient experience in adult NHS services: improving the experience of care for people using adult NHS services” (NICE Clinical Guidelines, No. 138.National Clinical Guideline Centre (UK), London: Royal College of Physicians; 2012 Feb.); https://L2W.no/tuky
  10. Helsedirektoratet. (2015). Veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. Hentet fra Rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator - Helsedirektoratet
  11. Meld. St. 34 (2015-2016). Verdier i pasientens helsetjeneste – Melding om prioritering. Meld. St. 34 (2015–2016) - regjeringen.no
  12. Helse- og omsorgstjenesteloven. (2011). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (LOV-2011-06-24-30). Hentet fra Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) - Lovdata
  13. Helse- og omsorgsdepartementet. (2011)Samhandlingsreformen – Lovpålagte samarbeidsavtaler mellom kommuner og regionale helseforetak/helseforetak. Nasjonal veileder. Hentet fra Samhandlingsreformen - Lovpålagte samarbeidsavtaler mellom kommuner og regionale helseforetak/helseforetak - regjeringen.no
  14. Zangi, H.A., Ndosi, M., Adams, J., Andersen, L., Bode, C., Boström, C., van Eijk-Hustings, Y., Gossec, L., Korandová, J., Mendes, G., Niedermann, K., Primdahl, J., Stoffer, M., Voshaar, M., van Tubergen, A. (2015). EULAR recommentations for patient education for people with inflammatory arthritis. Ann Rheum Dis 2015; 74:954-962. http://dx.doi.org/10.1136/annrheumdis-2014-206807
  15. Sundhedsstyrelsen (2012) Kvalitetssikring af patientuddannelse (Faglig rådgivning. Udgivelse 10). https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2012/Kvalitetssikring-af-patientuddannelse
  16. Helsedirektoratet (2019). Nasjonal handlingsplan for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring 2019 – 2023. Hentet fra:  Nasjonal handlingsplan for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring - Helsedirektoratet
  17. Helsedirektoratet. (2017). Pårørendeveileder. Nasjonal veileder. Hentet fra: Pårørendeveileder - Helsedirektoratet
  18. Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (2018) Didaktisk relasjonsmodell. Hentet 27. mai fra: Didaktisk relasjonsmodell - mestring.no
  19. Forskrift om barns opphold i helseinstitusjon. (2001). Forskrift om barns opphold i helseinstitusjon. (FOR-2000-12-01-1217) Lovdata. Forskrift om barns opphold i helseinstitusjon - Lovdata
  20. Helsedirektoratet. (2011)Veileder om kommunikasjon via tolk for ledere og personell i helse- og omsorgstjenestene. Hentet fra: Tolketjeneste - Veileder om kommunikasjon via tolk for ledere og personell i helse- og omsorgstjenestene
  21. Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (2019) Helsepedagogikk. Hentet fra Helsepedagogikk - mestring.no
  22. Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten. (2017) (FOR-2016-10-28-1250) Lovdata. Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten - Lovdata
  23. Helsedirektoratet.(2015) Pasient- og brukerrettighetsloven med kommentarer. Hentet fra Pasient- og brukerrettighetsloven - Helsedirektoratet
  24. Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (2019) Håndbok i helsepedagogikk – Kunnskapsbaserte anbefalinger ved utvikling av kurs i helsepedagogikk for fagpersoner og brukerrepresentanter. Hentet fra: Håndbok_helseped_260619.pdf (mestring.no)
  25. Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (2018) Helsepedagogiske kompetanseområder. Hentet fra Helsepedagogiske kompetanseområder - mestring.no
  26. Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring (2018). Sentrale begreper og teorier for fagområdet læring og mestring innen helse (Rapport 1 2018). https://mestring.no/wp-content/uploads/2019/03/Rapport-begreper-og-teorier_ENDELIG_140319-2.pdf
  27. Pasientjournalforskriften. (2019). Forskrift om pasientjournal. (FOR-2019-03-01-168). Lovdata. Forskrift om pasientjournal (pasientjournalforskriften) - Lovdata, § 7

 

 

 

 


Kryssreferanser

I.3.12-1

Religiøs og kulturell støtte til pasienter ved SSHF

I.5-3

Tolketjeneste i SSHF

I.6.2.1.4-35

Metoderapport retningslinje pasient- og pårørendeopplæring

I.6.2.7-5

Presentasjon til implementeringsstøtte retningslinje for pasient- og pårørendeopplæring_sshf

I.6.2.7-7

Individuell pasient- og pårørendeopplæring (PPO) - retningslinje

I.6.2.8-1

Barn som pårørende-arbeidet - overordnet prosedyre -  SSHF

 

Eksterne referanser

 

eHåndbok - Pasientmedvirkning og helsekommunikasjon (ous-hf.no)

eHåndbok - Pasient- og pårørendeopplæring i gruppe (ous-hf.no)

eHåndbok - Pasient- og pårørendeopplæring. Registrering og dokumentasjon av gruppebasert opplæring (ous-hf.no)

eHåndbok - Pasientinformasjon - utarbeidelse, revidering og styring (ous-hf.no)

eHåndbok - Åndelige og eksistensielle behov hos pasienter og pårørende (ous-hf.no)