1.       Bakgrunn og omfang

 

1.1.        SSHF trenger kvalifisert personell og tilbud om Utdanningsstilling er et tiltak for å sikre nødvendig kompetanse.

 

1.2.        Retningslinjen gjelder for videreutdanning i anestesi-, barne- intensiv- og operasjonssykepleie (90 studiepoeng) samt jordmorutdanning (120 studiepoeng).

 

1.3.        Stillingene lyses ut i Web-cruiter og både vikarer og fast ansatte kan ansettes i Utdanningsstilling.

 

2.     Generelt om ordningen

 

2.1.        Ordningen gjelder Utdanningsstilling. For de som ikke er fast ansatte i SSHF er tilsettingen i denne stillingen midlertidig, iht. Arbeidsmiljøloven § 14-9 (1), c) om praksisarbeid.

 

2.2.         Lønn er iht. den til enhver tid gjeldende overenskomst for sykepleiere, per dd 90% av minstelønn som sykepleier ut fra godskrevet ansiennitet (se overenskomst). Merk at 3. og 4.semester vil være deltidsstudier ved UiA og lønnen utbetales i obligatoriske studieuker og praksis ut fra studieplanen.

2.3.        De som er fast ansatt på sengeposter, eller andre enheter som ikke er den spesialavdeling de skal arbeide etterpå, vil få endret sitt arbeidssted og bli fast ansatt i Kompetanseenheten.

2.4.        SSHF innvilger permisjon fra 1. studiedag til siste studiedag i hvert semester fra deres opprinnelige stilling som sykepleier. De som har utdanningsstillinger må være innforstått med at utdanningspermisjon følger studieåret og studentene kan påregne noe arbeid i sykehuset de ukene som faller utenfor den enkeltes ordinære ferieavvikling. (Arbeidsplikt se kulepunkt 2.11) Leder ved enhet hvor studenten har arbeidsplikt må i god tid planlegge eventuelt arbeid i jula etter behov fra arbeidsgiver.

2.5.        Som hovedregel dekker studenten selv semesteravgift ved studiested og andre utgifter som materiell og annet.

2.6.        Studenten forplikter seg til å gjennomføre videreutdanningen iht. oppsatt progresjon og obligatoriske samlinger, praksisstudier, samt oppfylle øvrige studiekrav. Gjennomføring av praksisstudier medfører turnusarbeid. Slik praksis gir ikke rett til ytterligere kompensasjon i form Retningslinje for ferieavvikling  av vakttillegg, overtidsbetaling eller annet.

2.7.        Valg av tema for de som skal skrive masteroppgave: Studenten anbefales å velge et tema som enheten/avdelingen har behov for å få belyst. Studenter som får publisert artikkel i refereebaserte tidsskrifter kan søke kompetansemidler på inntil kr 10 000 etter publisering. (link til skjema)

2.8.        Medarbeideren skal gi beskjed både til sin nærmeste leder i den enheten/avdelingen man er ansatt i ved SSHF, til praksissted og til studiestedet ved alt fravær. 

2.9.        Studenten har som hovedregel arbeidsplikt i studiefrie perioder. Studenten skal i tillegg arbeide i gjennomsnitt en dagvakt en lørdag i måneden (bortsett fra under praksisstudiene). All opptjent ferie (maks 5 uker) avvikles i studiefrie perioder (jul og sommer). Hovedregel er 3 uker om sommeren iht. Retningslinje for ferieavvikling ved SSHF. Ferie avtales i god tid med enhetsleder i enheten hvor studenten har arbeidsplikt.

2.10.     Lønnet studiepermisjon utbetales ikke i sommermånedene, på grunn av studentens arbeidsplikt og ferieavvikling. Arbeidsplikt gjennomføres til ordinære lønnsbetingelser.

2.11.     Arbeidet i utdanningsperioden utføres vanligvis i den enheten medarbeideren har permisjon fra eller enheten hvor medarbeideren har arbeidsplikt. Studenter på jordmorutdanning skal arbeide på Føde-/barselavdelingen om sommeren i stedet for den enheten de har permisjon fra. Dersom driftens behov tilsier det må også andre studenter arbeide på spesialavdeling om sommeren. Etter 2.semester utføres arbeidsplikten ved aktuell avdeling i forhold til den utdanning man går på. Gjennomføringen av arbeidsplikten avtales med leder og varsles senest 2 måneder i forkant. Arbeidsplikten knyttet til helgearbeid må legges til rette på en slik måte at det ikke er til hinder for normal studieprogresjon. Hvordan arbeidsplikten skal gjennomføres for studenter som mottar reise- og borteboerstipend må avtales mellom leder og student. (f.eks flytte arbeidsplikt til sommer)

 

Semester

Antall dager med arbeidsplikt

Høst  2022

4 dager

Vår  2023

3 dager

Høst  2023

2 dager

Vår  2024

0 dager

 

 

 

 



     En annen fordeling kan gjelde andre studiesteder enn UiA.

 

2.12.     Ved fravær, forsinkelser eller permisjoner i utdanningsperioden som ikke kan tilskrives arbeidsgiver, og som vil ha innvirkning på gjennomføring av utdanningen, vil grunnlaget for Utdanningsstilling måtte tas opp til vurdering. Fravær og permisjoner i utdanningsperioden følger også gjeldende regler ved utdanningssted. Ved forlengelse av tidsperioden utover utdanningens ordinære varighet, må studenten søke enhetsleder ved Kompetanseenheten om dette.

 

3.    Bindingstid

3.1.        Arbeidstaker forplikter seg til en bindingstid ved SSHF i to år i 100 % stilling. Bindingstiden blir tilsvarende forlenget dersom arbeidstaker ønsker redusert stilling, men arbeidsgiver avgjør hva som er lavest mulig stillingsstørrelse for at bindingstiden kan løpe.

 

3.2.        Bindingstiden avvikles i aktuell spesialavdeling. Senest 3 måneder før studiet avsluttes, vil den ansatte få tildelt en spesialsykepleierstilling som bindingstiden skal avvikles i. Hensynet til SSHFs behov for spesialsykepleiere vil være avgjørende for hvor medarbeideren blir plassert i bindingstiden. Hvis det ikke er ledig spesialsykepleierstilling ved SSHF, kan bindingstiden bli avviklet i ordinær sykepleierstilling.

3.3.        Arbeidstaker forplikter seg til å delta i en eventuell rulleringsordning med Flekkefjord. Dvs arbeide i Flekkefjord inntil 16 uker i løpet av bindingstiden. Arbeidsgiver og arbeidstaker blir enige om hvordan rulleringen skal gjennomføres og utformer avtale. Arbeidsgiver stiller bolig til disposisjon og betaler kjøring etter statens takster.

 

 

3.4.        Arbeidsgiver står fritt til å frita den enkelte fra bindingstid, helt eller delvis.

3.5.        Ønske fra medarbeideren om overgang til en annen stilling/avdeling ved SSHF i bindingstiden, kan bare skje i helt spesielle tilfeller og etter skriftlig begrunnet søknad til leder.

 

3.6.        Bindingstiden begynner å løpe fra første ordinære arbeidsdag etter endt videreutdanning. De som velger å ta master får permisjon uten lønn. Bare faktisk arbeid ansees som oppfyllelse av bindingstiden. Lengre fravær, f.eks. permisjoner, fravær grunnet fødsel eller adopsjon og sykefravær, regnes ikke inn som avtjening av bindingstiden og vil medføre at bindingstiden forskyves tilsvarende fraværets lengde.

 

4.    Avbrytelse av studier eller bindingstid

 

4.1.        Dersom utdanningen eller bindingstiden avbrytes plikter medarbeideren å rapportere dette umiddelbart til sin nærmeste leder.

4.2.        Ved avbrudd av utdanningen skal allerede utbetalt lønn under utdanning tilbakebetales. Foretaket kan i særskilte tilfeller etter en konkret vurdering redusere eller frafalle økonomiske krav. Dersom studiene avbrytes kan medarbeider med fast arbeidsforhold ved SSHF, ha rett til å gå tilbake til sin stilling eller evt annen ledig stilling de er kvalifisert for i resten av utdanningsperioden.

 

4.3.        Avbrytelser av studier medfører at lønn i henhold til denne avtale stoppes.

 

4.4.        Ved ikke bestått eksamen/praksisstudier og hvor utdanningen må avbrytes, kan det kreves forholdsmessig bindingstid inntil to år i stilling som sykepleier ved SSHF. Arbeidsgiver anviser arbeidssted.

 

4.5.        Ved frikjøp av bindingstid for eksempel ved overgang til ny arbeidsgiver, forbeholder arbeidsgiver seg rett til å kreve forholdsmessig tilbakebetaling av lønn, sosiale kostnader samt administrative kostnader. 

 

4.6.        Ved vesentlige velferdshensyn kan vedkommende løses fra stilling – Utdanningsstilling -  eller bindingstiden.

 

5.  Tvister

 

Eventuelle tvister skal søkes løst i samråd mellom SSHF og den enkelte arbeidstaker. Fører ikke dette frem, skal saken behandles av de ordinære domstoler med mindre partene blir enige om voldgiftsbehandling.

 

 


 

Kryssreferanser

Retningslinje for ferieavvikling 

 

 

Eksterne referanser

Overenskomst LO

Overenskomst NSF del A2 pkt. 1.3.1