1.
Bakgrunn
og omfang
1.1.
SSHF
trenger kvalifisert personell og tilbud om Utdanningsstilling
er et tiltak for å sikre nødvendig kompetanse.
1.2.
Retningslinjen
gjelder for videreutdanning i anestesi-, barne- intensiv- og
operasjonssykepleie (90 studiepoeng) samt jordmorutdanning (120 studiepoeng).
1.3.
Stillingene
lyses ut i Web-cruiter og både vikarer og fast ansatte kan ansettes i
Utdanningsstilling.
2. Generelt om ordningen
2.1.
Ordningen
gjelder Utdanningsstilling. For de
som ikke er fast ansatte i SSHF er tilsettingen i denne stillingen midlertidig,
iht. Arbeidsmiljøloven § 14-9 (1), c) om praksisarbeid.
2.2.
Lønn er iht. den til enhver tid gjeldende
overenskomst for sykepleiere, per dd 90% av minstelønn som sykepleier ut fra
godskrevet ansiennitet (se overenskomst). Merk at 3. og 4.semester vil være
deltidsstudier ved UiA og lønnen utbetales i obligatoriske studieuker og
praksis ut fra studieplanen.
2.3.
De
som er fast ansatt på sengeposter, eller andre enheter som ikke er den
spesialavdeling de skal arbeide etterpå, vil få endret sitt arbeidssted og bli
fast ansatt i Kompetanseenheten.
2.4.
SSHF
innvilger permisjon fra 1. studiedag til siste studiedag i hvert semester fra
deres opprinnelige stilling som sykepleier. De som har utdanningsstillinger må
være innforstått med at utdanningspermisjon følger studieåret og studentene kan
påregne noe arbeid i sykehuset de ukene som faller utenfor den enkeltes
ordinære ferieavvikling. (Arbeidsplikt se kulepunkt 2.11) Leder ved enhet hvor
studenten har arbeidsplikt må i god tid planlegge eventuelt arbeid i jula etter
behov fra arbeidsgiver.
2.5.
Som
hovedregel dekker studenten selv semesteravgift ved studiested og andre
utgifter som materiell og annet.
2.6.
Studenten
forplikter seg til å gjennomføre videreutdanningen iht. oppsatt progresjon og
obligatoriske samlinger, praksisstudier, samt oppfylle øvrige studiekrav.
Gjennomføring av praksisstudier medfører turnusarbeid. Slik praksis gir ikke
rett til ytterligere kompensasjon i form Retningslinje for ferieavvikling
av vakttillegg, overtidsbetaling eller annet.
2.7.
Valg
av tema for de som skal skrive masteroppgave: Studenten anbefales å velge et
tema som enheten/avdelingen har behov for å få belyst. Studenter som får
publisert artikkel i refereebaserte tidsskrifter kan søke kompetansemidler på
inntil kr 10 000 etter publisering. (link til skjema)
2.8.
Medarbeideren
skal gi beskjed både til sin nærmeste leder i den enheten/avdelingen man er
ansatt i ved SSHF, til praksissted og til studiestedet ved alt fravær.
2.9.
Studenten
har som hovedregel arbeidsplikt i studiefrie perioder. Studenten skal i tillegg
arbeide i gjennomsnitt en dagvakt en lørdag i måneden (bortsett fra under
praksisstudiene). All opptjent ferie (maks 5 uker) avvikles i studiefrie
perioder (jul og sommer). Hovedregel er 3 uker om sommeren iht. Retningslinje
for ferieavvikling ved SSHF. Ferie avtales i god tid med enhetsleder i enheten
hvor studenten har arbeidsplikt.
2.10.
Lønnet
studiepermisjon utbetales ikke i sommermånedene, på grunn av studentens
arbeidsplikt og ferieavvikling. Arbeidsplikt gjennomføres til ordinære
lønnsbetingelser.
2.11.
Arbeidet
i utdanningsperioden utføres vanligvis i den enheten medarbeideren har
permisjon fra eller enheten hvor medarbeideren har arbeidsplikt. Studenter på
jordmorutdanning skal arbeide på Føde-/barselavdelingen om sommeren i stedet
for den enheten de har permisjon fra. Dersom driftens behov tilsier det må også
andre studenter arbeide på spesialavdeling om sommeren. Etter 2.semester
utføres arbeidsplikten ved aktuell avdeling i forhold til den utdanning man går
på. Gjennomføringen av arbeidsplikten avtales med leder og varsles senest 2
måneder i forkant. Arbeidsplikten knyttet til helgearbeid må legges til rette
på en slik måte at det ikke er til hinder for normal studieprogresjon. Hvordan
arbeidsplikten skal gjennomføres for studenter som mottar reise- og
borteboerstipend må avtales mellom leder og student. (f.eks flytte arbeidsplikt
til sommer)
|
Semester |
Antall dager med
arbeidsplikt |
|
Høst 2022 |
4 dager |
|
Vår 2023 |
3 dager |
|
Høst 2023 |
2 dager |
|
Vår 2024 |
0 dager |
En
annen fordeling kan gjelde andre studiesteder enn UiA.
2.12.
Ved
fravær, forsinkelser eller permisjoner i utdanningsperioden som ikke kan
tilskrives arbeidsgiver, og som vil ha innvirkning på gjennomføring av
utdanningen, vil grunnlaget for Utdanningsstilling måtte tas opp til vurdering.
Fravær og permisjoner i utdanningsperioden følger også gjeldende regler ved
utdanningssted. Ved forlengelse av tidsperioden utover utdanningens ordinære
varighet, må studenten søke enhetsleder ved Kompetanseenheten om dette.
3. Bindingstid
3.1.
Arbeidstaker
forplikter seg til en bindingstid ved SSHF i to år i 100 % stilling.
Bindingstiden blir tilsvarende forlenget dersom arbeidstaker ønsker redusert
stilling, men arbeidsgiver avgjør hva som er lavest mulig stillingsstørrelse
for at bindingstiden kan løpe.
3.2.
Bindingstiden
avvikles i aktuell spesialavdeling. Senest 3 måneder før studiet avsluttes, vil
den ansatte få tildelt en spesialsykepleierstilling som bindingstiden skal
avvikles i. Hensynet til SSHFs behov for spesialsykepleiere vil være avgjørende
for hvor medarbeideren blir plassert i bindingstiden. Hvis det ikke er ledig
spesialsykepleierstilling ved SSHF, kan bindingstiden bli avviklet i ordinær
sykepleierstilling.
3.3.
Arbeidstaker
forplikter seg til å delta i en eventuell rulleringsordning med Flekkefjord.
Dvs arbeide i Flekkefjord inntil 16 uker i løpet av bindingstiden. Arbeidsgiver
og arbeidstaker blir enige om hvordan rulleringen skal gjennomføres og utformer
avtale. Arbeidsgiver stiller bolig til disposisjon og betaler kjøring etter
statens takster.
3.4.
Arbeidsgiver
står fritt til å frita den enkelte fra bindingstid, helt eller delvis.
3.5.
Ønske
fra medarbeideren om overgang til en annen stilling/avdeling ved SSHF i
bindingstiden, kan bare skje i helt spesielle tilfeller og etter skriftlig
begrunnet søknad til leder.
3.6.
Bindingstiden
begynner å løpe fra første ordinære arbeidsdag etter endt videreutdanning. De
som velger å ta master får permisjon uten lønn. Bare faktisk arbeid ansees som
oppfyllelse av bindingstiden. Lengre fravær, f.eks. permisjoner, fravær grunnet
fødsel eller adopsjon og sykefravær, regnes ikke inn som avtjening av
bindingstiden og vil medføre at bindingstiden forskyves tilsvarende fraværets
lengde.
4. Avbrytelse av studier eller bindingstid
4.1.
Dersom
utdanningen eller bindingstiden avbrytes plikter medarbeideren å rapportere
dette umiddelbart til sin nærmeste leder.
4.2.
Ved
avbrudd av utdanningen skal allerede utbetalt lønn under utdanning
tilbakebetales. Foretaket kan i særskilte tilfeller etter en konkret vurdering
redusere eller frafalle økonomiske krav. Dersom studiene avbrytes kan
medarbeider med fast arbeidsforhold ved SSHF, ha rett til å gå tilbake til sin
stilling eller evt annen ledig stilling de er kvalifisert for i resten av
utdanningsperioden.
4.3.
Avbrytelser
av studier medfører at lønn i henhold til denne avtale stoppes.
4.4.
Ved
ikke bestått eksamen/praksisstudier og hvor utdanningen må avbrytes, kan det
kreves forholdsmessig bindingstid inntil to år i stilling som sykepleier ved
SSHF. Arbeidsgiver anviser arbeidssted.
4.5.
Ved
frikjøp av bindingstid for eksempel ved overgang til ny arbeidsgiver,
forbeholder arbeidsgiver seg rett til å kreve forholdsmessig tilbakebetaling av
lønn, sosiale kostnader samt administrative kostnader.
4.6.
Ved
vesentlige velferdshensyn kan vedkommende løses fra stilling – Utdanningsstilling - eller bindingstiden.
5. Tvister
Eventuelle tvister skal søkes løst i samråd
mellom SSHF og den enkelte arbeidstaker. Fører ikke dette frem, skal saken
behandles av de ordinære domstoler med mindre partene blir enige om
voldgiftsbehandling.
Kryssreferanser
|
Retningslinje for ferieavvikling |
|
|
Eksterne referanser
Overenskomst NSF del A2 pkt. 1.3.1